Palestijnen hebben recht op eigen staat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Palestijnen hebben recht op eigen staat

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2003 09:36

Prima, maar dat mag nooit ten koste gaan van de staat Israël.

Wat vinden jullie?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 apr 2003 12:12

Ik weet niet of dit echt actualiteit is. Maar goed.

Wat is recht hebben op? Er zijn vele groepen die vinden dat ze een eigen staat moeten hebben. Denk eens aan de Molukers, de Koerden, de Basken en zo kun je nog wel even door gaan. Die groepen leven nu ergens. Alleen hebben ze geen eigen staat. Ze voelen zich daar niet geaccepteerd. Of denken onderdrukt te worden. En in sommige gevallen is dat misschien ook wel zo. Maar wanneer heeft een groep rechten op een bepaald gebied? Ik zou het niet weten. Ik kan me inderdaad voorstellen dat anderen daar geen last van mogen hebben. Dus dat het niet ten koste mag gaan van Israel, ben ik wel mee eens. Maar ja, waar moet je dan het land vandaan halen? Er is zo weinig niemandsland. Zelfs de Zuidpool is al verdeeld. Dus je kunt geen nieuwe staat stichten zonder dat andere landen daar last van hebben.

DGRA
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DGRA » 15 mei 2003 10:10

Natuurlijk hebben ze recht op een eigen staat. Tot de komst van de vele joden naar Israel was het gewoon hun grondgebied. Ze zijn al veel kwijt geraakt, worden in vluchtelingen kampen gedumpt en wie help! Met de opvolger van Arafat moet het nu eindelijk eens ervan komen. Met steun van ons, want het zijn onze medemensen!!!! 8)

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 17 mei 2003 14:07

Tot de komst van de vele Joden naar Israël was het gewoon woestijngrond. Eventueel mogen de palestijnen de Gazastrook als eigen staat, maar de Westoever zeker niet!
Niet het aanzien, maar het wezen!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 mei 2003 01:43

DGRA schreef:Natuurlijk hebben ze recht op een eigen staat. Tot de komst van de vele joden naar Israel was het gewoon hun grondgebied. Ze zijn al veel kwijt geraakt, worden in vluchtelingen kampen gedumpt en wie help! Met de opvolger van Arafat moet het nu eindelijk eens ervan komen. Met steun van ons, want het zijn onze medemensen!!!! 8)

Het was niet hun grondgebied, maar in bezit van enkele Arabische groot-grondbezitters, die de onvruchtbare stukken land voor veel te veel geld verkocht hebben aan de Joden, die er wel wat goeds mee deden. De Joden hebben de grond niet gestolen, maar eerlijk gekocht. Jammer dat veel mensen dit nog steeds over het hoofd zien, en zich, net als de rest van Europa, achter de Arabieren scharen zonder dat ze zich verdiept hebben in de geschiedkundige feiten.

Bovendien vind ik dat de term Palestijnen totaal onjuist is, omdat er geen Palestina bestaat als staat. Het zijn Arabieren die in Palestina wonen, maar ook Joden zijn Palestijnen, ongeveer 5 a 6 miljoen, plus nog eens 1 miljoen Israelische Arabieren.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 mei 2003 10:46

Toriso schreef:Tot de komst van de vele Joden naar Israël was het gewoon woestijngrond. Eventueel mogen de palestijnen de Gazastrook als eigen staat, maar de Westoever zeker niet!

Dus iemand die zijn tuin niet nuttig gebruikt in jouw ogen mag je ook zijn tuin afnemen ... :roll:
Het verklaart in ieder geval waarom er in Nederland zo weinig natuur te vinden is, want wij willen ons land niet kwijt ... :wink:
Het is nu nog wachten op de volledig impoldering van het IJselmeer en de waddenzee, anders mag een ander land dit gebied innemen ... :shock:

Sabra schreef:
DGRA schreef:Natuurlijk hebben ze recht op een eigen staat. Tot de komst van de vele joden naar Israel was het gewoon hun grondgebied. Ze zijn al veel kwijt geraakt, worden in vluchtelingen kampen gedumpt en wie help! Met de opvolger van Arafat moet het nu eindelijk eens ervan komen. Met steun van ons, want het zijn onze medemensen!!!! 8)

