De Heelmeester?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

De Heelmeester?

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 10:27

Je ligt doodziek op bed, je hebt kanker, maar vermoedelijk is het te genezen, maar daarvoor moet de dokter wel komen. Wanneer weet je dat je beter wordt/bent?

1. Als de dokter aan je bed staat en met jou bezig is?

Of

2. Als je weet dat er een dokter is?

Ik ga nu even heel erg generaliseren, vergeef mij dat (refo's enerzijds, evangelo's anderzijds), de meer evangelische christenen zeggen: Ik weet dat Jezus de Heelmeester is, de Medicijnmeester, Hij is de Messias. Dus ja; dan is het toch goed?

De meer reformatorische christenen zeggen/leren whatever: Jezus is de Heelmeester, maar je zult eerst zelf moeten weten dat je ziek bent voordat je Hem nodig hebt. Wat dat betreft is de reformatorische gezindte dus meer Bijbelgetrouw, zelf Jezus zegt dat 'Ze hebben de Heelmeester niet nodig'.

Wie is het hier mee eens? of oneens? *verlangt naar een discussie*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jul 2005 11:46

De vraag bij dit alles is, wie stelt de diagnose en wie merkt er het eerst iets van de ziekte, de patient of de dokter? Want in het gedeelte dat je aanhaalt over de medicijnmeester (bijv. Markus 2:17), zijn het niet de zieken die merken dat ze ziek zijn en daarna naar de dokter gaan, maar de Medicijnmeester die ze toeroept dat ze ziek zijn en daarom naar ze toekomt.

Maar ik ga uiteraard voor optie 1). Want de wetenschap alleen dat er een dokter is, maakt je nog niet beter.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 11:52

In het geval van de lichamelijk ziekte ben jij dat zelf, in het geval van de geestelijk ziekte is het Jezus die jou bekend maakt aan de doodstaat waar in jij leeft, dan zul je ook zien dat je Jezus nodig hebt.

Ik doel er dus meer op, dat evangelische mensen (ja het eigenlijk een grof schandaal deze generalisatie; maar ik weet niet hoe ik het anders moet definieëren) dat die weten dat Jezus de Messias is (algemene Gods kennis) en dus is het goed, ze weten van het bestaan van de Heelmeester.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 jul 2005 12:37

Als Jezus je leert dan ga je niet alleen geloven dat Hij een heelmeester is, maar dan ga je hem ook ontzettend nodig krijgen als heelmeester om je te genezen van je hele bestaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 12:39

Mapleleaf schreef:Als Jezus je leert dan ga je niet alleen geloven dat Hij een heelmeester is, maar dan ga je hem ook ontzettend nodig krijgen als heelmeester om je te genezen van je hele bestaan.
Dan is het ook niet meer alleen 'weten' dat er een Heelmeester is voor jou.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 jul 2005 13:18

Raido schreef:
Mapleleaf schreef:Als Jezus je leert dan ga je niet alleen geloven dat Hij een heelmeester is, maar dan ga je hem ook ontzettend nodig krijgen als heelmeester om je te genezen van je hele bestaan.

Alleen de wetenschap brengt geen genezing.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 13:20

Mapleleaf schreef:
Raido schreef:

Alleen de wetenschap brengt geen genezing.
En dat is exact wat ik bedoel :) en weten dat er een Heelmeester is, brengt niet de genezing.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jul 2005 13:35

Laat ik dan eens -voor de discussie- voor optie 3 gaan. Je wordt pas beter als je de medicijnen die de dokter voorschrijft ook daadwerkelijk gaat innemen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 13:39

Dat valt imho onder 1 8)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jul 2005 13:47

Raido schreef:Dat valt imho onder 1 8)

Ha, ha, dat had je gedacht. Refo-Nederland zou er echt compleet anders uitzien als dat zo was.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 13:58

Je wordt pas beter als je de medicijnen die de dokter voorschrijft ook daadwerkelijk gaat innemen.
remonstransch! je weet toch dat je niks kunt doen? God moet je spreekwoordelijk aan het infuus leggen (aldus sommige reformatoricsche kerken).

Je bent pas bekeerd als de Heelmeester met jou bezig is, en jij de medicijnen gebruikt die Hij je voorschrijft (het je naaste lief als je zelf, en God boven alles bijvoorbeeld).

Mijn puntjes lijst klopt dus nu al niet meer *snif* toch is de kern er nog steeds, de evangelischen weten dat er een Heelmeester is, en denken dus genezen te zijn.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 jul 2005 14:05

Het is in de eerste plaats niet een probleem van niet kunnen, maar van niet willen! Dat is de reden dat er zo'n verschrikkelijke geestelijke armoede heerst in onze kerken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 14:06

Mapleleaf schreef:Het is in de eerste plaats niet een probleem van niet kunnen, maar van niet willen! Dat is de reden dat er zo'n verschrikkelijke geestelijke armoede heerst in onze kerken.
iets geschreven met sch is meestal niet serieus bedoeld. We verplaatsen het inderdaad, kunnen en willen is een synoniem geworden.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 jul 2005 14:53

Raido schreef:
Mapleleaf schreef:Het is in de eerste plaats niet een probleem van niet kunnen, maar van niet willen! Dat is de reden dat er zo'n verschrikkelijke geestelijke armoede heerst in onze kerken.
iets geschreven met sch is meestal niet serieus bedoeld. We verplaatsen het inderdaad, kunnen en willen is een synoniem geworden.

Ja, zeg zuig 's nog harder aan je duim. Iets dat gepost is uit Rijsschen is meestal niet serieus bedoeld, oke! :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 14:56

:mrgreen:

Terug naar “Archief”