Een ziekelijk jaloerse schoonzus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 aug 2005 20:19

Raido schreef:
Psychisch zit ze in de knoop, maar weigert naar een dokter of psycholoog te gaan. Ze heeft al medicijnen, maar verstopt deze en neemt ze niet in. Haar ouders zijn ten einde raad. Ze hebben vaak gedreigd dat ze haar uit huis zullen zetten, maar helpen doet het niet.

Dat is duidelijk het geval en vermoedelijk de oorzaak, hier is slechts een oplossing voor : verplichte opname, geen gezeur opzouten dus.

Nou, dat zeg je wel erg makkelijk. En belachelijk dat je zegt geen gezeur en opzouten, gedwongen opname, je bent keihard en kan je duidelijk niet inleven in een ander persoon.
Volgens mij ken je de realiteit niet hoe dat allemaal gaat in de psychiatrie, waarom denk je dat er zoveel patienten rondlopen in steden die dakloos zijn en echt zwaar geestesziek?
Mensen worden alleen verplicht opgenomen als ze een gevaar zijn voor zichzelf of hun omgeving.
Dus als ze een zelfmoordpoging hebben gedaan of poging tot doodslag of moord. En dat moet door de rechter worden uitgesproken.
En dat krijg je niet als een zusje hysterisch is omdat ze haar broer voor zichzelf wil hebben.

Het ligt gewoon heel erg moeilijk.
Ik zou persoonlijk vragen of mijn vriend naar mij toe komt, en niet naar hun gaan, zolang zij nog thuis woont.
Dat ze hulp nodig heeft is duidelijk.
Maar niet met geweld, niet met gedwongen dit of dat.
punt 1 kan dat niet, punt 2 drijf je zo iemand dan tot zelfmoord.
Want ze is heel erg bang en verdrietig en in de war.

Dus ik zou zeggen: vraag of je vriend naar jou wil komen, totdat zijn zusje onder behandeling is.
Want het zal er wel van komen dat ze behandeling zal krijgen, want dit met haar broer zal niet het enige zijn, en op een bepaald moment barst de bom.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 aug 2005 20:23

joris schreef:probeer haar eerst eens te zien als een mens, als een meisje, als een schoonzus met wensen en verlangens. Probeer liefde voor haar te vinden, bid er om. Noem haar geen 'mevrouw' want dat geeft aan dat je boos op haar bent, terwijl ze waarschijnlijk die boosheid niet verdiend.

Precies, ik vind het ook gemeen om haar "mevrouw" te noemen.
Hieruit blijkt dat je zelf dus ook jaloers bent, maar dan op haar.
Zo iets kan je niet zeggen tegen iemand die zo hysterisch wordt in dit geval.
Ze is echt ziek.
En inderdaad, ze zou best wel een zelfmoordpoging kunnen doen.

Mensen moeten niet zo hard tegen elkaar doen.
Het zusje is ziek, en heeft liefdevolle hulp nodig.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 05 aug 2005 20:47

Mariamagdalena schreef:
joris schreef:probeer haar eerst eens te zien als een mens, als een meisje, als een schoonzus met wensen en verlangens. Probeer liefde voor haar te vinden, bid er om. Noem haar geen 'mevrouw' want dat geeft aan dat je boos op haar bent, terwijl ze waarschijnlijk die boosheid niet verdiend.

Precies, ik vind het ook gemeen om haar "mevrouw" te noemen.
Hieruit blijkt dat je zelf dus ook jaloers bent, maar dan op haar.
Zo iets kan je niet zeggen tegen iemand die zo hysterisch wordt in dit geval.
Ze is echt ziek.
En inderdaad, ze zou best wel een zelfmoordpoging kunnen doen.

Mensen moeten niet zo hard tegen elkaar doen.
Het zusje is ziek, en heeft liefdevolle hulp nodig.

nou volgens mij jheeft dat dus echt niets met jaloezie te maken he. goed , het zou kunnen, maar je stelt ook wel dat het zo is, en volgens mij hoeft dat helemaal niet. ik zeg ook wel eens zoiets tegen iemand en dat is niet omdat ik jaloers ben, maar omdat ik boos ben, en dan houd ik het nog netjes zie je.
mensen moeten idd niet zo hard doen tegen elkaar, maar serieus, ik vind wel dat je dat meiske er op aan mag spreken, goed ze is ziek, maar dat praat niet alles goed vind ik. liefdevol kan ook zijn dat je dus juist eens confronterend kan zijn tegen iemand. en ik vind dat ze best mag weten dat het niet leuk is haar gedrag.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 aug 2005 21:54

