Doelgericht leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 13 jun 2005 08:40

essieee schreef:Ja Charlie erg herkenbaar :wink: !
Wanneer de zondeval verzwegen wordt zeg maar en de mens zo bijzonder rein geschetst wordt heb je volgens mij ook geen verlosser meer nodig.

Wat ik in hoofdstuk twee een mooie quote vindt is; dat God je met een reden gemaakt heeft en je leven veel betekenis heeft; Je ontdekt die betekenis wanneer je God het referentiepunt van je leven maakt.
Maar ook daarin mis ik het onderscheid tussen een ind van God en een mens zoals ik...

Of zie ik het te moeilijk?

En Charlie, komt hoofdstuk 3 juist niet wat verder?

Ik denk dat het boek geschreven is voor (wedergeboren) christenen. Daarom wordt er geschreven vanuit de positie van reinheid en heiligheid en niet vanuit de zondeval.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jun 2005 09:31

Ik denk dat het boek geschreven is voor (wedergeboren) christenen. Daarom wordt er geschreven vanuit de positie van reinheid en heiligheid en niet vanuit de zondeval.

Ik lees voorin de uitnodiging an doelloze mensen die Hem niet begrijpen en geen doel hebben in het leven. 'Ik nodig je uit Hem te leren kennen'.....
Dus volgens mij gaat het niet op :?

charlie
Mineur
Mineur

asdfas

Berichtdoor charlie » 13 jun 2005 11:50

hijwel schreef:zoals ik al eerder aangegeven heb vindt ik het een mooi boek. Toch mis ik wel een paar dingen.. Je moet echt in afhankelijkheid leven met God als je dit boek gaat lezen.. Als dit niet het geval is denk ik dat je terecht komt in "goede werken" en dat je tus tegen je grenzen aanloopt van je eigen kunnen.. "ik wil wel, maar ik kan het niet". Waar wat mij betreft meer op gehamerd mog worden is dat Jezus steeds meer centraal moeten komen te staan in je leven. Niet jij hoeft het allemaal goed te doen, maar Jezus in jou..

Hijwel, man naar mijn hart . . . ;)

Dat is wat ik ook ervaar. . en een beetje bedoelde.
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Doelgericht leven

Berichtdoor @mic » 13 jun 2005 13:12

Hein schreef:Wellicht hebben jullie het boek doelgericht leven van Rick Warren gelezen:

Ik als trouwe refo ben er weleens benieuwd naar. Kan iemand mij vertellen als je het gelezen hebt wat het met je gedaan heeft. Is het een aanrader voor je geloofsleven ? en waarom?
Ook vraag ik me af in hoeverre het sterk Evangelisch getint is. Niet dat ik dat per definitie erg vindt, maar ik vind het reformatorische belijden erg waardevol mits het voorzien is van een Evangelische jas.

Erg benieuwd naar reacties van jullie.

Zonder de topic gelezen te hebben: Ja ik vond het heel goed boek die je bij veel dingen weer es stilzet en je doet af vragen wat je in de praktijk van je geloof terecht brengt. Ik ben zelf evangelisch maar ook half reformatorisch (opgevoed), en vond het eigenlijk totaal geen evangelisch boek ofzo, hij onderbouwt en nuanceert goed. Het enige minpuntje aan het hele boek vond ik de hoeveelheid vertalingen die hij gebruikt. Volgens mij kun je dit boek als gewoon reformatorisch figuur prima lezen zonder gelijk tegen ernstige theologische bezwaren aanloopt. (Tenzij je van mening bent dat gaven e.d. niet meer van deze tijd zijn, dan bedoel ik iets minder zware refo mensen :wink:)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 13 jun 2005 15:00

Het boek "Doelgerichte Gemeente" heb ik gelezen en ik vind het steengoed!

Het gaat niet om de trukjes en methoden, maar om de principes. Die zijn super waarde vol en al twee duizend jaar oud. Een echte aanrader om inzicht te krijgen in gemeente opbouw.

