Ik wil graag eea zeggen over opname / 1000-jarig rijk.
Maar ik denk dat we allemaal moeten erkennen dat we niets zeker kunnen weten en we allemaal bescheiden moeten zijn.
Eerst de opname:
- 1 Thes 4:
14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan,
alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem(1).
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep,
met de stem des archangels, en met de bazuin Gods (2) nederdalen van den hemel;
en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan(3);
17
Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden (4) in de wolken,
den Heere tegemoet(5), in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
1. Jezus komt niet alleen, Hij neemt allen die ontslapen zijn in Hem MET ZICH MEE. Hij komt dus ons niet halen, Hij komt kennelijk op de aarde wonen.
2. Hij komt niet in stilte, nee er is een luide bazuin en de stem van de archangels, het is de (enige) wederkomst die zichtbaar is voor de hele wereld.
3. Het gaat hier dus niet alleen om de levenden, maar ook om de doden. En daar is de kern van het antwoord van Paulus: maak je geen zorgen, bij de wederkomst worden deze opgewekt
4. Het gaat dus om alle christenen, van nu en van toen. Gestorven christenen die opgewekt zijn en nog levende christenen.
5. de Heere TEGEMOET. Toen ik vroeger mijn vader te gemoet liep als hij terug kwam uit z'n werk ging ik niet vervolgens met mijn vader naar zijn werk. Nee, we liepen samen op naar huis.
Wij gaan Jezus tegemoet om Hem binnen te halen als vorst.
Vervolgens komt 1 Thes 5, dat is geen nieuw hoofdstuk (die hoofdstukken zijn niet door paulus gemaakt) maar gewoon het vervolg:
1 Thes 5:
1 Maar van de tijden en de gelegenheden, broeders! hebt gij niet van node, dat men u schrijve.
2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen
Uit het bovenstaande gedeelte blijkt dat het in 1 Thes 4 niet over de 1e wederkomst (van de 2) gaat maar om de uiteindelijke wederkomst. De dag des Heere!
Er is niet alleen de opname van de gemeente (die voor altijd met Christus zal zijn, kortom, het begin van de eeuwigheid)
Het is ook het verderf (vers 3) van de rest van de wereld.
De opname en opstanding van de christenen gebeurt gelijktijdig met de verderving van de wereld.
Nu naar 2 Thes 2, de vervolgbrief op de 1Thes brief.
Paulus gaat, waarschijnlijk nav vragen of reacties op zijn 1e brief.
Hij gaat dan ook verder in op het onderwerp:
2 Thes 2:
1 En wij bidden u, broeders, door
de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem(6),
2 Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware.
3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want
die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs (7)
6. Paulus gaat hier duidelijk verder over de vergadering van de Christenen met Christus, oftewel de opname waar hij in de 1e Thes brief over schreef. (waar heeft hij het anders over?)
7. Dan in vers 3 schrijft Paulus dat de opname, de toevergadering met Christus, pas NA de komst van de antichrist (die weer na de verdrukking komt, zie eindred van Jezus en ook hier) komt.
Dus eerst de antichrist (en dus de grote verdrukking) en dan pas de wederkomst.
Overigens gaat het in vers 6 verder:
6 En nu, wat hem wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner eigen tijd.
De weerhouder wordt heel vaak de Heilige Geest genoemd bij mensen die in de opname als wegname van de doordraaiende aarde geloven.
Hun conclusie is: als de gemeente is opgenomen verdwijnt de Heilige Geest (die in de harten van de christenen woont) ook van de aarde, en daarmee dus de weerhouder zodat de antichrist kan komen)
Dat is hier dus onmogelijk.
Paulus chronologie is:
a afval
b antichrist
c opname / toevergadering - verderf van de wereld
Als de opname tussen (a) en (b) wordt geplaatst klopt dat dus niet met 2 Thes 2 waar Paulus zegt dat de opname dus pas NA (b) plaatsvindt.
Wat de weerhouder wel is durf ik niet te zeggen, maar een wegname van de gemeente op basis van de Thes brieven is
ONHOUDBAAR
Duizendjarig rijk
Ten eerst is er al geen ruimte voor een 1000-jarig rijk na de anti-christ, als je net het deel over de opname hebt gelezen.
De opname valt, zoals bleek uit 1Thes5, gelijk met de veroordeling van de hele wereld, oftewel met de uiteindelijke wederkomst van Christus.