Natuurlijk mag je het best zeggen.
Integendeel, er MOET juist met haar gepraat worden. Misschien kan iemand tot haar doordringen dat dit abnormaal gedrag is, en waar ze nou eigenlijk bang voor is.
Dat ze haar broer kwijt raakt?
Als ze zo doet, raakt ze hem JUIST kwijt.
Maar ja, als ze buiten zinnen is, dan zal het moelijk praten zijn.
Ze heeft een verlatingsangst, zo hevig, dat ze mensen juist afstoot.
Het zou prettig zijn als ze een vriendin zou hebben of een vertrouwenspersoon of zo, die haar kan uitleggen dat het juist moet dat haar broer een vrouw heeft en gelukkig wordt en dat als ze vriendin met die vrouw wordt, dat het dan juist heel gezellig kan zijn.
Dan heeft ze er iemand bij, iplv dat ze iemand verliest.
Maar ja.......... een oplossing weet ik ook niet hoor.
Moeten hun ouders toch doen.
Moeilijke klus, lijkt me.

Maar, kan hij dan niet naar jou komen, zodat je er voorlopig niet meer heen hoeft?
Dat zou wel beter zijn, toch?

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2005 23:43

Art Girl schreef:

Wat is verdienen? Als ze mijn weekend verpest - en dat is nog tot daar aan toe -, het leven van mn a.s. verziekt en dan ook nogs es tussen de relatie van mij en mn vriend probeert te komen, heb ik alle reden (vind ik zelf).

Weet je, toen we net verkering kregen en ik nog niet bij hem thuis was geweest, heeft mn vriend me voorbereid op wat ze zou kunnen doen/zeggen. Ik had zoiets van: het zal wel meevallen en ben er zonder vooroordelen heengegaan. Ik heb het eerlijk geprobeerd, met haar proberen te praten, wat ik in een eerder bericht al schreef ging dat even goed, maar was het diezelfde avond alweer mis.

Maar als jij na een lange tijd vanwege ziekte (gelukkig niet ernstig) weer es bij je vriend thuis komt en zn zus wenst je toe dat je het nog maar een keer mag krijgen omdat ze het lekker rustig vond... jaaa, probeer dan maar es menselijk te blijven. Of althans, tactvol te reageren. Als ze nu gegronde argumenten heeft vind ik het prima, maar alleen maar om jaloersheid. Tuurlijk kan dat diep zitten en dat zit het ook. Maar dan nog beseft ze niet dat ze me gewoon kwetst.

Soms gaat het gewoon nergens over. Ze heeft een keer gezegd dat ze me persoonlijk wel mag, maar dat ze moeite heeft met onze verkering. Kan ik goed begrijpen, maar moet dit zich uiten in een dergelijk gedrag?
ik schreef ook niet dat het gemakkelijk was. Niemand doet voor zijn lol zo vervelend. Er klopt iets nietmet het meisje of met de situatie waarin ze zit en dus is ze ziek/slachtoffer en verdient ze geen boosheid maar liefde. JEzus vraagt ook van ons om zelfs onze vijanden lief t ehbben. Welke positieve boodschappen zend ze hiermee uit? Ze voelt zich in ieder geval op haar gemak bij jou, want ze durft zich aan te stellen waar je bij bent. Tis nu de valkuil om te vervallen in het 'ach wat ben ik zielig want ze doet lelijk tegen mij' terwijl het misschien meer kan zijn: 'wat zal ik proberen van die zus te houden want het is een gebroken vrouw'. Niet makkelijk, maar misschien wel de uitdaging.
al eens aan God gevraagd wat d ebedoeling kan zijn van deze situatie?

En tuurlijk: die schoonzus is niet normaal en ze terroriseert het huis en daar hoef jij niet onder te lijden. misschien kan je voor de lang verwachte doorbraak zorgen door duidelijk en eerlijk naaar haar te zijn en niet voor haar weg te lopen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 aug 2005 10:16

Precies Joris.
Maar om zo te reageren moet je zelf wel heel volwasssen zijn.
Want ze voelt zich inderdaad goed bij haar dat ze zich zo durft te laten gaan, want bij iemand anders durft men dat niet.
Het zou inderdaad heel erg fijn zijn als het meisje zo kan reageren tegen het zusje....... maar ja, dan moet ze zelf wel redelijk volwassen en beheerst zijn.
En als je boos bent omdat iemand zo doet................
Persoon in kwestie is pas 18 en zusje is 23...... tja.... eigenlijk te oud om nog thuis te wonen.
Dus er is veel meer aan de hand.
De meesten die ik ken van 23 hebben allalng zelf een gezin of op z'n minst wonen ze samen.

Zou er iets zijn tussen die 2 ga je haast denken?
Gebeurt wel in sommige families.
Hoeft natuurlijk niet, kan ook zijn dat zusje echt geestesziek is, dan zou ze begeleidt kunnen gaan wonen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 06 aug 2005 14:28

Mariamagdalena schreef:Precies Joris.
Maar om zo te reageren moet je zelf wel heel volwasssen zijn.
Want ze voelt zich inderdaad goed bij haar dat ze zich zo durft te laten gaan, want bij iemand anders durft men dat niet.
Het zou inderdaad heel erg fijn zijn als het meisje zo kan reageren tegen het zusje....... maar ja, dan moet ze zelf wel redelijk volwassen en beheerst zijn.
En als je boos bent omdat iemand zo doet................

