Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?

Berichtdoor joepie » 20 mei 2003 08:02

Er is bij ons gisteravond een gemeentevergadering geweest over roken en onze Christelijke levensstijl.
Er was een arts die een inleidend praatje hield en daar vertelde hij o.a. dit: In 1999 stierven er 140.000 mensen waarvan door:
Abortus 30.000
Euthanasie 2.000
Verkeer 1400
Als direct gevolg van roken 25.000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
We lopen allemaal vooraan om te protesteren tegen abortus, en euthanasie want dat is moord. Terecht. Maar wordt het niet eens tijd dat wij als Christenen ons gaan bezinnen en ook vooraan gaan lopen in de strijd tegen het roken. Want aan de hand van de cijfers kan ik dus al zien dat het evenzo goed dus om moord gaat.
Dan had die arts nog niet de cijfers genoemd die betrekking hadden op de zieken die er elk jaar bij komen tengevolge van het roken.
En trouwens er sterven per jaar 200 mensen als gevolg van het meeroken!
Dus je kunt als roker zelfs de dood van een ander op je geweten hebben.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 20 mei 2003 08:40

Hoi Joepie,

Ik denk dat er wel enige nuance aangebracht kan worden. De vraag is of er evenveel doden door het roken zouden vallen als er meer met mate gerookt zou worden. Dus geen pakje sigaretten of shag per dag, maar slechts een heel beperkt aantal sigaretten per dag.

Meeroken is niet altijd, maar vaak wel een eigen keuze. Als je een cafe of een bar induikt dan wordt daar vaak veel gerookt (heb ik horen zeggen), dat is dus ook gewoon vaak je eigen keuze.

Wanneer onmatig roken tot longkanker leidt durf ik het wel aan dat iemand min of meer zelfmoord pleegt. Hij brengt zijn lichaam in een zodanige toestand dat het afsterft.

Het is dus het allerbeste om niet te roken. Maar wanneer matig met roken omgegaan wordt, behoeft het mijns inziens niet perse slecht te zijn. Wel goed om daar eens aan herinnerd te worden.

Voor de duidekheid: ik rook niet :D
The one thing you can give and still keep is your word.

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 20 mei 2003 08:44

Iedereen weet duidelijk dat roken slecht voor je is. De meeste mensen die longkanker krijgen zijn rokers. Daarom moet je nooit aan roken beginnen als christen. en ook als niet-christen.

Maar goed misschien moeten we ook wel geen patat eten, is ook slecht.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

joepie

Berichtdoor joepie » 20 mei 2003 08:49

Jammer maar ook dat fabeltje heeft die arts de wereld uit geholpen. Zelfs het roken van 1 of 2 sigaretten heeft een nadelig effect op je lichaam. Zelfs dan ontstaan er al problemen in je lichaam. En het is niet verzonnen, maar ze kunnen tegenwordig van een gedegen onderzoek spreken dat het zo is.

Kijk een cafe of bar zal ik zowiezo niet ingaan. Niet omdat daar gerookt wordt maar omdat ik dat niet vind passen in mijn Christelijke levensstijl.
Maar ik wordt gedwongen om mee te roken op b.v. het werk, als ik de kerk uit wil komen, op verjaardagen, in een restaurant, op bijbelstudievergaderingen die thuis gehouden worden.
Zulke dingen kun je haast niet ontlopen. Of wil je zeggen dat je als niet roker om je zelf te beschermen tegen het meeroken dan maar in het verdomhoekje hoort?
Terwijl de roker met zijn slechte en zondige gewoonte door mag gaan?

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 20 mei 2003 08:51

Gelukkig zijn er voor mij maar heel weinig situaties waar ik een meeroker ben. Probeer als het kan de rokers er op aan te spreken. En thuis kun je het roken toch verbieden?
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 08:57

Roken is een verslaving en het veroorzaakt kanker en andere ongezonde dingen. Ik denk niet dat er een lijn te leggen valt met patat. Als men patat in gezonde mate (1 keer per 3 weken ofzo) met groente zou eten, is er niets aan de hand, terwijl roken altijd ongezond is.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 20 mei 2003 09:06

Iedereen weet dat roken slecht is. Voor mij is nog altijd het grootste argument tegen roken dat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is. Sommige mensen vinden dit zwaar afgezaagd of overdreven. Maar denk er eens seri over na.

Trouwens, dit geld natuurlijk niet alleen voor roken.

En rokers stinken altijd zo afgrijselijk he...... (sorry rokers)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 09:11

mini schreef:Iedereen weet dat roken slecht is. Voor mij is nog altijd het grootste argument tegen roken dat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is. Sommige mensen vinden dit zwaar afgezaagd of overdreven. Maar denk er eens seri over na.

Trouwens, dit geld natuurlijk niet alleen voor roken.

