Kaïn gaat vlucht naar het land Noth, is dat er dan al??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jan-Willem
Verkenner
Verkenner

Kaïn gaat vlucht naar het land Noth, is dat er dan al??

Berichtdoor Jan-Willem » 10 mei 2003 09:19

Kaïn vlucht, na het doden van zijn broer Abel, naar het land Noth. Maar kan er in zo'n korte tijd dan alwel een land zijn met inwoners, als alles begon bij Adam en Eva?

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Kaïn gaat vlucht naar het land Noth, is dat er dan al??

Berichtdoor Kena » 10 mei 2003 17:08

Jan-Willem schreef:Kaïn vlucht, na het doden van zijn broer Abel, naar het land Noth. Maar kan er in zo'n korte tijd dan alwel een land zijn met inwoners, als alles begon bij Adam en Eva?

Genesis 1 is m.i. (her)schepping van de wereld en Genesis 2 dé schepping van het hof van Eden. Dat verklaart dus alles.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 13 mei 2003 23:16

Land betekend in de eerste plaats grond. Mijns inziens hoeft dat geen inwoners te betekenen. Verder weten we niet exact wanneer de moord en de vlucht hebben plaatsgevonden. Adam en Eva gewonnen zonen en dochteren. Het kan dus best zijn dat er al aardig wat mensen waren (de mensen stierven toen ook nog niet zo gauw als nu, leefden 10x langer). Kaïn was wel de eerste die een 'stad' bouwde.
Niet het aanzien, maar het wezen!

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Kaïn gaat vlucht naar het land Noth, is dat er dan al??

Berichtdoor RieBo » 14 mei 2003 08:26

Verder is het zo dat het achter af geschreven is, dus toen het geschreven werd, was die plek het land van Noth, zodat men om het duidelijk te maken de landstreek bekend maak. Er zijn meer voorbeelden te noemen, Bethel, waar Jacob zijn droom droomde, is pas veel later gebouwd. Mizpa waar Saul tot koning werd benoemd, werd pas gebouwd tentijde van koning Asa. Zo zie je dat je soms de naam van het gebied/plaats eerder tegen kom als de oprichting er van.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

DGRA
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DGRA » 15 mei 2003 10:16

Ik denk dat het probleem er niet toe doet. Het gaat in de Bijbel niet om de details. Het gaat er om dat wij de geschiedenis meer bekijken van uit de vraag wat hebben we er nu aan? Worden we er gelukkiger van als we weten dat er mensen woonden of dat het woestijn was? 8)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 mei 2003 10:20

de mensen stierven toen ook nog niet zo gauw als nu, leefden 10x langer

Beweer jij nu echt dat er toen mensen leefden die tot 700 jaar oud konden worden :?:
Afbeelding

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 15 mei 2003 10:52

Inspector Morse schreef:
de mensen stierven toen ook nog niet zo gauw als nu, leefden 10x langer

Beweer jij nu echt dat er toen mensen leefden die tot 700 jaar oud konden worden :?:

Inderdaad, methusalem werd 969 jaar oud.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 15 mei 2003 22:21

Idd, Metusalem betekent "Na hem de vloed". Dewelke in zijn sterfjaar ook gekomen is -jawel- de Zondvloed! (IM zou bijna nog van zijn stoel tuimelen :wink: ).

En, Kena je spreekt in raadsels.
Kena schreef:Genesis 1 is m.i. (her)schepping van de wereld en Genesis 2 dé schepping van het hof van Eden. Dat verklaart dus alles.

Kun je dit misschien nader uitleggen?

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 17 mei 2003 15:36

Toriso schreef:Kun je dit misschien nader uitleggen?

Tuurlijk.

In Genesis 1 staat er: ´Laten wij (meervoud) mensen (meervoud) maken. Dit is een kreet van woorden. In woorden uitgedrukt.
In Genesis 2 staat dat G´d (enkelvoud) Adam formeerde (formeren doe je met je handen).
Hierin zien we 2 verschillen:
Genesis 1 is er sprake van een meervoudsvorm. Door Yeshua (Jezus Christus) is alles geschapen zegt het NT. Vandaar de ´wij´ vorm (de 3-eenheid die ook in Gen.1:1-3 kenbaar wordt gemaakt). Wat ik al zei: in woorden uitgedrukt. Yeshua is het Wood en Joh.1 zegt ook dat alles door het Woord ontstaan is,
Genesis 2 wordt Adam niet ´door woorden´ geschapen, maar geformeerd door G´ds handen.
Let wel. Genesis 1 en 2 hoeven niet in chronologische volgorde geschreven zijn. Het OT is sowieso niet in chronologie geschreven.
Ik ben tevens van overtuigd dat de mensen die Kaïn ontmoette door het woord (Yeshua) zijn ontstaan. Die verschillen tussen Gen. 1 en 2 zijn nl best groot.