Zelfde geld voor doelgericht leven: persoonlijke geloofsopbouw. Het moet niet een hype worden, maaar een levenshouding om iedere dag met God te leven en alle middelen te gebruiken die Hij geeft wanneer nodig. Bijvoorbeeld niet alleen evangelisieren op het momen dat het in dat boek staat, maar je hele leven blijven doen wat je geleerd hebt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jun 2005 15:56

Nathanael schreef: Het moet niet een hype worden, maaar een levenshouding om iedere dag met God te leven en alle middelen te gebruiken die Hij geeft wanneer nodig.

helemaal mee eens. je persoonlijke bijbelstudie moet er niet onder lijden zeg maar..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

charlie
Mineur
Mineur

Re: Doelgericht leven

Berichtdoor charlie » 29 jun 2005 19:53

@mic schreef:Het enige minpuntje aan het hele boek vond ik de hoeveelheid vertalingen die hij gebruikt. Volgens mij kun je dit boek als gewoon reformatorisch figuur prima lezen zonder gelijk tegen ernstige theologische bezwaren aanloopt.

de vertalingen vind ik persoonlijk een pluspunt:het laat je veel meer nadenken over watw de tekst zegt, ook in de context. de SVertaling weet je uit je hoofd, dus denk je niet echt meer na over wat de tekst echt zegt!

over de bezwaren voor refo's:
ik zit er erg mee: het werd ook wel genoemd: een zelfhelpboek: doe jebest, God doet de rest. eigenlijk gaat het boek uit van vrije wil. reformatie gaat toch uit van knechtelijke wil, maw: mens superverdorven: God redt en doet soms nog een beetje heiligheid erbij (in mijn woorden)

hopelijk snapt iemand me. . en eigenlijk vindt ik het dus wel in strijd met de reformatorische leer. .
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Cross_prayer

Berichtdoor Cross_prayer » 20 jul 2005 08:35

Kom op mensen, laten we elkaar niet voor de gek houden door te beweren dat het boek voluit reformatorisch is. Als je op een gegeven moment wordt opgeroepen jezelf over te geven aan Jezus en daarna de mededeling krijgt dat je daarmee ingelijfd bent in het gezin van Christus, is dat volgens mij niet geheel volgens het reformatorische belijden.

Ja, ik heb wel wat aan het boek gehad. Aan de andere kant : ik heb het gelezen toen ik nog maar net tot het geloof gekomen was, en het heeft me aardig wat moeite gekost weer op twee benen de bijbelse interpretatie die ik ook vanuit m'n opvoeding heb meegekregen weer te accepteren.

Bij dag 32 ofzo ben ik dan ook gestopt. Mijn advies aan mensen die hevig twijfelen aan hun eigen zaligheid, of nog maar net "geïnteresseerd" geraakt zijn in het geloof is dan ook: lees dit boek NIET! Verdiep je liever in werken die in de lijn van de belijdenissen die je gewend bent liggen. Later, als je door genade écht ingelijfd bent in het gezin van Christus, kun je dit boek dan lezen. Maar enkel om meer over het gedachtegoed van anderen te weten te komen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jul 2005 18:03

Hmm...ik ben eens begonnen in het boek, maar kwam er echt niet doorheen, ik vond het om eerlijk te zijn maar wat geklets, dingen in 40 bladzijden zeggen wat samengevat kon worden in 1 zin, ik vind het persoonlijk geen aanrader, maar als anderen er wel wat aan hebben ist alleen maar goed :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 25 jul 2005 09:56

Cross_prayer schreef:Kom op mensen, laten we elkaar niet voor de gek houden door te beweren dat het boek voluit reformatorisch is. Als je op een gegeven moment wordt opgeroepen jezelf over te geven aan Jezus en daarna de mededeling krijgt dat je daarmee ingelijfd bent in het gezin van Christus, is dat volgens mij niet geheel volgens het reformatorische belijden.

