Roomse gewoonten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Roomse gewoonten

Berichtdoor TheEdge » 10 mei 2003 13:01

Misschien komt het doordat ik donderdag naar een lezing ben geweest over de gedachte achter de Rooms-Katholieke eucharistieviering, maar ik was toch een beetje gechoqueerd door het volgende stukje wat ik in een post tegenkwam:

Bloemen of kaarsen in de kerk: Ik denk niet dat het verkeerd is en ik heb ook nooit in de Bijbel gelezen dat het niet mag/kan. Ik denk wel dat het meer neer komt op Roomse gewoonten en de gergem zal deze gewoonten vaak weren van de kerk!

Roomse gewoonten zijn dus per definitie slecht?

Goed, Luther heeft met zijn 96 stellingen destijds het nodige aan misstanden in de RK-kerk aangekaart, maar hij bleef vervolgens WEL katholiek. De reformatie is vervolgens dusdanig doorgeslagen dat de protestanten een heleboel bijbelse (en dus ook joodse) symboliek hebben weggegooid; een verarming voor de Nederlandse christengemeenschap. De enige symboliek die ons arme gereformeerden (en hervormden) nog rest is het avondmaal.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

stippeltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor stippeltje » 10 mei 2003 13:26

Roomse gewoonten zijn niet per definitie slecht, maar de gedachte erachter, is niet altijd juist. Denk bijvoorbeeld aan de goede werken. Het is heel goed om goede werken te doen, maar de roomsen denken dat je hiermee de hemel kunt verdienen, maar dat is niet zo.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 mei 2003 13:46

Hmmm... ik lees hier net in de EO-Visie een citaat van dhr Ruiter, stafwerker van de Katholieke Charismatische Beweging: "Het beeld dat katholieken zouden denken dat ze door hun goede werken de hemel verdienen, kom je alleen nog onder protestanten tegen." Ook katholieken snappen dat ze alleen door genade gered kunnen worden, goede werken zijn daar de vruchten van.

Maar met mijn vraag doelde ik meer op het 'uiterlijk vertoon', zoals het het wijwater (verwijzing naar je eigen doop, lang geleden), het altaar vooraan de kerk (verwijzing naar de offerplaats), de opbouw van de liturgie etc.

De Joden hadden ook een hoop symbolisch uiterlijk vertoon. Het slachten van een lam bijvoorbeeld, en het loofhuttenfeest, allemaal opdat ze belangrijke kernpunten uit hun eigen geschiedenis niet zouden vergeten, en middels een 'ritueel' dat kernpunt zich weer konden herinneren.

Waarom zou je al die tradities in de kerk overboord gooien, die wat zeggen over je historie? We zetten 4 en 5 mei toch ook niet overboord, of de viering van 'Leiden Ontzet', of de 1-april-viering in Den Brielle? Of om het terug te leiden naar de kerk: de opstanding van Jezus en het vieren van het avondmaal?

Ik hoop dat bovenstaand stukje een beetje duidelijk maakt waar ik heen wil.....

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 mei 2003 13:51

Een voorbeeld van een vreemde situatie. Als het Evangelie wordt voorgelezen in een RK-kerk gaat iedereen rechtstaan uit eerbied voor het woord van God. In de protestantse traditie gaat iedereen dan net zitten. Dat heb ik altijd een tegenstrijdigheid gevonden.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 11 mei 2003 11:28

Inspector Morse schreef:Een voorbeeld van een vreemde situatie. Als het Evangelie wordt voorgelezen in een RK-kerk gaat iedereen rechtstaan uit eerbied voor het woord van God. In de protestantse traditie gaat iedereen dan net zitten. Dat heb ik altijd een tegenstrijdigheid gevonden.

ach, net wat je gewend bent toch? Bij sommige van onze sprekers gaan we bij het bidden staan, sommigen gaan we bij het lezen staan. Net wat zij gewend zijn. En omdat zij het gewend zijn en er eenreden voor hebben,pasth et in de situatie.
er zijn ook mensen die vinden dat je je bijbel niet op de grond mag leggen of achter op je fiets mag vervoeren.

Is het zo ernstig? Mozes viel op zijn knieen als hij God hoorde. Henoch ging met hem wandelen, Adam speelde verstoppertje. Velen deinzden achteruit en dat moet ook niet zo'n genant gezicht geweest zijn in die rokkentijd.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Roomse gewoonten

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 07:16

TheEdge schreef:
Goed, Luther heeft met zijn 96 stellingen

ff voor de duidelijkheid........het waren 95 stellingen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2003 10:18

In de kerk van mijn ouders (SoW) zijn al veel Roomse rituelen overgenomen. Hartstikke mooi! Vooral in deze tijd zijn mensen veel meer gericht op beelden dan op woorden en met symbolen kun je dingen duidelijk maken die met woorden heel vaag blijven.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 13 mei 2003 14:51

Lalage schreef:In de kerk van mijn ouders (SoW) zijn al veel Roomse rituelen overgenomen. Hartstikke mooi! Vooral in deze tijd zijn mensen veel meer gericht op beelden dan op woorden en met symbolen kun je dingen duidelijk maken die met woorden heel vaag blijven.

