Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Curatorium Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor TheKeimpe » 14 mei 2003 16:51

Ds C. Harinck uit voorzichtige kritiek, zie:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=58570

hoe denken wij hierover? Wat houdt de roeping tot predikant in? Hoe krijgt dat vorm? Heb je een bijzondere roeping nodig?
Zomaar een paar vragen.

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 16:55

wat is het curatorium?

je hebt God
God roept mensen
Mensen roepen GOd
er onstaat een gemeente.
Die gemeente wil van God horen
Er zijn gaven van de Geest, dus er zijn leiders, profeten en leraars en herders en genezers enz.
er is de vrucht van de Geest waardoor mensen elkaars gaven gaan zien en gaan respecteren> Men gaat gezag en leiding accepteren.
En zie daar, een gemeente met leiding.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2003 17:15

TheKeimpe schreef:Ds C. Harinck uit voorzichtige kritiek, zie:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=58570

hoe denken wij hierover? Wat houdt de roeping tot predikant in? Hoe krijgt dat vorm? Heb je een bijzondere roeping nodig?
Zomaar een paar vragen.

Als mensen zich geroepen voelen en zijn door hem geheilgt. Waarom zouden wij als mensen dan gaan oordelen of iemand wel geschikt is voor dit ambt?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 14 mei 2003 21:36

Waarom is de gemiddelde leeftijd 54?

Wordt er steeds meer geeisd door mensen van de gemeente zelf, terwijl het een roeping is die men krijgt?
Wijzen mensen niet teveel?
" You'll never be alone "

henkie
Beheerder

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor henkie » 14 mei 2003 23:33

TheKeimpe schreef:Ds C. Harinck uit voorzichtige kritiek

Die kritiek had van mij ook best wat minder voorzichtig mogen zijn. Maar het is een begin in ieder geval. Het is absurd dat er zoveel prima dominees worden afgewezen. (een aantal komen we dan tegen in de hervormde kerk, dus ik kan dat redelijk beoordelen ;-))
En waarom eigenlijk? Omdat ze niet kunnen 'aantonen' hoe en wanneer ze bekeerd zijn? Ik begrijp daar werkelijk niets van.

Ik vraag me eigenlijk het volgende af:
Er wordt al jarenlang gebeden om een oplossing voor dit probleem. Zou God die gebeden nou gewoon naast Zich neerleggen? Het is toch naar Zijn wil dat een gemeente geleid wordt?
Ik geloof er eerlijk gezegd niets van. Ik denk dat het aanbod er wel is maar dat het wordt afgeslagen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mei 2003 07:39

meid18 schreef:Waarom is de gemiddelde leeftijd 54?
dat is het gevolg van een rekensommetje. :mrgreen:
The one thing you can give and still keep is your word.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 mei 2003 10:06

Alle begrip voor het feit dat men erg voorzichtig handelt in de Ger. Gem. Aan de andere kant kun je soms ook te voorzichtig zijn en een roeping wat te snel afdoen als een persoonlijk, maar niet door God gestuurd, verlangen om predikant te worden. Is het misschien ook niet zo dat men bewust het aanbod wat beperkt houdt, zodat het riante salarisaanbod (en de secundaire arbeidsvoorwaarden) voor de dominees in stand blijft? Het is wellicht een wat boude uitspraak, maar in de praktijk blijken vooral de 'extraatjes' zeer aantrekkelijk te zijn. Wat te denken van dit praktijkvoorbeeld: ieder jaar een nieuwe mercedes voor de voorganger. Let wel: er zijn natuurlijk ook positieve uitzonderingen!!!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 mei 2003 10:11

Omega, je begint me aan te staan :wink:
Afbeelding

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mei 2003 10:22

Nou Omega, dat staat mij in het geheel niet aan.

Omega schreef:Is het misschien ook niet zo dat men bewust het aanbod wat beperkt houdt, zodat het riante salarisaanbod (en de secundaire arbeidsvoorwaarden) voor de dominees in stand blijft? Het is wellicht een wat boude uitspraak, maar in de praktijk blijken vooral de 'extraatjes' zeer aantrekkelijk te zijn. Wat te denken van dit praktijkvoorbeeld: ieder jaar een nieuwe mercedes voor de voorganger. Let wel: er zijn natuurlijk ook positieve uitzonderingen!!!

Daar geloof ik helemaal niets van! Een slag volledig in de ruimte.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 mei 2003 14:20

Brakel zegt dat God slechts in enkele gevallen een buitengewone roeping geeft.

? Moet ik dat opvatten als: Daarom zijn er zo weinig dominee's?
En waarom hebben ger. gemmers het zo vaak over Brakel? Het lijkt soms wel dat de bijbel geinterpreteerd wordt zoals Brakel dat gezien zou willen hebben. Is dat wel correct? (Ik probeer mij voorzichtig uit te drukken.)

Aan de andere kant vind ik het volstrekt logisch dat er maar zo weinig predikanten in de ger.gem. zijn. Ten eerste moet je bekeert zijn en nog geen 30% (ofzo) is bekeert voor zijn 30e. Dus dan val sowieso 70% af. Ten 2e moet je instemmen met alle dingen van de ger.gem. en dus ook zijn verbondsleer zoals ie niet in theorie is, maar zoals ie in de praktijk geleert wordt. Dan valt weer 50% van de 30% af en zit je op 15%. Nu komt nog de persoonlijke roeping van God. Zoiets als een droom met kom over en help ideeen heeft niet iedereen dus valt daar zeker 66% af, dus zit je op 5%. Verder moet je nog een goede kop hebben voor het leren, dus valt 80% af en zit je op 1%. Verder moet je dominee willen worden en dan hou je haast niets over. Misschien 2 per jaar ofzo.

