Twijfel in een relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 13 jul 2005 09:45

Lalage schreef:Als je al getrouwd bent, kan je misschien beter 'De vijf talen der liefde' van Gary Chapman lezen. Wel Amerikaans, maar de voorbeelden zijn erg goed.

Die kun je denk ik beter vóór je verkering al lezen. Oke, niet alle voorbeelden zijn dan van toepassing denk ik, maar je leert dán al elkaars liefdestaal te herkennen en te spreken (als het goed is), wat eventuele spanningen later in je huwelijk kan voorkomen. Als je in je verkeringstijd elkaar echt aanvoelt, wat de bedoeling is van het spreken van elkaars liefdestaal, dan zal het in je huwelijk ook wel goed zitten.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 jul 2005 10:39

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal nogal "hoogdravend" worden. Boeken gaan lezen voor je evt. verkeringstijd, liefdestalen, huwelijkscursussen enz.

Laten wij toch gewone nuchtere Hollanders blijven. Ons voorouders hadden die boeken en cursussen enz ook niet en hadden ook goede huwelijken. Mijn ervaring is tot nog toe, dat bij diegenen die cursussen/therapieen gingen volgen om hun huwelijk te redden, toch hun huwelijk gestrand is.

Overal is wel een tijd dat het minder gaat. Gooi niet gelijk het bijltje erbij neer. Tijd heelt alle wonden. Ga bij jezelf na wat niet leuk is aan jouw gedrag, probeer dat te veranderen. Heb het erover met je partner dat het voor jouw gevoel niet goed loopt. Het kan langer duren dan je zou willen maar als je allebei wilt dat het goed komt, komt het over het algemeen wel weer goed. Nu heb ik het niet over die relaties waarbij psychische problemen zijn gaan spelen, maar daar waar de liefde wat is weggevloeid.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jul 2005 11:54

Misschien wel Annet, maar ik vind het gewoon wel leuk om af en toe zoiets te lezen. En als veel mensen er nou baat bij hebben. Je hebt toch ook die weekenden van de EO en dingen als marriage encounter. Al denk ik dat vooral veel mannen het net zoveel onzin vinden als jij. Dat is vooral jammer als de vrouw wel de liefdestaal van de man spreekt, maar niet andersom ;p ;p

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 jul 2005 12:08

*Annet* schreef:Eerlijk gezegd vind ik het allemaal nogal "hoogdravend" worden. Boeken gaan lezen voor je evt. verkeringstijd, liefdestalen, huwelijkscursussen enz.

Laten wij toch gewone nuchtere Hollanders blijven. Ons voorouders hadden die boeken en cursussen enz ook niet en hadden ook goede huwelijken.

Ik denk dat, de huidige tijd in ogenschouw genomen, een huwelijkscursus of een boek o.i.d. wel degelijk goed is. Het huwelijk tot de dood ons scheidt is tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer, en het uberhaupt aangaan van een huwelijk wordt door de meeste ongetrouwden toch gezien als een beknotting van vrijheid. Je argument "onze voorouders hadden het ook niet nodig" vind ik daarmee dan ook verworpen.

Zo'n houding van de wereld om je heen kan bij jou persoonlijk ook een hoop twijfel creëren, ookal heb je het zelf misschien niet zo in de gaten. Het kan m.i. daarom zeker geen kwaad om de zin en de waarde van het huwelijk goed op een rijtje te hebben, om beter tegen de twijfel bestand te zijn. En sommigen krijgen dat het best op een rijtje door met andere mensen te praten, anderen vinden het ook prettig om er een boek over te lezen of om met hun partner een huwelijksvoorbereidingscursus te volgen.

Mijn ervaring is tot nog toe, dat bij diegenen die cursussen/therapieen gingen volgen om hun huwelijk te redden, toch hun huwelijk gestrand is.

Ligt denk ik ook aan de fase waarin je een huwelijkscursus gaat doen. Als je huwelijk eigenlijk al een zootje is, wordt het lastig om het nog goed te krijgen. Vroeg in je huwelijk kan het echter geen kwaad - lijkt me - om zo'n cursus te doen, zodat je valkuilen vroegtijdig kunt opsporen. Problemen die eigenlijk al je hele huwelijk lang bestaan, maar die je altijd onder tafel hebt geschoven als "onbelangrijk, daar praten we niet over", kunnen je huwelijk uiteindelijk opbreken. Het is goed om daar middels zo'n cursus, een boek, of gesprekken met langer getrouwde stellen op tijd op gewezen te worden.

