Besef jij wat God voor jou gedaan heeft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 jul 2005 21:19

heiden schreef:
marina87 schreef: Hier snap je me dus niet goed. Tuurlijk! God is Almachtig en Hij kan alles! Ik bedoel: Jij vind dus wel dat God uit het niets wel ff je zonde door de vingers kan zien zonder dat daar iets voor hoef te gebeuren, als of het over iets nietszeggends gaat. Jezus is voor mij aan het kruis gegaan, en dan ga je inzien wat je zonde is, je krijgt schaamte berouw, maar ook blijdschap vreugde enz. Hierdoor zie je in wat je zonde is. Stel je voor dat God mijn zonde zomaar door de vingers ziet, zie ik ook niet in hoe erg het is.

Ok, maar wat denk je dan van ongelovigen. Denk je soms dat ik niet weet wanneer ik iets verkeerd doe? Dat ik geen berouw ken? Dat heeft helemaal niets met geloven dat jezus voor je is gestorven te maken.

En dan nog ff die vraag over de drie-eenheid; Is het echt zo mooi/moeilijk om je zoon (die je dan ook weer zelf bent??) te laten sterven met de wetenschap dat het eigenlijk niet sterft.

@collateral: Ja, maar dat geloven wordt er niet makkelijker op als er zoveel vragen zijn.

offtopic: Carnivàle heerst zeker! Echt een van de beste series van de laatste jaren. Volg je het trouwens via de tv? Ik heb na het zien van de 1ste aflevering alles van internet geplukt, maar dat is niet aan te raden. De serie is zo verslavend, dat ik alles wat er tot nu toe gemaakt is in 1 stuk door heb zitten kijken, en nu zit ik zonder..... :( ......maar ik weet tenminste wel wie/wat Management is :wink:

heiden :mrgreen:
sorry ik snap het probleem niet echt!! wat vind je nou moeilijk of raar of stom?? snap er nix van ::(( ?:|

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 jul 2005 23:35

Nou, ik zal het nog 1 keer proberen. En anders moeten we denk ik maar kappen, want dan zitten we blijkbaar langs elkaar heen te praten....

Bekijk nou eens gewoon hoe het in elkaar zit. Dus zonder waarde te hechten aan wat het voor jou allemaal betekent.

Eerst zeg je; God is almachtig. Ok, dus een almachtige God maakt de mens, waarvan hij weet dat die gaat zondigen. Maar dat laat Hij toch gebeuren en zo ontstaat er een soort van verstoorde relatie tussen God en de mens. Vervolgens is de enige manier om die verstoorde relatie weer goed te krijgen, het laten kruisigen van Gods zoon, die tegelijkertijd ook weer God zelf is.

En jij snapt het probleem niet? Wat vind je nou precies van die opeenvolging van gebeurtenissen? Is het niet op zn minst een beetje een vreemde gang van zaken als je dit allemaal had kunnen voorzien? En (dit is niet oneerbiedig bedoeld) is het niet makkelijk om je zoon te offeren als je toch weet dat het goed komt.

heiden 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jul 2005 00:34

heiden schreef:En daarnaast; Als Jezus=God=HeiligeGeest,

Jezus is wel God, maar Jezus is niet de Heilige Geest. De Heilige Geest is ook God, maar is niet Jezus. De Vader is ook God, maar is niet de Heilige Geest en is ook niet Jezus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 12 jul 2005 00:44

....Jezus is wel God zeg je zelf, dus dat maakt voor mijn verhaal niets uit.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jul 2005 07:32

heiden schreef:....Jezus is wel God zeg je zelf, dus dat maakt voor mijn verhaal niets uit.

Het maakt een wezenlijk verschil Wie Hij is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 12 jul 2005 14:13

whatever

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 jul 2005 14:41

heiden schreef:En jij snapt het probleem niet? Wat vind je nou precies van die opeenvolging van gebeurtenissen? Is het niet op zn minst een beetje een vreemde gang van zaken als je dit allemaal had kunnen voorzien? En (dit is niet oneerbiedig bedoeld) is het niet makkelijk om je zoon te offeren als je toch weet dat het goed komt.

Is het makkelijk voor een vader om zijn zoon een afstraffing te geven zodat hij weet dat het later wel op de juiste weg blijft, maar die zoon nu de pijn ervan zal voelen?

Is het makkelijk voor iemand een zware en ziekmakende operatie te odnergaan die een lange tijd van lijden kent, hoewel je weet dat je er ooit weer gezond uit zult komen?

