Moet de SGP eem verboden partij worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jul 2005 16:47

Elbert schreef:Ja, dat konden de christenen in de eerste eeuw zich ook afvragen. Veel christenen in deze eeuw werden gedood door het Romeinse gezag (gekruisigd, voor de leeuwen gegooid, in de gevangenis gezet enz.). Maar toch roept Paulus zijn medechristenen op om de overheid te zien als door God aangesteld, of het nou een goede overheid was of niet. Ook de apostel Petrus vermaant zijn medechristenen om de overheid onderdanig te zijn (1 Petr. 2:13-17).

Hier komt het woord 'eren' om de hoek kjken.
Het Wilhelmus geeft de juiste weergave: "de koning van Hispanje, heb ik altijd geëerd" - dat betekende dat Willem van Oranje die koning te vuur en te zwaard bestreed, omdat er dingen waren die niet klopten.
De bewering dat - goed of kwaad - de overheid altijd door God is aangesteld is levensgevaarlijk. Dat zou nl. betekenen dat we alles moeten toestaan wat die overheid doet. Ik denk aan de Duitse bezetting, aan de Jodenvervolging. De overheid "eren" betekent dan: alles doen wat in je vermogen ligt om degenen die eronder lijden te beschermen. Daar waar racisme is weten wat je moet doen om maar wat te noemen.
Ik weiger dus te geloven dat wij te allen tijde de overheid onderdanig dienen te zijn.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 jul 2005 20:00

Riska ik ook.
Behalve Hitler, wat dacht je van een overheid onder leiding van Idi Amin of Poll Pot, en was Napoleon eigenlijk een frisse jongen?
En zo zijn er nog tal van enge mannen.
Ik geloof ook niet dat die door God zijn aangewezen.
Das bijgeloof.
We zullen Pol Pot even gaan eren, ja, want hij is door God aangesteld, kom nou.
Geef de Keizer wat de Keizer toekomt.
Jezus zag het ook zo, die zag ook dat die Keizer fout bezig was.
en de doodstraf ben ik al helemaal tegen, want er staat: gij zult niet doden.
Punt uit.
En er staat niet: GIJ zult niet doden, maar de overheid mag wel doden.
Dan hadden ze het zo moeten neerzetten.
Kom nou! [-X

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 jul 2005 20:05

En deze extreem rechtse overheid die nu aan de macht is, waardoor mensen zoals ik steeds armer worden, nou, die eer ik al helemaal niet.
Zakkenvullers zijn het. De topsalarissen zijn de laatste 2 jaar verdrievoudigd, en wij moeten tot het einde der tijden bezuinigen, jaja, makkelijk gezegd in je mooie huis van 6 miljoen, met je zwembad in de tuin en sauma en 3 auto's met chauffeur en werksters en tuinman.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 11 jul 2005 20:07

Mariamagdalena schreef:En deze extreem rechtse overheid die nu aan de macht is, waardoor mensen zoals ik steeds armer worden, nou, die eer ik al helemaal niet.
Zakkenvullers zijn het. De topsalarissen zijn de laatste 2 jaar verdrievoudigd, en wij moeten tot het einde der tijden bezuinigen, jaja, makkelijk gezegd in je mooie huis van 6 miljoen, met je zwembad in de tuin en sauma en 3 auto's met chauffeur en werksters en tuinman.

Och,overdrijven is ook een vak. Ben bepaald geen fan van dit kabinet, maar extreem-rechts is een beetje spotten met mensen die echt onder zo'n regime lijden mijns inziens. En de premier woont keurig in een nieuwbouw wijk...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 jul 2005 20:37

Een reactie op een deel van jouw post... ik was even sprakeloos toen ik 'm las...
Sabra schreef:
Voorbeelden? Vloeken... prostitutie... abortus... moord en doodslag... euthenasie... stuk voor stuk geen zaken waar we trots op moeten zijn... Maar toch stelt de overheid ze niet (meer) strafbaar, of worden nog slechts lichte straffen gegeven.

Jij probeert de wetten die zijn gegeven aan Israël, de Joden, te implementeren in Nederland. Je ziet één belangrij feit over het hoofd, Israël was een theocratie, wij zijn een democratie.

Maar... maakt dat wat uit? Vind jij dat je kindjes in stukken mag snijden als 'het niet uitkomt', dat je mag vloeken als je daar zin in heb en mensen een prikje mag geven als ze 't leven zat zijn?

