They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

debutler

Berichtdoor debutler » 25 jul 2005 20:57

Raido schreef:
rotss schreef:nogmaals een nummer waaruit ik duidelijk kan opmaken dat het tot eer van God geschreven is, en waarin God alle eer krijgt die Hem toekomt, ben ik nog niet tegen gekomen in de seculiere muziek wereld. maar ja daar heeft iedereen zijn eigen gedachten over zoals je in het vooraf gaande hebt kunnen lezen.
Dus zingen voor je eigen depressie mag niet (dus een nummer wat God niet in voorkomt, lees bijvoorbeeld My Immortal van Evanescence) maar het moet helemaal God zijn (lees de eindeloze mantra's van M.W Smith 'You are Holy').

Ben het helemaal met M.W. eens, maar ik vind het een nummer met een extreem hoog gaap-gehalte.

In de Bijbel staat ook een boek waar God niet in genoemd wordt, een aantal boeken die nogal depressieve gedeeltes hebben en zelfs een erotisch boek.
Zal wel raar overkomen op de gemiddelde niet gelovige als die christenen dat allemaal afkeuren wanneer zij het doen terwijl het in de Bijbel gewoon wel voorkomt...

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 25 jul 2005 21:05

Bedoel je tot eer van God of goedgekeurd door een bepaalde vorm van religieus denken want hopen christenen over de hele wereld horen 'tot eer van God' in enorm veel op algemene labels uitgebrachte muziek.

Dus zingen voor je eigen depressie mag niet (dus een nummer wat God niet in voorkomt, lees bijvoorbeeld My Immortal van Evanescence) maar het moet helemaal God zijn (lees de eindeloze mantra's van M.W Smith 'You are Holy').

jij moet het voor jezelf verantwoorden, ik vertel alleen mijn mening en die mag je wat mij betreft lezen en naast je neerleggen.

Ben het helemaal met M.W. eens, maar ik vind het een nummer met een extreem hoog gaap-gehalte.

mee eens hoeft van mij ook niet!! maar hij heeft wel gelijk.
Ik blijf het wel moeilijk vinden want als ik dan lees in het NT dat de letter van de wet dood en Jezus ons vrijmaakt dan denk ik, waar is die vrijheid als je je televisie moet verbergen in een kast als de dominee langskomt en ongelofelijk veel dingen niet mag.

je noemt hier een extreem voorbeeld, je kan zelf wel nagaan dat het nergens opslaat als je je tv verstopt. daarmee kun je niet de hele refo wereld over een kant scheren (als je daarop doelde).

debutler

Berichtdoor debutler » 25 jul 2005 21:13

Maar dezelfde opstelling meen ik te herkennen in de voor mij veel te scherpe oordelen over popmuziek. De grens ligt bij jou zo te horen tussen officieel christelijke muziek en wat jij noemt 'seculier. Maar we weten al dat in de algemene muziekscene veel integere christenen actief zijn en dat er in de 'christelijke' muziek mensen zitten die meedoen voor de vorm en niet de inhoud lijkt me ook redelijk voor de hand liggend.
Ik kan je garanderen dat in jouw 'christelijke' cd verzameling nog een hoop invloeden zitten die jij werelds zou noemen.
Ik vind de scheidslijn die je trekt gewoon te wetterig en niet realistisch.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jul 2005 21:14

Voor haar is deze realistisch, laat haar dan (of hem ..) wel ben ik van mening dat je je dan zelf onnodig beperkt.. Maar ja Beethoven van deist, Mozart Vrijmetselaar, Wagner vast ook iets, Liszt schrijft Faust wat over een duivel gaat.. maar dat is Godebehagelijk muziek..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

debutler

Berichtdoor debutler » 25 jul 2005 21:15

Raido schreef:Voor haar is deze realistisch, laat haar dan (of hem ..) wel ben ik van mening dat je je dan zelf onnodig beperkt.. Maar ja Beethoven van deist, Mozart Vrijmetselaar, Wagner vast ook iets, Liszt schrijft Faust wat over een duivel gaat.. maar dat is Godebehagelijk muziek..
Ik zeg niet dat het niet mag.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jul 2005 21:17

