hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 mei 2003 21:56

Chloë,

Omdat je je richt tot Brion en Wilko, hoop ik toch echt dat je niet ergens in mijn bericht hebt gelezen, dat IK iets wil zeggen over JOUW haardracht.
Integendeel.

Wil je het "begrijpen kan wachten, gehoorzamen niet" nog eens wat nader voor mij verklaren? Ik ken deze uitdrukking niet.

En ook een goede zondag gewenst!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 17 mei 2003 22:03

Oeps, ik had een beetje verkeerd gelezen Brion. Het spijt me! 't Is ook al laat hè. :wink: Ik dacht dat jij dingen zei over de haardracht van vrouwen, maar je citeerde Wilko. Excuus!
Ik moet altijd een beetje slikken als jongens/mannen gaan beginnen over hoeden/rokken/haardracht etc. Snappez-vous? :P

Ik geloof dat ik o.a. wat betreft haardracht moet gehoorzamen aan Gods woord en dat het mij dus tot oneer is om kort haar te hebben. Ik begrijp niet helemaal waarom ik geen kort haar zou mogen hebben, maar als christen moet je gehoorzamen aan God. Dat is belangrijker dan dingen begrijpen.
(Rest de vraag wat 'lang' haar is.. volgens mij wordt daar simpelweg het duidelijke verschil tussen een mannen- en dameskapsel mee bedoeld. Het haar van vrouwen hoeft m.i. echt niet over de schouders ofzo te komen. Maar wie ben ik.. laat een ieder dit maar voor zichzelf bepalen. Als vrouwen kort haar hebben zul je mij daar niet moeilijk over horen doen.)

Excuses voor de onduidelijkheid.

Groetjes!!

joris

Berichtdoor joris » 17 mei 2003 22:54

ik blijf het moeiljilk vinden hoor, het haaronderwerp. VOlgens mij gaat het vooral om de orde die God in de schepping heeft gehad. De man is het hoofd van de vrouw, oftewel, hij moet haar beschermen en op weloverwogen manier haar de ruimte geven zichzelf te zijn en God te dienen.
Een vrouw die daar met alle geweld onder uit wil is een feminist of een vrouw die zich heeft kaallaten scheren omdat dat hoort bij het uniform van haar beroep: hoer. Die weerstaat dus duidelijk de scheppingsorde van God en wil God niet als Heer van haar leven aannemen.

Dat de natuur leert dat het een schande is voor een vrouw om geen haar te hebben, daarvoor moeten we denk ik in de tijd van Paulus leven. Want de natuur zegt bij ons niet zoveel meer. ik heb nog nergens een bevredigende verklaring daarvan gelezen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 mei 2003 23:00

Chloë schreef:Oeps, ik had een beetje verkeerd gelezen Brion. Het spijt me! 't Is ook al laat hè. :wink: Ik dacht dat jij dingen zei over de haardracht van vrouwen, maar je citeerde Wilko. Excuus!
Ik moet altijd een beetje slikken als jongens/mannen gaan beginnen over hoeden/rokken/haardracht etc. Snappez-vous? :P

Ik geloof dat ik o.a. wat betreft haardracht moet gehoorzamen aan Gods woord en dat het mij dus tot oneer is om kort haar te hebben. Ik begrijp niet helemaal waarom ik geen kort haar zou mogen hebben, maar als christen moet je gehoorzamen aan God. Dat is belangrijker dan dingen begrijpen.
(Rest de vraag wat 'lang' haar is.. volgens mij wordt daar simpelweg het duidelijke verschil tussen een mannen- en dameskapsel mee bedoeld. Het haar van vrouwen hoeft m.i. echt niet over de schouders ofzo te komen. Maar wie ben ik.. laat een ieder dit maar voor zichzelf bepalen. Als vrouwen kort haar hebben zul je mij daar niet moeilijk over horen doen.)

Groetjes!!

Excuses aanvaard! :D :D
Ik ben het helemaal met je eens dat iedereen dat zelf moet bepalen!

En, eh....neem me niet kwalijk, maar ik geloof toch dat het inderdaad al laat is, want je beantwoordt nog een vraag die ik niet stel (wat is lang haar?), en je beantwoordt niet de vraag die ik wel stel.. (betekenis uitdrukking) kijk maar even naar mijn vorige bericht.... volgens mij ben je helemaal in de war vandaag haha :mrgreen:
Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat ik op dit late uur helemaal in de war ben.
groeten!

