boze geesten??? hogere machten???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

boze geesten??? hogere machten???

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 mei 2003 22:08

Wij hebben het vandaag op school, bij ethiek, gehad over boze geesten.. en of mensen bezeten kunnen zijn?? wij zijn er niet helemaal uitgekomen, maar zijn er boze geesten en kunnen er mensen bezeten zijn?? als je naar de bijbel kijkt dan staat er een verhaal in over Jezus die boze geesten uitdrijft en ze in de varkens stuurt, dan zou je dus zeggen: ja, boze geesten bestaan dus... maar als je kijkt naar die verschijnselen bij een "aanval" dan zijn de symptomen hetzelfde als bij een epileptische toeval.. naar mijn idee kenden ze in de tijd epilepsie nog niet, dus zouden de mensen daar ook last van gehad kunnen hebben ipv bezeten te zijn??

en dan had ik nog een verhaal wat een meisje uit mijn klas vertelde.. over rasti rostelli ofzo?? dat is in elk geval een man, die mensen hypnotiseert en ze dan rare dingen laat doen.. In zeeland was hij ook geweest, een bep kerk heeft toen een gebedsavond daartegen gehouden. Een paar mensen zijn toen naar zo;n voorstelling gegaan, en hebben achter in de zaal zitten bidden... op een gegeven moment zei rasti rostelli: willen die mensen achter in de zaal stoppen met bidden, want zo kan ik mijn werk niet doen!!! WAT prachtig mooi dat je dus ziet dat bidden helpt!!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 mei 2003 22:18

Er zijn absoluut meer machten dan wij kennen. Maar het is moeilijk om daar iets over te zeggen denk ik. Dat mensen als Rastelli hun shows kunnen doen lijkt me al genoeg te zeggen. Hij staat open voor duistere machten.

Natuurlijk proberen de mensen tegenwoordig veel meer dingen te verklaren door wetenschap. Maar er zijn genoeg zaken die niet zo te verklaren zijn. Ik weet alleen te weinig van dit ondwerp om daar goede voorbeelden van te geven.

Rastelli is dacht ik een Belg. Hij was een aantal jaren geleden veel actiever denk ik. Hij was hier toen ook. En toen is er ook gebeden. Ook tijdens zijn show. Maar ook mensen als Jomanda vallen in deze catagorie. Als je in de Bijbel leest kun je ook voorbeelden vinden van mensen die wonderen doen terwijl ze dit niet vanuit de naam van God doen.

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 22:33

probeer eens een boek van dhr. H. matzken te bemachtigen, kom je een eind verder mee. In de bijbel lees ik dat we vechten tegen machten en krachten die niet van deze wereld zijn. En af en toe voel ik de donkere krachten werkzaam in een ruimte of in een persoon. Hoe dichter je bij God leeft, hoe beter je dat gaat voelen denk ik.

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: boze geesten??? hogere machten???

Berichtdoor Brion » 12 mei 2003 22:47

trijntjejohanna schreef:Een paar mensen zijn toen naar zo;n voorstelling gegaan, en hebben achter in de zaal zitten bidden... op een gegeven moment zei rasti rostelli: willen die mensen achter in de zaal stoppen met bidden, want zo kan ik mijn werk niet doen!!! WAT prachtig mooi dat je dus ziet dat bidden helpt!!

Trijntjejohanna, kun jij je voorstellen dat er mensen zijn die niet zo van de shows van Youp van't Hek houden? B.v. omdat hij zo nu en dan vloekt, of dat zij vinden dat het vermaak dat hij biedt niet zo stichtelijk is?

Stel nu eens dat deze mensen tijdens een voorstelling ook achterin de zaal gaan bidden: dan zal Youp van 't Hek OOK zeggen: "willen die mensen ophouden met bidden, want zo kan ik mijn werk niet doen!!!"

En is jouw conclusie dan ook "Wat prachtig mooi dat je dus ziet dat bidden helpt"?

Ik probeer hiermee aan te geven dat we heel voorzichtig moeten zijn, om zomaar te zeggen, "bidden helpt" als iets uitkomt wat wij wensen.

