Is satan een bestaand persoon?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 10 dec 2002 22:52

de satan is geen menselijke persoon
maar meer een geest met veel kracht
de satan kan ze wel in een menselijke lichaam verplaatsen ook een een dieren lichaam
groeten van connie

Warhola
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Warhola » 10 dec 2002 22:54

Klaas schreef:Surfer: wat is het nut om te weten of het kwaad een persoon is of een kracht?

Stel dezelfde vraag eens t.a.v. God. Maakt het uit of God een persoon is of een kracht? Ik denk het wel. Een kracht kan ik moeilijk liefhebben maar een persoon wel.

Daaruit doordenkend kun je ook wel wat inbrengen tegen de gedachte van Satan als enkel een kracht. Een kracht is a-moreel. Van de zwaartekracht kun je niet zeggen dat hij goed of fout is. Hoe zou je dat van een andere kracht wel kunnen zeggen? Een kracht kan niet tegen Gods wil ingaan, al was het maar omdat een kracht geen wil heeft. Als je wilt stellen dat de Satan 'slecht' is moet hij dus wel een of andere persoonlijkheid zijn of hebben.

Groet,
Klaas

Beter kun je het niet omschrijven denk ik, mooie beschrijving!
The facists of the future will be those people and organisations who are said to be anti-facism

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Is satan een bestaand persoon?

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 10:29

TheKeimpe schreef:Deze vraag kwam ik ergens anders op het forum tegen. Hij werd door Inspector Morse gesteld.

Hij liet doorschemeren dat hij van mening is van niet.

Mijns inziens bestaat hij wel als een persoon. Als een gevallen aartsengel. Lijkt me Bijbels goed te onderbouwen. Dat het geen persoon is niet. Ben je van mening dat het wel kan, ga je gang!

Een persoon is het niet......Engelen en God zijn toch Geesten? Het is een gevallen engel, dus volgens mij een geest.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 09 mei 2003 11:17

hij doet zich wel voor als een engel

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 11:18

het is ook een engel maar wel een GEVALLEN engel

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 mei 2003 11:20

God is ook een geest en een persoon tegelijk.

Ik denk dat Satan het hoofd is van de demonen, net zoals God aan het hoofd staat van de engelen. Het zijn allemaal geesten en ook personen.

KAMI no kodomo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor KAMI no kodomo » 09 mei 2003 19:08

Lalage schreef:Het zijn allemaal geesten en ook personen.
GOD en de engelen zijn allemaal geesten ja. maar personen???? :? ik denk wel dat een engel zich soms kan voordoen als een persoon. maar daarom is hij nog geen persoon hoor.
satan is dus volgens mij ook enkel geest. al kan hij wel personen misbruiken.
Press SPACEBAR once to quit or twice to save changes
Saviour Machine 2002 DVD demo

Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 19:35

maakt het veel uit? als je dicht bij God leeft, dan voel je de kracht van Satan aan je trekken, voel je de aanwezigheid van demonen in bepaalde ruimtes en in muziek. En dan weet je wat je te doen staat. In de naam van Jezus heb je kracht over de satan en demonen.

KAMI no kodomo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor KAMI no kodomo » 09 mei 2003 19:39

joris schreef:voel je de aanwezigheid van demonen in bepaalde ruimtes en in muziek.
met muziek moet je oppassen. mensen gaan heel vaak gernes veroordelen. zo van "alle rock, metal, house, techno, .... is satanisch. maar het gaat volgens mijn niet om muziekstiujlen maar wel om de band zelf en de teksten. hoe zijn die. (mijn ouders zijn kampieon op dat vlak in vooroordelen. kan ik echt niet tegen :roll: )

Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 19:41

reageer eens op de rest van de inhoud van mijn stukje.

KAMI no kodomo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor KAMI no kodomo » 09 mei 2003 19:52

ja met de rest ben ik het eens. en in discuties reageer ik enkel op dingen waarmee ik het niet eens ben of waarop ik het nodig vind een aanvulling te geven

Afbeelding

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 mei 2003 12:38

TheKeimpe schreef:met persoon bedoel ik wezen. Gaat erom of satan een wezen is, of dat het bijvoorbeeld de naam voor het kwaad is.

Bij kring afgelopen dinsdag hebben we het hierover gehad, toen we Matth. 5:33-42 behandelden. Daarin staat onder meer:
    (37) Het moet zo zijn dat uw ja ja is en uw nee nee. Wat u meer zegt is uit den boze. (38) U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog om oog, tand om tand. (39) Maar Ik zeg u: verzet u niet tegen wie u kwaad doet. Als iemand u op uw rechterwang slaat, keer hem dan ook de linkerwang toe. (Bron: Groot Nieuws Bijbel)

We vroegen ons af of je 'uit den boze' moest interpreteren als 'uit den Boze', ofwel 'afkomstig van Satan', of gewoon als 'het is niet goed'. In het Grieks staat echter op beide plaatsen in bovenstaande tekst (uit den boze en kwaad) hetzelfde woord. Ook in de statenvertaling wordt in beide gevallen gesproken over 'den boze' alsof het een persoon is. In de King James-vertaling staat het er zelfs nog duidelijker: "It comes from the evil one.", ofwel het komt van degene die slecht is.

Vandaar dat ik van mening ben dat de duivel wel degelijk een persoon is.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”