Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 21 okt 2002 08:51

Hallo,

Als we nu op Bijbelse gronden voor de doodstraf zouden kunnen zijn.
Ik heb nog geen argumenten daarvoor gehoord.
Maar wie van ons wil dan de beul zijn die deze doodsvonnissen uit gaat voeren?

Ik in ieder geval niet!

Sterkte.
Laatst gewijzigd door joepie op 21 okt 2002 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 09:07

inderdaad. Als voorstander van de doodstraf zou je in principe ook bereid moeten zijn om die zelf uit te voeren.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 okt 2002 11:26

surfer schreef:
inderdaad. Als voorstander van de doodstraf zou je in principe ook bereid moeten zijn om die zelf uit te voeren.

joepie, als jou man (of in Sufers geval vriendin -kweenie of je die hebt, maar ff t idee-) vermoord zou worden....Ik denk dat je dan met alle liefde die persoon zou willen vermoorden. Tenzij je ontzettend vergevingsgezind bent....

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 11:30

denk dat je dan met alle liefde die persoon zou willen vermoorden.
dat is nou net 1 van de redenen waarom we de doodstraf niet zouden moeten willen invoeren. Wraak!!
Denk je dat de daar uiteindelijk mee kan leven??

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 21 okt 2002 11:32

surfer schreef:
dat is nou net 1 van de redenen waarom we de doodstraf niet zouden moeten willen invoeren. Wraak!!

Heel juist Surfer! Doodstraf moet niet worden ingevoerd!

Trouwens mn mening staat in het ouwuh forum :)
Laatst gewijzigd door butterfly op 21 okt 2002 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 okt 2002 11:33

surfer schreef:

kun jij leven met t idee dat je vriendin/vrouw vermoord is en dat die persoon na een jaartje of 15/20 weer vrolijk rondloopt?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 12:13

kun jij leven met t idee dat je vriendin/vrouw vermoord is en dat die persoon na een jaartje of 15/20 weer vrolijk rondloopt?
nee, ik zou die persoon in de gevangenis willen zien, met psychologische begeleiding, en uit die gevangenis mag hij/zij pas komen als er sprake is van oprecht berouw. En zo niet, dan blijven ze tot hun dood erin.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 21 okt 2002 12:32

joepie schreef:Hallo,

Als we nu op Bijbelse gronden voor de doodstraf zouden kunnen zijn.
Ik heb nog geen argumenten daarvoor gehoord.

Ik in ieder geval niet!

Sterkte.

Hm...
Ik heb ook nog geen bijbelse argumenten tegen gehoord.
Althans, als ik daar op in ga, reageert niemand daar meer op.
Telkens worden er persoonlijk, rationele gedachten neergezet. Geen argumenten. Zie ook je laatste vraag...
Puur persoonlijk argument...

De discussie moet wel helder blijven denk ik.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 12:41

Hm...
Telkens worden er persoonlijk, rationele gedachten neergezet. Geen argumenten. Zie ook je laatste vraag...
nou ga ik helemaal duizelen, Night :roll: . Wat bedoel je nou met argumenten??

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 okt 2002 12:44

surfer schreef:
nee, ik zou die persoon in de gevangenis willen zien, met psychologische begeleiding, en uit die gevangenis mag hij/zij pas komen als er sprake is van oprecht berouw. En zo niet, dan blijven ze tot hun dood erin.

en wanneer weet jij zeker dat diegene berouw heeft?? je kan makkelijk doen alsof he...

Misschien maak ik t wat moeilijk....maar das de bedoeling;-)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 21 okt 2002 12:44

surfer schreef:
Hm...
nou ga ik helemaal duizelen, Night :roll: . Wat bedoel je nou met argumenten??

Twas allereerst een reactie op joepie Surfer, een paar posts terug..
Wat betreft jouw stelling dat wraak niet de aanleiding mag zijn ben ik het helemaal mee eens.
Dat straffen zwaarder moeten worden, levenslang mag volgen op moord bijvoorbeeld ook.

Er wordt voorstanders verweten dat er geen argument gegeven wordt.
Daar tegenover zeg ik: ik zie ook geen argumenten tegen verschijnen. Alleen maar puur persoonlijke, rationele of zelfs emotionele argumenten. Dat vind ik dan evenmin juist. Laten we de discussie dus wel goed voeren..

Dat was mn bedoeling om te zeggen ;-)
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 12:48

en wanneer weet jij zeker dat diegene berouw heeft?? je kan makkelijk doen alsof he...
dat is inderdaad niet makkelijk. Maar toch kun je daar uiteindelijk wel achterkomen, denk ik.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 okt 2002 12:53

surfer schreef:
dat is inderdaad niet makkelijk. Maar toch kun je daar uiteindelijk wel achterkomen, denk ik.

Ben ik het dus niet mee eens....Absoluut niet zelfs! Voor dat soort dingen vallen geen testen te doen....Ik vraag me af of, stel dat jij het mocht beoordelen, jij die persoon ooit weer zou kunnen vertrouwen en dus zou geloven dat hij OPRECHT berouw heeft!!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 okt 2002 13:14

Numeri 35:16-21

16 Maar indien hij hem met een ijzeren instrument geslagen heeft, dat hij gestorven zij, een doodslager is hij; deze doodslager zal zekerlijk gedood worden.
17 Of indien hij hem met een handsteen, waarvan met zoude kunnen sterven, geslagen heeft, dat hij gestorven zij, een doodslager is hij; deze doodslager zal zekerlijk gedood worden.
18 Of indien hij hem met een houten handinstrument, waarvan men zoude kunnen sterven, geslagen heeft, dat hij gestorven zij, een doodslager is hij; deze doodslager zal zekerlijk gedood worden.
19 De wreker des bloeds, die zal den doodslager doden; als hij hem ontmoet, zal hij hem doden.
20 Indien hij hem ook door haat zal gestoten hebben, of met opzet op hem geworpen heeft, dat hij gestorven zij;
21 Of hem door vijandschap met zijn hand geslagen heeft, dat hij gestorven zij; de slager zal zekerlijk gedood worden, een doodslager is hij; de bloedwreker zal dezen doodslager doden, als hij hem ontmoet.

Het Boek:

16 Maar als iemand met een stuk ijzer is doodgeslagen, moet worden aangenomen dat het moord is en de moordenaar moet ter dood worden gebracht. 17 Ook als de gedode man met een grote steen werd neergeslagen, is het moord en zal de moordenaar sterven. 18 Hetzelfde geldt als hij met een houten wapen is gedood. 19 De wreker van de dode zal de moordenaar eigenhandig doden als hij hem ontmoet. 20 Dus, als iemand een ander uit haat doodt door iets opzettelijk naar hem toe te gooien 21 of hem in woede slaat zodat hij sterft, is hij een moordenaar en de moordenaar zal door de wreker ter dood worden gebracht.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 13:26

ik heb eerder al beweerd dat deze oudtestamentische wetten voor zover ik dat kan zien niet meer van toepassing zijn voor deze tijd.

Ik wil nog wel even een andere draai aan de discussie geven, alleen maar om even de reikwijdte aan te geven:

van veel moordenaars/verkrachters is bekend dat ze in hun jeugd walgelijk zijn behandeld door hun ouders of omgeving. Zouden die dan niet in de eerste plaats aangepakt moeten worden?

Terug naar “Archief”