En rokers stinken altijd zo afgrijselijk he...... (sorry rokers)

Ik vind het vreemd dat er in een preek nooit over roken wordt gesproken. Zijn de dominees misschien bang dat de rokers boos worden? Maar ja... Dat geld ook voor kapitalisme, daar durft een dominee het ook nooit over te hebben. In veel gevallen is de dominee zelf ook een kapitalist en soms rookt ie ook nog.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 20 mei 2003 09:16

Misschien hebben jullie wel helemaal gelijk en moet ik mijn gedachten wat herzien. Ik zal het eens laten bezinken.
The one thing you can give and still keep is your word.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 mei 2003 09:25

Toch heb ik dominees er al regelmatig over horen preken.
Een preek van Ds. Grutter die hij hield naar aanleiding van het zesde gebod. En dat was al zeker tien jaar geleden.
Ook later in dit verband daar preken over gehoord.
Ook over het kapitalisme.
Maar het is wel zo dat er weinig mensen zijn die iets hierover durven te zeggen omdat je dus boze rokers over je heen krijgt. Liever houden wij onze mond dan de ander erop aan te spreken.
We willen tenslotte niet op onze tekortkomingen gewezen worden, en wij durven het ook niet bij de ander.
Sinds ik het aanhangig gemaakt heb bij de kerkeraad heb ik al diverse pittige gesprekken moeten voeren. En allerlei kritiek over me heen gehad.
Om dan vol te houden is bijzonder moeilijk. Want je wordt wel als een boeman neergezet, die weer eens wat te zeuren heeft.
Ik zou willen dat er meer mede Christenen waren die met mij de strijd tegen het roken aandurven.
Want zo vrijblijvend als we dachten dat het was is het allang niet meer.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 09:28

joepie schreef:Toch heb ik dominees er al regelmatig over horen preken.
Een preek van Ds. Grutter die hij hield naar aanleiding van het zesde gebod. En dat was al zeker tien jaar geleden.
Ook later in dit verband daar preken over gehoord.
Ook over het kapitalisme.
Maar het is wel zo dat er weinig mensen zijn die iets hierover durven te zeggen omdat je dus boze rokers over je heen krijgt. Liever houden wij onze mond dan de ander erop aan te spreken.
We willen tenslotte niet op onze tekortkomingen gewezen worden, en wij durven het ook niet bij de ander.
Sinds ik het aanhangig gemaakt heb bij de kerkeraad heb ik al diverse pittige gesprekken moeten voeren. En allerlei kritiek over me heen gehad.
Om dan vol te houden is bijzonder moeilijk. Want je wordt wel als een boeman neergezet, die weer eens wat te zeuren heeft.
Ik zou willen dat er meer mede Christenen waren die met mij de strijd tegen het roken aandurven.
Want zo vrijblijvend als we dachten dat het was is het allang niet meer.

Ik heb inderdaad ook wel eens een preek gehoord waar het roken en materialisme aangetipt werd, maar ze zijn inderdaad bijzonder zeldzaam. Ik had het woordje "nooit" in deze context niet mogen gebruiken.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 20 mei 2003 09:58

Ik heb een half jaar in Wales gewoont, daar was het echt een zonde als je rookte. (Free baptist church) Mijn familie kwam namelijk op bezoek en stak een sigaret op. Dit konden ze echt niet begrijpen, dat je zo openlijk durfde te zondigen. Misschien vind je het een lachertje, maar het zei mij toch wel wat hoe serieus zij hier mee omgingen. Kunnen we best wel eens een voorbeeld aan nemen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 10:02

De broer van mijn vriendin is met iemand uit Oekraine getrouwt. Daar in de kerk is dit een zo zware zonde dat ze de banden met Nederland wilden breken om het roken. De jongen rookte in die tijd dus, maar is toen snel gestopt! :mrgreen:

Antiblob
Mineur
Mineur

Roken

Berichtdoor Antiblob » 20 mei 2003 10:20

Als je roken als zonde ziet, dan is dat dus omdat je je lichaam kapot maakt. Omdat uit onderzoek is gebleken (ga ik maar even vanuit), dat zelfs 1 sigaret een slechte invloed op je gezondheid heeft, moeten we niet roken. Als uit zo'n onderzoek blijkt dat mensen die 1 sigaret per dag roken 1 procent meer kans op longkanker hebben dan mensen die niet roken, wat moet je dan met een onderzoek waaruit blijkt dat mensen die in de stad wonen 0,08 procent meer kans op kanker hebben dan mensen die in een dorp wonen. Wat ik bedoel is: waar ligt de grens? Wanneer is een onderzoek een reden om iets te laten of juist wel te doen?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 20 mei 2003 10:28

Ik heb een half jaar in Wales gewoont, daar was het echt een zonde als je rookte. (Free baptist church) Mijn familie kwam namelijk op bezoek en stak een sigaret op. Dit konden ze echt niet begrijpen, dat je zo openlijk durfde te zondigen

Inderdaad, ik heb een half jaar in Engeland gewoond en 's zondags bij de Strict Baptists gebivakkeerd. Daar was roken echt 'not done'. Ik weet zeker dat ze het mij hoogst kwalijk hadden genomen als ik daar een sigaretje had opgestoken. Dat deed ik dus ook maar niet...

Overigens vind ik dat er in onze kringen inderdaad best wat meer negatieve aandacht aan mag worden besteed... Het is zo gewoon dat we het niet eens meer als zonde zien. Terwijl roken absoluut zonde is!!

Ehhh, ik rook zelf ook af en toe... Misschien moet ik daar eerst maar eens aan gaan werken :oops:

Terug naar “Archief”