Liturgie.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2005 18:13

Er is wel een vrij gangbare liturgie met daarbij de vastgestelde orden van dienst :) Maar binnen die een orde van dienst is wel de ruimte om dingen toe tevoegen aan de liturgie. Dingen weglaten is volgens mij niet de bedoeling.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 18:38

Maja de Bij schreef:
Nathanael schreef:In de reformatorische or evangelische traditie heeft men een ander uitgangspunt, en daarom zien ze geen aanleiding om dit met een hoofdletter te schrijven.
Kun je eigenlijk stellen dat er een ("de") gereformeerde liturgie bestaat? Ik neig er naar om dat te ontkennen.
Nee, maar er is wel in algemene lijn in het uitgangspunt te herkennen en dat geeft weer een herkenbare lijn in de liturgie (bijv. centrale plek van de preek).

Dus ben ik het Marnix eens - er is een gangbare orde van dienst, die per kerk/gemeente kan verschillen.

Maar mijn vraag blijft: vanaf welk uitgangspunt geef jij je mening over 'liturgie'.

Motrax
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Motrax » 20 jul 2005 13:36

Nathanael schreef:
Maja de Bij schreef:
Nathanael schreef:In de reformatorische or evangelische traditie heeft men een ander uitgangspunt, en daarom zien ze geen aanleiding om dit met een hoofdletter te schrijven.
Kun je eigenlijk stellen dat er een ("de") gereformeerde liturgie bestaat? Ik neig er naar om dat te ontkennen.
Nee, maar er is wel in algemene lijn in het uitgangspunt te herkennen en dat geeft weer een herkenbare lijn in de liturgie (bijv. centrale plek van de preek).

Dus ben ik het Marnix eens - er is een gangbare orde van dienst, die per kerk/gemeente kan verschillen.

Maar mijn vraag blijft: vanaf welk uitgangspunt geef jij je mening over 'liturgie'.
Ook in de protestantse kerken is er een gangbare orde te ontdekken, deze zou je liturgie kunnen noemen.

Iets als:
Opening
Gebed
Preek
Uitleg
Gebed
Collecte
Afsluiting
En tussendoor nog een paar gebeden :wink:
En dan zijn er ook nog de formulieren voor de bijzondere diensten.

Maar even terugkomen:
Heilig betekend niets anders dan aan God gewijd.

Ik mag hopen en ga er ook wel vanuit dat de volgorde en voorschriften in de dienst dat ook zijn.

Wat is dan de Liturgie? Eigenlijk de voorgeschreven dingen die in een dienst gebeuren. In de Rooms Katholieke kerk (rkk) heb je in de basis een hoogmis en een laagmis. De laagmis bevat alle verplichte dingen, de hoogmis zijn de extra dingen. De rkk beschrijft de liturgie als zijnde bijna perfect, hoewel er nog wel dingen kunnen veranderen, als er andere inzichten zijn. En hoewel er zat protestanten zijn die vallen over gebruiken en gewoonten in de rkk-liturgie omdat zij deze niet begrijpen en niet willen begrijpen, is er een diepe geestelijke rijkdom aanwezig.

Helaas kan ik er niet veel meer aan toevoegen, ik kan de rkk-catechismus niet vinden. Waar die nu gebleven is? Ik zou nog wat dieper in willen gaan op wat elbert aanhaalt, maar dat kan ik maar beter doen als ik een wat gefundeerder antwoord kan geven.

Terug naar “Archief”