Overal is wel een tijd dat het minder gaat. Gooi niet gelijk het bijltje erbij neer. Tijd heelt alle wonden. Ga bij jezelf na wat niet leuk is aan jouw gedrag, probeer dat te veranderen. Heb het erover met je partner dat het voor jouw gevoel niet goed loopt. Het kan langer duren dan je zou willen maar als je allebei wilt dat het goed komt, komt het over het algemeen wel weer goed. Nu heb ik het niet over die relaties waarbij psychische problemen zijn gaan spelen, maar daar waar de liefde wat is weggevloeid.

"Blijven praten" was ongeveer de samenvatting van de cursus die mijn a.s. wederhelft en ik gevolgd hebben, dat klopt wel ja.... Maar juist dat praten over bepaalde dingen kan heel moeilijk zijn. Omdat je je ergens over schaamt, of omdat je er geen tijd voor vrijmaakt om er samen over na te denken bijvoorbeeld. Totdat je zolang niet meer praat dat je huwelijk eigenlijk niet meer te redden is en het op een scheiding uitloopt, of totdat je de rest van je leven tot een rothuwelijk gedoemd bent waarin beide echtelieden elkaar het leven zuur maken.

M.i. is een boek of een cursus in staat om op sommige momenten nét dat knopje om te zetten wat nodig was.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 jul 2005 12:12

Lalage schreef:Misschien wel Annet, maar ik vind het gewoon wel leuk om af en toe zoiets te lezen. En als veel mensen er nou baat bij hebben. Je hebt toch ook die weekenden van de EO en dingen als marriage encounter. Al denk ik dat vooral veel mannen het net zoveel onzin vinden als jij. Dat is vooral jammer als de vrouw wel de liefdestaal van de man spreekt, maar niet andersom ;p ;p

Dat zijn dan blijkbaar de mannen in de ontkenningsfase... :wink:

De mannen die denken dat het onzin is, zijn kortzichtig. Blijkbaar zijn ze bang dat ze hun gevoelens moeten blootleggen of dat het een hoop psychologisch gezwam is. Terwijl er juist ook een hoop ratio en logica komt kijken bij het nadenken over je relatie en de toekomst. Bovendien is het mooi om in zo'n cursus te ontdekken hoe je partner in elkaar zit en waarom hij of zij "nu eenmaal" bepaalde dingen doet. Het bespaart je later een hoop frustratie in je relatie.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jul 2005 12:24

Wat voor cursus heb jij dan gedaan TheEdge?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 jul 2005 12:42

Lalage schreef:Wat voor cursus heb jij dan gedaan TheEdge?

Uh... bij de dominee en zijn vrouw, samen met twee andere stellen die misschien zouden gaan trouwen. Was erg interessant, en ik heb me prima vermaakt, niet in de minste plaats door de persoonlijke anekdotes die de dominee erbij vertelde...:-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jul 2005 13:31

dus jullie hadden al ruim voor je trouwen een kerk... ;)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 jul 2005 14:14

Lalage schreef:dus jullie hadden al ruim voor je trouwen een kerk... ;)
Euh... om eerlijk te zijn niet. 't Is de kerk van mijn ouders, en we komen er dus maar 1x per maand ofzo... zodra we getrouwd zijn, gaan we actief naar een gemeente in de buurt zoeken. We studeren nu ook zo'n beetje af, en gaan geen kring meer volgen bij de vereniging, dus het wordt wel tijd om binnen een gemeente vastigheid te krijgen.

Jij en Borkdude hebben (ook) nog geen kerk, begrijp ik?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jul 2005 14:45

TheEdge schreef:
Lalage schreef:dus jullie hadden al ruim voor je trouwen een kerk... ;)
Euh... om eerlijk te zijn niet. 't Is de kerk van mijn ouders, en we komen er dus maar 1x per maand ofzo... zodra we getrouwd zijn, gaan we actief naar een gemeente in de buurt zoeken. We studeren nu ook zo'n beetje af, en gaan geen kring meer volgen bij de vereniging, dus het wordt wel tijd om binnen een gemeente vastigheid te krijgen.