Klopt, zeg ik ook niet, ik zei dat je voor je zelf scheidslijnen heb getrokken, dat is goed, ik vind ze beperkend ;-)

debutler

Berichtdoor debutler » 25 jul 2005 21:22

It's Like That - Run DMC vs Jason Nevins

[Run]
Unemployment at a record highs
People coming, people going, people born to die
Don't ask me, because I don't know why
But it's like that, and that's the way it is

[D.M.C.]
People in the world tryin to make ends meet
You try to ride car, train, bus, or feet
I said you got to work hard, you want to compete
It's like that, and that's the way it is
Huh!

[Run & D.M.C. alternate lines for the remainder of the song]
Money is the key to end all your woes
Your ups, your downs, your highs and your lows
Won't you tell me the last time that love bought you clothes?

Bills rise higher every day
We receive much lower pay
I'd rather stay young, go out and play
Huh!

Wars going on across the sea
Street soldiers killing the elderly
Whatever happened to unity?

Disillusion is the word
That's used by me when I'm not heard
I just go through life with my glasses blurred
Huh!

You can see a lot in this lifespan
Like a bum eating out of a garbage can
You noticed one time he was your man
It's like that (what?) and that's the way it is

You should have gone to school, you could've learned a trade
But you laid in the bed where the bums have laid
Now all the time you're crying that you're underpaid
Huh!

One thing I know is that life is short
So listen up homeboy, give this a thought
The next time someone's teaching why don't you get taught?

If you really think about it times aren't that bad
The one that flexes with successes will make you glad
Stop playing start praying, you won't be sad
Huh!

When you feel you fail sometimes it hurts
For a meaning in life is why you search
Take the bus or the train, drive to school or the church

Here's another point in life you should not miss
Do not be a fool who's prejudiced
Because we're all written down on the same list
Huh!

You know it's like that, and that's the way it is
Because it's like that, and that's the way it is
(Repeat these lines til fade)

What You Need Is Jesus – Public Enemy
Halleluja Jesus, Halleluja!

Now here's the pop, turnaround jumper,
Hits the rim bounce away, the new slave trade.
Manchild, six feet five, but juvenile.
Thin line between getting bucks and gettin wild.
Brooklyn style, hundred thousand miles.
Parque tiles, leavin ankles broke in a pile.
Son got a ticket to fly, he can make it if he try,
To the sky, like a Coney Island ride.
Gettin pages, from his super agent,
Community raises at the clout or the cages.
No doubt, center stages, mad phases,
>From behind crazies flippin through the faces.
Paper chases, love that many places.
Pros and cons, flics between the races.
He hold the rock, call for sweat shops.
Guard the set shop replaced by shops.
The highest bidder, no room for the quitter.
Gave seven tickets, under counterfittas.
Three cities a week, droppin needles.
Like the black Beatles take heed, what you need is...

[Chorus:]
Jesus (The incredible)
Jesus (And in your existence, huh)
Jesus(The incredible, yea)
Jesus(Check it out)

Crack my picture, never swith up.
Smack the back ups, pack them pick ups.
Resurrection of the two man vocal section.
The spirit in your dark ass direction.
Duckin them spray ups on my way that i thought be lay ups.
Won the battle wars, a thousand one push ups.
Here marks the return of them rules about Ruff Ryders.
Risin, chargin hard from the point guard.
Watch what you prey for, but know the team that you play for.
Need I say more?
Uh, scared of the resurrection,
Sacrafice yours, them maybe the revolution is basketball.
Changes, generanges. Which means rearrange ,
Erase , stuck on Playstations.
Then the new plantations, I said a millions heads.
Waitin for another nation.
To make your world be free.
No shoppin sprees, there ain't no stoppin me.
Here's the fee, not the weed.
Got to see, God speed. What you need is...