De toevergadering van de gelovigen met Christus vindt plaats na de verdrukking en de antichrist. De wederkomst vindt ook in Openbaring (19) plaats na de antichrist. Daar is ieder het over eens. Er is geen ruimte voor een 1000-jarig rijk.
Wat is Openbaring 20 dan?
Openbaring 20 komt na openbaring 19, dat betekent niet dat het chronologisch ook na Openbaring 19 komt.
Op20 begint met "En ik zag"
Dit geeft in Openbaring het begin van een NIEUW visioen aan.
We kunnen dit visioen niet automatisch chronologisch achter Op19 plakken.
Op20 staat dus op zichzelf. (met een deel van het volgende hoofdstuk)
In Op20 wordt de draak gebonden en verslagen. Het hoofdstuk eindigt met de dag des Heere.
Het 2e deel van het hoofdstuk lijkt op Op19, alleen dan korter en vanuit een ander gezichtspunt. Mijn visie (die dus menselijk en faalbaar is) is als volgt:
Openbaring geeft aardse toekomstprofetien maar ook blikken 'achter de schermen'. Wat gebeurt er in de hemel, wat zit er achter de zaken die op aarde gebeuren.
De profetien bv. in Hoofdstuk 4 beginnen met een blik in de hemel.
In hoofdstuk 7 gaat het blik dan naar de aarde. t/m hoofdstk 11
Dan is hoofdstuk 12 weer een blik achter de schermen. De draak zit de vrouw achterna.
Hoofdstuk 13 gaat terug naar de aarde.
Je ziet nu (en in de rest van Openbaring) dat telkens wanneer het 'hemelse' of het 'achter de schermen' wordt behandeld het over 'de draak' gaat. Gaat het over het aardse, dan gaat het over het beest (de antichrist)
Wij zien de antichrist, daar achter zit, onzichtbaar voor ons, de draak.
Hoofdstuk 14 is weer het hemelse
15 t/m 19 is dan het aardse
hoofdstuk 20 t/m vers 10 is dan het hemelse
Vanaf vers 11 komt hemel en aarde samen, voor altijd. (Even plastisch gezegd)
Hoodfstuk 20, het 1000-jarig rijk, volgt dus op hoofdstuk 12!
De draak zit de vrouw achterna, het kind wordt gered, de draak stort zich op de nakomelingen van de vrouw. (hfdstk 20) de draak wordt door michael gegrepen en 1000 jaar gebonden. Na 1000 jaar wordt hij losgelaten voor een korte tijd. Dan komt Christus, Hij verslaat de draak, en de eeuwigheid begint. (oordeel en genade)
Dat is wat er achter de schermen gebeurt.
Voor de schermen, wat wij zien, is als volgt:
Jezus wordt gekruisigd (de draak probeert Hem te grijpen)
Hij staat op uit de dood en vaart ten hemel (Het Kind wordt weggenomen en is onggrijpbaar voor de draak)
De joden (70nChr, 135nChr) en de christenen (Nero, Domitianus) worden vervolgd en gedood.
Er breekt vrede aan voor de christenen in het romeinse rijk en het evangelie wordt verspreid over de hele wereld en wordt de dominante godsdienst. (draak wordt gegrepen en gebonden voor 1000 jaar)
de antichrist komt en vervolgt de gemeente (de draak wordt tijdelijk losgelaten)
Jezus komt en verslaat de antichrist (Jezus komt en verslaat de draak)
Kortom, Op19 en Op20 zijn dezelfde gebeurtenis bekeken vanuit 2 perspectieven. Jezus verslaat de antichrist (hfdst 19) daarachter zit: Jezus verslaat satan (hfdstk 20)
Als je het chronologisch ziet zou je een probleem hebben.
Dan zouden er twee wederkomsten zijn die 2x met grote strijd gepaard gaan. Hfdstk 19 eindigt met de grote overwinning van Jezus, al Zijn vijanden zijn verslagen. En dan in Hfdstk 20 blijkt de grote overwinning TOCH niet zo groot te zijn want er moet weer een slag worden geleverd.
Het is dus (imho) zo dat in hfdst 19 antichrist en leugenprofeet in de poel van het verderf worden gegooid. Dat is ons gezicht. Daar achter zit dat satan in de poel van het verderf wordt gegooid (hfdstk 20)
Nog een aantal overwegingen:
Mattheus 12:
28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.
Voorafgaand heeft Jezus een bezetene genezen.
