Raido schreef:Artikel 27. Van de algemene Christelijke Kerk.
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zeven duizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans te zamen gevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.
Daaruit lijkt mij dat hier wel zeer zeker de Kerk van wedergeborenen wordt bedoeld.
Ik zou liever niet de term wedergeborenen gebruiken. In de kerk zitten ook goddelozen. Waarvoor dient anders de tucht?
In het OT vormde Israël de kerk.
Als je de profeten leest, weet je hoe goddeloosheid de kerk de ballingschap in gedreven heeft.
Tijdens de goddeloze Achab was er nog een rest die z'n knie niet voor de Baäl had gebogen.
Ook in het NT bestaat de kerk niet louter uit wedergeborenen. Denk aan Ananias en Saphira.