B.t.w. ik houd niet van Youp van 't Hek en ik houd ook niet van Rastelli.
Maar ik vraag me af, of als je ergens principieel tegen bent, je direkt moet gaan bidden, en zeker of je dat ter plaatse moet gaan doen.
Ik vind dat een vorm van provocatie en ordeverstoring die niet past in mijn christelijk denken.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 12 mei 2003 22:48

Hier zijn idd erg goede boeken over. Neem bijvoorbeeld 'Brieven van Heer Foulgrin', ben de naam van de schrijver ff kwijt...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 07:14

Ik denk wel dat deze geesten bestaan, je hoort wel eens dat iemand stemmen in zn hoofd heeft, dat zijn toch ook een soort boze geesten!!

Maar is deze boze geest niet de duivel?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 13 mei 2003 08:23

Dat kan ook een ziekte zijn. Ik denk niet dat je zoiets meteen aan de duivel moet toeschrijven.

'Brieven van heer Foulgrin' is toch van Randy Alcorn?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 mei 2003 08:25

Brion schreef:En is jouw conclusie dan ook "Wat prachtig mooi dat je dus ziet dat bidden helpt"?

Ik probeer hiermee aan te geven dat we heel voorzichtig moeten zijn, om zomaar te zeggen, "bidden helpt" als iets uitkomt wat wij wensen.

als hij toch zegt van willen jullie stoppen met bidden zo kan ik mijn werk niet doen, dan zie je toch dat op dat moment bidden helpt, anders had hij dat niet zo gezegd....

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 08:56

Airke schreef:Dat kan ook een ziekte zijn. Ik denk niet dat je zoiets meteen aan de duivel moet toeschrijven.

'Brieven van heer Foulgrin' is toch van Randy Alcorn?

Ik schuif het de duivel ook niet toe......het is alleen een vraag van mij!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 mei 2003 08:57

onze ethiekleraar zei ook dat we als het niet echt kunnen verklaren.. het vaak maar wijten aan boze geesten ofzo... want dan heb je het tenminste een plekje gegeven...

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 09:05

trijntjejohanna schreef:
Brion schreef:En is jouw conclusie dan ook "Wat prachtig mooi dat je dus ziet dat bidden helpt"?

als hij toch zegt van willen jullie stoppen met bidden zo kan ik mijn werk niet doen, dan zie je toch dat op dat moment bidden helpt, anders had hij dat niet zo gezegd....

Want onze strijd gaat niet tegen mensen van vlees en bloed, maar tegen overheden, de machten en de heersers van de duistere wereld, tegen de geestelijke ne bovenaardse mahten van het kwaad. HGrij pdaarom naar de wapenrusting die God u geeft, om weerstand te kunnen bieden op de dag waarop het kwaad aanvalt. ef 6:12.

De Satan kan er niet tegen om Jezus in de ogen te kijken. Logisch toch? dat vinden wij al moeilijk terwijl wij mogen rekenen op vergeving en Gods genade.
Zodra de satan en zijn demonen merken dat jij bji Jezus hoort (daarom vallen ze je ook aan) maar als ze zien dat Jezus je Heer is dan zijn ze zo verdwenen. Die rostelli en Jomanda dat is duidelijk occult bijgeloof. En dus demonisch. Joep van het hek is een man die het fijn vin d *censuur* rof te zijn en te vloeken omdat hij daarmee centen verdient. Dat is het vlees, zo zitten we in elkaar en hoeft geen demonie te zijn.
Bidden voor rostelli en jomanda doe je alleen omdat je ervan overtuigt bent dat daar kwade krachten bezig zijn.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 mei 2003 10:31

trijntjejohanna schreef:als hij toch zegt van willen jullie stoppen met bidden zo kan ik mijn werk niet doen, dan zie je toch dat op dat moment bidden helpt, anders had hij dat niet zo gezegd....

