Lief voor je naasten, dus ook voor de "ongelovigen"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frost
Mineur
Mineur

Re: Lief voor je naasten, dus ook voor de "ongelovigen&

Berichtdoor Frost » 03 aug 2005 21:21

esra schreef:in janurari van het jaar 2006 ga ik voor een half jaar met operatie mobilistatie weg om bijbelschool te volgen en zendingsen ontwikkelingswerk te gaan doen onder de allerarmsten van zuid afrika's zwarte bevolking.

nu kom ik de laatste tijd zoveel mensen tegen die denken dat het niet nodig voor ons christenen om te evangeliseren, en die ook vinden dat wij christenen "beter zijn" dan "ongelovigen"

hier ben ik het absdoluut niet mee eens, maar ik wil wel eens weten wat jullie hier van vinden...

Als niet-gelovige zou ik zeggen dat je, voor wat betreft het evangelisatiewerk zelf, misschien meer kans hebt in eigen land. Tenminste, als ik hier op straat een grote neger tegenkom die me in het Zuid-Afrikaans aanspreekt om me ervan te overtuigen dat ik toch vooral in de god Mboemba moet geloven, dan lach ik even vriendelijk en loop meteen door. Naar iemand die mijn taal spreekt en mijn cultuur kent zou ik eerder geneigd zijn om een praatje over zo'n soort onderwerp aan te knopen. Het lijkt me dat het andersom op dezelfde manier werkt: de Zuid-Afrikaan ziet een of andere dwaze Hollander die in gebrekkig Zuid-Afrikaans eventjes komt uitleggen hoe de vork in de steel zit. Die denkt net zo goed bij zichzelf "ja ja...".
En volgens mij wonen in Zuid-Afrika meer christenen dan hier, maar dat zou ik mis kunnen hebben.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

André

Berichtdoor André » 03 aug 2005 23:20

Ooja, wie zegt er eigenlijk dat 'die' naaste ongelovig blijft?
Misschien is het voor de zekerheid beter om iedere naaste lief te hebben, zelfs je vijand.
Zegmaar, zoiets al Jezus ons leert in Zijn Woord.

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 04 aug 2005 15:24

Inderdaad :), probeer iedereen lief te hebben zoals Jezus de hele wereld lief heeft, (volgens mij onmogleijk voor een mens), maar ernaar streven is al heel wat.

En die mensen die menen dat evangeliseren overbodig is etc, niets van aantrekken, volgens mij deden Matheus Marcus Lukas etc hetzelfde ;)

Grtz Bart

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2005 19:01

Frost schreef:
esra schreef:in janurari van het jaar 2006 ga ik voor een half jaar met operatie mobilistatie weg om bijbelschool te volgen en zendingsen ontwikkelingswerk te gaan doen onder de allerarmsten van zuid afrika's zwarte bevolking.

nu kom ik de laatste tijd zoveel mensen tegen die denken dat het niet nodig voor ons christenen om te evangeliseren, en die ook vinden dat wij christenen "beter zijn" dan "ongelovigen"

hier ben ik het absdoluut niet mee eens, maar ik wil wel eens weten wat jullie hier van vinden...

Als niet-gelovige zou ik zeggen dat je, voor wat betreft het evangelisatiewerk zelf, misschien meer kans hebt in eigen land. Tenminste, als ik hier op straat een grote neger tegenkom die me in het Zuid-Afrikaans aanspreekt om me ervan te overtuigen dat ik toch vooral in de god Mboemba moet geloven, dan lach ik even vriendelijk en loop meteen door. Naar iemand die mijn taal spreekt en mijn cultuur kent zou ik eerder geneigd zijn om een praatje over zo'n soort onderwerp aan te knopen. Het lijkt me dat het andersom op dezelfde manier werkt: de Zuid-Afrikaan ziet een of andere dwaze Hollander die in gebrekkig Zuid-Afrikaans eventjes komt uitleggen hoe de vork in de steel zit. Die denkt net zo goed bij zichzelf "ja ja...".
En volgens mij wonen in Zuid-Afrika meer christenen dan hier, maar dat zou ik mis kunnen hebben.

Als je in het goede deel van Zuid-Afrika zit kunnen de mensen je prima begrijpen en jij hen ook :)

Maar je hebt gelijk dat evangeliseren in eigen land oko heel belangrijk is, gelukkig gebeurt dit ook steeds meer. In het begin lieten mensen dat nog wel eens zitten omdat Nederland altijd een christelijk land was en je dus evangeliseerde in het buitenland :) Overigens is Operatie Mobilisatie ook voor een groot deel ontwikkelingswerk... En dat is daar hard nodig. Tegelijk versterkt het de band met die mensen en de interesse vaak.... waardoor goede gesprekken ook goed mogelijk zijn... Het ontwikkelingswerk gebeurt namelijk ook vanuit christelijk oogpunt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 07 aug 2005 22:48

evangeliseren begint in je eigen hart, geest, ziel en kracht.

