boze geesten??? hogere machten???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 mei 2003 12:48

demonisch is niet juist, occult wel, en er zit inderdaad een principieel verschil tussen. Maar het is geen bijgeloof.

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 15:56

keimperens schreef:Beste Joris,

Zelf denk ik dat Rostelli gevaarlijk bezig is, met hypnose e.d. Hoe het met Jomanda zit (wat en hoe zij het doet) weet ik niet precies, Er zijn veel vooroordelen over haar. Er zit principieel wel degelijk een verschil tussen deze twee mensen.
Jij zei: Die rostelli en Jomanda dat is duidelijk occult bijgeloof. En dus demonisch.
Bijgeloof is volgens mij iets waar mensen in geloven, dat bepaalde dingen gebeuren, wat niet waar is / wat niet echt gebeurt. Bij deze twee mensen gebeurt er wel degelijk iets echts (zij het goed/slecht).
Wat versta jij onder occult??
Om ze beide dus meteen demonisch te noemen vind ik hier niet juist.

Beste joris, dat klinkt al goed!
ik heb er niet veel verstand van. Ik weet dat je moet oppassen voor de krachten in de wereld. Maa rik weet ook dat Jezus je de macht geeft om de satan te overwinnen inn zijn naam. Bijgeloof is inderdaad een verkeerd woord, had ik niet moeten ggebruiken. Alles wat occult is, is echt. En omdat ik geloof in een goede wereld en een kwade wereld gleoof ik dat krachten óf van satan komen, óf van God.
jan zijlstra, een gebedsgenezer was een aantal weken geleden in de uitzending van het Elfde Uur van knevel. Ik was altijd wat sceptisch, maar de boodschap van deze man is goed denk ik. Hij heeft een groot geloof en uit alles wat hij zegt blijkt dat hij op zoek is naar Gods eer en het welzijn van de mensen. Jomanda ademt iets heel anders uit, ze heeft ook magische riten nodig enzo en ik voel zelfs als ik haar op tv zie een bepaalde negatieve lading bij haar. Datzelfde voel ik bij Emil Ratelband, in principe ook een tovenaar, ik voel het ook als ik langs een groep Hells angells rijdt.

Demonisch is voormij hetzelfde als occult. God waarschuwt in Deuteronnomium al voor handopleggers en waarzeggers, wichelroedes e.d. Bovendien stel je op he tmoment dat je naar hen toegaat niet je vertrouwe op God. Want Jomanda kent God niet, Rostelli ook niet. Jan ZIjlstra wel. Dat is van te voren duidelijk voor je er naar toeg aat.

Tuurlijk is de duivel machtig! en wij vinden het meestal prachtig!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 13 mei 2003 19:18

Ik heb in mijn leven het occulte van dicht bij gezien. In mijn jeugd heb ik meegemaakt dat mensen werden genezen/ ziek werden gemaakt, dat mensen boze geesten opriepen en dat die bezit van hen namen. Ik ben heel veel bang geweest.
Het heeft jaren geduurd voor ik durfde te gaan slapen 's nachts. Ik was zo vatbaar voor occultisme/voodoo enzovoort dat ik niet meer kon gaan slapen omdat ik dan geen weerstand had. Dat is het probleem als je in aanraking komt met demonie. Oók als je niet vrijwillig gaat, oók als je er niet voor kiest. Ik weet dat van mijzelf en anderen.
Het heeft lang geduurd voor ik me weer vrij voelde.
Ik wil maar zeggen: slechte mensen kunnen echte dingen doen. Zij konden wonderen verrichten! Er zijn stammen waar mensen dood worden gebeden of tot leven gewekt. Dat is echt waar. Satan heeft veel kracht, kijk maar naar Job.