[Chorus 2x]

Sticky D gives you fits, on them turnaround hippocrytes.
Comin and goin like flics.
Hit em net scripts, like a butcher.
Gettin all the chips musta been a road trip against the Knicks.
On T.V. showcasin kicks.
Must be the fan cause his video gettin all the chicks.
Walk up on a replay on Monday.
Sportscenter highlights, last second steal kept em real.
What you need is...
Jesus
Jesus (What you need is)
Jesus
Jesus (What you need is)
Jesus
Jesus (What you need is)
Jesus
Jesus

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jul 2005 21:29

Het eerste zal ik om de style waarschijnlijk niet aprecieren en de tweede om het hoge Jezus-freak gehalte..

Er mag niks, maar wat mag dat moet..

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 26 jul 2005 07:58

maurits schreef:
rotss schreef:raar!! waarom zou iemand die oprecht christen is, dus God lief heeft boven alles, seculiere muziek gaan maken. als God het belangrijkste in je leven is en je wilt je leven invullen zoals Hij dat van je vraagt, dan is muziek toch een grote kans om van je geloof te getuigen!!

Dat kan toch juist heel goed in de seculiere muziek? Neem bijvoorbeeld
Stacie Orrico, Johnny Cash, Bono, Bob Dylan, Over the Rhine, Iona, Michael Pritzl.

Nogmaals, seculier gaan betekend alleen een andere markt bedienen, het zegt niets over de boodschap in muziek. Als een christenartiest goed is, kan hij/zij ook op de seculiere markt doorbreken.

Juist in de seculiere muziek kan je goed getuigen. Daar zijn nog genoeg schaapjes die wat zaad nodig hebben.

Daarbij vind ik heel die gospel-scene nogal dubieus. Wie bereik je daar nu mee? alleen maar mensen die er al mee bekend zijn. Daarnaast geloof ik ook niet dat een artiest alleen maar ter eer van God op het podium staat. Ik ben bij menig concert geweest. Zowel gospel als seculier. Degene die de Heer de meeste credits gaf voor zijn optreden was David Eugene Edwards van 16HP. die komt niet van zijn stoel af omdat hij de muziek centraal wil stellen (door zijn charisma is dat heel moeilijk) en wijst regelmatig omhoog.

(Bij aanbiddingsmuziek is dat anders, maar dat is eigenlijk geen muziek, dat heet begeleiding,(overigens dubieus verschijnsel die aanbiddingsleiders, want waar gaat het ook al weer om bij aanbidding?))
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 26 jul 2005 14:44

Daarbij vind ik heel die gospel-scene nogal dubieus. Wie bereik je daar nu mee? alleen maar mensen die er al mee bekend zijn. Daarnaast geloof ik ook niet dat een artiest alleen maar ter eer van God op het podium staat. Ik ben bij menig concert geweest. Zowel gospel als seculier. Degene die de Heer de meeste credits gaf voor zijn optreden was David Eugene Edwards van 16HP. die komt niet van zijn stoel af omdat hij de muziek centraal wil stellen (door zijn charisma is dat heel moeilijk) en wijst regelmatig omhoog.

(Bij aanbiddingsmuziek is dat anders, maar dat is eigenlijk geen muziek, dat heet begeleiding,(overigens dubieus verschijnsel die aanbiddingsleiders, want waar gaat het ook al weer om bij aanbidding?))

tja ik heb ook niet gezegd dat ik alle gospel/ christelijke muziek goed vind.

maarre ik ben eigenlijk wel benieuwd waar bij jullie de norm ligt. wat kan een reden zijn dat jullie niet naar bepaalde muziek luisteren? wat voor prioriteiten stellen jullie?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jul 2005 14:53

Mijn : als het niet tegen God is, is het geoorloofd, natuurlijk moet het ook nog een beetje mijn style zijn.. Ik gooi niet een hele band weg om een nummer.

debutler

Berichtdoor debutler » 26 jul 2005 15:44

Raido schreef:Mijn : als het niet tegen God is, is het geoorloofd, natuurlijk moet het ook nog een beetje mijn style zijn.. Ik gooi niet een hele band weg om een nummer.

