Roomse gewoonten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2003 19:57

Inspector Morse schreef:Misschien even al even een kort antwoord op het bidden voor de doden. In de RK-kerk is dit veel meer dan een herdenking, het is een letterlijk afsmeken van zielerust (leven in de hemel). Kaarsjes branden hebben voor de meeste gelovigen ook nog altijd de functie van het afsmeken van gunsten.

Huh? Dan hebben die katholieke Belgen het toch maar vaag uitgelegd aan mij. Het waren wel Jezuieten, misschien lag het daaraan ;)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 mei 2003 21:27

In mijn antwoord kun je lezen hoe de mensen het beleven. En ook de kerk vindt het belangrijk om voor de doden te bidden, ze vragen zo aan God om goed te zorgen voor de overledenen. Jezuieten zijn een vreemde orde, zeer sterk intellectueel bezig. Het zou me niet verwonderen moesten ze een diepzinnigere uitleg hebben dan de doorsnee Roomse uitleg.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 23:21

Ikke21 schreef:maar vinden jullie het normaal dat er in de Roomse kerken een kruis hangt waar de Heere Jezus aanhangt? Sorry maar dat vind ik niet bij onze gewoontes horen......eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje spotten, maar goed iedereen heeft zo zn eigen gewoontes.

In maastricht ovlgens mij hangt in de kerk een kruis mét Jezus en een kruis zonder Jezus En daartussen staat het altaar. Ik kreeg daar de bibbers van. Op de een of andere manier wordt ik erg aangetrokken tot de roomse kerken. ik kijk er altijd binnen als de deur open staat. maar dit: een leeg kruis en een vol kruis naast elkaar. Zo indringende boodschap ging daar op dat moment voormij van uit: Jezus is ook voor jouw zonden gestorven!!! dat jij met een kruis zónder Jezus om je nek loopt is omdat op GOlgotha een kruis mét JEzus stond.
ik heb toen biddend een kaarsje gebrand (en hem netjes betaald).

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 23:22

Inspector Morse schreef:In mijn antwoord kun je lezen hoe de mensen het beleven. En ook de kerk vindt het belangrijk om voor de doden te bidden, ze vragen zo aan God om goed te zorgen voor de overledenen. Jezuieten zijn een vreemde orde, zeer sterk intellectueel bezig. Het zou me niet verwonderen moesten ze een diepzinnigere uitleg hebben dan de doorsnee Roomse uitleg.

Dat zou wel arm zijn. Gelukkig weet ik dat de overledenen, de heiligen juist voor ons bidden!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mei 2003 11:21

Heej Joris, zoiets heb ik ook een keer gehad. Ik zat voor een concert in een katholieke kerk en ineens zag ik daar een kruis met Jezus die eraan hing, levensecht (maar dan wat kleiner). Dat maakt echt wel indruk, als je dat zo ziet...

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 mei 2003 11:47

Dat zou wel arm zijn. Gelukkig weet ik dat de overledenen, de heiligen juist voor ons bidden!

Maar zelfs dat wordt gevraagd in de RK. Er zijn bepaalde diensten rond allerheiligen waarin ALLE heiligen om beurt wordt gevraagd om voor ons te bidden. Dat gaat dan twintig minuten in de trand van:

-H. Johannes....bidt voor ons
-H Anthonius.....bidt voor ons
enz
enz ....
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 15 mei 2003 12:01

Beeld maken van Jezus. Gister had ik mijn vorige antwoord verzonden en toen na mijn gebed bedacht ik ineens dat God helemaal niet verboden heeft ene afbeelding van Hem te maken!
Hij zegt: hou er geen andere goden op na. Ik ben er immers. Mak geen afgodsbeeld: nietsvan wat er in de hemel, op de aarde of in hetwater onder de aarde is mag je afbeelden. Kniel voor zulke goden niet neer, vereerz e niet, want ik ben jullie God.

Bovendien beelden we altijd alleen JEzus af, de mensgeworden God. Als er in die tijd fototoestellen waren geweest hadden we waarschijnlijk een foto van hem gemaakt?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mei 2003 21:38

naar aanleiding van de dood van een klasgenoot van mij...

Borkdude: ik heb er over nagedacht over wat Jaap nu misschien allemaal ziet en zo
Borkdude: en ik heb God gebeden of het misschien toch nog goed komt
Lalagè: je lijkt wel een katholiek ;p
Borkdude: stel je nu voor dat je in een wereld opgroeit, waarin van alles is
Borkdude: je hebt mensen zoals wij die het over God hebben en je hebt ouders die niks doen en mensen die weer andere dingen doen
Borkdude: dan is het toch niet zo gek dat je niet meteen christen wordt, want er zijn zoveel dingen om over na te denken
(...)
Borkdude: en stel je nou voor dat je als zo iemand bent opgegroeid en dan na de dood ineens geconfronteerd wordt met allerlei rare dingen
Borkdude: daarom beslist God er ook gelukkig over en volgens mij kan het geen kwaad om nog voor hem te bidden
(...)
Lalagè: maar ik denk dat als mensen niet bij God willen zijn, dat Hij ze daartoe niet zal dwingen
Borkdude: nee, idd
Borkdude: maar daarom is het ook zo raar
Borkdude: dat je je niet kunt voorstellen dat iemand na de dood eigenlijk nog veel meer te lijden krijgt, misschien
Borkdude: maar sowieso omdat God buiten de tijd staat, kan het geen kwaad om voor iemand te bidden, want wie zegt dat alles wat hier chronologisch gebeurd ook op een hoger niveau chronologisch wordt bekeken
Borkdude: of is dat een gekke gedachte?>
Lalagè: nou dat vind ik niet zo gek nee
Borkdude: ik bedoel ipv chronologisch eigenlijk iets anders. namelijk wel dat alles in een bepaalde volgorde gebeurt
Lalagè: dus die katholieken zijn zo raar nog niet

Terug naar “Archief”