Op zo iemand goed reageren is heel moeilijk, ook al ben je volwassen.
Persoon in kwestie is pas 18 en zusje is 23...... tja.... eigenlijk te oud om nog thuis te wonen.
Dus er is veel meer aan de hand.
De meesten die ik ken van 23 hebben allalng zelf een gezin of op z'n minst wonen ze samen.

Dat is bij haar net het probleem dat zij dat niet kan. Verder is er absoluut niets mis mee als iemand van 23 nog thuis woont. Als het niet nodig is waarom zou je dan op je zelf gaan wonen?

Zou er iets zijn tussen die 2 ga je haast denken?
Gebeurt wel in sommige families.
Hoeft natuurlijk niet, kan ook zijn dat zusje echt geestesziek is, dan zou ze begeleidt kunnen gaan wonen.

Sorry, maar deze aannames slaan nergens op. Dat de bewuste dame in kwestie zo reageert lijkt mij op onmacht van haar om op een andere manier haar probleem en jalouzie bespreekbaar te maken.

Als ik het verhaal van art-girl lees denk ik dat haar a.s. schoonouders hun dochter goed duidelijk moeten maken dat ze haar gedrag niet tolereren. Ze kan zich gaan gedragen, hulp gaan zoeken en dan op steun van de familie gaan rekenen. Anders zou ik haar naar haar kamer verwijzen, laat ze daar maar uitrazen. En niet alleen dreigen maar ook doen. Als ze niets wil moet je als ouders wel kiezen. Wil je een normaal gezinsleven met elkaar of wil je dat iedereen elkaar gaat ontwijken om maar geen problemen te krijgen.

Mariamagdalena schreef:Dus ik zou zeggen: vraag of je vriend naar jou wil komen, totdat zijn zusje onder behandeling is.

Niet voor de problemen weglopen en haar ook niet op die manier haar zin geven.
Want het zal er wel van komen dat ze behandeling zal krijgen, want dit met haar broer zal niet het enige zijn, en op een bepaald moment barst de bom.

Nog een aanname die kant nog wal raakt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 aug 2005 14:50

Memmem schreef: Verder is er absoluut niets mis mee als iemand van 23 nog thuis woont. Als het niet nodig is waarom zou je dan op je zelf gaan wonen?

Ik heb in de psychiatrie gewerkt, dus dit ziektebeeld komt mij wel bekend voor.

Wat is er bv mis als je op je 23ste nog thuis woont?

Het belemmert je volwassenwording als je te lang bij je ouders blijft wonen.
Op een bepaalde leeftijdmoet je uitvliegen, zo rond de 21.
Het is wel degelijk nodig om op jezelf te gaan wonen, nl voor je geestelijke ontwikkeling.

Ik snap je agressieve reactie niet ten opzichte van mij.
Ik probeer het meisje alleen mar te helpen.

Dat jij zegt dat het kant nog wal raakt als ik aanneem dat haar broer niet haar enige probleem zal zijn, vind ik zeer maar dan ook zeer kortzichtig.
Logischer is dat er meer aan de hand is dan alleen de verlatingsangst ten opzichte van haar broer.
Je ziet nooit dat zo iets op zichzelf staat. Er spelen in bijna alle gevallen andere factoren mee.

Ik weet niet hoe oud jou kinderen zijn, memmen, maar dievan mij tussen de 19 en 29, en het zou ziekelijk zijn als die van 29 nog bij mammie thuis zou wonen. Dat bedoel ik niet negatief, want misschien heb jij wel nog een zoon of dochter van 23 of 25 thuiswonen dat je zo fel naar mij uithaalt.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 06 aug 2005 16:04

Mariamagdalena schreef:
Memmem schreef: Verder is er absoluut niets mis mee als iemand van 23 nog thuis woont. Als het niet nodig is waarom zou je dan op je zelf gaan wonen?

Ik heb in de psychiatrie gewerkt, dus dit ziektebeeld komt mij wel bekend voor.
Als wat en hoe lang?

Wat is er bv mis als je op je 23ste nog thuis woont?

Het belemmert je volwassenwording als je te lang bij je ouders blijft wonen.
Op een bepaalde leeftijdmoet je uitvliegen, zo rond de 21.
Het is wel degelijk nodig om op jezelf te gaan wonen, nl voor je geestelijke ontwikkeling.

Tja, dan zijn er heel veel geestelijk onontwikkelde mensen in mijn omgeving. :?

