Net besloten dat ik m'n ouders niets meer te melden heb...
M'n ma stond achter de deur, weer aan het zeuren. (er staat een gitaarkoffer onder de klink, heb geen slot) Heb me stil gehouden, geen zin meer om met ze te praten. Na 5 min stond ze zelfs te janken achter de deur. Ze zoekt het maar uit, hoop dat ze nu een klein beetje doorheeft hoe ik me nu al het hele jaar voel t.o.v. hen.
Nu ik dit tik gaat m'n mobiel twee keer... klik weg
http://jaapvanclepel.web-log.nl/log/2998150
Dit gedicht schreef ik eerder dit jaar...
Ze werken me echt verschrikkelijk op m'n zenuwen. M'n moeder leeft in de zelfgecreëerde schijnutopie van een vrolijk, probleemloos, 'godvergetenchristelijk*' gezinnetje. Thuis had ze dit niet. Nu ze het wel heeft -of denkt te hebben- waakt ze er als een soort moederkloek over, misschien begrijpelijk maar het is zo verschrikkelijk verstikkend.
Ze denkt me te kennen, maar in werkelijkheid kent ze alleen het maskertje. Ze wil een soort 'superkinderen' van ons maken.
Omdat hij steeds vroeg uit zijn bed komt
en om acht uur buiten staat,
altijd in dezelfde trein zit,
om half zes naar huis toe gaat.
Omdat zijn wereld is gebouwd op stiptheid
gaat het nooit verkeerd.
En hij is o zo braaf
en hij is o zo fijn
en hij is o zo degelijk
en daar mag hij trots op zijn.
Hij wordt zeer gerespecteerd
hier in de stad
en hij doet braaf
wat pa hem heeft geleerd.
En hij houdt zo van zijn tuintje
en hij vindt zijn sigaren het best.
En hij is beter dan de rest
en zijn zweetlucht ruikt het best.
En hij hoopt het geld te krijgen
van zijn vader als die sterft.
En hij is o zo braaf
en hij is o zo fijn
en hij is o zo degelijk
hier in de stad
en hij doet braaf
Hij gaat altijd naar de beurs
want hij heeft certificaten.
Hij aanbidt het meisje hiernaast
want hij durft niet met haar te praten.
Maar zijn moeder weet het beste
wat het huwelijk met zich brengt.
En hij is o zo braaf
en hij is o zo fijn
en hij is o zo degelijk
hier in de stad
en hij doet braaf
Dit is wat ze van me willen maken...
Hoe meer ze me vast proberen te houden, hoe meer ik hier weg wil. Het is zo benauwd, zo gemaakt, zo'n verplichte gezelligheid, verplichte familie en 'vrienden' op verjaardagen...
De opleidingsweg die ik ben gegaan is zo gegaan omdat m'n ouders het zo uitgestippeld hadden. Nu loop ik hier compleet mee vast.
Overal hebben ze commentaar op. M'n kleding, haardracht (lang en een sikje). muziek, vrienden. En als ik dan eens wat zeg over hen is het meteen verkeerd...
*('godvergetenchristelijk' is een term die ik gebruik voor mensen die zich perfect christelijk voordoen maar er ondertussen in naam van dat geloof een enorme zooi van maken. Ik gebruik het ook voor bijv. George Bush, 'Let's go to kill some people in Irak, God will be with us.")