Maagdenvlies

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 18 apr 2003 17:10

Ik vind de kijkcijfers in sociologisch perspectief interessanter dan het onderwerp zelf.

De SGP komt door zo'n bericht weer in een negatief daglicht te staan. En dat is natuurlijk heeeeel erg jammer.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 23 apr 2003 14:56

ezri schreef:Ik vind de kijkcijfers in sociologisch perspectief interessanter dan het onderwerp zelf.

De SGP komt door zo'n bericht weer in een negatief daglicht te staan. En dat is natuurlijk heeeeel erg jammer.

heeeel jammer. en misschien ook terecht???

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 26 apr 2003 09:58

[quote="joepie"]Cickey dan moet je je toch beter laten voorlichten. Want er zit wel degelijk iets wat te bekijken zou zijn door mensen die er verstand van hebben. Anders zou een ziekenfonds bijvoorbeeld niet een vergoeding voor een hersteloperatie van het maagdenvlies in hun pakket willen hebben.
Dus dat er niets zit is niet waar!
Kijk anders maar eens met de zoekmachine van google b.v. naar maagdenvlies of hymen.
En het kan zeker wat bloeden bij de eerste keer gemeenschap. Maar lang niet bij iedereen. Maar dat heb ik al gezegt.[/quote]
Doelde meer op het feit dat iemand die er geen verstand van heeft (neem aan dat torenspits er niet voor gestudeerd heeft) het niet kan nagaan....

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 26 apr 2003 09:59

[quote="Maranatha"][quote="chickie"]Nogmaals: er valt niks te bekijken! En ook niks te controleren! Dat je het evt. aan het laken zou kunnen zien is volgens mij alleen mogelijk als een man/jongen niet erg voorzichtig met je omgegaan is.[/quote]
Of dat jij een beetje te nauw bent. Het is maar hoe je het bekijkt.[/quote]
Des te meer reden om voorzichtig te zijn....

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 02 mei 2003 14:27

Weet je wat ik denk: dat mensen die vergeving van zonden ontvangen volkomen rein zijn. De mooist glanzende parels die er zijn, glanzender dan maagdelijke vrouwen die zich niet hebben bekeerd en dus geen vergeving van zonden hebben ontvangen. 't Is dus heel betrekkelijk.
Als je Jezus niet als je Verlosser kent en daar kun je mee leven, dan hoeft dat hele maagdelijkheidsissue niet zo'n punt te zijn. Je leven word er niks mooier door als je maagd bent en toch zonder Jezus leeft. Als je Jezus wel als Verlosser kent, kan ik me ook niet voorstellen dat je je zo blind staart op zoiets eenvoudigs. Als je Jezus liefhebt heb je de mensen om je heen lief en zul je zo maar niet met iedereen het bed in duiken en ontrouw zijn.
Torenspits: als jij trouwt vraag je gewoon vriendelijk aan je vrouw of je voor de 'daad' even naar haar maagdenvlies mag kijken. Ik zou het volgens mij niet zo'n probleem vinden als mijn man daar echt verschrikkelijk waarde aan hechte. 't is enkel nogal triest.
En over in de bijbel: de mensen in de tijd van de bijbel waren nog niet zo medisch onderlegd als wij dat hedentendage zijn. Het doet niets af aan de waarachtigheid van God om te stellen dat mensen in de tijd van deuteronomium zichzelf wijs maakten dat een maagdenvlies iets volledig zichtbaars was. God wist wel beter.

ik weet het ook niet allemaal hoor.... maar laten we wat minder dramatisch doen.

groetjes Chaja

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 02 mei 2003 17:01

O ja, nog iets... misschien moet je het feit dat ze zijn SGP-achtergrond vermeldden juist positief opvatten. Ik denk niet dat er gesuggereerd wordt dat incest in refocultuur meer voorkomt. Ik denk dat er eerder de suggestie is dat 'wij' dat soort dingen niet doen. het is voor slachtoffers vast heel goed om te zien dat ze niet de enige zijn.
In mijn omgeving heb ik meegemaakt dat het voor reformatorische incestslachtoffers erg moeilijk is om naar buiten te komen (das natuurlijk overal moeilijk). Vooral omdat de dominee zich er mee gaat bemoeien en vaak probeert het nog wat intern op te lossen. Of dat gemeenteleden zeker weten dat dit soort dingen niet voorkomen.
Dat kan maken dat je dus niet durft te praten in de kerk en dan maar je heil buiten de kerk zoekt. Dat is jammer, want dat zou niet nodig zijn.
Daarom is het goed dat slachtoffers zien dat het inderdaad ook voorkomt in hun kring en door 'gerespecteerde' vaders.
Dat ze niet de enige zijn.