Ik koop geen Marilyn Manson maar luister wel als ik het ergens tegenkom. Hetzelfde met Robbie Williams. Heb wel zijn singles Feel en Millennium omdat ik die erg graag draai.
Ik ben tevens geintresseerd in de achtergronden van deze artiesten en wat hen bezighoud.
Godslastering hoor ik liever niet maar kritiek op gelovigen en kerk heb ik niet heel veel moeite mee.
Ranzige seks in muziek is mij vaak te onrealistisch en triest dus dat koop ik niet. Maar sensualiteit en teksten over seks waar het toepasselijk is vind ik op z'n tijd OK.
Het gaat me vaak meer om hoe dan wat.

SidS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SidS » 26 jul 2005 21:40

heej, ik luister meestal radio op mn werk.. en dan hoor ik bijvoorbeld een liedje, en denk ik, leuk..maar het is best een lawaai bij ons op de zaak, dus hoor ik de helft maar. en dan later luister ik het nog eens wat beter, en blijkt de teks niet echt jofel te zijn... maar dan heb je de muziek al gehoord, en heb je zoiets van , whatever laat ook maar.

waar het op neer komt is dat je voor jezelf de grens snel verlegt.. een beetje te snel denk ik, maar dat is miss ook wel persoonlijk.
uitijndelijk luister ik dus bijna alles :S
Its all about the point of view...
so....
No point....
No view.....

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jul 2005 12:57

rotss schreef:de negatieve invloed van popmuziek is dat mensen door de teksten gestimuleerd worden zich een wereldse levensstijl aan te meten waarin geen plaats is voor het geloven in God.

Rotss, het spijt me zeer, maar je maakt een fout door zo stellig te beweren dat alle popmuziek een gansch verderfelijke levensstijl stimuleren.
Je zegt dat je je verdiept hebt, dat neem ik graag aan, maar dan zou je toch moeten weten dat je nu ontzettend generaliserend en eerlijk gezegd ook vrij ongenuanceerd bezig bent? En nogmaals, dat bedoel ik niet op een vervelende manier.
Het is zo dat EEN negatieve invloed van popmuziek KAN ZIJN dat mensen gestimuleerd worden om tegen God te kiezen door zich een 'zondige' levensstijl aan te meten (dan is er eerst nog de vraag: wat is een zondige levensstijl, want daar verschillen de meningen ook nogal over).

Rotss schreef:bij het ene nummer komt dit sterker naar voren als bij het andere maar vaak kun je aan de teksten horen dat ze geschreven zijn vanuit een onchristelijke levens visie. er is ook veel popmuziek wat tegen God en zijn geboden ingaat.

Maurits wees je al op een denkfout die je maakt. Ik zal daar niet over doorzeuren. Maar het is natuurlijk onzin dat alle nummers die niet direct over God gaan onchristelijk zijn of onverantwoord (of welk ander begrip je ook wilt ge- of misbruiken). Er is absoluut veel popmuziek die tegen God en zijn geboden ingaat, maar er is ook zo verschrikkelijk veel popmuziek die wel positief is en waar mensen wel veel aan kunnen hebben (zowel in de gospelscene als in de seculiere scene, en ik gok in de laatste nog meer).

Rotss schreef:wat ik dus al eerder heb aangegeven, popmuziek wordt niet geschreven vanuit een christelijke overtuiging, tot eer van God. de makers van de muziek zijn niet gelovig en maken dus niet muziek voor het doel waarvoor ik vind dat muziek bestemd is.

Nogmaals, Maurits gaf al aan dit een denkfout betreft van jouw kant. Maar nog iets, en nu praat ik voor het gemak over seculiere muziek: seculier is niet per definitie door een niet-christen geschreven. En ook al is het door een niet-christen geschreven, dan nog kun je er als mens (chr. of niet-chr.) veel aan hebben. En het hoeft absoluut niet tegen God in te gaan.

Vraagje: lees jij wel eens niet-christelijke boeken? En zo nee, wat vind je er van dat veel christenen dit wel doen? (Ook hele nette reformatorische christenen etc.)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jul 2005 13:09

parsifal schreef:toen "Beelzebul has a devil put aside for me" uit de Bohemian Rapsody maar bleef rondgaan in mijn hoofd. De troep hoef er voor mij niet meer in.

Maar wat ik me afvraag: keur je daarom pop af, of Queen. Of zie je in dat dit ook wel heel persoonlijk is?

Terug naar “Archief”