Daarnaast leven wij niet meer door en voor de wet, maar door en voor genade. Jezus zegt niet voor niets dat het tweede grote gebod is dat wij onze naasten liefhebben.

Ik weet niet of jij sterk anti-Bijbel bent, maar er staat ook in dat wie aan één van de geboden zondigt, zondigt aan alle... En alle geboden gelden even zwaar...

Dat is een situatie die niet meer opgaat. Jezus heeft voor ieder mens de wet voldaan. Er staat zelfs geschreven dat als een man kijkt naar een vrouw om haar te begeren, hij reeds overspel heeft gepleegd. Hieruit blijkt dat het voor een mens niet mogelijk is zich aan de wet te houden, daarom heeft Jezus dat voor ons gedaan. Nu moeten wij niet opeens de situatie willen creëren dat wij ons weer aan de wet moeten houden. Willen is anders. Overigens ben ik niet anti-bijbels, juist bijbels.

Ik weet niet wat voor Bijbel je er op nahoudt... Niet dezelfde als ik, in ieder geval. Inderdaad, in die van mij staat ook dat we door genade leven en ook dat het tweede gebod is om je naaste lief te hebben. Maar er staat niet in dat Jezus voor iedereen de wet heeft voldaan. Je haalt misschien een paar dingen door elkaar: de ceremoniële wetten zijn tenietgedaan door het offer van Christus, echter de zedelijke wetten (de Tien geboden) zijn blijven bestaan. Je citeert een tekst uit Mattheüs (over dat overspel), maar eerder in dat hoofdstuk staat

"17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied."

Wanneer je in de kanttekeningen kijkt bij 'vervullen' staat daar: "Dat is te verklaren, te onderhouden, en wat tevoren afgebeeld en voorzegd is te volbrengen." Jezus zegt tot twee keer toe dat Hij niet is gekomen om de wet teniet te doen...

Overigens, diezelfde kanttekeningen zeggen bij het begeren van die vrouw: "Namelijk tot onkuisheid.", dus de begeerte als onzedelijke lust. Jij zegt dat een mens zich daar niet aan kan houden; maar men kan ook een vrouw / zijn eigen vrouw begeren (je snapt op welke manier ik dat bedoel); dat is dan absoluut niet fout!

Als overheid neem je een enorme verantwoordelijkheid op je door deze zaken toe te staan... Zaken die lijnrecht tegen Gods Woord ingaan worden goedgekeurd door de mensen die ons zouden moeten beschermen.

Je probeert dingen te combineren die niet te combineren zijn. De visie op de overheid is in 2000 jaar tijd enorm veranderd. Dit is niet te veronachtzamen.

Je gelooft toch ook niet dat er daadwerlijke vuurspuwende insecten zullen komen, zoals Johannes dat beschrijft in de Openbaring. Dat is zijn interpretie van wat hij ziet, met het wereldbeeld dat hij als 1e eeuws persoon had.

Wat ik me afvraag... vind jij nu ècht, héél echt, dat de wetgever 2000 jaar geleden zo fout zat? Dat wij maar beter de Tien Geboden kunnen afschaffen? Vind je Nederland anno Nu zoveel beter dan hoe het toen was? Nog afgezien van een theocratie, vind jij echt dat het zomaar kan... abortus... euthenasie... ongestraft of onvoldoende gestraft geweld en moord... het toestaan van bizarre, God-onterende reclame...? Is de wereld in 2000 jaar enorm beter geworden?

Of er vuurspuwende beesten zullen zijn in het einde der tijden... ik weet het niet. Ik heb geen reden het niet te geloven. Want moet ik dan ook zijn beschrijving van het nieuwe Jeruzalem aan de kant schuiven? De bruiloft des Lams... zal die er dan niet zijn? Openbaring toont ons zowel het gruwelijkste als het mooiste van het einde van de wereld. Hoe ongeloofwaardig het ook klinkt; misschien is dat voorvoeld toen het werd geschreven; het boek eindigt met een waarschuwing:

"18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is."

Ik denk dat we daarom heel voorzichtig moeten zijn met zelf bepalen wat tijdgebonden is in de Bijbel.

Een theocratie zou hier al helemaal niet meer mogelijk zijn, maar er hoeft geen theocratie te zijn om een behoorlijke wetgeving te hebben.

Het is nogal subjectief, wat is een behoorlijke wetgeving.

