Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 15 jul 2005 16:54

Lalage schreef:Mijn ervaring is dat je wel degelijk stappen terug kunt zetten als je dat wilt.
je kan ook met elkaar afspraaken over maaken bevoorbeeld dit
kleren aanhouden
geslachtsdelen niet aan raaken
niet strelen onder de kleren
elkaar niet bevredigen
nit samen onder de douche
I love Jezus

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2005 17:02

ehbo-er, misschien moet het topic even doorkijken ;) ;)

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 15 jul 2005 17:07

Lalage schreef:ehbo-er, misschien moet het topic even doorkijken ;) ;)
maak ik een foutje dan :?:
I love Jezus

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 jul 2005 17:12

het hele topic??? das wel veel hoor. het is gewoon een discussie over sex voor het huwelijk en hoever je wel of niet wil gaan.

en of je nu sex of seks zegt maakt niks uit, het is gewoon de spelling. ik ben het er wel mee eens dat de "populaire jongerbladen" als de break out en zo doen alsof het met elkaar naar bed gaan net zoiets als een frikandel uit de muur trekken is. dat ik vele jaren lang mijn reden geweest om te zeggen, ik ga niet met iemand naar bed voor ik getrouwd ben. sinds ik verkering heb ben ik hier aan gaan twijfelen. (het is namelijk zo makkelijk om daar uitspraken ove te doen als je nog geen verkering hebt) ik heb met een vriendin gepraat over die twijfel. toen kreeg ik ineeens het verwijt dat ik door mijn relatie van mijn principe was afgevallen. en dat is niet waar. ik ben aan mijn motivatie gaan twijfelen. waarom wil ik niet met een jongen naar bed voor het huwelijk en wat wil ik wel. in hoevere zoek ik een middenweg. want ik weet van mezelf ook dat als ik in de huwelijks nacht een jongen voor het eerst helemaal naakt zou zien....

wel dan zou je me kunnen wegdragen, met witte jurk en al, want de schok zou voor mij te groot zijn. wat ik hiermee wil zeggen is dat het per persoon en situatie verschillend is. ik weet van mezelf dat ik erg gevoelig ben (hoog sensitief) en dat ik dus overal (en vooral ook op dit soort dingen) heel strek op reageer. vaak kunnen mijn emoties dit niet aan. en dus is het voor mij beter om dingen in stappen (hele kleine) te doen. en om nu te wachten met het aanraken van mijn vriend tot aan het huwelijk??? no way, dat zou een net iets te grote opgave zijn.
Afbeelding

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 15 jul 2005 17:17

esra schreef:het hele topic??? das wel veel hoor. het is gewoon een discussie over sex voor het huwelijk en hoever je wel of niet wil gaan.

en of je nu sex of seks zegt maakt niks uit, het is gewoon de spelling. ik ben het er wel mee eens dat de "populaire jongerbladen" als de break out en zo doen alsof het met elkaar naar bed gaan net zoiets als een frikandel uit de muur trekken is. dat ik vele jaren lang mijn reden geweest om te zeggen, ik ga niet met iemand naar bed voor ik getrouwd ben. sinds ik verkering heb ben ik hier aan gaan twijfelen. (het is namelijk zo makkelijk om daar uitspraken ove te doen als je nog geen verkering hebt) ik heb met een vriendin gepraat over die twijfel. toen kreeg ik ineeens het verwijt dat ik door mijn relatie van mijn principe was afgevallen. en dat is niet waar. ik ben aan mijn motivatie gaan twijfelen. waarom wil ik niet met een jongen naar bed voor het huwelijk en wat wil ik wel. in hoevere zoek ik een middenweg. want ik weet van mezelf ook
dat als ik in de huwelijks nacht een jongen voor het eerst helemaal naakt zou zien.... toen ik nog verkeering had had ik er ook last van maar je moet gewoon sterk in je schoenen staan

wel dan zou je me kunnen wegdragen, met witte jurk en al, want de schok zou voor mij te groot zijn. wat ik hiermee wil zeggen is dat het per persoon en situatie verschillend is. ik weet van mezelf dat ik erg gevoelig ben (hoog sensitief) en dat ik dus overal (en vooral ook op dit soort dingen) heel strek op reageer. vaak kunnen mijn emoties dit niet aan. en dus is het voor mij beter om dingen in stappen (hele kleine) te doen. en om nu te wachten met het aanraken van mijn vriend tot aan het huwelijk??? no way, dat zou een net iets te grote opgave zijn.
I love Jezus

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 15 jul 2005 17:18

ik had er ook last van toen ik verkeering had en toen ben ik er over gaan leesen
I love Jezus

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 jul 2005 17:20

ben ik mee bezig.

maar dat verward ook hoor.

iedereen denkt er wat anders over
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2005 17:36

is lastig he. Maar esra: doe 't lekker in stapjes, dat is de beste manier voor iedereen, HSP of niet ;) En dan kan je het misschien wel zo uitkienen dat je vlak na je trouwdag het stapje naar gemeenschap zet. (En nee dat lijkt me niet de laatste stap.)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jul 2005 18:31

esra schreef:want ik weet van mezelf ook dat als ik in de huwelijks nacht een jongen voor het eerst helemaal naakt zou zien....

wel dan zou je me kunnen wegdragen, met witte jurk en al, want de schok zou voor mij te groot zijn.

