Verkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 25 jul 2005 18:48

Collateral schreef:
frekje schreef:... maar toch is God geen God die zomaar een paar mensen uitkiest op basis van selectie ofzo...

Jawel hoor: "Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil." (Rom. 9:18.)

Nee, dat bedoel ik niet... God kiest mensen niet op basis van selectie!
Misschien ben ik onduidelijk geweest, maar ik doel op het feit dat God niet kiest op basis van kwaliteiten bij mensen ofzo...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 26 jul 2005 20:01

allereerst wil ik zeggen dat het niet onrechtvaardig hoeft te zijn als God sommigen wel uitverkiest en anderen niet. Zijn rechtvaardigheid kan anders zijn dan wij denken.
Maar ik denk altijd dat het zo zit met de uitverkiezing: God weet al of jij gaat geloven, of jij hem zoekt. En dan heeft Hij jou uitverkoren. En daar kom je pas achteraf achter, als je al op zoek bent geweest naar God en Hem hebt gevonden. Dan besef je wat een wonder het was dat God eerst jou heeft uitgekozen en dat je daardoor Hem ging zoeken.
Lekker dubbel allemaal en ingewikkeld. Ik kom er ook niet helemaal uit hoor. Maar dat is met veel dingen zo als je er heel diep over gaat nadenken.
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2005 21:49

Hm, je stelt nu het uitverkoren zijn op 1 lijn met het gered zijn. Ik vraag me af of dit zo werkt. Zou je ook uitverkoren kunnen zijn, voorbestemd ergens voor, dus dat je beloften hebt gekregen... maar daar niet komt omdat je de beloften niet wilt, omdat je die bestemming niet boeiend vindt?

Net als dat niet alle Israelieten, die toch echt Gods uitverkoren volk waren, leefden zoals Hij dat wilde en daarover lees je dat God zegt in psalm 95: "daarom heb Ik gezworen, nooit zullen ze tot mijn rust ingaan"

Het woordje "daarom" is trouwens typerend. Het geeft aan dat wat daar achter komt een gevolg is van het handelen van die israelieten... en niet andersom, dat ze zo handelden omdat ze nou eenmaal niet waren voorbestemd :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 jul 2005 22:02

frekje schreef:
Collateral schreef:
frekje schreef:... maar toch is God geen God die zomaar een paar mensen uitkiest op basis van selectie ofzo...

Jawel hoor: "Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil." (Rom. 9:18.)

Misschien ben ik onduidelijk geweest, maar ik doel op het feit dat God niet kiest op basis van kwaliteiten bij mensen ofzo...

Geen selectie op basis van kwaliteiten dus, maar op basis van willekeurigheid of een principe dat we niet kennen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 jul 2005 22:23

Collateral schreef:
frekje schreef:
Collateral schreef:

Geen selectie op basis van kwaliteiten dus, maar op basis van willekeurigheid of een principe dat we niet kennen.

Dat heb ik toch altijd vreemd gevonden, alles zou van tevoren vaststaan, dat heeft toch niets met rechtvaardigheid te maken, want eigenlijk zou je toch geeneens meer een keuze hebben, in feite zou je dan niet voor of tegen een god kunnen kiezen, als het toch al beslist is.

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 26 jul 2005 22:42

Ik dacht zelf eerst ook dat alles vantevoren beslist is/vaststaat, toch heb ik nu anders geleerd.

Ik geloof dat God vantevoren alles idd al weet, en ook al onze keuzes etc, en dat God vrijmachtig is, dus het toelaat dat wij foute beslissingen maken etc..

Ik geloof ook wel dat er een verkiezing is, die verkiezing is dat God door Jezus voor alle mensen heeft gekozen, en vanuit dat opzicht zal het dus nooit onze keuze zijn maar altijd Zijn keuze, dus als wij tot Zijn Genade komen door geloof in Jezus Christus hebben wij misschien wel levensveranderende beslissingen gemaakt, maar het blijf Zijn keuze wij hebben dus niets meer gedaan dan Zijn keuze voor ons te accepteren.

Alleen mensen die uitverkoren zijn worden zalig, gelukkig heeft Hij ons allemaal gekozen en kan iedereen door waar geloof zalig worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2005 22:44

Collateral schreef:
frekje schreef:
Collateral schreef:

Vreemd dan dat de dan bijbel toch zo duidelijk redding aan geloof koppelt Collateral.

Even 1 van de talrijke voorbeelden.

37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.

Nergens maar dan ook nergens lees ik van tevoren dat ze toch maar moeten hopen dat ze uitverkoren moeten zijn. Het opvallende is dat dat woord, uitverkorenen, alleen wordt gebruikt door bijvoorbeeld Paulus als hij zich richt tot christenen. Mensen die geloven worden uitverkorenen genoemd. Dat is heel wat anders dan het niet geloven koppelen aan het niet uitverkoren zijn in de zin van "tja ze kunnen niet geloven want ze zijn niet uitverkoren".
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 jul 2005 18:30

Plutonic schreef:Ik geloof ook wel dat er een verkiezing is, die verkiezing is dat God door Jezus voor alle mensen heeft gekozen, ..

Mee eens, en die dat geloven worden behouden :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 27 jul 2005 18:54

Cathy schreef:
Plutonic schreef:Ik geloof ook wel dat er een verkiezing is, die verkiezing is dat God door Jezus voor alle mensen heeft gekozen, ..

Mee eens, en die dat geloven worden behouden :)

Das de menselijke kant van de uitverkiezing...... En die is genoeg toch? Wat God allemaal met de uitverkiezing doet, is Gods kant...