Ja, ik heb wel wat aan het boek gehad. Aan de andere kant : ik heb het gelezen toen ik nog maar net tot het geloof gekomen was, en het heeft me aardig wat moeite gekost weer op twee benen de bijbelse interpretatie die ik ook vanuit m'n opvoeding heb meegekregen weer te accepteren.

Bij dag 32 ofzo ben ik dan ook gestopt. Mijn advies aan mensen die hevig twijfelen aan hun eigen zaligheid, of nog maar net "geïnteresseerd" geraakt zijn in het geloof is dan ook: lees dit boek NIET! Verdiep je liever in werken die in de lijn van de belijdenissen die je gewend bent liggen. Later, als je door genade écht ingelijfd bent in het gezin van Christus, kun je dit boek dan lezen. Maar enkel om meer over het gedachtegoed van anderen te weten te komen.

Het boek kan wel niet Reformatorisch zijn, maar het is wel Bijbels. Lijkt me een belangrijker maatstaf!!! :roll:

Cross_prayer

Berichtdoor Cross_prayer » 25 jul 2005 11:41

Petertje schreef:
Cross_prayer schreef:Kom op mensen, laten we elkaar niet voor de gek houden door te beweren dat het boek voluit reformatorisch is. Als je op een gegeven moment wordt opgeroepen jezelf over te geven aan Jezus en daarna de mededeling krijgt dat je daarmee ingelijfd bent in het gezin van Christus, is dat volgens mij niet geheel volgens het reformatorische belijden.

Het boek kan wel niet Reformatorisch zijn, maar het is wel Bijbels. Lijkt me een belangrijker maatstaf!!! :roll:

Is een christendom waarin een positief mensbeeld de hoofdmoot is bijbelser dan een christendom waarin je alles genade verwacht? Lijkt me niet... 8-)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 25 jul 2005 11:56

Cross_prayer schreef:
Petertje schreef:

Is een christendom waarin een positief mensbeeld de hoofdmoot is bijbelser dan een christendom waarin je alles genade verwacht? Lijkt me niet... 8-)

Het ligt eraan of afwachten bijbels is..... ja, alles is genade, maar er wordt ook wat van ons verwacht. In Jac. 4: 8
Nader tot God, dan zal hij tot u naderen.
volgens mij betekent naderen : naar toe gaan - dus er wordt aktie verwacht - trouwens, de Here Jezus vroeg ook om aktie: bekeer je, geloof me, etc. :)C

Cross_prayer

Berichtdoor Cross_prayer » 25 jul 2005 18:07

Petertje schreef:Het ligt eraan of afwachten bijbels is..... ja, alles is genade, maar er wordt ook wat van ons verwacht. In Jac. 4: 8
Nader tot God, dan zal hij tot u naderen.
volgens mij betekent naderen : naar toe gaan - dus er wordt aktie verwacht - trouwens, de Here Jezus vroeg ook om aktie: bekeer je, geloof me, etc. :)C

Ik bedoel ook geen afwachten, maar verwachten (zonder overigens verder op die vreselijk kerkverscheurende discussie in te gaan :mrgreen: ).

Inderdaad, God vraagt actie van ons. Maar die actie moet wel vanuit de juiste houding zijn. Die houding is m.i. Bijbels als deze gekenmerkt wordt door een totaal afzien van alles wat van jezelf is en alles van God verwachten.

Om op het discussieonderwerp terug te komen: die houding wordt in het boek "Doelgericht leven" niet gepresenteerd. Althans, zo kwam het op mij maar al te vaak over :D

vertigo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vertigo » 25 jul 2005 21:43

Kijk eens op de volgende website: www.solcon.nl/apgeelhoed Daar staan diverse onderwerpen (zoals doelgericht leven) uit voornamelijk de evangelische wereld geanalyseerd. Ben benieuwd wat jullie van de website vinden?!

vertigo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vertigo » 25 jul 2005 21:51

En van de analyse over doelgericht leven natuurlijk :!:

Terug naar “Archief”