Door te laten zien wat het betekent om christen te zijn, iets te laten zien wat anderen missen. Een leegte op te vullen.

Juist daar is die liefde voor nodig. Liefde die buiten de kerk zichtbaar wordt. Waarvan anderen denken, he dat wil ik ook.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

gevondenzoon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gevondenzoon » 09 aug 2005 11:08

Shito schreef:Juist daar is die liefde voor nodig. Liefde die buiten de kerk zichtbaar wordt. Waarvan anderen denken, he dat wil ik ook.

Gaat het daar dan om? Je voelt die liefde immers pas nadat je tot oprechte inkeer bent gekomen. Die liefde is niet zomaar een cadeautje die je bij de ingang van de kerk af kunt halen!
Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 09 aug 2005 14:54

of je voelt de liefde tijdens je "tot inkeer"-koming.
Het kan je ook dwingen om je te bekeren, want zoals jij zegt werkt het inderdaad niet dat je het bij de ingang van de kerk af kunt halen, maar het werkt ook niet op de manier van "kom tot inkeer" en je krijgt "liefde" er gratis bij.

Het kan anders lopen, liefde kan ook eerst komen.
Ik zie het soms bij mezelf, in mijn gedrag, in mijn denken. Ik geloof niet, of merk weinig van een "relatie met God", maar mijn gedrag is wel anders. Hoe dat zo?

Volgorde en gewoonweg de hele specificatie is onduidelijk, staat niet vast.
what the soul hides, blood tells

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 09 aug 2005 17:08

gevondenzoon schreef:
Shito schreef:Juist daar is die liefde voor nodig. Liefde die buiten de kerk zichtbaar wordt. Waarvan anderen denken, he dat wil ik ook.

Gaat het daar dan om? Je voelt die liefde immers pas nadat je tot oprechte inkeer bent gekomen. Die liefde is niet zomaar een cadeautje die je bij de ingang van de kerk af kunt halen!

Juist door die liefde kom je tot inkeer. Kom je tot inkeer omdat een god waarvan jij denkt dat hij niet bestaat je zou gaan doden anders ofzo?

Hoe groeiden de eerste gemeentes zo hard? Omdat ze alles voor elkaar over hadden, voor hun medemensen. En ook op pad gingen naar hen die niet geloofden.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 09 aug 2005 18:06

Marnix schreef:
Frost schreef:

Als je in het goede deel van Zuid-Afrika zit kunnen de mensen je prima begrijpen en jij hen ook :)

Maar je hebt gelijk dat evangeliseren in eigen land oko heel belangrijk is, gelukkig gebeurt dit ook steeds meer. In het begin lieten mensen dat nog wel eens zitten omdat Nederland altijd een christelijk land was en je dus evangeliseerde in het buitenland :) Overigens is Operatie Mobilisatie ook voor een groot deel ontwikkelingswerk... En dat is daar hard nodig. Tegelijk versterkt het de band met die mensen en de interesse vaak.... waardoor goede gesprekken ook goed mogelijk zijn... Het ontwikkelingswerk gebeurt namelijk ook vanuit christelijk oogpunt.

idd evangeliseren in nederland is nodig. vor mij is het echter belangrijk dat ik nederland voor een periode verlaat, daarom ga ik weg.

wat ik ga doen is een periode bijbelschool, en daarnaast evangeliseren onder de armsten van de samenleving. mensen in sloppenwijken en vluchtelingenkampen. mensen zonder hoop en mensen die snakken naar liefde. mensen die echt geen voorbeeldleven hebben. prostituees en drugsgebruikers.

je gaat met je team de wijk in, zegmaar, en daar praat je met de mensen. je deelt bvb brood en soep uit, of je helpt mee in een project voor straatkinderen. je praat met de mensen, maar nog belangrijker, je luisterd naar ze.

jezus zei zelf dat we van alle mensen moeten houden, simpelweg omdat hij van allemaal houdt.
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 09 aug 2005 18:10

Shito schreef:
gevondenzoon schreef:

Juist door die liefde kom je tot inkeer. Kom je tot inkeer omdat een god waarvan jij denkt dat hij niet bestaat je zou gaan doden anders ofzo?

Hoe groeiden de eerste gemeentes zo hard? Omdat ze alles voor elkaar over hadden, voor hun medemensen. En ook op pad gingen naar hen die niet geloofden.

dit is een waarheid als een koe.

als je pas bekeerden hoort dan hoor je heel vaak dat ze worden aangesproken door de liefde van christenen en de bijbel en dat ze daardoor verder zijn gaan kijken. het christendom staat over het algemeen bekend als een godsdienst van liefde...

bij mij wel iig
Afbeelding

Terug naar “Archief”