Nu heb ik een bepaalde sensitiviteit die veel mensen niet hebben. Ik weet dingen uit de toekomst in dromen, ik voel de gevoelens van anderen en nog meer dingen. Tot de dag van vandaag heb ik het daar erg moeilijk mee. Omdat ik altijd van christenen had meegekregen dat het van de duivel was. Maar het feit dat mensen uit mijn verleden die gaven gebruikten in dienst van satan wil niet zeggen dat mijn gaven hem ook toebehoren.
Ik gebruik mijn gaven niet. Maar ik weet dat God voor mij zorgt. Ik weet dat satan geen grip op mij heeft.

Of er boze geesten zijn: ja, nou en of. DIchterbij dan je denkt. Wees daarom waakzaam, bid zonder ophouden en doe Gods Wapenrusting aan. dan ben je veilig en bestand.

Chaja

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 13 mei 2003 19:59

Chaja,

Misschien een domme vraag hoor, maar hoe ga je daar dan mee om?

Sommige dingen zijn toch echt niet zo fijn om te weten denk ik.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 13 mei 2003 20:32

Hoi Mini,

Ik ga er niet mee om... het is heel ingewikkeld... Ik ervaar het als een last die me vaak veel eenzaamheid brengt. Het is moeilijk om dingen te weten en niet te kunnen delen met mensen. Gelukkig kan ik het wel met God delen. Ik vraag Hem vaak om me minder sensitief te maken daarvoor, maar misschien wil God me wel iets leren hiermee.
In elk geval is het voor mij zwaar. Zo zwaar dat ik bij vlagen me moeilijk kan aansluiten bij mensen omdat ik me ver van hen verwijderd voel.
Bijvoorbeeld: er komt iemand nieuw in de gemeente. Iedereen mag die persoon en die persoon is heel innemend, maakt goed vrienden. Ik voel meteen een soort druk, voel me onveilig, onprettig. Maar ik probeer het te negeren. Ik maak contact met haar. Ik wil haar een kans geven. Maar het wordt steeds beklemmender. Ik droom dingen over haar. Als ik haar er naar vraag (ik vraag het voorzichtig en open) wordt ze boos en zegt dat ik me niet met haar moet bemoeien. Ik neem afstand. Ze praat over mij met andere mensen. Ik probeer het nog eens, bied mijn excuses aan, zeg haar dat ze niets fout heeft gedaan (heeft ze ook niet, zij kan niets aan mijn gevoel doen) en verdring mijn gevoelens. Dromen worden sterker dan. Wanneer ze dingen zegt vallen ze bij mij in vakjes. 'leugens' en 'niet leugens'. Maar wat moet je ermee? je hebt geen bewijs en misschien verbeeld je het je maar. Dus neem ik weer afstand en laat haar gaan. Veel mensen besteden tijd en energie aan haar.
En dan na maanden blijkt dat ze gelogen heeft over veel dingen, dat ze helemaal niet geinteresseerd was in het geloof (teminste niet echt, alleen maar als spirituele opvulling) en dat de dingen die ik wist stuk voor stuk klopten.
De mensen zeggen: Wat erg, dat hadden we niet verwacht!
En ik? Ik voel me eenzaam, en schuldig. Had ik niet wat kunnen doen? Had ik niet wat moeten doen? Waarom weet ik dit? Waarom komt het in mijn hoofd? Ben ik slecht.
Je kan er ook niet over praten... het is niet eerlijk om dingen over iemand te zeggen die je alleen maar voelt en niet echt gebeurd zijn.
Ik ervaar het als een last. Maar ik ben in therapie (voor iets anders) en mijn t. zegt dat ik gewoon nog jong ben en dat ik het wel eens leer waarderen en er niet meer bang voor ben of me er slecht over voel. Daar hoop ik op.
En ik vertrouw op God. Als ik me eenzaam ben is Hij nog heel dichtbij.

groetjes Chaja

-o ja, Mini, ik las je berichtjes ergens anders... ik wens jou veel kracht in je zoektocht en denk aan jou daarin... God is liefde... Hij wacht op jou. -

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 21:18

Ben je bij christelijke therapeut geweest, Chaja? Lijkt mij moeilijk aan de ene kant, helemaal omdat het verleden bij jou zo meespeelt. Maar kan het niet ook juist een gave van God zijn? Dat jou geest is afgestemt op de geest van de ander? en Dus waarchijnlijk ook op de Geest van God?
ik merk vaak ook dat ik dingen voel bij mensen of gevoelens kan 'lezen' maar dat zie ik als een gave van God. Omdat ik die anderen ka helpen dan vaak.
Mar misschien kunnen we hier beter backstage over praten?

