Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jul 2005 18:06

Nelleke Bakker schreef:Zou het niet zijn dat God het heeft ingesteld voor onze eigen bestwil? De gevolgen,van een relatie met gemeenschap die uit gaat,zijn negen van de tien keer spijt en schaamte. Zou God ons daar niet voor willen behoeden, omdat Hij om ons geeft en op ons neerziet? :D

Wat ik me dan weer afvraag is waar die spijt vandaan komt. Is dat in de meeste gevallen niet omdat je het gedaan hebt terwijl je het eigenlijk niet wilde?

De meeste mensen die niet tegen svhh zijn hebben daar achteraf namelijk meestal geen spijt van.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 jul 2005 18:22

Daar heb je ook weer gelijk in aragorn..

Misschien omdat mensen toch een schuldgevoel hebben, omdat ze het gedaan hebben, terwijl ze opgevoed zijn met het feit dat je geen svhh mag hebben?

(Ik blijf het moeilijk vinden..)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 jul 2005 20:37

Ik denk dat dat dan vaak voortkomt uit de gedachte dat God boos op je is?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 jul 2005 22:20

Dat bedoel ik essieee! Zelf denk ik dat God niet boos zal zijn, maar eerder verdrietig..in de zin van:"Wat doe je jezelf aan"

Het hoeft ook niet altijd zo te zijn dat je gelijk spijt hebt..maar meestal als je dan weer een nieuwe relatie aan gaat krijg je pas spijt. Dat hoeft nog niet eens te zijn voor het feit dat je svhh gehad heb, maar schaamte voor je nieuwe vriend/vriendin, toch?

Maar ook ik sta niet voor mezelf in..nooit zal ik er iemand om beoordelen.
We blijven allemaal mensen met gevoelens en een eigen wil en jammer genoeg zijn we niet altijd sterk genoeg!

Respect voor mensen die het volhouden! :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jul 2005 22:22

Nelleke Bakker schreef:Het hoeft ook niet altijd zo te zijn dat je gelijk spijt hebt..maar meestal als je dan weer een nieuwe relatie aan gaat krijg je pas spijt. Dat hoeft nog niet eens te zijn voor het feit dat je svhh gehad heb, maar schaamte voor je nieuwe vriend/vriendin, toch?

Maar waarom zou je je schamen dan? Weer omdat je denkt dat het eigenlijk niet zou mogen? :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 jul 2005 22:28

eerlijk gezegd..als ik een vriend zou hebben die al met meerdere meisjes sex gehad heb..dat zou ik toch echt niet fijn vinden.
Een naar idee gewoon.
Zo ook andersom..en dat heeft niets te maken met het feit of het nu wel of niet mag..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jul 2005 23:07

Ja, dat kan. Ikzelf zou er denk ik niet zoveel problemen mee hebben, alhoewel het misschien anders is als je er echt mee te maken hebt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 jul 2005 11:45

Aragorn schreef:
Nelleke Bakker schreef:Het hoeft ook niet altijd zo te zijn dat je gelijk spijt hebt..maar meestal als je dan weer een nieuwe relatie aan gaat krijg je pas spijt. Dat hoeft nog niet eens te zijn voor het feit dat je svhh gehad heb, maar schaamte voor je nieuwe vriend/vriendin, toch?

Maar waarom zou je je schamen dan? Weer omdat je denkt dat het eigenlijk niet zou mogen? :)

Omdat je dan toegeven moet dat je jezelf snel al hebt gegeven; terwijl het bijv. maar een paar maanden aan is geweest, omdat je je niet hebt kunnen beheersen en misschien ook omdat je er onwijs van hebt genoten met diegene toen......

girlpower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor girlpower » 17 jul 2005 12:20

maar hoe denk je er over als me bijvoorbeeld al 3 jaar verkering hebt en toch dan zeker weet dat je bij elkaar blijft en je leven met elkaar wil delen zou jij het dan ook gedaan hebben of niet?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 17 jul 2005 12:39

wat me stoort is het schuldbelijdenis doen in de kerk, wanneer er 'toevallig' een kindje van komt
eh toevallig is het niet natuurlijk (ja wel dat ze zwanger is geworden ) maar goed wat je zegt over de kerk is natuurlijk weer een ander verhaal, ik vindt het absurd dat je gewoon voor paal gezet wordt in de kerk voor anderen , ik denk dat er dan nog wel zat ergere dingen gebeuren in de zwaardere gemeentes. Zo help je echt iemand verder (het putje in ) ipv dat je iemand helpt .. nee echt christelijk :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 jul 2005 13:25

Ja en als je het met je ex gedaan hebt, je krijgt een nieuwe vriend.....lastig!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 jul 2005 13:26

girlpower schreef:maar hoe denk je er over als me bijvoorbeeld al 3 jaar verkering hebt en toch dan zeker weet dat je bij elkaar blijft en je leven met elkaar wil delen zou jij het dan ook gedaan hebben of niet?

Ik kan er eerlijk gezegd weinig van zeggen...wel dat ik denk dat dat bar lang is en ik niet weet waarom dan niet....ben er niet uit. M.i. bijbels gezien kun je beter wachten!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jul 2005 14:05

girlpower schreef:maar hoe denk je er over als me bijvoorbeeld al 3 jaar verkering hebt en toch dan zeker weet dat je bij elkaar blijft en je leven met elkaar wil delen zou jij het dan ook gedaan hebben of niet?

Dat is mijn situatie. En inmiddels zijn we er helemaal aan gewend dat we geen seks hebben, dus we kunnen best wel nog een tijdje wachten ;)

girlpower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor girlpower » 17 jul 2005 20:39

daarom maar dat staat toch ook ergens in de bijbel geschreven dat je het niet mag doen voor het huwelijk god wil graag dat je rein en er klaar voor bent als je getrouwd ben dat je dan pas gemeenschap hebt

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 jul 2005 22:26

Ik kan me niet aan de gedachte ontrekken dat het goed mogelijk zou zijn dat God met de tekst: 'Daarom zal een man zijn pa en ma verlaten..............(tot).....zullen tot een vlees zijn', bedoeld heeft dat het wel erg krap zou worden om bij je ouders te blijven wonen als je een gezin hebt.

oftewel 'tot een vlees zijn' is dan het resultaat (tatara) in de vorm van een kind, heel letterlijk dus twee zijn een geworden. Met alle voorbehoedsmiddelen van nu kun je het wel langer uithouden bij je ouders :lol:. Dan ga je pas trouwen als je kinderen wilt...
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Terug naar “Archief”