Dus volledig mee eens, alleen de menselijke kant is eigenlijk gewoon genoeg. :)
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 jul 2005 00:27

Marnix schreef:
Collateral schreef:
frekje schreef:
Collateral schreef:

Vreemd dan dat de dan bijbel toch zo duidelijk redding aan geloof koppelt Collateral.

[...]

Yep. Maar kennelijk is het dus zo dat God ervoor zorgt dat je gelooft of niet. Je denkt dat je het zelf doet, maar eigenlijk is het God die het balletje laat rollen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 jul 2005 10:43

Is het met Coll eens, het is God die het eerst trekt, dus jou geloof of jou kiezen voor God komt niet uit jou, maar uit God, ofwel Het begin ligt in God en het einde is in God.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 28 jul 2005 11:26

Raido schreef:Is het met Coll eens, het is God die het eerst trekt, dus jou geloof of jou kiezen voor God komt niet uit jou, maar uit God, ofwel Het begin ligt in God en het einde is in God.

Hier heb je gelijk in,

Maar ik geloof wel dat als wij gaan getuigen van God, dat God wel gaat werken in de mensen die het horen, het is inderdaad nooit onze eigen keus, maar ik geloof niet dat God maar een selectief groepje mensen uitkiest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2005 12:26

Collateral schreef:
Marnix schreef:
Collateral schreef:
frekje schreef:
Collateral schreef:

[...]

Yep. Maar kennelijk is het dus zo dat God ervoor zorgt dat je gelooft of niet. Je denkt dat je het zelf doet, maar eigenlijk is het God die het balletje laat rollen.

Ik denk dat dit te zwartwit is. Als je de bijbel in zij geheel bekijkt kan je niet zeggen dat iemands geloof en dus ook zijn redding helemaal buiten hem omgaat. Alsof je zelf totaal geen keuize hebt. Die hadden we niet maar hebben we wel door Jezus Christus. God roept heel duidelijk mensen op tot bekering, Hij doet dat zelf in het OT bijvoorbeeld in Deut 30... en door Jezus in het NT... en via de apostelen. Het zou een beetje raar zijn als God mensen zou oproepen te kiezen tussen leven en dood, om voor Hem te kiezen... als Hij zelf die keuze voor de mensen zou moeten maken toch?

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 01 aug 2005 02:49

Je zult ALTIJD je eigen keus moeten maken. YHWH kan plannen voor iemand maken, en het is aan ons zelf om die plannen te volgen of te verwerpen. Is dat overigens niet de directe inhoud van "zonde": een andere route volgen dan die, die YHWH voor je uitgestippeld heeft?

En Hij kan mensen kiezen voor een bepaalde gunst of taak.

Overigens, de preek van Jeshua schijnt niet zozeer te wijzen op goddelijke uitverkiezing. Juist het menselijke aspect staat erin. Hij zegt eerst hoe een profeet niet welkom is in zijn eigen thuisland, en laat dat zien door te zeggen hoe het een Syrier en een (ik meen Samaritaanse?) waren die hulp kregen. Het verborgen argument: De profeten Elia en Elisa werden in Israel niet geaccepteerd, dus werd niemand daar genezen, maar buitenlanders geloofden en accepteerden deze profeten. En zij werden genezen.

Is het ook niet daarom, dat de hele kerk woedend werd en hem van een berg af wilde smijten? Omdat hij hen doodleuk vertelde dat hij hen niet zou helpen omdat zij hem niet accepteerden? Wat is pijnlijker? Hulpweigering... of horen dat je zelf de reden bent van die weigering?

Ook in de verkiezing van bijvoorbeeld de stam Juda zie je datzelfde: niet een plotselinge uitverkiezing, maar zijn oudere broers hadden hun recht verspeeld (Ruben bij Lea, Levi en Simeon bij Sichem) en Judah had bij zijn test (Benjamin) goed gehandeld.

God kiest iemand uit, maar dat is niet per definitie een teken van redding. Koning Saul werd uitgekozen, maar hij koos zijn eigen weg, en werd verstoten. Het volk Israel werd uitgekozen, maar zij doodden de profeten, en uiteindelijk Gods eigen Zoon, en ze werden verstoten (gelijkenis van de onrechtvaardige pachters). Jezus koos 70 discipelen uit, slechts 12 bleven bij hem. Genoeg voorbeelden?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 04 aug 2005 18:27

Marnix schreef:Maar de bijbel is duidelijk. Zoals je de zaken voorstelt ligt het niet. God geeft iedereen de kans. Hij wil niet dat mensen verloren gaan dus Hij bepaalt dat niet van tevoren. Je kan later nooit voor Gods troon komen te staan en als excuus kunnen aanvoeren: Ja maar ik kon niet geloven omdat U me niet had uitverkoren.

Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk dat we het evangelie aan anderen doorgeven. De uitverkiezingsleer heeft christenen ook daarin lui gemaakt. Iemand die uitverkoren is komt toch wel tot geloof, waarom dan nog evangeliseren? Maar zo werkt het niet. We mogen het evangelie aan iedereen vertellen. De gedachte dat diegene alleen naar je luistert als hij/zij is uitverkoren is onbijbels en dus onjuist.

Achterlijke nederlandse kerkhistorie ook. Alleen hier is uitverkiezing zo'n hot item omdat mensen er een leuke eigen draai aan hebben gegeven.

Was jij niet Vrijgemaakt? En is het niet juist de Vrijgemaakte kerk die beweert de enige ware kerk te zijn omdat ze de Drie Formulieren volledig onderhouden en onderschrijven? En is alles wat je hier verkondigt niet recht tegen de leer der Drie Formulieren en (dus) der Vrijgemaakte kerk? :?:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Terug naar “Archief”