chaja

ds Rever
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ds Rever » 02 mei 2003 23:53

Het maagdenvlies als Goddelijk retribuut.
Wat kan ik daarvan verhalen?
Dit klein veerkrachtig plekje van de vrouwelijkheid....
Is het echt belangrijk dan?
Toch zeker alleen nog in de woestijcultuur?

ds Rever

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 mei 2003 15:59

ds Rever schreef:Het maagdenvlies als Goddelijk retribuut.
Wat kan ik daarvan verhalen?
Dit klein veerkrachtig plekje van de vrouwelijkheid....
Is het echt belangrijk dan?
Toch zeker alleen nog in de woestijcultuur?

ds Rever

Is dit satirisch bedoelt? Wat bedoel je?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 mei 2003 10:45

Pieter schreef:
Op deze manier zijn er al velen misbruikt in streng gereformeerde kring.

Dat vind ik dan wel weer een erg boude en generaliserende uitspraak. Alsof incest alleen maar in streng gereformeerde kring voorkomt...

Hier wil ik wel even op ingaan. Ik heb de reply's niet gelezen, maar zag toevallig dit bij het doorbladeren.
En dan vooral het gegeven dat incest veel in zwaar gereformeerde gezinten voorkomt. Natuurlijk komt het overal voor. Maar als het daar gebeurt komt het veel moeilijker/moeizamer naar buiten, vaak helemaal niet. Ten tweede gebeurt het met de Bijbel onder de arm, dus is het logisch dat er meer aandacht aan besteeds wordt: niemand mag dit doen, maar als christen behoor je een goed voorbeeld te geven.

Verder even ingaan op het artikel waar het topic mee begon: geen straf te zwaar voor iemand die incest pleegt. Zijn smoesje over wetenschappelijk onderzoek: zulk slap zielig gelul heb ik nog nooit gehoord. Nogmaals ons rechtsysteem is zwaar klote: belachelijk dat zo'n man binnenkort weer lekker rondhuppeld in zijn zwarte pakje.. :x

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 10 mei 2003 11:35

De mensen van SGP kunnen ook heel erg vroom doen ,en het niet zijn...soms een beetje Farizees, of krijg ik dan meteen een hele lading pro-sgpers over me heen?
Engaged @ 07-01-2005

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 10 mei 2003 12:04

M@rije schreef:De mensen van SGP kunnen ook heel erg vroom doen ,en het niet zijn...soms een beetje Farizees, of krijg ik dan meteen een hele lading pro-sgpers over me heen?

Nee hoor, wel iemand die niet snapt dat je vroomdoenerigheid koppelt aan SGP-er zijn. Volgens mij heeft dat vroom zijn niets met SGP-er zijn te maken.
Zelfs je gehele opmerking is generaliserend.
Jij kent blijkbaar een paar vrome mensen die SGP-er zijn. Is daarom de SGP, of alles SGP-ers of de meesten dan dus vroomdoenerig?

Het ging er juist om dat die koppeling zo gemakkelijk en klakkeloos wordt gelegd, in voorgaande postings ging het dan om incest (huiselijke kring) en SGP (maatschappelijke kring), kortom, SGP in kwaad daglicht terwijl 's mans politieke voorkeur eigenlijk niet terzake doet.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2003 08:26

LAten we eerlijk zijn dat wordt er nu eenmaal altijd bijgezet. Als de man bij de politie zat ook. Of burgemeester, of wethouder.
Je hebt nu eenmaal een bijzondere functie en dat wordt dan gewoon vermeld. Wie vooraan staat wordt het eerst gezien.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 mei 2003 12:59

En terecht: als politicus heb je een voorbeeldfunctie. Helaas maar het is zo.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Even reactie..........

Berichtdoor Toriso » 13 mei 2003 23:33

Memmem schreef:Deze man is al ong. 20 jaar geleden gestopt als raadslid, dat dit elke keer vermeld wordt is dus heel jammer.

Kijk als ze dát er ook bij vermelden, dan zou het eerlijker zijn.
Niet het aanzien, maar het wezen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 mei 2003 13:16

Dat is waar, heb ik over het hoofd gezien. Dan neem ik terug dat hij perce een voorbeeldfunctie vervulde. Maar het blijft een schande ;)

Terug naar “Archief”