Zie ook boven: vind jij dat echt? Belastingtechnisch zit de wet wel redelijk in elkaar; daar ben ik inmiddels achter. Ook de wetgeving wat betreft huizenbouw zit redelijk dicht: ik krijg het niet voor elkaar dit huis te vernieuwen en rolstoeltoegankelijk te maken (reden? "Het mag niet. Punt"). Maar als ik besluit mijn ongeboren kind in de 20ste te laten aborteren... best! En als mijn opa van 79 een spuitje wil? Ook prima...

Morgen vergadert er weer een aantal mensen over de veiligheid in ons land. Bescherming van burgers... terwijl er dezelfde dag waarschijnlijk meer ongeboren kinderen worden geaborteerd dan er vandaag slachtoffers zijn gevallen. Ik vind dat heel eng; natuurlijk moeten burgers worden beschermd, maar een ongeboren kind heeft daar net zoveel recht op...

Jij probeert een vergelijking te maken die niet te maken is. Het is een wezenlijk andere discussie, veiligheid en abortus.

Nee, het is hetzelfde: bescherming van een mensenleven. Onze huidige regering staat openlijk toe dat er wordt gemoord in de baarmoeder. Wanneer in kind in de baarmoeder in stukken wordt gesneden omdat de moeder dat wil dan gaat zij vrijuit. Wanneer het kind na de geboorte in stukken wordt gesneden... te weinig media in Nederland om het drama te beschrijven... Terwijl het in principe toch hetzelfde is.
Overigens vind ik het een goede zaak als de overheid wèl de verantwoordelijk neemt voor de veiligheid van mensen 'buiten de baarmoeder' te zorgen.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 11 jul 2005 20:44

Loezje schreef:Maar... maakt dat wat uit? Vind jij dat je kindjes in stukken mag snijden als 'het niet uitkomt', dat je mag vloeken als je daar zin in heb en mensen een prikje mag geven als ze 't leven zat zijn?

Ten eerste : dat 'als het niet uitkomt' van jou kan soms ongelofelijk veel diepgang hebben..het kan grote gevolgen voor de moeder hebben als abortus niet mogelijk was in Nederland. Dat er inderdaad ook mensen zijn die denken van 'och, nu nog even geen kinderen hoor' zijn slecht, maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de regering.Vloeken is een puur christelijke issue, ik bijvoorbeeld heb daar geen enkele moeite mee, en met mij zo ongeveer 16 miljoen Nederlanders. En als jij 80 jaar oud bent, je hebt een prachtig leven gehad, maar thans heb je kanker, je lijdt verschrikkelijk veel pijn en het is duidelijk dat je het ziekenhuis niet meer uitkomt ...waarom dan geen pilletje?..ik bedoel je kunt het ook overdrijven.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 jul 2005 21:09

Rock-G schreef:
Loezje schreef:Maar... maakt dat wat uit? Vind jij dat je kindjes in stukken mag snijden als 'het niet uitkomt', dat je mag vloeken als je daar zin in heb en mensen een prikje mag geven als ze 't leven zat zijn?

Ten eerste : dat 'als het niet uitkomt' van jou kan soms ongelofelijk veel diepgang hebben..het kan grote gevolgen voor de moeder hebben als abortus niet mogelijk was in Nederland. Dat er inderdaad ook mensen zijn die denken van 'och, nu nog even geen kinderen hoor' zijn slecht, maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de regering.Vloeken is een puur christelijke issue, ik bijvoorbeeld heb daar geen enkele moeite mee, en met mij zo ongeveer 16 miljoen Nederlanders. En als jij 80 jaar oud bent, je hebt een prachtig leven gehad, maar thans heb je kanker, je lijdt verschrikkelijk veel pijn en het is duidelijk dat je het ziekenhuis niet meer uitkomt ...waarom dan geen pilletje?..ik bedoel je kunt het ook overdrijven.

Je eerste punt: ik weet niet of het in dit topic was of in een ander, maar 'k heb al eens gezegd dat abortus in mijn ogen alleen is toegestaan als het leven van de moeder gevaar loopt: zij heeft maatschappelijke verantwoordelijkheid, het kind nog niet. Overigens is dat maar een topje van de ijsberg van abortussen... En ik vind dat een regering niet kan en mag toestaan dat in haar land kindjes worden gedood terwijl het niet nodig is. Hoevaak lees je niet dat het toch niets oplevert? I.p.v. dat de moeder in de problemen zit omdat ze kind heeft zit ze in de problemen omdat ze een schuldcomplex heeft omdat er geen kind meer is...