Conclusie: de schepping van de mensheid (Gen.1) en de formatie van Adam (Gen. 2). Deze mensheid ontmoette Kaïn toen hij vluchtte en ergens anders vestigden.
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 20 mei 2003 22:20

Kena, helaas kan ik dit niet meemaken. Meervoud heb je ook al met 2. Een club speciale 'Woord-mensen'. Nee dat voert veel te ver. Hoe groot schat je deze 'eerste groep'? Omgekomen bij de Zondvloed*?

Wil je bovendien met een nieuw-testamentische tekst de scheppingvolgorde anders beschouwen? Dat lijkt me rijkelijk laat.

*Je gelooft verder wel dat de Zondvloed werkelijkheid was?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 21 mei 2003 07:14

En verder zouden er dan nog mensen zijn die niet gevallen zijn. Wij zijn immers in Adam in de zonde gevallen. Hoe zie je dat dan.

1 groep (nageslacht van Adam) die in de zonde gevallen zijn en daarom moesten sterven. En 1 groep, jou woord schepping mensen, die niet onder het verbond van Adam, dus ook niet in hem gevallen zijn, dus die niet als gevolg van zonde hoeven te sterven. En die worden wel gestraft door de zondvloed.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 21 mei 2003 23:20

Toriso schreef:Kena, helaas kan ik dit niet meemaken. Meervoud heb je ook al met 2. Een club speciale 'Woord-mensen'. Nee dat voert veel te ver. Hoe groot schat je deze 'eerste groep'? Omgekomen bij de Zondvloed*?

Misschien snap jij de posting niet.

Staat er niet geschreven in de NT dat Yeshua vóór de schepping al bestond en dat door Hem en om Hem alles geschapen is?

Wil je bovendien met een nieuw-testamentische tekst de scheppingvolgorde anders beschouwen? Dat lijkt me rijkelijk laat.

Zei ik niet ´hoeven´? Stel ik iets vast?
*Je gelooft verder wel dat de Zondvloed werkelijkheid was?

Ik geloof in de het Woord, dus ja, ook in de Zondvloed.

Geloof jij dat G´d in het begin dan incest toeliet? Dank er maar eens overna.
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 21 mei 2003 23:21

RieBo schreef:En verder zouden er dan nog mensen zijn die niet gevallen zijn. Wij zijn immers in Adam in de zonde gevallen. Hoe zie je dat dan.

1 groep (nageslacht van Adam) die in de zonde gevallen zijn en daarom moesten sterven. En 1 groep, jou woord schepping mensen, die niet onder het verbond van Adam, dus ook niet in hem gevallen zijn, dus die niet als gevolg van zonde hoeven te sterven. En die worden wel gestraft door de zondvloed.

zie mijn vorige posting.
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 22 mei 2003 21:08

De Goddelijke drie-eenheid bestaat uit "G'd d V'd'r, Y'sh' & d H'l'g G'st".

Haha incest. Mag ik u op de volgende zaken wijzen;

- Mozes werd geboren uit een verhouding die hij als Wetgever later verbood.

- Neef en nicht was toen echter geen probleem. In NL moet je tegenwoordig vergunning daarvoor hebben.

- De instelling van het 'zwagerhuwelijk' is ook gevaarlijk 'incestueus'

- Het menselijk geslacht was toen (vlak na de schepping) nog niet zo gedegenereerd als nu.

Denk jij daar maar eens over na.

Mijns inziens hoef je niet de hele scheppingsorde in de war te gooien om God te 'behoeden' voor het toelaten van 'incest'.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 23 mei 2003 16:56

De toon van uw manier van discussiëren bevalt mij niet zo. En dat is moderator?

Vreet de boer wat hij niet kent? Of snap je idd de hele posting niet? Want dat lijkt me zeer logisch gezien het aard van ´uw´ manier van posten en het inhoudelijke die van geen kant of wal slaat. Wees sportief en geef het toe, dan krijg ik tenminste ruimte om uit te leggen ipv dat jij probeert mij monddood te slaan ´ziet u, ik heb u verlult, hahah´-strekking.

Ik heb overigens over incestieuze relaties vader dochter, moeder zoon. G´d is een onveranderlijke G´d, weet je nog?

Daarbij bezit ik niet die kinderachtige karakter dat ik mijn gelijk wil behalen. Bij jou heb ik die al gevonden.

Denk jij maar over déze posting maar eens rustig overna.
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Terug naar “Archief”