Het was niet hun grondgebied, maar in bezit van enkele Arabische groot-grondbezitters, die de onvruchtbare stukken land voor veel te veel geld verkocht hebben aan de Joden, die er wel wat goeds mee deden. De Joden hebben de grond niet gestolen, maar eerlijk gekocht. Jammer dat veel mensen dit nog steeds over het hoofd zien, en zich, net als de rest van Europa, achter de Arabieren scharen zonder dat ze zich verdiept hebben in de geschiedkundige feiten.

Als ik mijn tuin verkoop aan een Duitser wordt die tuin dan Duitsland :!: :?:

Sabra schreef:Bovendien vind ik dat de term Palestijnen totaal onjuist is, omdat er geen Palestina bestaat als staat. Het zijn Arabieren die in Palestina wonen, maar ook Joden zijn Palestijnen, ongeveer 5 a 6 miljoen, plus nog eens 1 miljoen Israelische Arabieren.

Waarom hebben dan Islamatische en Christelijke inwoners van Israel geen gelijke rechten dan de Joodse inwoners ... :?:

John

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 mei 2003 11:54

Iemand die zo dom reageert als jij john, daar reageer ik alleen op met dit.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 19 mei 2003 12:17

Het gata niet om die staat. Die hadden de Palestijnen al lang kunnen hebben. De intentie van de Palestijnen is, en misschien zullen ze langzamerhand wat realistischer worden of zich schijnheilig gematigder voordoen omwille van de PR, de joden de zee in te drijven.

Denk niet dat men tevreden is als ze een staat hebben. Israel handelt toch grotendeels uit zelfbescherming. Het is zeer verbazingwekkend hoe een [parkeerstrook langs de Middellandse Zee zich weet te handhaven, Terwijl geen enkel van de vele malen grotere buurlanden haar verdraagt!

Bovendien de palestijnen zijn geen democraten. dezelfde linkse gasten die politiek correct nablaten mbt Israels rotheid (absoluut de nieuwe variant waarin het onuitroeibaar antisemitisme zich manifesteert) zullen niet graag willen weten welke staatsvorm een Palestijnse staat krijgen zal.

Daarnaast: Sabra heeft gelijk. Palestijnen bestaan niet. Ze kunnen zich perfect naar het ruime Jordanie begeven.

En
Als we het over de joden hebben, laten we als Europeanen ons alstublieft niet pretenderen hen de weg te kunnen wijzen. Het is gruwelijk te weten dat een jood in Europa gedurende de jaren van de diaspora, nooit echt zeker kon zijn van een veilig bestaan.
Ik ben geen freudiaan, maar in dit licht bezien zijn de 'uitspattingen' van de joden zeer goed verklaarbaar.

Ik duim voor joden!
Geen ontwikkeling zonder conflict!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 mei 2003 16:09

Sabra schreef:Iemand die zo dom reageert als jij john, daar reageer ik alleen op met dit.

Ik lever inhoudelijke kritiek op jouw posting, maar dat kun je klaarblijkelijk niet hebben.

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 mei 2003 16:22

Arthur,

Ik ben het met je eens dat de Palestijnse leiders grote fouten hebben gemaakt; het was beter geweest dat ze meteen en oprecht al het terrorisme veroordeelt en bestreden hadden, zoals hun huidige MP nu wil doen.

Ik denk echter dat Israel te ver gaat daar waar het raket-aanvallen op Palestijnse steden betreft, omdat raketten geen onderscheidt maken tussen daders, medeplichtigen en onschuldigen.
Ik denk dat ook de staat Israel moet laten zien dat ze de mensenrechten van niet Joden serieus nemen. Ik denk dat het een foute benadering om kritiek op Isreals raketaanvallen te bestempelen als antisemitisme.