Hehe, zo schokkend is dat nu ook weer niet hoor.. je hebt toch wel biologie gehad? :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 jul 2005 21:25

FF heel nuchter, ik heb er door mijn werk al duizenden gezien dus schrikken hoeft niet. Wat ik bij mij vriend vond dat ik hem zo mooi vond; dan valt angst weg.......Enne....de slip hoeft niet gelijk uit hoor!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jul 2005 23:24

Maar waarom angst dan?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 jul 2005 10:46

Kleine stapjes is een goed idee, en dan voel je zelf wel aan hoever je kan gaan , en ook eerlijk tegen elkaar zijn als je er moeite mee hebt. Ik denk ook niet dat als je echt de intensie hebt om met lekaar te trouwen de daad zal doen als je dat beide niet wil.

Zo had ik volop de gelegenheid om de daad te doen toen ik op kamers woonde en mijn toenmalige vriendin (nu huidige vrouw ) hebben dat niet gedaan. Ga je op vakantie met je schoonouders mee (mijn ouders dus ) krijg je bezwaar van mijn schoonouders dat dat de kat op het spel binden was in een tent met elkaar.....hoezo naief. Ik bedoel als ik het doe doe ik het liefst in een bed en nop een kamer waar niemand je kan horen dan in een tent met een heel dun tentdoek ertussen.

zo wie zo denk ik dat schoonouders ook een behoorlijk remmende werking op je sexualtiet kunnen hebben wat op zich ook niet verkeerd is maar je moet een dochter / zoon wel vrij kunnen laten.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 16 jul 2005 16:39

Lalage schreef:is lastig he. Maar esra: doe 't lekker in stapjes, dat is de beste manier voor iedereen, HSP of niet ;) En dan kan je het misschien wel zo uitkienen dat je vlak na je trouwdag het stapje naar gemeenschap zet. (En nee dat lijkt me niet de laatste stap.)

ik snap jou heel goed!
Je mag van verkering genieten, en intiem bij elkaar zijn. en het is goed als het niet bij een zoen blijft!

maar elkaar al geheel naakt zien! dat lijkt mij toch te ver.

al zou je elkaar niet gevoelt hebben hoe iemand is ja dan kun niet met iemand in een avond wel gemeenschap hebben. Daar is zeker wel een punt.

toch moet je mijns inziens wel terughoudendheid hebben en niet onnadenkend en nonchaland met seksualiteit omgaan.

en als je elkaar langer kent en je groeit geestelijk goed naar elkaar komt het lichamelijk groeien toch net zo hard mee maar je moet je weldegelijk houden aan afspraken en grenzen naar elkaar, en als je zover ben dat het lichamelijk verlangen zo sterk wordt is het denk ik ook tijd dat je gaat uitkijken naar je trouw dag. ga dan ervoor zorgen dat dat kan in de tijd dat je nog naar elkaar toegroeit zonder spanning! of krampachtigterughouden van je zelf?beiden

mijn mening is ook dat je elkaar toch wel meer van elkaar zal gaan zien maar dan gaat het meestal niet vooruitgedacht.

wat wel belangrijk blijft houd maat en stel een tijd dat je elkaar aanraakt/ziet.

mischien zo een hoop warrige gedachttte op een hoop geveegd, mocht het niet duidelijk zijn laat het horen en reageer gerust!

Mondriaan

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 jul 2005 17:40

Een half uur geleden ben ik begonnen met het lezen van deze topic..maar dat was zooo veel!
(Wat ik dus wil zeggen is misschien al ergens te vinden hier, neem me niet kwalijk in dat geval :wink: )

Het is en blijft een moeilijk punt, sex voor het huwelijk: Mag het, ja of nee? De meningen zijn hier duidelijk over gedeeld!
Vaak hoor je; nee, mag niet, want staat in de bijbel en daarmee basta!
Zelf heb ik zoiets van..het is niet vreemd dat mensen er zo over denken..en in eerste instantie dacht ik er net zo over..alsof je je schuldig moet voelen als je wel gemeenschap hebt gehad voor het huwelijk. Misschien wordt het te vaak gezien als een verbod van God, als straf op de zonden of iets dergelijks? Zou het niet zijn dat God het heeft ingesteld voor onze eigen bestwil? De gevolgen,van een relatie met gemeenschap die uit gaat,zijn negen van de tien keer spijt en schaamte. Zou God ons daar niet voor willen behoeden, omdat Hij om ons geeft en op ons neerziet? :D

Nu wil ik niet beweren dat je maar kan doen wat je niet kunt laten..maar met de gedachte hierboven is het negatieve over ""sex voor het huwelijk verboden" er misschien wel een beetje af..

Wel zeg ik: Er zijn grenzen!
En bij deze: Voor je eigen bestwil! :)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 16 jul 2005 17:48

Volgens mij is het geen zonde als je seks met elkaar hebt gehad en vervolgens trouwt. Ik denk dat het probleem alleen ligt in het feit dat je dan wel samen gevoegd bent. Je mag dus niet meer uit elkaar. Als dat wel gebeurd bega je naar mijn idee pas een zonde. Als je elkaar gewoon trouw blijft heb je niets anders gedaan dan wat God van de mensen heeft gevraagd.

zijdelings: wat me stoort is het schuldbelijdenis doen in de kerk, wanneer er 'toevallig' een kindje van komt. Ooit iemand schuldbelijdenis zien doen die seks gehad hadden, maar waarbij er geen zwangerschap was? En waarom alleen schuldbelijdenis doen als je precies die vermeende zonde hebt gedaan en niet als je een keer gestolen hebt en in de kerk wilt trouwen?
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Terug naar “Archief”