De farizeers zeggen dat hij demonen kan uitwerpen omdat Hij beelzebul zelf is. Jezus vervolgt dat Hij niet door satan maar door God's Geest duivelen uitwerpt.
Vervolgens zegt Hij dat daarmee Het Koninkrijk Gods begonnen is! (het 1000 jarig rijk!?!? dat is toch het Koninkrijk!)
Dat illustreerd Hij met een voorbeeld, Je kan het huis van een sterke man alleen leegroven als de sterke man gebonden is.
Toepassing: satan is gebonden, daardoor kunnen demonen worden uitgeworpen.
Het woord 'gebonden' dat Jezus gebruikt is hetzelfde als in Openbaring 20.
Het koninkrijk is gekomen, zegt Jezus, want satan is gebonden.
het 1000-jarig rijk is begonnen omstreeks de komst van Jezus.
Hoe dat precies zit is moeilijk chronologisch te duiden. Remember: het 1000-jarig rijk is iets achter de schermen (Op 20) dat is niet direct met een aardse kalender te duiden (Op 12 is ook niet aards te duiden. Meer omstreeks de komst van Jezus op aarde, wordt satan uit de hemel geworpen)
Nog even terug naar Op 20:
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou
(..)
7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg
(..)
9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad
Waartoe wordt satan gebonden tijdens het 1000-jarig rijk? Zodat hij de volken niet verleiden kan. (Vers 3)
Verleiden tot wat?
Tot de krijg (vers 8 )
Welke krijg?
De krijg tegen de heiligen en de stad van God (vers 9)
Kortom: satan wordt op aarde geworpen (achter de schermen, Op12)
Op12:12
Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.
Wat achter de schermen gebeurt (satan uit de hemel op aarde geworpen) heeft invloed op ons! Wee ons! Satan is tot ons afgedaald.
Dat manifesteert zich in Op13:
vers 1: En ik zag
uit de zee een beest opkomen
vers 11: En ik zag een ander beest
uit de aarde opkomen
Weet je nog: wee dengene, die de
aarde en de zee bewonen!
Zodra satan op aarde is geworpen wil hij direct beginnen met de strijd tegen de heiligen. Dit wordt voorkomen door Michael die satan 1000 jaar bindt. 1000 jaar lang krijgt de gemeente de kans om zich over de aarde te verspreiden. 1000 jaar lang wordt voorkomen dat de volkeren tot de strijd worden verleid.
Dan wordt in Op20 satan losgelaten, en direct gaat hij de volken verleiden. (Achter de schermen)
Dat manifesteert zich bij ons in Op13 met de komst van de antichrist tot Op19 met de slag bij armagedon.
1000 jaar symbolisch of letterlijk
hier is veel over te zeggen.
Ik zou allereerst voor letterlijk willen pleiten. Dat is lijkt mij de beste manier om de bijbel uit te leggen. Allereerst letterlijk, daar waar mogelijk.
Maar er is 2000 jaar verstreken, kennelijk was het niet letterlijk
(of

want anders had ik niet bestaan)
Dan de vraag: kan het figuurlijk zijn?
Lees Openbaring 17:
12 En de tien hoornen, die gij gezien hebt, zijn tien koningen, die het koninkrijk nog niet hebben ontvangen,
maar als koningen macht ontvangen op een ure met het beest.
Hier zie je dat de koningen van de aarde 1 uur van regering krijgen, met het beest.
Uiteraard is dit ene uur symbolisch, het betekent 'korte tijd'.
Er is niemand die dit ene uur letterlijk uitlegt.
Ik denk dat we de 1000 jaar op het 2e gezicht moeten plaatste tegenover dit ene uur. Christus regeert een lange tijd (symbolisch: 1000 jaar) daarin worden de volkeren niet worden verleid tot de strijd en zal het evangelie over de aarde worden verspreid.
Daarna wordt een korte tijd (1 uur) macht gegeven aan de antichrist.
Dus: allereerst kijken of het letterlijk kan. Dat kan niet meer.
Dan moeten we ons afvragen of figuurlijk te rechtvaardigen is? Dan zien we: JA! In openbaring wordt de andere regeerperiode die genoemd wordt ook duidelijk figuurlijk bedoeld. 1 uur tegenover 1000 jaar.
Lange post, ik hoop dat ik mijn visie duidelijk uit heb kunnen leggen en bijbels heb kunnen onderbouwen.
En ik hoop dat iemand het gelezen heeft
Robert