Leerstellingen 1931 (voor de gergemmers)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 14:18

kootje schreef:Wil joris mij vertellen wat de doop dan nog inhoudt? (als je het verbond weghaalt)

De water doop is een uitwendig teken van wat er inwendig met je is gebeurd. De bijbelse waterdoop is door onderdompeling, math 3:16 ,nadat je tot bekering gekomen bent. LEt op e volgorde in markus 16:16, hand 2:38, 41 en hand 8:36 en 37. je oude leven wordt mee begraven in het water. je bestaat niet meer col 2:12. de bijbel zegt dat je voor de zonde bent gestorven rom 6:2-4 en...zoals je herleeft uit het watergraf, zo herrijs je als een nieuwe schepping in Christus 2 cor 5:17. rom 6:6-12. De bekering (plus wedergeboorte) en doop horen onlosmakeljik bij elkaar. hand 8:37, tit 3:5.
De waterdoop is je openbare belijdenis van je geloof. Je zegt daarmee dat e berouw hebt van je zonde en dat je om vergeving vraagt. hand 2:38, 1 petr 3:21. dat je je zonden wilt laten afwassen hand 22:16. Je laat aan ieder schepsel (mens, duivel, engel) en aan God zien dat je een nieuw leven wilt beginnen met Jezus. Het is niet voldoende om stiekum in God te geloven. Je belijd je gleoof in het openbaar. Dat s erg belangrijk voor je geloofsleven rom 10:9, 10, 1 pet 3:21a . De waterdoop is niet slechts een 'symbool' het is een definitieve keus, een handtekening onder een contract, een jawoord bij het huwleijk. Het is als het doorsnijden van de navelstrng, waarmee je vast zat aan het oude leven ezechiel 16:4. God zal zo'n definitieve keus altijd rijkelijk zegenen, zoals HIj elke weloverwogen gstap van gehoorzaamheid zegent.

Een beeld, een voorafschaduwing van de doop zie je al in het OT in ex 13:17, 18. BIj de schelfzee werd de Farao (beeld van de duivel en de macht van de zonde) verslagen. God wilde niet dat de joden even snel naar het beloofde land gingen via een eigen verkozen weg. God wil ook niet dat wij even gau gauw een christen zijn, maar dat we een definitieve weloverwogen en openbare keus maken, de zonde de rug toe keren, en Gods weg in gehoorzaamheid wandelen.

Het verbond ging God aan met zijn volk. Wij zijn de chrisenen uit de heidenen enwij mogen delen in het tweede verbond, namelijk het geestelijke verbond van de vrijheid door het offer van Christus!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 19 mei 2003 08:36

WOW Joris! Goeie tekst! Ik had deze zondag toevallig een preek over rom. 6:1-12 en dacht hiermee een primeurtje te krijgen van God, maar nu heb jij het hier al opgetypt!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 08:44

Joris,

ik vermoed dat jij de kinderdoop afwijst, terwijl kootje zoekt naar de waarde van de kinderdoop.

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 19 mei 2003 09:06

Een kind is in zijn gelovige ouders geheiligd. Ik heb hier niet een bijbel bij de hand, dus kan de bijbehorende tekst dus niet opzoeken, maar ik denk dat daarom ook een kind gedoopt mag worden.
Ennu... Rom. 6. Een hele mooie tekst voor ger.gemmers denk ik.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 09:11

Kaw schreef:Een kind is in zijn gelovige ouders geheiligd. Ik heb hier niet een bijbel bij de hand, dus kan de bijbehorende tekst dus niet opzoeken, maar ik denk dat daarom ook een kind gedoopt mag worden.
Ennu... Rom. 6. Een hele mooie tekst voor ger.gemmers denk ik.

Ja maar het gaaat om de vraag wat die heiliging betekent.

OVerigens is niet alleen rom. 6 heel mooi voor gg maar heel de romeinenbrief en eigenlijk gewoon heel de bijbel :lol:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 19 mei 2003 09:13

Dat staat toch ook in Rom 6? Ik voel me gehandicapt hier. Ik heb hier geen bijbel.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 09:14

Kaw schreef:Dat staat toch ook in Rom 6? Ik voel me gehandicapt hier. Ik heb hier geen bijbel.
Bijbel is te vinden op.

http://refoweb.solcon.nl/bijbel/

joris

Berichtdoor joris » 19 mei 2003 10:54

Maarten schreef:Joris,

ik vermoed dat jij de kinderdoop afwijst, terwijl kootje zoekt naar de waarde van de kinderdoop.