Ik snap je agressieve reactie niet ten opzichte van mij.
Ik probeer het meisje alleen mar te helpen.

Dat doe je niet door alleen maar aannames te bedenken.
Dat jij zegt dat het kant nog wal raakt als ik aanneem dat haar broer niet haar enige probleem zal zijn, vind ik zeer maar dan ook zeer kortzichtig.
Logischer is dat er meer aan de hand is dan alleen de verlatingsangst ten opzichte van haar broer.
Je ziet nooit dat zo iets op zichzelf staat. Er spelen in bijna alle gevallen andere factoren mee.

Wie zegt dat het verlatingsangst is? Volgens de topicstartster is het dit:
Art Girl schreef:Zijzelf heeft nooit een relatie gehad en nu haar broertje ook verkering heeft, kan ze dit totaal niet verkroppen.

Ik weet niet hoe oud jou kinderen zijn, memmem, maar dievan mij tussen de 19 en 29, en het zou ziekelijk zijn als die van 29 nog bij mammie thuis zou wonen. Dat bedoel ik niet negatief, want misschien heb jij wel nog een zoon of dochter van 23 of 25 thuiswonen dat je zo fel naar mij uithaalt.
Tja, ik heb "geestelijk onontwikkelde en ziekelijke" familieleden van 42 en 33 en jonger die het prima naar hun zin hebben bij hun ouder(s). Die zo dicht bij hun werk wonen, die het fijn thuis hebben, die niet zonodig op hun zelf moeten wonen. Maar dat ze niet goed functioneren, niet lekker in hun vel zitten heb ik nog nooit ontdekt. Ik vind het niet goed dat iedereen maar alleen moet gaan wonen, waarom moet iedereen maar de deur uit, ook al heb je het nog zo goed thuis.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 06 aug 2005 16:54

Wat vreselijk moeilijk voor je zeg!
Ik heb ook een ergelijke jaloerse schoonzus....!!
Maar zo erg gelukkig niet!
Dat scheelt weer!
Laat je iig niet op de kop zitten!
Blijf gewoon normaal doen, dan kan ze jou niets verwijten!
En veel sterkte!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 aug 2005 17:34

Wat een agressie memmem, niet te geloven, waarom?
En waarom moet je weten van wanneer tot wanneer en in welke functie in welk psych ziekenhuis heb gewerkt? Is dat van belang? Dacht het niet, gaat je ook niks aan.
Je valt alleen maar aan en probeert mijn hulp de grond in te trappen, en waarom? Vanwaar die haat?
Nieuw soort Christendom?
Ik reageer hier niet meer op zeg, ik probeerde alleen maar het meisje te helpen en een beetje inzicht te geven.
Dagdag!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 06 aug 2005 20:25

Mariamagdalena schreef:Wat een agressie memmem, niet te geloven, waarom?
En waarom moet je weten van wanneer tot wanneer en in welke functie in welk psych ziekenhuis heb gewerkt? Is dat van belang? Dacht het niet, gaat je ook niks aan.
Je valt alleen maar aan en probeert mijn hulp de grond in te trappen, en waarom? Vanwaar die haat?
Nieuw soort Christendom?
Ik reageer hier niet meer op zeg, ik probeerde alleen maar het meisje te helpen en een beetje inzicht te geven.
Dagdag!

Als iemand je tegenspreekt of een andere mening heeft is dat geen agressie hoor.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 06 aug 2005 20:26

Misschien de manier waarop he??

joris

Berichtdoor joris » 06 aug 2005 21:16

Even pas op de plaats lijkt me wel oke denk ik. Laten we maar oppassen om niet hier de psychiater te gaan spelen. we kennen de meisjes in deze kwestie immers heel niet.
Ik zou het voor deze discussie willen laten bij:
- meisje: heel veel sterkte en liefde gewenst om met dze situatie om te gaan
- probeer ouders duidelijk te maken (via je vriend want dat moet je niet zelf doen) dat ze het meisje in hulp moeten brengen. sla alarm bij hulpverleningsinstellingen.
- laat jezelf niet kapot maken. Mannen houden van vrouwen die liefdevol hun eigen grenzen respecteren: ik ga kapot als ik bij jou thuis kom, dus kom jij maar liever bij mij. Voor ouders is dat het signaal: help we zijn aan deze situatie gewend maar tis blijkbaar toch bijzonder.

Succes en Gods zegen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 aug 2005 10:04

joris schreef:Even pas op de plaats lijkt me wel oke denk ik. Laten we maar oppassen om niet hier de psychiater te gaan spelen. .

Nou, dan reageer ik toch niet meer op dingen waar ik wat van weet.
Als je gelijk afgebekt wordt..............
Dan moeten mensen ook geen advies vragen......
Pas op de plaats........ :?
Dus je moet de sufkop uithangen, dan is het goed........

Terug naar “Archief”