betekenis avondmaal :Nieuw Verbond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant

betekenis avondmaal :Nieuw Verbond

Berichtdoor salty » 25 jul 2005 16:04

Ik las daarnet een ander topic. waar werd gevraagd waarom veel mensen niet deelnemen aan het avondmaal....

Shaul geeft uitleg:
For I have received of the Lord that which also I delivered unto you, That the Lord Jesus the [same] night in which he was betrayed took bread:
1Cr 11:24 And when he had given thanks, he brake [it], and said, Take, eat: this is my body, which is broken for you: this do in remembrance of me.

1Cr 11:25 After the same manner also [he took] the cup, when he had supped, saying, This cup is the NEW COVENANT * in my blood:
(Covenant -Testament
*=diatheke=1) a disposition, arrangement, of any sort, which one wishes to be valid, the last disposition which one makes of his earthly possessions after his death, a testament or will

2) a compact, a covenant, a testament <<<<<<<<<<<<<<<
a) God's covenant with Noah, etc)

in my blood: this do ye, as oft as ye drink [it], in remembrance of me.

1Cr 11:26 For as often as ye eat this bread, and drink this cup, ye do shew the Lord's death till he come.
1Cr 11:27 Wherefore whosoever shall eat this bread, and drink [this] cup of the Lord, unworthily, shall be guilty of the body and blood of the Lord.
1Cr 11:28 But let a man examine himself, and so let him eat of [that] bread, and drink of [that] cup.
>>>>
1Cr 11:29 For he that eateth and drinketh unworthily, eateth and drinketh damnation to himself, not discerning the Lord's body.
>>>>
1Cr 11:30 For this cause many [are] weak and sickly among you, and many sleep.

Dit laat ons zien dat Het Avondmaal een verbond is , en niet een testament waarin de erfenis automatisch aan ons toekomt.
Jezus geeft ons immers de opdracht in de uitspraak : Ga heen je zonden zijn je vergeven , maar ga niet door met je zondige gedrag.
Het is dus niet een vrijblijvend iets wat ons door Yeshua is gegeven ,maar ook iets waar wij ons van ons deel van onze verantwoordelijkheid bewust moeten zijn . Wij willen immers bij Hem horen .
Hij is onze Meester en onze Bondgenoot. Wij behoren Hem trouw te zijn en Zijn Licht uit te dragen , Van Zijn Belofte aan de rest van de wereld te getuigen.

Als je dit alles wel weet , maar je wilt je niet binden aan dit verbond dan kun je wel naar een kerk gaan , maar dan ben je wel veroordeeld.
Lees bijv wat YESHUA zegt hierover in John 6

No man can come to me, except the Father which hath sent me draw him: and I will raise him up at the last day.

Jhn 6:45 It is written in the prophets, And they shall be all taught of God. Every man therefore that hath heard, and hath learned of the Father, cometh unto me.

Jhn 6:46 Not that any man hath seen the Father, save he which is of God, he hath seen the Father.

Jhn 6:47 Verily, verily, I say unto you, He that believeth on me hath everlasting life.

Jhn 6:48 I am that bread of life.

Jhn 6:49 Your fathers did eat manna in the wilderness, and are dead.

Jhn 6:50 This is the bread which cometh down from heaven, that a man may eat thereof, and not die.

Jhn 6:51 I am the living bread which came down from heaven: if any man eat of this bread, he shall live for ever: and the bread that I will give is my flesh, which I will give for the life of the world.

Jhn 6:52 The Jews therefore strove among themselves, saying, How can this man give us [his] flesh to eat?

Jhn 6:53 Then Jesus said unto them, Verily, verily, I say unto you, Except ye eat the flesh of the Son of man, and drink his blood, ye have no life in you.

Jhn 6:54 Whoso eateth my flesh, and drinketh my blood, hath eternal life; and I will raise him up at the last day.

Jhn 6:55 For my flesh is meat indeed, and my blood is drink indeed.

Jhn 6:56 He that eateth my flesh, and drinketh my blood, dwelleth in me, and I in him.

Jhn 6:57 As the living Father hath sent me, and I live by the Father: so he that eateth me, even he shall live by me.

Jhn 6:58 This is that bread which came down from heaven: not as your fathers did eat manna, and are dead: he that eateth of this bread shall live for ever.

Jhn 6:59 These things said he in the synagogue, as he taught in Capernaum.

Jhn 6:60 Many therefore of his disciples, when they had heard [this], said, This is an hard saying; who can hear it?

Jhn 6:61 When Jesus knew in himself that his disciples murmured at it, he said unto them, Doth this offend you?

Jhn 6:62 [What] and if ye shall see the Son of man ascend up where he was before?

