Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 21:18

Raido schreef:
Artikel 27. Van de algemene Christelijke Kerk.

Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zeven duizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans te zamen gevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.

Daaruit lijkt mij dat hier wel zeer zeker de Kerk van wedergeborenen wordt bedoeld.

Ik zou liever niet de term wedergeborenen gebruiken. In de kerk zitten ook goddelozen. Waarvoor dient anders de tucht?

In het OT vormde Israël de kerk.
Als je de profeten leest, weet je hoe goddeloosheid de kerk de ballingschap in gedreven heeft.

Tijdens de goddeloze Achab was er nog een rest die z'n knie niet voor de Baäl had gebogen.

Ook in het NT bestaat de kerk niet louter uit wedergeborenen. Denk aan Ananias en Saphira.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 aug 2005 22:37

gertio schreef:Als je de profeten leest, weet je hoe goddeloosheid de kerk de ballingschap in gedreven heeft.

Maar als je het Nieuwe Testament leest, weet je ook dat de Heere door het geloof (juist) de goddeloze rechtvaardigt. En als de Heere zelf zegt dat Hij niet is gekomen voor de gezonden, maar voor de zieken, moet je dan niet blij zijn dat er goddelozen in de kerk zitten? Een betere plek bestaat er toch niet voor deze mensen om te zijn?
en wat betreft de tucht, wie worden er getuchtigd, de kinderen of de bastaarden?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 aug 2005 22:51

sunlover schreef:
Optimatus schreef:
sunlover schreef:Ik ga bijna iedere zondag naar de OGG in Loenen a/d Vecht.
Dichtstbijzijnde kerk waar de waarheid gepreekt word en omdat ik met mijn ouders meega.

Waarom denk je dat dit de dichtstbijzijnde kerk is waar de waarheid wordt gepredikt? Heb je dat gecontroleerd door alle andere kerkgenootschappen in je omgeving te bezoeken of denk je dat omdat je ouders al in je huidige kerkgenootschap zitten en je nooit hebben toegestaan elders te kerken?

Er zijn niet zoveel kerken bij mij in de buurt. Alleen een R.K. kerk is dichterbij dichterbij zover ik weet dus dan is de keus al snel gemaakt

En heb je in de Rk al eens een dienst meegemaakt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2005 06:55

gertio schreef:
Raido schreef:

Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zeven duizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans te zamen gevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.

Daaruit lijkt mij dat hier wel zeer zeker de Kerk van wedergeborenen wordt bedoeld.

Ik zou liever niet de term wedergeborenen gebruiken. In de kerk zitten ook goddelozen. Waarvoor dient anders de tucht?

Als je de profeten leest, weet je hoe goddeloosheid de kerk de ballingschap in gedreven heeft.

Tijdens de goddeloze Achab was er nog een rest die z'n knie niet voor de Baäl had gebogen.

Ook in het NT bestaat de kerk niet louter uit wedergeborenen. Denk aan Ananias en Saphira.
Dat is ook het verschil tussen de kerk en de Kerk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 03 aug 2005 11:42

Raido schreef:
gertio schreef:
Raido schreef:

Dat is ook het verschil tussen de kerk en de Kerk.

Dus je bent van mening dat er sprake is van een Kerk in de kerk of zoiets.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 aug 2005 11:47

Misschien is bovenstaande handig voor een nieuw topic. Laten we ons hier concentreren op welke gemeenten/kerken we bezoek en waarom.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joris

Berichtdoor joris » 03 aug 2005 22:47

evangelische gemeente omdat daar God wordt gezocht in lofprijs en aanbidding en er goede woorden gesproken worden.

af en toe gereformeerde kerken omdat mijn vriendin daar kerkt. maar meestal komen we allebei gedesillusioneerd terug hoewel we elke keer weer met goede moed gaan.

gloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gloria » 04 aug 2005 03:30

GGiN, and unapologetic. Does this make me a dinosaur on this page? If so, should I crawl back into the woodwork?

Oh, the reason... still the closest to the sincerity I feel in the writings of the Old Fathers. Although I'll admit that this church, too, has its flaws and shortcomings...
let your dim light shine

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2005 06:56

Je bent in iedergeval een goede dinosaurus wat dat betreft, er zijn echt meer GGiNners hier, niet heel veel omdat in sommige kerken internet gebruik onder censuur staat als het niet zakelijk is.

Maar dinosaurussen zien niet in dat ook hun kerk tekortkomingen heeft.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 04 aug 2005 14:17

OgginN, hiermee ben ik opgegroeid. Ik voel me daar goed thuis.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2005 14:24

Johnny_Camaro schreef:OgginN, hiermee ben ik opgegroeid. Ik voel me daar goed thuis.
Bestaat dat oook al :shock:

Is het geen Christelijk Oud-Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk in Nederland Binnen Verband Onder Het Kruis?

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 04 aug 2005 14:26

@Raido: leg eens even uit, t kwartje valt bij mij ff niet :oops:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2005 14:29

Johnny_Camaro schreef:@Raido: leg eens even uit, t kwartje valt bij mij ff niet :oops:
Ik wist niet dat de oggin bestond, ik ken wel Ogg (2 van in Rijssen) en de ggin (waren er 3 van) maar oggin ken ik niet :)

Dus moest ik even spotten met het aantal kerkverbanden door een willekeurig aantal kerkverbanden te combineren

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 04 aug 2005 14:34

Raido schreef:
Johnny_Camaro schreef:@Raido: leg eens even uit, t kwartje valt bij mij ff niet :oops:
Ik wist niet dat de oggin bestond, ik ken wel Ogg (2 van in Rijssen) en de ggin (waren er 3 van) maar oggin ken ik niet :)

Dus moest ik even spotten met het aantal kerkverbanden door een willekeurig aantal kerkverbanden te combineren

owkee, kdacht al, kben slecht in kerkhistorie :oops: maar de term die je gebruikte had ik helemaal nog nooit horen vallen. Tis weer duidelijk :)

In Rijssen ben ik ook eens naar de kerk geweest bij ds van Prooijen, dat is toch ook OGG dacht ik?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2005 14:39

Zou best kunnen ;-)

Terug naar “Archief”