Beelden als boeken der leken?

Maar idd.. een visuele ondersteuning van wat je te vertellen hebt blijkt idd beter te werken. We leven in een gevisualiseerde maatschappij. Maar tja. hoe geef je dat vorm in een kerk? Wat is verantwoord?

(Hierover ga ik me nog eens bezinnen 8))
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 14 mei 2003 09:37

hmm ja, opzich kunnen beelden een heleboel duidelijk maken ja.
Maar dan heb je weer de vraag: wie beeld je wel af en wie niet?
Veel mensen hebben bijvoorbeeld problemen met het afbeelden van de Heere Jezus.

Er is niet zoveel mis met sommige Roomse tradities enzo, maar krijg je dan geen ehm hoe zeg je dat.... uiterlijke godsdienst?
dat het meer is om de sfeer er omheen met kaarsjes, enz.?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 14 mei 2003 10:00

Veel mensen worden misschien wel juist afgeschrikt door het feit dat het in protestantse kerken juist weer zo saai is, omdat mensen vaak liefst helemaal geen symboliek willen omdat dat hen aan de RK-kerk doet denken.

Een beetje symboliek kan geen kwaad denk ik, het helpt je makkelijker om je eraan te herinneren waar het allemaal om gaat. Net als de joden met Pascha ongezuurde broden bakken om hun uittocht te herinneren, kent de RK-kerk ook van die herinnerings-symboliek, heb ik me laten vertellen.

Maar ik geef toe dat er -volgens mij- ook een hoop overbodigs en zelf-bedachts in de RK-kerk aanwezig is. De bijbelse gedachte van het kaarsjes aansteken voor overledenen ontgaat mij bijvoorbeeld een beetje.

Overigens vind ik het wel jammer dat er hier geen katholiek zit op dit forum, die ons over alle verschillende verwijzingen uit de RK-kerk een beetje uitleg kan geven. Ik weet er namelijk zelf vrij weinig van af.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 mei 2003 10:02

maar vinden jullie het normaal dat er in de Roomse kerken een kruis hangt waar de Heere Jezus aanhangt? Sorry maar dat vind ik niet bij onze gewoontes horen......eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje spotten, maar goed iedereen heeft zo zn eigen gewoontes.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 14 mei 2003 10:05

nah inderdaad... dat vind ik ook niet echt kunnen!
daarom zei ik ook : sommige roomse gewoonten.
Want er zijn ook genoeg af te keuren gewoontes daar!!
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 mei 2003 12:16

tja, aan de ene kant vind ik die symboliek wel mooi, maar het wordt al snel zo'n poppenkast, en het staat een beetje ver van de gereformeerde traditie. de reformatie was toch een min of meer reactionaire beweging, en bij de afscheiding van de rooms-katholieke kerk werd nogal eens het kind samen met het badwater weggegooid. overigens vind ik dat een minpuntje dat in het niet valt bij de zegen die de reformatie heeft gebracht.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2003 13:09

Ow maar TheEdge, ik heb wel katholieke vrienden! En ik heb zelf ook best wel wat vragen gesteld aan katholieke mensen, waaronder een paar priesters. Dus als je concrete vragen hebt...

Over die kaarsjes en het bidden voor doden: dat kun je vergelijken met de dodenherdenking op 4 mei. Het is om de doden niet te vergeten. In de SoW-kerk hebben we aan het eind van het kerkelijk jaar (in november) ook altijd een dienst waarin de doden herdacht worden. Er wordt dan een kaarsje aangestoken voor ieder gemeentelid dat overleden is.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 mei 2003 13:27

Overigens vind ik het wel jammer dat er hier geen katholiek zit op dit forum, die ons over alle verschillende verwijzingen uit de RK-kerk een beetje uitleg kan geven. Ik weet er namelijk zelf vrij weinig van af.

Misschien ben ik wel de geschikte persoon :P , ik ben namelijk ex-katholieke en opgegroeid in een sterk meelevend kerkelijk RK-gezin. Ik zou zo zeggen: vuur die vragen maar af.

Misschien even al even een kort antwoord op het bidden voor de doden. In de RK-kerk is dit veel meer dan een herdenking, het is een letterlijk afsmeken van zielerust (leven in de hemel). Kaarsjes branden hebben voor de meeste gelovigen ook nog altijd de functie van het afsmeken van gunsten.
Afbeelding

Terug naar “Archief”