Jhn 6:63 It is the spirit that quickeneth; the flesh profiteth nothing: the words that I speak unto you, [they] are spirit, and [they] are life.

Jhn 6:64 But there are some of you that believe not. For Jesus knew from the beginning who they were that believed not, and who should betray him.

Jhn 6:65 And he said, Therefore said I unto you, that no man can come unto me, except it were given unto him of my Father.

>>>>>>>>>********
Jhn 6:66 From that [time] many of his disciples went back, and walked no more with him.

WAAROM VERLIETEN ZIJ HEM?????
Omdat ze zich bewust werden dat het een verplichting zou zijn , een verbond, waarvoor zij een keuze zouden moeten maken !!!!
Telkens wanneer wij deelnemen aan het avondmaal moeten wij ons bewust zijn van onze verantwoording in ons handelen en doen tov God en onze medemens. Als wij een open zonde hebben staan , moeten wijdie eerst goedmaken alvorens wij aan het avondmaal deel mogen nemen.
.......

Want Shaul zegt nogmaals in ! Corinth 11:
1Cr 11:31 For if we would judge ourselves, we should not be judged.
1Cr 11:32 But when we are judged, we are chastened of the Lord, that we should not be condemned with the world.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jul 2005 08:32

Salty, misschien is het wel handig als de bijbel in een Nederlandse vertaling gebruikt. Op refoweb.nl vind je er een : helemaal rechtsboven.

Verder vind ik je verschil tussen een verbond en een testament gekunsteld. Een testament is een verbond dat in werking treedt door de dood van de Opsteller. Jezus noemt het zelf ook een testament, vergelijk Mattheus 26:28
28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 27 jul 2005 10:27

Maja de Bij schreef:Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

Ik vindt het mooi om deze tekst tijdens mijn eerste klikken na mijn vakantie te lezen. Ik was in Polen en de laatste dagen was ik met vrienden in Wroclaw in het huis van een Poolse vriendin. Ter afsluiting van alle gesprekken, inspiratie, gebeden en de verbondenheid als broeders en zusters hebben we het avondmaal gisteren gevierd.

Op een rustige plek aan een rivier was een soort betonnen-oostblok-trap die uit het water kwam. We Hebben daar gezeten. Eerst hebben we gebeden voor elkaar. Daarna hebben we stukken uit de Bijbel gelezen en dit voor elkaar op papier gezet om mee te nemen als we allemaal op reis gingen.

Toen we klaar waren met het delen van onze persoonlijke zaken werd het brood gebroke en rondgedeeld. Na het brood vroeg een Duitse vriendin wat in Nederland gezegd wotdt bij het delen van de wijn. Ik sprak de bovenstaande woorden uit en deelde de wijn. Nadat we een tijd stil waren moesten we gaan naar het station.

Bij het opstaan pakte het duitse meisje de fles die nog bijna helemaal vol was. Ze herhaaalde de Nederlandse woorden 'Dit is mijn bloed dat voor velen vergoten wordt' en goot de rest van de fles leeg op het beton.

Ik vond het een krachtige en persoonlijke viering van het avondmaal. Omdat Engels de voertaal was gebruikten we ook het woord communion, wat het samenzijn en delen meer benadrukt dan het woord avondmaal.

Ik weet niet of er hier meer mensen zijn die buiten kerkdiensten wel eens het avondmaal vieren? Een vraag die nu bij mij opkomt.

vrede, Scape

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 27 jul 2005 10:33

In Mattheus 26 : 28 wordt hetzelfde bedoeld. :lol:
Daarom maak ik graag gebruik van de Blue letter Bible , daar heb je alle vertalingen naast elkaar. Ook de originele versies in het Hebreeuw en Grieks.....
Soms zijn juiste woorden heel belangrijk om de juiste bedoeling aan te geven.
Zo zie je maar , want als je het alleen als testament opvat, dan krijg je dat automatisch en hoef je er niets voor te doen en dat is dus nietzo. Je moet erop een ogenblik echt voor kiezen. :mrgreen:

In het Grieks weer het woord diatheke.
Het is echt een zaak van verbond
Testament hier is een woord gekozen door de vervangingsleer.

Bij een Testament (ook Diatheke gr ) is er geen sprake van het vloeien van bloed.
of het nemen van een gezamelijke maaltijd.