Helaas is democratie en rechtsorde in de Palestijnse staat ver te zoeken; dit is echter een voorwaarde voor een stabiele veilige staat die terrorisme gaat bestrijden. Ik zie hierin dan ook de noodzaak voor een rol voor een sterke derde partij, die zich onafhankelijk van de Israel en de Palestijnen beweegt die enerzijds Israel in toom houdt wat betreft vergeldingsacties en anderszijds zowel de grond voor het terrorisme in de Palestijnse gebieden vermindert als het terrorisme actief bestrijd. Als het bestuur van die gebieden zich vervolgens ontwikkeld m.b.t. het handhaven van de rechtsorde en democratie dan kan zich een zelfstandigere Palestijnse staat ontwikkelen.

Het is duidelijk dat Israel niet de orde in de Palestijnse gebieden kan handhaven, als je dan a priori gaat zeggen dat Europeanen zich er niet meer mogen bemoeien sluit je een belangrijke mogelijkheid uit. Overigens kunnen de misdragingen van Christelijke Europeanen in Europa jegens Joden een halve eeuw geleden, nooit een reden of een excuus zijn voor Joden om zich jegens in het Midden Oosten te misdragen jegens Islamitische Arabieren.

John

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 mei 2003 17:39

Het probleem omschrijven als het gebruiken van andermans tuinen is duidelijk niet een inhoudelijke reactie. De hele situatie is niet zomaar terug te herleiden tot een simpele voorstelling zoals de jouwe.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 mei 2003 17:43

Bovendien begrijp je de situatie niet helemaal lijkt me. De Israeli's kunnen geen concessie's doen als het om hun veiligheid gaat.

Dezelfde nieuwe Arabische premier is nog steeds lid van de PLO, en deze organisatie heeft nog steeds in haar handvest staan dat zij zal strijden voor de totale vernietiging van de staat Israel. Niet echt een betrouwbare onderhandelingspartner lijkt me.

Bovendien is dit conflict niet alleen gevecht om land, maar zeker ook een religieus conflicht tussen God en satan.

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 20 mei 2003 07:50

Palestijnen zijn gewoon arabieren. Dus ze moeten gewoon naar een ander arabisch land.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 20 mei 2003 11:11

Sabra schreef:Het probleem omschrijven als het gebruiken van andermans tuinen is duidelijk niet een inhoudelijke reactie. De hele situatie is niet zomaar terug te herleiden tot een simpele voorstelling zoals de jouwe.

Met het verkopen van grond verkoop je niet het recht om een eigen staat te beginnen. :!:

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 20 mei 2003 11:19

Sabra schreef:Bovendien begrijp je de situatie niet helemaal lijkt me. De Israeli's kunnen geen concessie's doen als het om hun veiligheid gaat.

Als je mijn postings goed gelezen had, zag je dat ik geen concessie's m.b.t. veiligheid vraag aan de Israeli's;
ik zoek juist een oplossing voor vrede en veiligheid.
Ik denk dat Israels raket-aanvallen op Palestijnse doelen niet bijdragen tot vrede en veiligheid, net zo min als de daden van de PLO tot nu toe.
Daarom denk ik ook dat een derde partij veiligheid moet garanderen voor beide zijden. :!:
Met de Isaelische regering kun je waarschijnlijk afspraken maken, voor de Palestijnen zul je het mes aan twee kanten moeten laten snijden (1) het wegnemen van de oorzaken (armoede, ongelijkheid, wetteloosheid) tesamen met (2) het effectief bestrijden van de terroristen.

Sabra schreef:Dezelfde nieuwe Arabische premier is nog steeds lid van de PLO, en deze organisatie heeft nog steeds in haar handvest staan dat zij zal strijden voor de totale vernietiging van de staat Israel. Niet echt een betrouwbare onderhandelingspartner lijkt me.

Dus ook hier ben je het met mij eens. :!: Lees mijn posting eens goed wat ik voorstel :idea:

Sabra schreef:Bovendien is dit conflict niet alleen gevecht om land, maar zeker ook een religieus conflicht tussen God en satan.

Ik zie twee geloven die Jezus afwijzen als zijnde God ... :? :wink:
zie http://www.geocities.com/groenrondballetje/vktg7.html en http://www.geocities.com/groenrondballetje/vktg8.html

John

Terug naar “Archief”