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 13 mei 2003 22:38

Ja backstage is goed, maar voor de duidelijkheid: mijn therapeute is een wedergeboren Christen zeg maar en een zeer verstandige vrouw.
Ik denk zeker dat ik gaven van God heb gekregen op dit gebied. Soms weet en ervaar ik dingen waar ik anderen mee kan helpen. Het is meer dat ik niet altijd weet of alles van God is zeg maar. Of dat er ook dingen bij zitten die ik niet zou moeten ervaren.
maar het is een lastige discussie. Misschien had ik het ook niet zo neer moeten zetten. Ik wou er mee aangeven dat het dus bestaat en dat een oprecht christen ook over die gaven kan beschikken.
Als kind kon ik genezen. Maar ik diende GOd niet. Nu dien ik God. ik weet niet meer of ik van God die gave mag gebruiken. Ik heb het naast me neergelegd. Soms durf ik het weer op te pakken. Dan praat ik er over met GOd. En steeds als GOd me geruststeld komt mijn gergemtrauma (niet negatief naar de gehele gergem, dit is míjn trauma) 'Niet alles is van God' 'Pas op dat je niet met een ingebeelde Hemel naar de Hel gaat'. 'De duivel sluipt op sokken' en dat soort dingen. En dan raak ik in verwarring.
Ik heb daar nog bevrijding van nodig. Je gebed is zeer welkom.
Iedereens gebed trouwens!!!

groetjes, Chaja

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 22:49

doe ik.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 mei 2003 14:39

Beste Joris en Chaja,

Denken jullie dat jullie de gave hebben van het onderscheiden van geesten?

Groet,

Dude
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 mei 2003 15:13

Een 100% sluitend antwoord kan ik uiteraard niet geven. Maar het is mijn stellige overtuiging dat er veel onzin wordt verteld over geesten. Laat mij even beginnen bij Rasteli. Wat die man uitvoert is niets paranormaals, hypnose is een erkende therapie binnen de psychiatrie. Het gaat hier over een communicatieve techniek die inwerkt op het onderbewustzijn van de patiënt. Bidden tijdens een optreden van Rasti Rastelli zie ik dan ook als klinkklare onzin. Hetzelfde trouwens met figuren als Ratelband, allemaal beproefde technieken vanuit psychologie, psychiatrie en communicatieleer. Ze worden alleen gebracht met een groot showelement.

Waarzeggers, voodoo priesters, doden weer levend maken in Afrika enz... Nog NOOIT één afdoend bewijs voor geleverd! Het rijk der fabeltjes is blijkbaar halstarrig. De mens wil dit ook heel graag geloven! Sugestieve technieken doen de rest. Het blijkt steeds weer dat het dezelfde gevoelige mensen zijn die in aanraking komen met het "paranormale". Het zijn steeds dezelfde types die mariaverschijningen zien. enz enz enz tot in den treure toe.

De Duivel dan. Weer zo een menselijke uitvlucht. De mens kan niet goed om met zijn beperktheden en zijn destructieve gedrag.... OPLOSSING: DE DUIVEL. Mooi gevonden trouwens, verdringing is een algemeen neurotisch verschijnsel. Het kwade bestaat uiteraard wel, maar het is geen persoon of kracht. Ik omschrijf het liever als een menselijk onvermogen. Er kan uiteraard wel aan gewerkt worden, door onderandere het ethisch voorbeeld van Jezus te volgen.