Bij een Verbond --- Brit HBR -- (ook Diatheke GR)
is er altijd sprake van een middel waarmee het wordt gesloten:
Bloed- offer
Maaltijd gezamelijk
Uitwisselen van kleding of wapenrusting

Je moet het maar eens opzoeken in een goede concordance , wat het sluiten van een Verbond in de Oude Geschriften betekent, dan valt de hele puzzel in elkaar. Daar wordt in de kerken te weinig nadruk opgelegd en daarom zijn veel mensen in verwarring wat dat betreft.
Dan weet je ook waarom je gelooft .en wat het verschil is tussen de doop en het avondmaal.
Dan weet je ook waarom de Tenach zo belangrijk is en blijft ook in deze tijd.
Want door Yeshua die het Nieuwe Verbond de Brit ha chadasha, heeft ingeluidt, het nieuwe verbond waarover de profeet Yermiah die leefde on het jaar 600 v chr heeft gesproken (Yermiah 31:31 )
heb jij ook nu deel gekregen aan het verbond met de Heilige van Israel de Eeuwige YHWH. (Die is was en eeuwig dezelfde zal zijn.)I

Ik bedoel dit niet om te gaan kissebissen over een of ander woord of mensen te kwetsen in hun denkwijze ,maar wel om mensen zich daarvan bewust te laten worden.
Dat het gaat om HET VERBOND tussen de mensen uit de volken en YHWH
en dat er daarom ook van jou gevraagd wordt te leven naar dat verbond.
Als je God YESHUA als je bondgenoot ziet, dan wil je natuurlijk ook Zijn wil doen en je wilt Zijn Heilige Naam geen verdriet doen of te Schande maken en daarom ga je in je hart , (met behulp van de Heilige Geest , die je dit alles heeft doen inzien en begrijpen ) veranderen en dingen doen om Hem te behagen. Dit doe je uit Liefde en NIET uit angst !!!
Omdat je Zijn liefde en Genade ervaart, wil je Hem je leven teruggeven door dat Hij van jouw leven gebruik kan maken in het Vervullen van Zijn Plan....
Of zie jij dat niet zo ? :wink:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jul 2005 11:30

salty schreef:In Mattheus 26 : 28 wordt hetzelfde bedoeld. :lol:
Daarom maak ik graag gebruik van de Blue letter Bible , daar heb je alle vertalingen naast elkaar. Ook de originele versies in het Hebreeuw en Grieks.....
Soms zijn juiste woorden heel belangrijk om de juiste bedoeling aan te geven.

Ik kan geen Grieks en Hebreeuws, dus ik moet me beperken tot m'n moedertaal. Maar als je op grond van een andere vertaling van een enkel woordje tot een compleet andere uitleg van de Bijbel komt, is dat voor mij toch wel een beetje verdacht.

Zo zie je maar , want als je het alleen als testament opvat, dan krijg je dat automatisch en hoef je er niets voor te doen en dat is dus nietzo. Je moet erop een ogenblik echt voor kiezen. :mrgreen:

Het enige wat er gevraagd wordt aan ons is om in de Heere te geloven, verder niets. Johannes 6:29
Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.

Kun je dat eens uitleggen waarom dat zo is?

Je moet het maar eens opzoeken in een goede concordance , wat het sluiten van een Verbond in de Oude Geschriften betekent, dan valt de hele puzzel in elkaar. Daar wordt in de kerken te weinig nadruk opgelegd en daarom zijn veel mensen in verwarring wat dat betreft.
Dan weet je ook waarom je gelooft .en wat het verschil is tussen de doop en het avondmaal.
Dan weet je ook waarom de Tenach zo belangrijk is en blijft ook in deze tijd.

Tsja, alleen geloof ik dat niet de oude geschriften, hoe voortreffelijk ook, de bijbel kunnen uitleggen. dat kan alleen de Schrift zelf, door de verlichting met de Heilige Geest. Zeker niet als het om de essentie van het geloof gaat.

Ik bedoel dit niet om te gaan kissebissen over een of ander woord of mensen te kwetsen in hun denkwijze ,maar wel om mensen zich daarvan bewust te laten worden.
Dat het gaat om HET VERBOND tussen de mensen uit de volken en YHWH
en dat er daarom ook van jou gevraagd wordt te leven naar dat verbond.
Als je God YESHUA als je bondgenoot ziet, dan wil je natuurlijk ook Zijn wil doen en je wilt Zijn Heilige Naam geen verdriet doen of te Schande maken en daarom ga je in je hart , (met behulp van de Heilige Geest , die je dit alles heeft doen inzien en begrijpen ) veranderen en dingen doen om Hem te behagen. Dit doe je uit Liefde en NIET uit angst !!!
Omdat je Zijn liefde en Genade ervaart, wil je Hem je leven teruggeven door dat Hij van jouw leven gebruik kan maken in het Vervullen van Zijn Plan....

Het leven volgens Gods plan is toch ook een kruisverdienste, ons geschonken op Golgotha?