Volgens de huidige screening zou bijv. Vreugdenhill denk ik geen dominee meer worden. Ik denk dat men inderdaad een beetje doorslaat en dat je een sekteachtige kerk krijgt zonder afwijkende opstellingen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 mei 2003 15:35

Het zoveelste ballonnetje van Harinck... Je vraagt je af wat de beweegredenen van deze man zijn. Door dit soort uitspraken in de media te doen, zaait hij alleen maar onrust. Maar dat is waarschijnlijk ook zijn bedoeling.

Jammer dat de meeste opmerkingen die ik hier lees zo eenzijdig zijn. In plaats dat we het curatorium meenemen in ons gebed, gaan wij hier als "beste stuurlui" eens fijn zitten afgeven op deze commissie. Kom dan in ieder geval met steekhoudende argumenten en alternatieven! Kritiek zonder grond is laf en nutteloos.

Iedereen zal het toch wel met me eens zijn dat er een bepaalde vorm van toezicht moet zijn? We kunnen toch niet zomaar jan-en-alleman op de preekstoel zijn verhaal laten doen? Dan is het einde helemaal zoek. Overigens is een instelling als het curatorium helemaal zo vreemd nog niet. Voor veel doorsnee opleidingen moet je immers ook toelatingsexamen doen, als je een baan zoekt, voer je sollicitatiegesprekken, en bij de politie ga je door een psychologische test. Waarom zou dat voor een kerkelijke gemeente anders moeten zijn?
Bovendien mag je er toch vanuit gaan dat de leden van het curatorium hun verantwoordelijke taak naar eer en geweten uitvoeren, al zijn het geen volmaakte mensen. En wat geloven wij nog van Gods hand hierin?

Ik zal de laatste zijn die durft te ontkennen dat het curatorium onfeilbaar is. Voortdurende bezinning op hun taken en werkwijze is en blijft nodig. Maar moeten wij ons daar nou met z'n allen mee gaan bemoeien?! Laten we liever in gebed gaan voor het curatorium, nu zij binnenkort weer belangrijke beslissingen moeten gaan nemen over de toelating van kandidaten.

Omega schreef:
Is het misschien ook niet zo dat men bewust het aanbod wat beperkt houdt, zodat het riante salarisaanbod (en de secundaire arbeidsvoorwaarden) voor de dominees in stand blijft?

Wat een belachelijke insinuatie, Omega! Dit is niet alleen een boude uitspraak, je tast hiermee de integriteit van het curatorium aan. Je begeeft je wel op erg glad ijs. Op basis van je leeftijd had ik je wijzer geacht.

Heb je er overigens wel eens bij stil gestaan wat het dominee-zijn inhoudt?! Dat is echt meer dan alleen op zondag een preek uitdragen. Dat is een baan voor 24 uur per dag, 7 dagen per week! Ieder moment van de dag (en de nacht!) kan er een beroep op je worden gedaan om pastorale zorg te verlenen. En wat denk je van alle bezoeken die ze moeten afleggen, huwelijksdiensten, begrafenissen etc., etc. Mag daar dan geen evenredige vergoeding tegenover staan, omdat het toevallig een predikant betreft? Of proef ik jaloezie in je woorden?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mei 2003 15:39

Pieter schreef:Het zoveelste ballonnetje van Harinck... Je vraagt je af wat de beweegredenen van deze man zijn. Door dit soort uitspraken in de media te doen, zaait hij alleen maar onrust. Maar dat is waarschijnlijk ook zijn bedoeling.

Omega schreef:
Is het misschien ook niet zo dat men bewust het aanbod wat beperkt houdt, zodat het riante salarisaanbod (en de secundaire arbeidsvoorwaarden) voor de dominees in stand blijft?

Wat een belachelijke insinuatie, Omega! Dit is niet alleen een boude uitspraak, je tast hiermee de integriteit van het curatorium aan. Je begeeft je wel op erg glad ijs. Op basis van je leeftijd had ik je wijzer geacht.

Jij tast de integriteit van ds. Harinck aan. Wel consequent zijn Pieter!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 mei 2003 15:51

Je hebt gelijk. Excuus.

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom ds. Harinck bijv. niet eerst een vergadering of seminar met alle predikanten heeft georganiseerd om zijn zorgen te uiten en hierover na te denken. Waarom moet dat nu gelijk in de media komen? Het is niet voor het eerst dat ds. Harinck deze methode kiest...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 mei 2003 15:51

Pieter schreef:Omega schreef:

Is het misschien niet expres, maar een logisch gevolg van de domineeskrapte? Hoe moet je anders dan genoeg te bieden een dominee naar je kerk krijgen?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mei 2003 15:54

Pieter schreef:Je hebt gelijk. Excuus.

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom ds. Harinck bijv. niet eerst een vergadering of seminar met alle predikanten heeft georganiseerd om zijn zorgen te uiten en hierover na te denken. Waarom moet dat nu gelijk in de media komen? Het is niet voor het eerst dat ds. Harinck deze methode kiest...
Misschien heeft hij het wel op een of andere manier geprobeerd... Wat weten wij daarvan?

Terug naar “Archief”