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mei 2003 06:51

Dan was Simson zeker een vrouw, met zijn lange haren?
Waar staat nu weer dat lang haar bij vrouwen hoort? Dat is toch ook kultuurgebonden. In de tijd van de Bijbel liepen ook de mannen met lang haar. Waarom zie ik dat nu dan niet?
En liepen ze in lange kleren.
Of is het zo dat de man omdat hij het hoofd behoort te zijn hij onder en boven de wet valt? Hij mag alles zoals hij beliefd en de vrouw hoort alleen te volgen en vooral haar mond te houden.
Ik dacht het niet.
Man en vrouw zijn gelijkwaardig geschapen. De vrouw is de man tot HULP
en niet tot slaaf! En de man hoort zijn vrouw lief te hebben.
Maar eigenlijk vind ik dat alles al gezegt is over het wettisch opgelegde hoedjes dragen.
We gaan nu in herhalingen vallen.
Over de haardracht van de vrouw zou ik een nieuwe topic openen.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 19 mei 2003 14:02

Brion schreef:
Chloë schreef:Oeps, ik had een beetje verkeerd gelezen Brion. Het spijt me! 't Is ook al laat hè. :wink: Ik dacht dat jij dingen zei over de haardracht van vrouwen, maar je citeerde Wilko. Excuus!

Groetjes!!

Excuses aanvaard! :D :D
Ik ben het helemaal met je eens dat iedereen dat zelf moet bepalen!

En, eh....neem me niet kwalijk, maar ik geloof toch dat het inderdaad al laat is, want je beantwoordt nog een vraag die ik niet stel (wat is lang haar?), en je beantwoordt niet de vraag die ik wel stel.. (betekenis uitdrukking) kijk maar even naar mijn vorige bericht.... volgens mij ben je helemaal in de war vandaag haha :mrgreen:
Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat ik op dit late uur helemaal in de war ben.
groeten!
Tjongejonge, 'k was wel lekker helder bezig. :oops: *schaam*

Ik bedoelde dus, dat het begrijpen van deze zaken voor mensen vaak zo belangrijk is. Wij willen precies weten WAAROM vrouwen lang haar zouden moeten hebben enzo. Maar dan denk ik: het is ook een stukje gehoorzaamheid. Dat begrijpen dat komt dan nog wel. Gehoorzamen is in dezen belangrijker. Gehoorzaam eerst maar aan deze 'opdracht', en het begrip voor de reden komt dan vanzelf wel.

Maar da's mijn visie.

Hopelijk heb ik je vraag nu wél beantwoord. :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2003 14:16

Wie moet je dan gehoorzamen?
Indien je rechteroog je veleid, steek het uit?
Of indien je hand je verleid hak het af?
Waar staat dat lang haar moet?

En als het dan lang zou moeten, waarom dragen al die vrouwen het dan weer opgestoken zodat het net zo kort lijkt als elk ander kort haar?
Dan kan je toch niet meer van een sieraad spreken.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 mei 2003 14:17

tuurlijk wel, lang haar hoe je niet los te dragen dat kan toch ook vast of wat dan ook!!
In de bijbel zelf staat dat het haar een sieraad van een vrouw is.... dus dat lijkt me vrij duidelijk!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2003 14:20

Nou ik vind die eeuwig gelijke refoknotjes echt geen sieraad voor de vrouw. Sorry, maar geef mij dan maar een leuk kort kapsel, want lang en het dan in een knot dragen is even lang als kort haar.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 mei 2003 14:23

tussen een refo knot en een knot zit ook heel veel verschil, ik heb mn haar ook de lucht in, maar dus echt absoluut niet op een refo knot....
Maarre ik vind kort haar zelf niet eens mooi, geef mij maar wat langer haar!!

Wat ik wel heel belachelijk vind, is dat er op een huisbezoek tegen mn moeder gezegd wordt dat ze lang haar moet hebben, terwijl ze best dun haar heeft en dus gewoon geen lang haar kan hebben!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2003 14:26

Ja dat is dus jouw keus om lang haar te hebben en het omhoog te doen, ik heb ook een dochter met lang haar die vaak haar haa opgestoken heeft. Maar telkens anders en dat staat haar mooi.
Maar om het nu te verplichten, dat is dus waar ik bezwaar tegen heb.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 mei 2003 14:31

oke daar heb je wel gelijk in....verplichten is een groot woord, alles wat moet doen we juist niet!! Maar ik vind wel dat we goed met ons haar om moeten gaan en je wel moet zien dat je een vrouw bent.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2003 14:44

Van wie moet dat dan?
Van jouw, van de kerkeraad, van de Bijbel?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 mei 2003 14:51

niet van mij.....al zeg ik, dat ik lang haar wel mooier vind dan kort haar!!

Moeten, wat is moeten? er staat nergens dat het moet, alleen dat het haar een sieraad van een vrouw is!!
Laatst gewijzigd door Ikke21 op 19 mei 2003 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 19 mei 2003 15:11

Oké speciaal voor Joepie. :wink:

14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.

1 Kor 11

Let vooral op het laatste vers. Dat is het belangrijkste!!

Groetjes Chloë

Terug naar “Archief”