Of zie jij dat niet zo ? :wink:

Je hebt me i.i.g. nog niet overtuigd. :wink:

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 27 jul 2005 15:29

uitleg
dat heb ik net proberen te doen hahaha
maar ik denk niet dat je mij hebt begrepen.

Door het dopen van babies dacht men dat je ziel zo werd vrijgesteld van het oordeel van de Allerhoogste.
omdat je dan automatisch deel mocht uitmaken aan het Nieuwe Testament
DWZ dat je dan automatisch erfgenaam werd van het Nieuwe Testament en dat Het Oude Testament dat was gesloten met Am Israel had
afgedaan .
Omdat nieuwe testament ervoor in de plaats was gekomen
En dat is dus echt vervangings leer.

Daarvoor hebben zij het woord diatheke gebruikt alleen in de context van Testament
terwijl het dus wel om een verbond gaat !

Kijk diatheke ken dus allbei betekenen
maar in Jeremiah 31 :31 staat er
Brit Chadasha :
Het nieuwe Verbond dat zou komen in de toekomst:

Brit wordt ook op meer plaatsen in de Tenach gebruikt:
Brit tussen de Eeuwige en Noah
Brit bein ha-btarim- verbond tussen Avraham en de Eeuwige :Genesis 15
Brit Milah = besnijdenis
Brit har Sinai verbond van de Sinai het inwijden van deWet

http://bible.gospelcom.net/keyword/?sea ... dsonly=yes

lees alle passages eens daar en kijk hoe er over het sluiten van een verbond werd gesproken.
Zie ook mijn uitleg over de wederdoop.
Ik kom heus niet met een andere leer :roll:
Dat zou ik tov de Allerhoogste niet durven te verantwoorden!!!!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jul 2005 17:11

salty schreef:Door het dopen van babies dacht men dat je ziel zo werd vrijgesteld van het oordeel van de Allerhoogste.
omdat je dan automatisch deel mocht uitmaken aan het Nieuwe Testament
DWZ dat je dan automatisch erfgenaam werd van het Nieuwe Testament en dat Het Oude Testament dat was gesloten met Am Israel had
afgedaan .
Omdat nieuwe testament ervoor in de plaats was gekomen
En dat is dus echt vervangings leer.

In de reformatorische traditie worden volgens mij geen kinderen gedoopt om hen bij het Nieuwe Testament te laten horen, maar -heel belangrijk en net omgekeerd-, omdat ze bij het verbond horen dienen ze gedoopt te zijn.
En dat heeft volgens mij niets met de vervangingsleer te maken, maar met de trouw van de Heere God, die Hij in Christus ook de heidenen en hun kinderen bewijst. Hij handelt hierin voor Israel en de gemeente hetzelfde, ze zijn Hem even lief en dierbaar. Paulus schrijft over dit geheim hele diepe dingen in Efeze 2.

En automatisch is het zeker ook niet. Ook het oude verbond met Abraham was trouwens niet automatisch, ook Ezau en Ismael zijn immers besneden.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 27 jul 2005 21:22

For by grace are ye saved through FAITH; and that not of yourselves: [it is] the gift of God:
8Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God
EPHESIANS 2 :8

Eph 2:12That at that time ye were without Christ, being aliens from the commonwealth of Israel, and strangers from the COVENANTS of promise, having no hope, and without God in the world:
Verbond =

11Vergeet niet dat u van geboorte niet bij het volk van God hoort. De Joden noemen u minachtend 'de onbesnedenen'. Dat besneden-zijn van hen betekent overigens niets meer dan dat er een snee in hun lichaam is gemaakt.

12U leefde vroeger in elk geval zonder Christus en u stond volledig buiten de gemeenschap van Gods volk. De beloften die God had gedaan, golden toen nog niet voor u.

13U leefde zonder hoop en zonder God. Maar nu u één met Christus bent, is er geen afstand meer tussen Gods volk en u. Doordat Christus Zijn leven en ZIJN BLOEDvoor u heeft gegeven, bent u dichtbij gekomen.

14Want Hijzelf is onze vrede. Hij heeft u en ons tot één volk gemaakt door de muur van vijandschap, die tussen ons in stond, af te breken

Eph 2:13 But now in Christ Jesus ye who sometimes were far off are made nigh by the BLOOD of Christ.
Heilig avondmaal=<<<<<<<<<

Eph 2:14 For he is our peace, who hath made both one, and hath broken down the middle wall of partition [between us];
14Want Hijzelf is onze vrede. Hij heeft u en ons tot één volk gemaakt door de muur van vijandschap, die tussen ons in stond, af te breken

:lol:

Terug naar “Archief”