Heb jij er geen moeite mee als je buurman, je klasgenoot of je collega enkele keren op een dag uit frustratie vraagt of God hem wil verdoemen?
Als de geslachtsdelen je om de oren vliegen vind ik nog tot daaraantoe (ook een beetje saai en ranzig na een hele dag, maar goed), maar als de hele dag God Naam wordt misbruikt... Ik zeg er wel wat van. Helaas beheersen collega's zich dan eerder omdat ik een vrouw ben dan ergens anders om... :?

Ook als ik 80 ben en ziek en nog helder kan denken (want dat is toch (nu nog) een voorwaarde om dat papiertje te kunnen tekenen?) dan zal ik nóg denken dat ik m'n eigen doodvonnis teken. En... dat staat dan toch gelijk aan zelfmoord? Ik begrijp het wel... als je denkt dat er na dit leven niets meer is... als je denkt dat er geen God als Rechter is... dan is zo'n pilletje heel verleidelijk. Maar als je bedenkt dat er maar Eén is die beslist over dood en leven... en ik weet dat ik dat zelf niet ben... dan vraag ik me af of ik wel zo'n pilletje mag nemen.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jul 2005 21:22

Ongenuanceerder kan het bijna niet.
Vloeken is gewoon een onbeschaafde gewoonte - of er zit iets veel en veel diepers achter - het is mogelijk (misschien niet in jouw ogen) dat je vloekt, maar in feite zegt: "God, ik weet het niet meer, help me alstUblieft!"
Euthanasie gebeurt niet 'zomaar'. Nog niet zo lang geleden zag ik een indrukwekkende driedelige documentaire, waarin een oncoloog de vraag om euthanasie gesteld kreeg.
In één geval wist hij de betreffende patient zover te krijgen dat die naar een hospitium ging, in het tweede geval heeft hij het sterven thuis begeleid, zonder dat er ook maar sprake was van euthanasie (maar wel dat de persoon geen pijn had) en in één geval is er inderdaad euthanasie geweest. Maar niet nadat het echtpaar beiden hadden moeten opschrijven hoe ze dachten, waarom ze het wilden (de vrouw waarom ze instemde met de wens van haar man) en niet nadat er twee artsen aan te pas waren gekomen. Het werd buitengewoon zorgvuldig voorbereid en later werd een en ander door een afhankelijke commissie getoetst.
De behandelende arts had het er zelf buitengewoon moeilijk mee: "ik ben er om te genezen, niet om een leven te beëindigen" zei hij en vlak voor het gebeurde (wat overigens achter gesloten deuren plaatsvond) zag je de spanning bij hem...
Ik heb persoonlijk gemerkt hoezeer verplegend personeel en artsen huiverig zijn bij de vraag om euthanasie en alles doen om het leven te rekken, ook als er geen enkel zicht (meer) is op genezing en je alleen maar kan bidden of God er Zelf een einde aan wil maken.
Komen we bij de abortus. Dat "in stukken hakken" komt niet dagelijks voor, bepaald niet. Los van het feit dat soms een zwangerschap levensbedreigend kan zijn voor een vrouw, zijn er andere redenen.
En waar je totaal, maar dan ook totaal aan voorbijgaat is, wat de situatie voor een kind is, dat absoluut ongewenst is. En let wel: niet omdat de vakantie voor de deur staat - dat is een karikatuur.
Er zijn andere dingen, bv. de psyche van iemand.
De VBOK doet op zich goed werk, maar ze vergeten altijd het ongewenste kind. Nee, niet het eerste jaar misschien, maar later wel.
Ik ken mensen die daardoor zeer beschadigd zijn - als jij je hele leven niet anders dan gehoord hebt dat je er niet had mogen/moeten zijn.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 jul 2005 21:52

Riska,

Mijn uitspraak was zo ongenuanceerd bedoeld als onze regering is...

Onze regering vraagt niet hoe genuanceerd wij abortus en euthenasie toepassen. Onze regering geeft toestemming, hoe je het ook bekijkt.

Euthenasie is een heikel punt, ik weet dat een arts er moeite mee kan hebben. Maar hij kan er ook voor kiezen er niet aan mee te werken. Blijkbaar heeft onze regering er geen moeite mee om de 'onderdanen' zelf te laten beslissen over leven en dood. Stervensbegeleiding valt bij mij niet in de categorie actieve euthenasie; het is juist iets heel moois als mensen voor deze oplossing mogen kiezen. Meewerken aan een euthenasievraag is m.i. het minachten van God; net of God het niet alleen af kan.