Ligt eraan, je weet niet waarom Rasti dat zei.
Het kan twee oorzaken hebben:
* de boze geesten konden de zaal niet in door het gebed
* er was lawaai in de zaal wat de orde verstoorde

In het eerste geval heb jij gelijk, dan hielp het gebed inderdaad.
In het tweede geval vond Rasti het gewoon irritant dat die mensen achterin zo door zijn voorstelling heen kletsten.

Ofwel: je zou eens aan die biddende mensen moeten vragen hoe ze het deden: deden ze het bidden zacht en in zichzelf, of baden ze hardop en provocerend? Als ze zacht baden en in zichzelf, en Rasti er TOCH last van had, dan weet je dus zeker dat de boze geesten belemmerd werden door dat gebed. In het andere geval kun je daar echter best sceptisch over zijn.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 10:40

Nou, tis een bekend verhaal hoor, the edge. Heb je het zelf nooit meegemaakt dat door je gebed dingen wel of niet gebeurden?

ik zou een ander recept willen proberen: ga er van uit dathet gebed krachtig is en dat satan wijkt voor gebed in de naam van Jezus. Gamet dat in je achterhoofd de bijbel lezen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 mei 2003 11:43

Geesten en hogere machten bestaan, zo simpel is dat. Als hogere machten en geesten niet zouden bestaan, dan zou onze Drie-enig-God ook niet bestaan.
Maar er zit duidelijk heel veel verschil tussen geesten, hogere machten e.d. Alleen al in het satanisme zijn vele verschillende stromingen. De een neemt de duivel letterlijk als leidraad, de ander gelooft meer in het kwade in de mens maar niet in de duivel als hogere macht. etc.
Zo heb je ook vrij vredelievende religies met vredelievende geesten e.d. Wicca is hier een voorbeeld van. Het geloof in moeder aarde, het geloof in meerdere goden. e.d. Een tip: probeer dingen als glaasje draaien, bordoproepen (geesten oproepen met behulp van een speciaal bord) e.d. niet uit, want als je echt de wil hebt komen ze echt en ze hebben je zo bij de kladden gegrepen. Deze hogere machten zijn machtig. Ze staan maar 1 trede onder God. Want in principe zijn alle goden naast God en alle hogere machten naast God één: namelijk de duivel.

Zo'n man als Rostelli heeft inderdaad problemen met biddende mensen e.d. omdat dit de tegenpool is van zijn bezigheden. Zelfde geldt voor Jomanda. Maar kijk uit: ze kunnen veel en zijn machtig. Zag Rostelli laatst op tv in een show, maar hij kan echt veel. Ze kunnen ook zeker mensen genezen, alleen niet uit naam van God maar uit naam van de eigen kracht met behulp van het (satanische) hogere.

Toch vind ik ook gebedsgenezing uit Gods naam soms eng. Ken een voorbeeld van een sceptisch christen die daar heen ging. Hij werd weggestuurd omdat hij negatieve invloed had, dat vind ik eng. Als je als christen daar naar toe gaat met negatieve houding, moet je niet weggestuurd worden. Probeer maar gewoon deze sceptischie te overtuigen van de kracht van God. Want: als men in de tijd van de Bijbel wonderen kon doen uit naam van God (bijvoorbeeld de discipelen) waarom dan nu niet meer??

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keimperens » 13 mei 2003 12:45

Beste Joris,

Zelf denk ik dat Rostelli gevaarlijk bezig is, met hypnose e.d. Hoe het met Jomanda zit (wat en hoe zij het doet) weet ik niet precies, Er zijn veel vooroordelen over haar. Er zit principieel wel degelijk een verschil tussen deze twee mensen.
Jij zei: Die rostelli en Jomanda dat is duidelijk occult bijgeloof. En dus demonisch.
Bijgeloof is volgens mij iets waar mensen in geloven, dat bepaalde dingen gebeuren, wat niet waar is / wat niet echt gebeurt. Bij deze twee mensen gebeurt er wel degelijk iets echts (zij het goed/slecht).
Wat versta jij onder occult??
Om ze beide dus meteen demonisch te noemen vind ik hier niet juist.

Terug naar “Archief”