Jij en Borkdude hebben (ook) nog geen kerk, begrijp ik?

Nou we gaan wel regelmatig naar de internationale kerk en af en toe naar de herplante vrijgemaakte kerk, hier in Amstelveen. Maar ik maak me af en toe druk over vanuit welke kerk we nou moeten trouwen (niet dat we daar al een datum voor hebben ofzo, maar ik ben meisje en zit daar soms over te fantaseren, vooral onder invloed van de trouwerijen van anderen haha). De internationale kerk bevalt goed, maar ik weet niet of ik wel in het Engels zou willen kringen enzo. En we moeten even afwachten of Borkdude hier werk krijgt... sollicitatie loopt al...

nouja teveel gezeur over mij ;) Misschien moet ik maar eens kijken of ze bij de internationale kerk zo'n cursus hebben :)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 jul 2005 15:38

Het gaat richting offtopic, houd het onderwerp in de gaten he! :D
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Art Girl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Art Girl » 03 aug 2005 15:59

Twijfel is echt slopend voor een relatie (spreek uit ervaring).

Ikzelf sloeg na een maandje of 4 aan het twijfelen. Ruzie hadden we niet. Niveauverschil is er niet. We voelen elkaar goed aan. Er zijn geen te grote verschillen tussen ons. Bovendien hielden we veel van elkaar.
En toch ging ik twijfelen. Waar het vandaan kwam? Geen idee. Er was ook niks voorgevallen of zo.

Ik liep met vragen als: is dit wel de ware voor mij? Zie ik mezelf over een x aantal jaar met hem getrouwd?
Nou, om eerlijk te zijn had ik daar geen zin in. En waarom niet? Waar kwam het vandaan? Joost mag het weten (wist die het maar).

We hebben geloof ik een halve nacht gepraat en ik heb al m'n twijfels geuit. Huilend, dat wel, want ik was boos op mezelf. Hij liet me vrij in de keuze tussen doorgaan of uitmaken, al wist ik wel dat hij in dat laatste geval kapot zou zijn.

Afijn, veel gebeden. En alles op een rijtje gezet. Wat gebeurt er als ik het uitmaak? Toen ik hier over na ging denken, besefte ik pas hoe stom ik bezig was. Een leven zonder hem, hoe hád ik er over na kunnen denken?!

Toen pas zag ik in hoe groot de wederzijdse liefde was. Hoe belangrijk ik voor hem ben en hij voor mij. Omdat we erg ver bij elkaar vandaan wonen heb ik hem gebeld. Hij dacht in de eerste instantie dat dat was om mee te delen dat ik er mee wilde kappen. Ik jubelde echter dat ik van hem hield en dat ik dolgraag met hem verder wilde. Indianenkreten van blijdschap in m'n oor. Ik voelde het geluk als het ware in me stromen.

We hebben de nieuwe start gevierd. Het gaat sindsdien stukken beter (terwijl het daarvoor al goed ging). Nog geen trouwplannen daar we nog aan de studie zijn, maar ik weet zeker dat hij de ware is.

Zijn er twijfels, praat er over. Blijf er niet mee rondlopen, want het vreet aan je. Misschien meer dan je denkt. Praten en bidden om wijsheid, dan kom je er samen zeker uit!
Schepen waren van hout en mannen van staal. Toen waren schepen van staal en mannen van hout. Nu zijn schepen van polyester en mannen? Die verschonen luiers

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 03 aug 2005 18:59

Krop twijfel nooit op want dan komt het er vaak in een x uit, wat vaak uitloopt op ruzie, als je erover (kunt) praten geeft dit vaak een hoop rust!!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 03 aug 2005 19:12

Cybercurse schreef:Als je wilt vechten: doe dat!

Als je niet meer wilt vechten: maak het uit.

Tkomt alleen goed als je allerbei wilt vechten, anders niet.
Ik heb zelf te lang gevochten, alleen ik. Dat is doodlopend want er veranderd nix.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2005 19:39

marina87 schreef:
Cybercurse schreef:Als je wilt vechten: doe dat!

Als je niet meer wilt vechten: maak het uit.

Tkomt alleen goed als je allerbei wilt vechten, anders niet.
Ik heb zelf te lang gevochten, alleen ik. Dat is doodlopend want er veranderd nix.
En slopend..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”