In stukken snijden gebeurt niet veel met abortus? Wat doen ze dan? Een vroeggeboorte opwekken? Is dat geen moord op een kindje? Een pijnloze dood? Prima, zo je wilt... maar het blijft het doden van een ongeboren beschermenswaardig leven. Tuurlijk kan een kind ongewenst zijn, maar... hoevaak komt dat nu voor? Vind jij dat als een kind toch ongewenst is en ongewenst zal blijven abortus het beste alternatief is? Wel eens gehoord van afstaan voor adoptie? Hoeveel echtparen zouden graag een kindje hebben maar krijgen het niet? De VBOK wil ook daarmee helpen, maar ze kijken eerst of de moeder er zelf voor kan en wil zorgen.

Vloeken is behalve onbeschaafd ook Godlasterlijk. Het te pas en te onpas gebruiken van de namen Jezus, Christus en God (vaak als uitroep van een gefrustreerd iemand), heeft geen enkel doel. Het 'gebed' van iemand die vraagt of God hem wil verdoemen... vind jij dat alleen maar onbeschaafd? En als iemand op z'n duim slaat en vloekt, denk ik echt niet dat daar die diepere bedoeling achter zit die jij omschrijft...
Een mens kan zonder vloeken. Het is onnodig, getuigt niet van jezelf kunnen beheersen en van goede smaak... Waarschijnlijk is de beheersing van het Nederlands zo slecht dat je geen ander woord kunt vinden? :wink: Het vloeken is normaal geworden in onze wereld... maar als ik iemand op sollicitatiegesprek krijg die in het eerste gesprek al vloekt, dan wordt hij/zij niet aangenomen. Als iemand op zo'n gesprek z'n taal al niet weet te 'kuisen', wat moet ik dan verwachten tegenover collega's en klanten? "Vloek je altijd zo veel?" "Huh," (vragende blik) "deed ik dat dan?" :? Zucht! "Ja!"

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jul 2005 08:39

Loezje schreef:Ee
Maar... maakt dat wat uit? Vind jij dat je kindjes in stukken mag snijden als 'het niet uitkomt', dat je mag vloeken als je daar zin in heb en mensen een prikje mag geven als ze 't leven zat zijn?

Wat ik vind is niet van belang, wat wel van belang is dat de bevolking in grote meerderheid dit wil. Gezien de democratie waarin wij leven, is het niet meer dan vanzelfsprekend dat in Nederland abortus en euthanasie toegestaan zijn.

Ik weet niet wat voor Bijbel je er op nahoudt...

SV, NBG, NBV, KJ.

de ceremoniële wetten zijn tenietgedaan door het offer van Christus, echter de zedelijke wetten (de Tien geboden) zijn blijven bestaan. Je citeert een tekst uit Mattheüs (over dat overspel), maar eerder in dat hoofdstuk staat

"17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied."

Jij beweert dat het ceremoniële gedeelte van de heeft is tenietgedaan, terwijl Jezus toch duidelijk zegt dat er helemaal niets aan de wet verandert. Dat vind ik nogal frappant.

Wanneer je in de kanttekeningen kijkt bij 'vervullen' staat daar: "Dat is te verklaren, te onderhouden, en wat tevoren afgebeeld en voorzegd is te volbrengen." Jezus zegt tot twee keer toe dat Hij niet is gekomen om de wet teniet te doen...

Nee, Jezus is gekomen om als enige mens volkomen de wet te houden.

Overigens, diezelfde kanttekeningen zeggen bij het begeren van die vrouw: "Namelijk tot onkuisheid.", dus de begeerte als onzedelijke lust. Jij zegt dat een mens zich daar niet aan kan houden; maar men kan ook een vrouw / zijn eigen vrouw begeren (je snapt op welke manier ik dat bedoel); dat is dan absoluut niet fout!

Nee, maar dat bedoelde ik dus net niet.

Wat ik me afvraag... vind jij nu ècht, héél echt, dat de wetgever 2000 jaar geleden zo fout zat?

Ik ben niet echt een kenner van de Romeinse wetgeving. Maar gezien het heidense karakter van de Romeinen, zal het niet anders zijn geweest dan tegenwoordig.

Dat wij maar beter de Tien Geboden kunnen afschaffen?

Sinds wanneer moeten wij de Tien Geboden houden. Iedere zondag hoor jij: "eert de sabbath". Beetje apart dat jij dat dan niet letterlijk neemt, maar op zondag, de heidense dag van de zonaanbidding, naar de kerk gaat. Trouwens ook apart dat jij uit Egypte bent weggetrokken.

