Erfzonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 11:04

In Adam hebben toch alle mensen gezondigd?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 14:10

ik heb het gevonden.......artikel 15 van de nederlandse geloofsbelijdenis.

Art. 15.

Van de erfzonde, op alle mensen overgegaan, die daardoor ook verdorven zijn geworden

Wij geloven, dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het gehele menselijk geslacht, waardoor de gehele natuur is bedorven en een erfelijk gebrek, waarmee de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hun moeders lichaam, en die in de mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel ervan. Zij is daarom zo afschuwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door de doop niet geheel teniet gedaan, noch uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water ontspringt, gelijk uit een onzalige fontein, hoewel ze nochtans de kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar omdat het gevoelen dezer verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten en verlangen om van dit lichaam des doods verlost te worden. En daarom verwerpen wij de dwalingen der Pelagianen, die zeggen, dat deze zonde niet anders voortkomt dan uit navolging.

joris

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 19:48

En nu de bijbel a.u.b.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 09 mei 2003 22:32

Ik wil Zeeg bedanken voor zijn waardevolle antwoord! Geweldig, Zeeg! :) Uit jouw antwoord blijkt duidelijk dat de H.C. gegrond is op de Bijbel.
Maranatha schreef:Dus erf-zonde, leterlijk dus zonden die je ge-erft hebt van je voorgeslacht, is ijdele lucht, niet gebaseerd op waarheid, een gedachte spinsel.
(....)
Waar staat dat dan in de bijbel, want de H.C. heeft geen goddelijke kracht inzich, de bijbel wel.

Dat had ik al gezegd, waar dat staat in de Bijbel:
Elsa schreef:Zie genesis 1: 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
En vervolgens genesis 5: 3 En Adam leefde honderd en dertig jaren, en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth.

Jij vindt dit geen bewijs voor het begrip 'erfzonde', ik wel.
Maranatha schreef:In deze tekst zie ik geen erfzonde staan of iets dat daarop lijkt. Er staat niet dat de zonden begaan door Adam overgingen op zijn zoon.

Dat staat er wél! Als wij voor de zondeval Gods beeld hadden en na de zondeval het beeld van onze (gevallen) voorouder, dan is daar een groot verschil tussen! Gods beeld in ons hield in dat wij in staat waren volmaakt Zijn wil te doen. Na de val, de gevolgen van de zonden dragend, ontvangt Adam een kind uit naar zijn eigen beeld (de gevallen mens). Adams beeld is een onvolmaakt beeld, een 'gevallen' beeld, dat niet in staat iets goeds te doen, maar geneigd is om al het kwaad te doen. Ons beeld, dus.

Zie voor meer teksten uit de Bijbel die deze redenatie steunen de posting van Zeeg.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 07:43

joris schreef:En nu de bijbel a.u.b.

STaan de artikelen niet in de Bijbel?????

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 mei 2003 11:18

Elsa:
Dat staat er wél!

Nee, Elsa, dat staat er niet. Je kunt het er wel in lezen (ik bedoel niet dat je aan inlegkunde doet, maar dat dat een mogelijke interpretatie is). Er zijn echter nog wel meer interpretaties mogelijk...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 12 mei 2003 14:06

Dat staat er wél! Als wij voor de zondeval Gods beeld hadden en na de zondeval het beeld van onze (gevallen) voorouder, dan is daar een groot verschil tussen! Gods beeld in ons hield in dat wij in staat waren volmaakt Zijn wil te doen. Na de val, de gevolgen van de zonden dragend, ontvangt Adam een kind uit naar zijn eigen beeld (de gevallen mens). Adams beeld is een onvolmaakt beeld, een 'gevallen' beeld, dat niet in staat iets goeds te doen, maar geneigd is om al het kwaad te doen. Ons beeld, dus

in rom 5: 14 staat: Adam is een beeld van Hem die komen moest. Wij zijn nog steeds geschapen naar het beeld van God, alleen gaat de zonde er doorheen!!!!! waarom maak je je nu zo druk om die erfzonde? "want zoals door de ongehoofzaamheid van een mens alle mensen zondaars werden, zo zullen ook dankzij de gehoorzaamheid van één alle mensen rechtvaardig gemaakt worden' rom 5:19
Laat de genade heersen en niet de zonde, dan zal dat leiden tot gerechtigheid!! staat in rom 5:21.

wat maakt die hele term erfzonde nu toch uit? Ieder mens heeft heel duidelijk de eigen verantwoordelijkheid gekregevn voor zijn leven. Eva kon kiezen, wij kunnen allemaal kiezen. zonder God kiezen we voor ons zelf. Mét God kiezen we voor het leven!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 mei 2003 17:11

Tja, helaas...mensen gaan liever ernstig zitten dubben of er nu wel of geen erfzonde is, of ze de liefde van God wel of niet waard zijn, wanneer ze wel of niet bekeert zijn, of ze zich wel genoeg van hun zonde bewust zijn, of er nu wel of geen vrije wil is, etc. Er is een geweldige scheefgroei opgetreden in de kerken. Christus (Het Evangelie Zelf) roept niet op tot al deze dingen, maar om het volgende:

om de wil van Zijn Vader te doen,
dat is:
te geloven in Hem, als zoon van de Vader,
dat is:
te doen als Hij. En daarin ligt de zaligheid.

En pas als je Christus gaat volgen, zul je dingen gaan begrijpen (de vreze des Heren is het beginsel der wijsheid...).

Misschien voor velen te eenvoudig en daarom niet acceptabel?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 mei 2003 11:21

surfer schreef:En pas als je Christus gaat volgen, zul je dingen gaan begrijpen (de vreze des Heren is het beginsel der wijsheid...).

Dit vind ik een hele wijze opmerking, surfer! Mooie 'vertaling' van dat aloude vers uit Ps 111:10.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 mei 2003 11:46

PS: iemand merkte terecht op dat ik nogal veranderd ben vergeleken met vroegere postings. En dat klopt. De voornaamste oorzaak is dat ik mij verdiept heb in het werk van George MacDonald.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 mei 2003 14:49

Ikke21 schreef:
joris schreef:En nu de bijbel a.u.b.

STaan de artikelen niet in de Bijbel?????

Artikelen staan niet in de bijbel. Is door mensen opgesteld aan de hand van de Bijbel. Haal jij trouwens alles uit artikelen? Op zich niks mis mee, maar is het zo dat degenen die dat opgesteld hebben precies verwoorden wat jij vindt? Handig.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 14:58

dat is toevallig helemaal niet waar......maar ik herinnerde me de artikelen waarin alles staat geschreven, voor de rest haal ik helemaal niks uit de artikelen!!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 mei 2003 15:30

De 'geschriften der vaderen', zoals de Heidelberger Catechismus, de Dordtse Leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis, zijn achterin de meeste Bijbels cq. psalmboekjes opgenomen. Ze vormen echter geen onderdeel van de Heilige Schrift, zoals geïnspireerd door de Heilige Geest.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 mei 2003 15:32

joris schreef:
waarom maak je je nu zo druk om die erfzonde?

Dit vind ik een beetje een rare vraag. De erfzonde is net zo goed als de dadelijke zonde oorzaak van onze ellendestaat van nature. We moeten voor de erfzonde evengoed vergeving ontvangen als voor onze dadelijke zonden.
Dus moeten we ons om de erfzonde net zo druk maken als om de dadelijke zonden, lijkt me.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 15:33

zullen we het gewoon weer over het onderwerp gaan hebben.

Terug naar “Archief”