Maarten

Maarten, het gaat er mij niet om om iets af te wijzen. Het gaat er mij om om te gehoorzamen aan God. Remember, ik ben gedoopt als kind. Mijn ouders zijng edoopt als kind. En het is niet gemakkelijk om iets anders te gaan denken. maar in de loop van de tijd komen wij situaties tegen, komen we bijbelteksten tegen waaruit we niet anders kunnen dan concluderen dat de kinderdoop niet bijbels is.

Kinderen geheiligd in hun ouders. Jezus vraagt niet of je geheiligd wil worden. JEzus vraagt geloof en gehoorzaamheid aan Hem. En het gevolg daarvan is heiliging!
Ik geloof dat die teksten waarin lijkt te staan dat kinderen geheiligd zijn in hun ouders, dat het gaat om de invloed die ouders op hun kinderen hebben. NEt als een man geheiligd kan worden door zijn vrouw: die vrouw laat door haar leven zien dat ze in God gelooft en dat hééft iets, zeg maar. Zo komen op de zendingsvelden ook honderden mensen tot geloof.

De waarde van de kinderdoop zie ik dus niiet meer, helaas Kootje, daar kan ik je niet aan helpen. Ik denk dat we op moeten passen om alle 'onderdelen' van het christelijk geloof op te hangen aan de doop. Die heiliging heeft geen waarde in de discussie over de doop. in het nieuwe testament was de heiliging (lichamelijk verbond zeg amar) ook niet voldoende voor d ejoden; zij moestsen ook zélf ene keuze maken en zelf ja zeggen op Gods roep en zich laten dopen.

De tekst hierboven heb ik niet zelfbedacht, maar komt uit de fundamentenleer van mijn gemeente.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 11:07

Uiteindelijk is het dus een heel andere discussie die vast al wel een keer gevoerd zal zijn op het forum.

joris

Berichtdoor joris » 19 mei 2003 11:13

tja zo gaat het in het leven. Blaadjes beginnen groen en worden bruin. kindejes beginnen klein en worden groot.

maar euh, het ging over eigen verantwoordelijkheid toch? Dat begint bij de dooplijkt mij.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 11:16

joris schreef:tja zo gaat het in het leven. Blaadjes beginnen groen en worden bruin. kindejes beginnen klein en worden groot.

maar euh, het ging over eigen verantwoordelijkheid toch? Dat begint bij de dooplijkt mij.
De kinderdoop of de volwassendoop: :? :?

joris

Berichtdoor joris » 19 mei 2003 11:22

Maarten schreef:
joris schreef:tja zo gaat het in het leven. Blaadjes beginnen groen en worden bruin. kindejes beginnen klein en worden groot.

er is volgens de bijbel maar één doop: gelovigen doop

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 12:07

joris schreef:
Maarten schreef:

er is volgens de bijbel maar één doop: gelovigen doop
Dan ben ik het ten eerste niet met je eens dat dan de verantwoordelijkheid begint bij de doop. Die begint met je geboorte (in ongerechtigheid geboren). Ook brengt het horen van het evangelie verantwoordelijkheid met zich mee. Gedoopt of niet gedoopt.

Overigens ging dit topic over de zesde leeruitspraak van de GG in 1931, en dit draait onvermijdelijk uit op een andere discussie. Bovendien is de oorspronkelijke discussie al afgesloten.

Maarten

joris

Berichtdoor joris » 19 mei 2003 12:33

oke een punt dan maar.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 19 mei 2003 12:36

Hoi, ik bedoelde idd het nut van de kinderdoop. Of, zo Joris wil, het nut van de besnijdenis, zoals die in de tijd van het OT werd gedaan. Als je het verbond weghaalt, hou je niets meer over om je aan vast te klampen, om op te pleiten. Maar Maarten heeft gelijk dat dit een andere discussie is.
Met het op één lijn komen van Maarten en ik, en bovendien een fusie tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt is dit topic in feite afgesloten. Maar ik wacht eigenlijk nog op Gershwin, die ook kritiek had op de zesde leerstelling...

Terug naar “Archief”