Vind je Nederland anno Nu zoveel beter dan hoe het toen was?

Als je met toen 2000 jaar geleden bedoelt, dan is het nu stukken beter.

Nog afgezien van een theocratie, vind jij echt dat het zomaar kan... abortus... euthenasie... ongestraft of onvoldoende gestraft geweld en moord... het toestaan van bizarre, God-onterende reclame...? Is de wereld in 2000 jaar enorm beter geworden?

Geen idee of de wereld beter is geworden, in ieder geval niet slechter.

Of er vuurspuwende beesten zullen zijn in het einde der tijden... ik weet het niet. Ik heb geen reden het niet te geloven.

Dan moet je je misschien even verplaatsen in de diverse mensen.

"18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is."

Geen idee waarom je dit plaatst, maar begrepen heb je mij in ieder geval niet. Wanneer ik zeg dat er geen sprake is van vuurspuwende insecten, komt dat omdat in het beeld van Johannes er sprake was van insecten. Johannes zag waarschijnlijk een helicopter, of een vliegtuig, maar de beste man had geen idee wat dat was.

Ik denk dat we daarom heel voorzichtig moeten zijn met zelf bepalen wat tijdgebonden is in de Bijbel.

Misschien zou je dat dan eens moeten toepassen.

Zie ook boven: vind jij dat echt? Belastingtechnisch zit de wet wel redelijk in elkaar; daar ben ik inmiddels achter. Ook de wetgeving wat betreft huizenbouw zit redelijk dicht: ik krijg het niet voor elkaar dit huis te vernieuwen en rolstoeltoegankelijk te maken (reden? "Het mag niet. Punt"). Maar als ik besluit mijn ongeboren kind in de 20ste te laten aborteren... best! En als mijn opa van 79 een spuitje wil? Ook prima...

Ik krijg het idee dat je niet in staat bent om buiten je eigen kader te treden. Erg jammer.

Daarnaast lijk je niet te beseffen dat het systeem in Nederland een democratie is.

Ook de SGP kan geen theocratie stichten, dat kan enkel God. Daarnaast zal een door de SGP bestuurd Nederland enkel leiden tot vervolging. Iedereen weet welke kerk de meeste invloed heeft binnen de SGP. Ik wil niet in zo'n land leven.

Nee, het is hetzelfde: bescherming van een mensenleven. Onze huidige regering staat openlijk toe dat er wordt gemoord in de baarmoeder. Wanneer in kind in de baarmoeder in stukken wordt gesneden omdat de moeder dat wil dan gaat zij vrijuit. Wanneer het kind na de geboorte in stukken wordt gesneden... te weinig media in Nederland om het drama te beschrijven... Terwijl het in principe toch hetzelfde is.

Dat zeg ik, probeer eens buiten je eigen kader te treden. Het feit dat jij vind dat het leven begint met de samensmelting van spermazoïde en eicel, wil niet zeggen dat iedereen dat zo beschouwt.

Daarnaast is niet iedereen tegen abortus. En kom eens met andere voorbeelden, altijd maar weer deze afgezaagde voorbeelden.

Overigens vind ik het een goede zaak als de overheid wèl de verantwoordelijk neemt voor de veiligheid van mensen 'buiten de baarmoeder' te zorgen.

Hoezo is een niet-geborene een mens? In jouw ogen wellicht, maar niet in de ogen van iedereen. Jouw uitspraken zijn dus nogal subjectief.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jul 2005 08:56

elbert schreef:Ja, dat konden de christenen in de eerste eeuw zich ook afvragen. Veel christenen in deze eeuw werden gedood door het Romeinse gezag (gekruisigd, voor de leeuwen gegooid, in de gevangenis gezet enz.). Maar toch roept Paulus zijn medechristenen op om de overheid te zien als door God aangesteld, of het nou een goede overheid was of niet. Ook de apostel Petrus vermaant zijn medechristenen om de overheid onderdanig te zijn (1 Petr. 2:13-17).

Ik geloof toch dat Petrus iets anders benadrukt, dan enkel het gehoorzaam zijn. Het gaat om het goede te laten zien, niet om klakkeloos gehoorzaam te zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jul 2005 11:50

Loezje schreef:Euthenasie is een heikel punt, ik weet dat een arts er moeite mee kan hebben. Maar hij kan er ook voor kiezen er niet aan mee te werken. Blijkbaar heeft onze regering er geen moeite mee om de 'onderdanen' zelf te laten beslissen over leven en dood. Stervensbegeleiding valt bij mij niet in de categorie actieve euthenasie; het is juist iets heel moois als mensen voor deze oplossing mogen kiezen. Meewerken aan een euthenasievraag is m.i. het minachten van God; net of God het niet alleen af kan.