Voor Iemand met een reachtvaardheidsgevoel van God, moet het erg pijn hebben gedaan iemand te straffen die dit niet verdiend had.
En doordat toen de straf op de zonde betaald werd, werd de vloek die de dood op de zonde deed volgen ongedaan gemaakt :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Green

Berichtdoor Green » 12 jul 2005 17:35

Ik geloof niet dat het God pijn gedaan heeft. Dat kan toch niet. In de hemel is geen pijn.
Het lijden en sterven van de Heere Jezus was/is tot verheerlijking van al Gods deugden.
Daarom kon en kan de zonde niet ongestraft blijven. En dat is nu het wonder dat een rechtvaardig God verzoend is. Niet Zijn almacht eiste de dood maar Zijn rechtvaardigheid.
Hij is zeker bij machte om te zorgen dat alles weer goed komt. En dat heeft Hij gedaan in het offer van Zijn Zoon.
1Jo 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
(om aan te geven dat het niet met iedereen goed komt)

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 12 jul 2005 18:10

spacy schreef:Is het makkelijk voor een vader om zijn zoon een afstraffing te geven zodat hij weet dat het later wel op de juiste weg blijft, maar die zoon nu de pijn ervan zal voelen?

Is het makkelijk voor iemand een zware en ziekmakende operatie te odnergaan die een lange tijd van lijden kent, hoewel je weet dat je er ooit weer gezond uit zult komen?

Makkelijk wil ik niet direct zeggen, maar om nou te praten van een geweldig offer.....nee, dat lijkt me dan een beetje overdreven. Zeker als die zoon een stukje van jezelf is.

Green schreef:Ik geloof niet dat het God pijn gedaan heeft. Dat kan toch niet. In de hemel is geen pijn.

......dus valt dat offer ook wel mee, zou ik zeggen. Niet?

Green schreef:1Jo 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
(om aan te geven dat het niet met iedereen goed komt)

Bedankt voor de informatie, maar ik had al van iemand anders hier gehoord dat ik geen deel uitmaak van 'the happy few' die wel naar de hemel mogen.

heiden :mrgreen:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 jul 2005 23:22

Green schreef:Ik geloof niet dat het God pijn gedaan heeft. Dat kan toch niet. In de hemel is geen pijn.

God is ook in de hel hoor.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2005 23:42

Laat zo uw gezindheid zijn,
als het was bij Jezus Messias,
Die in de gestalte van God het niet heeft beschouwd als een voorecht,
om Gode gelijk te zijn.
Want Hij heeft de hemel verlaten, het bestaan van een slaaf aanvaard,
in alles gelijk aan de mensen,
en in de gedaante der mensen, vernederd ten dode toe,
heeft Hij aan het kruis gehoorzaamd,
daarom heeft God Hem verhoogd en heeft Hem een naam gegeven
boven alle andere uit,
opdat voor de naam van Jezus zou buigen al wat bestaat
in alle rangen der schepping,
en alle tong zou belijden dat Jezus de Heer is,
tot glorie van God de Vader.
Amen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Green

Berichtdoor Green » 13 jul 2005 05:07

heiden schreef:

......dus valt dat offer ook wel mee, zou ik zeggen. Niet?

Jezus als mens heeft wel pijn geleden. Maar Zijn Vader in de hemel niet. Zo komt het in het verhaal van de brugwachter over.

Collateral... geloof jij dan dat God in de hel pijn aan het lijden is?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jul 2005 07:55

Collateral schreef:

Nee toch......

De hel staat voor pijn en totale Godsafwezigheid....anders zou het in de hel ook nog wel te harden zijjn........

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 13 jul 2005 08:10

heiden schreef:Nou, ik zal het nog 1 keer proberen. En anders moeten we denk ik maar kappen, want dan zitten we blijkbaar langs elkaar heen te praten....

Bekijk nou eens gewoon hoe het in elkaar zit. Dus zonder waarde te hechten aan wat het voor jou allemaal betekent.

Eerst zeg je; God is almachtig. Ok, dus een almachtige God maakt de mens, waarvan hij weet dat die gaat zondigen. Maar dat laat Hij toch gebeuren en zo ontstaat er een soort van verstoorde relatie tussen God en de mens. Vervolgens is de enige manier om die verstoorde relatie weer goed te krijgen, het laten kruisigen van Gods zoon, die tegelijkertijd ook weer God zelf is.

En jij snapt het probleem niet? Wat vind je nou precies van die opeenvolging van gebeurtenissen? Is het niet op zn minst een beetje een vreemde gang van zaken als je dit allemaal had kunnen voorzien? En (dit is niet oneerbiedig bedoeld) is het niet makkelijk om je zoon te offeren als je toch weet dat het goed komt.

heiden 8)

Hoi Heiden,

Laat ik eens mee doen. Toevalligerwijs was dit een onderwerp waar ik van de week over heb zitten denken. Het draaide uit eindelijk op 3 a-4tjes uit:-)...