Occulte zaken verwerpen? Van mij mogen mensen zich daar rustig mee bezig houden en zichzelf steeds angstiger maken door middel van hun eigen fantasie. Maar ze moeten wel de andere mensen met rust laten en niet meeslepen in hun eigen fantasieën.

Bestaat er dan geen "geestelijke wereld". Persoonlijk geloof ik in een leven na dit leven maar: dat zal geen fysiek leven zijn en geen geestelijk leven in de zin van al die fabeltjes denk ik. Hoe het er dan zal uitzien? Dat weet ik niet en daar wil ik nu niet mijn hoofd over breken.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 15:46

Thedudehimself schreef:Beste Joris en Chaja,

Groet,

Dude

hmm, heo moet ik dit interpreteren? cynisch of serieus? ik geef maar een serieus antwoord.
Ik vind gave van het onderscheiden van geesten een groot woord. Maar ik geloof dat als de heilige Geest in je is, dat je dan ontdekt wat niet van Hem is en wat wel.
want de Geest doorgrondt alles, ook de diepste geheimen van God. Wie weet ewat er in een mens omgaat? dat weet alleen zijn eigen geest. Zo weet ook niemand wat er in God omgaat dan alleen Gods eigenGeest. Nu hebben wij niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, en daardoor weten wij wat God ons in zijn goedgunstigheid gegeven heeft. 1 kor 2:11

Maar ik vind het moeilijk om te kijken wat precies een geestelijke gave is. ik heb zelf hbo-sph gedaan en ben flink getraint in communiceren nonverbaal en verbaal. HEb een intuitie ontwikkeld wat veel mensen niet hoeven te ontwikkelen om je werk goed te doen. Ik weet niet wat wat is. Maar zo werkt het wel.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 14 mei 2003 19:49

[quote="Thedudehimself"]Beste Joris en Chaja,

Groet,

Dude[/quote]

Ik ga er ook maar vanuit dat het serieus is: nee, ik denk het niet. Ik ben gevoeliger dan de meeste mensen voor waarheid en leugens en ik weet dingen die ik logischerwijs niet kan weten omdat ze nog niet gebeurd zijn, maar dat heeft niet met onderscheiden van geesten te maken.
Mijn twijfel over wanneer iets van God is of niet geeft al aan dat het iets is waar ik mee worstel.
Heb jij die gave, Dude?

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 14 mei 2003 19:52

Hoi Inspector Morse,

Veel succes met je mening. Ik moet het helaas tegenspreken.
Ik heb in mijn leven die krachten gezien. En ook de uitwerking daarvan. Ik heb het bewijs meegemaakt. helaas.
Ik heb mensen zien doodgaan na een vloek terwijl ze kerngezond waren. En niet één keer.
Het doet me erg veel pijn als je dit soort dingen zegt.
MIjn leven is namelijk een hel geweest door dit soort dingen en soms is het dag nog steeds door de herinnering eraan.

Chaja

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 14 mei 2003 20:35

chaja schreef:groetjes Chaja

-o ja, Mini, ik las je berichtjes ergens anders... ik wens jou veel kracht in je zoektocht en denk aan jou daarin... God is liefde... Hij wacht op jou. -

Dank je!

Nog een vraagje hoor, zien mensen dan naderhand niet in, dat jij toch gelijk had. Hoe gaan anderen met jou om laat maar zeggen. Ik zou dat namelijk zelf ook moeilijk vinden om hier goed op te reageren.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 14 mei 2003 20:58

Hoi Mini,

Ik deel dat niet met andere mensen hoor... ik houd de dingen die ik weet voor mezelf. alleen eventueel met de persoon in kwestie. Dus andere mensen komen nooit te weten wat ik al wist... dat is precies wat ik bedoel met het eenzame.

groetjes chaja
- ik zou het ook moeilijk vinden om daar mee om te gaan als het om een ander ging -

Terug naar “Archief”