Je vergeet dat dokters tegenwoordig ook "voor God" spelen of beslissingen Zijnerzijds proberen terug te draaien. Ik denk aan een vrouw van dik in de 90, die haar leven geleefd had en hoopte dat de Heer haar spoedig zou thuishalen. Toen ze een hartstilstand kreeg werd ze gereanimeerd... Het eindeloos behandelen is m.i. ook "God voor de voeten lopen".
Onze regering heeft de eigen verantwoordelijkheid van de mens gelukkig hoog in het vaandel staan. Zij gaat ervan uit dat een mens naar eigen overtuiging beslissingen neemt. Dat zal voor jou - met jouw geloofsovertuiging - zijn dat je niet aan euthanasie denkt, voor de ander (ook voor mij persoonlijk) dat er omstandigheden zijn waarbij ik tot euthanasie zou willen besluiten.
Overigens: niet altijd is het leven een gave. Voor sommige mensen is het een (veel te zware) opgave.

Loezje schreef:In stukken snijden gebeurt niet veel met abortus? Wat doen ze dan? Een vroeggeboorte opwekken? Is dat geen moord op een kindje? Een pijnloze dood? Prima, zo je wilt... maar het blijft het doden van een ongeboren beschermenswaardig leven. Tuurlijk kan een kind ongewenst zijn, maar... hoevaak komt dat nu voor? Vind jij dat als een kind toch ongewenst is en ongewenst zal blijven abortus het beste alternatief is? Wel eens gehoord van afstaan voor adoptie? Hoeveel echtparen zouden graag een kindje hebben maar krijgen het niet? De VBOK wil ook daarmee helpen, maar ze kijken eerst of de moeder er zelf voor kan en wil zorgen

Ten eerste: een zogenaamde vroeggeboorte mag uitsluitend en alleen wanneer het leven van de moeder in gevaar komt of wanneer blijkt dat het kindje absoluut niet levensvatbaar is - soms al is overleden in de baarmoeder.
Een bevruchte eicel afdrijven is totaal iets anders en daar is niets afschrikwekkends aan. Het 'in stukken snijden' noem ik sensationele karikaturen.
Ja, ik heb wel eens gehoord van adoptie. Ik heb ook ( denk aan een programma als "spoorloos" ) weet van mensen die later alsnog willen weten wie hun biologische moeder was en welk verdriet dit met zich mee kan brengen. Of het vaak voorkomt dat een kind ongewenst is? Ik heb vroeger in een kinderhuis gewerkt - van de 80 - 90 kinderen was de helft absoluut ongewenst. En de rest was verwaarloosd, mishandeld etc.
Het komt, ook nu nog, meer voor dan jij beseft en ik weet uit ervaring, dat volwassenen, die als kind ongewenst waren (en dat ook bij voortduring te horen kregen!!) problemen hebben met bv. een gevoel van eigenwaarde (om het zacht uit te drukken).

Loezje schreef:Vloeken is behalve onbeschaafd ook Godlasterlijk. Het te pas en te onpas gebruiken van de namen Jezus, Christus en God (vaak als uitroep van een gefrustreerd iemand), heeft geen enkel doel. Het 'gebed' van iemand die vraagt of God hem wil verdoemen... vind jij dat alleen maar onbeschaafd? En als iemand op z'n duim slaat en vloekt, denk ik echt niet dat daar die diepere bedoeling achter zit die jij omschrijft...
Een mens kan zonder vloeken. Het is onnodig, getuigt niet van jezelf kunnen beheersen en van goede smaak... Waarschijnlijk is de beheersing van het Nederlands zo slecht dat je geen ander woord kunt vinden? Het vloeken is normaal geworden in onze wereld... maar als ik iemand op sollicitatiegesprek krijg die in het eerste gesprek al vloekt, dan wordt hij/zij niet aangenomen. Als iemand op zo'n gesprek z'n taal al niet weet te 'kuisen', wat moet ik dan verwachten tegenover collega's en klanten? "Vloek je altijd zo veel?" "Huh," (vragende blik) "deed ik dat dan?" Zucht! "Ja!"