Ik keek er op deze manier tegenaan. God zag ook dit keer weer dat we niet meer in staat zijn om de juiste weg te gaan. De weg welke God ooit eens met ons voor had in het Paradijs. In Jezus Christus kwam Zijn Zoon ter wereld en in een vorm zodat wij Hem konden verstaan. Het praten was en is met God een moeilijke bezigheid en vergt best veel inspanning. Door Jezus wilde God tot ons spreken en door Zijn Liefde ons weer een kans geven. Wat leerde Jezus ons nu precies? Niet een groot boek vol met allerlei regeltjes leren. Nee, het moest simpeler en voor iedereen begrijpelijk zijn. 2 regeltjes leerde Jezus ons...Heb uw naaste lief als uw zelf en Doe alles in Liefde. Want het gevaar van die regeltjes was dat je het automatisch ging doen, je hoeft er niet meer bij na te denken hoe je iets moet doen. Het staat toch allemaal in die regeltjes? En dat was voor Jezus iets dat veranderd moest worden. Gelijkenissen waren een werkwijze om ons mensen op een eenvoudige manier te laten zien hoe God het eigelijk weer wilde hier op deze aarde. Uit dit gegeven ervaar ik dus veel Liefde wat God voor ons over had. Hij wilde ons weer de kans geven het juiste pad te vinden. Want wij waren door de tijd heen te ver afgedwaald om het zelf weer te vinden. Alleen heeft deze bedoeling God zijn Zoon gekost. Ik denk dan ook niet dat Jezus voor onze zonden is gestorven maar door onze zonde. God wilde ons doen inzien een nieuw leven te beginnen. Het lichaam was al veroordeeld. Dit kan God ook niet meer terug draaien. Maar de geest kan elke dag weer vernieuwd worden. Daarom hoef je over je lichaam ook weinig tot geen zorgen te maken. Het is nu eenmaal gedoemd te sterven door de zonde die het begaat. Maar de geest kan wel gered worden. Het lichaam blijft achter op de aarde. De geest daar en tegen leeft verder en eeuwig. Daarom is het belangrijk dat de geest vernieuwd wordt. En dat is wat Jezus ons wilde laten zien. Leer in Liefde handelen. Dan zal het weer goed komen. God is toch liefde? Zou Hij het dan niet waarderen dat we tenminste weer iets proberen goed te maken? Liefde is vergevend voor wie wil. Ook liet Jezus ons weten niet te treuren om zijn dood. Nee, we moeten juist leven en blij zijn. Zeker als je weet dat je het steeds weer overnieuw mag proberen. Wanneer je dus eigenwijs blijft doen en je eigen zin blijft volhouden, dan nagel je, net als al die eigenwijze mensen toen, Jezus aan het kruis. Wat waren en zijn wij soms zo dom gewoon onze eigen gang te gaan en vooral niet te luisteren naar wat ons hart echt zegt. Vanuit het beginsel weten wij heel goed wat juist is en niet. Als je maar lang genoeg tegen je zelf blijft zeggen:"het is niet waar" dan geloof je er uit eindelijk ook in. En juist die volharding in de zonde door te gaan liet Jezus de dood in gaan op het Kruis. Want persoonlijk had ik dit niet gewild. Hoe kan ik nu iemand, niets gedaan heeft, de dood laten sterven aan het kruis? Ook las ik elders dat God niet verdrietig is geweest toen Jezus stierf. Ik weet het zo net nog niet. De uitspraak van:"Mijn God, Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?" Doet mij sterk denken dat God wel degelijk pijn had. Hij trok zich zelfs even helemaal terug uit de Raad. Zelfs Jezus was toen helemaal alleen. Als je zoveel Liefde kent, dan blijf je proberen en soms doet het pijn als ze je niet willen begrijpen. Voor mij blijft het iets waarover ik nog steeds veel achting zal hebben voor hetgeen Jezus en God voor mij overhadden.

Zo dacht ik er over.

Groet,

Fly29

Collateral

Berichtdoor Collateral » 13 jul 2005 09:53

essieee schreef:
Collateral schreef:

Nee toch......

De hel staat voor pijn en totale Godsafwezigheid....anders zou het in de hel ook nog wel te harden zijjn........

Check de Bijbel. ;)

Psalmen 16:10: "Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving zie."
Psalmen 139:8: "Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar."

Wat voor mij maar weer bewijst dat de hel een metafoor is die (later) is misbruikt om mensen bang te maken.

Terug naar “Archief”