Het te pas en te onpas gebruiken van Gods naam of van die van onze Heer en Heiland is puur onbeschaafd en kan dus inderdaad helemaal niet. Als iemand dat in een sollicitatiegesprek al doet is dat volstrekt belachelijk, daarin ga ik volledig met je mee.
Maar sóms is een vloek één schreeuw om hulp. Het is de pure wanhoop, waarom God dingen toeliet en niet ingreep, bv. Daar wilde ik het maar bij laten.
Voor het overige sta ik geheel achter datgene wat Sabra schreef.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jul 2005 12:39

Sabra schreef:
Loezje schreef:Overigens vind ik het een goede zaak als de overheid wèl de verantwoordelijk neemt voor de veiligheid van mensen 'buiten de baarmoeder' te zorgen.

Hoezo is een niet-geborene een mens? In jouw ogen wellicht, maar niet in de ogen van iedereen. Jouw uitspraken zijn dus nogal subjectief.

Wanneer is dan iemand wel een mens? Met de geboorte? En als het kindje te vroeg geboren word is het dan ook al een mens? En waarom een te vroeg geboren kind wel in leven proberen te houden terwijl; het enkele weken daarvoor nog zonder problemen weggehaald kon worden?
Waarom zijn zoveel vrouwen dan van de kaart als ze een miskraam hebben gehad of als ze abortus hebben laten plegen? Waarom denken ze dan: mijn kindje was nu zo oud en gaan ze fantaseren hoe het eruit zou zien?
Ik vind het raar als een vrouw een kindje te vondeling legt veroordeeld word en wanneer ze abortus pleegt niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jul 2005 12:56

Memmem schreef:Wanneer is dan iemand wel een mens? Met de geboorte? En als het kindje te vroeg geboren word is het dan ook al een mens?

Ik denk dat het lastig te definiëren is.

En waarom een te vroeg geboren kind wel in leven proberen te houden terwijl; het enkele weken daarvoor nog zonder problemen weggehaald kon worden?

Daar heb ik eveneens geen mening over.

Waarom zijn zoveel vrouwen dan van de kaart als ze een miskraam hebben gehad of als ze abortus hebben laten plegen?

Wanneer vrouwen na een abortus van de kaart zijn, dan hebben ze niet goed beseft wat het inhoudt. Daar kan ik geen traan om laten, het is nu eenmaal een gevolg van de beslissing.

Waarom denken ze dan: mijn kindje was nu zo oud en gaan ze fantaseren hoe het eruit zou zien?

Geen idee.

Ik vind het raar als een vrouw een kindje te vondeling legt veroordeeld word en wanneer ze abortus pleegt niet.

Is dat zo?

Blijft het feit dat dit allemaal vrij weinig met het topic van doen heeft. Wel vind ik dat je niet zomaar kunt stellen dat de regering een slechte of moreel onverantwoordelijke koers vaart. De regering voert immers uit wat in het regeerakkoor staat. Dit regeerakkoord is tot stand gekomen na democratische verkiezingen. Je moet het de regering niet kwalijk nemen, maar je medeburgers.

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Moet de SGP eem verboden partij worden?

Berichtdoor ehbo-er » 12 jul 2005 17:01

18293 schreef:In de krant las ik dat er een proefzitting gehouden gaat worden of de SGP de kamer niet uitgezet kan worden omdat ze tegen vrouwen zijn je kent het allemaal wel, maar mag je een politieke partij wel zomaar de kamer uitzetten als die partij een andere mening, stelling of principe heeft? Iedereen heeft toch het recht om een eigen politieke partij op te richten zoals PvdR (Partij van vooruitgang, daarkracht en rechtvaardigheid van Peter R. de Vries (misdaadverslaggever). En hoe moet dat straks als de andere etnische groepen in Nederland ook een eigen partij gaan oprichten die ook vrouwen en (misschien) nog wel veel extremere iedeen hebben? We leven toch in een land van vrije meningsuiting? Wat zijn wij als Nederlands toch aan het doen? We hebben zowaar 80 jaar gevochten voor de meningsvrijheid we hebben 300 jaar gevochten om de vrije mening te kunnen behouden en nu helpen wij alles binnen 60 jaar naar de maan! Wat is de politiek en heel nl toch aan het doen?

ze zegen dat je in dit land alles mag zeggen en "doen" toch ze probeeren ge woon christelijke fracties op te doeken want je heb er alleen maar last van ik denk dat ze zo denken meschien denk ik ook wel verkeert over hun maar goed 8)
I love Jezus

Terug naar “Archief”