They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 15:24

Waarom zijn de concerten van U2, vol aanbidding van Jezus, dan zo geliefd bij een groot publiek?
Ik vind die beschrijving van U2 toch net iets te ver gaan, ik vind U2 echt geen 'vol aanbidding van Jezus-muziek' U2 is muziek van christenen, voornamelijk seculier, maar absoluut niet vol van aanbidding van Jezus a la, M W Smith :S

Er zijn genoeg journalisten die zich er mateloos aan irriteren en Oor (nu in de winkel) noemt U2 het grootste christelijke bolwerk (schromelijk overdreven maar de bedoeling is duidelijk). Misschien willen mensen geen propaganda pop, maar misschien staan ze wel open voor doorleefde en integere muziek. Met U2 (o.a.) krijgen ze die.
Ik denk dat je heel goed weet hoe ik het bedoelde, er is gewoon in de gospel-scene ook goede muziek te vinden (kwalitatief) maar die niet zullen door dringen tot de seculiere sectoren omdat ze teveel focussen op Jezus, en dat wil het publiek echt niet.

De top 40 is maar een van de vele kleine gebieden in de popmuziek.
Je hoeft niet zoveel te verkopen om nr 1 te worden. Dus laat je niet wijsmaken dat het heel groot is allemaal, omdat het toevallig vaak op TV en radio is.
En ook in de top 40 is er ruimte voor niet hitsige muziek.
Je gaat er maar klakkeloos vanuit dat ik het over top40 muziek heb.

Ik zie Joe Schimmel's 'They Sold Their Souls for Rock & Roll' als een van de grote missers van de popcultuur. Voor mij is hij met zijn obsessie voor Satan niet anders dan een hysterische metal band die over Satan zingt en ook veel te serieus genomen wordt.
extreem met je eens, vooral met de objectieve mening van een fervent naarhouser is het een zieleverheuging om de film te zien (not).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

debutler

Berichtdoor debutler » 11 jul 2005 15:39

Raido schreef:
Waarom zijn de concerten van U2, vol aanbidding van Jezus, dan zo geliefd bij een groot publiek?
Ik vind die beschrijving van U2 toch net iets te ver gaan, ik vind U2 echt geen 'vol aanbidding van Jezus-muziek' U2 is muziek van christenen, voornamelijk seculier, maar absoluut niet vol van aanbidding van Jezus a la, M W Smith :S
Ben je ooit bij een U2 concert geweest, Raido?
Heb je de DVD 'Worship' van MW Smith gezien? Een deel van het programma is gebaseerd op een deel van de Elevation show van U2. Smith zingt daarin 40 (Psalm 40) van U2.
Raido schreef:
Er zijn genoeg journalisten die zich er mateloos aan irriteren en Oor (nu in de winkel) noemt U2 het grootste christelijke bolwerk (schromelijk overdreven maar de bedoeling is duidelijk). Misschien willen mensen geen propaganda pop, maar misschien staan ze wel open voor doorleefde en integere muziek. Met U2 (o.a.) krijgen ze die.
Ik denk dat je heel goed weet hoe ik het bedoelde, er is gewoon in de gospel-scene ook goede muziek te vinden (kwalitatief) maar die niet zullen door dringen tot de seculiere sectoren omdat ze teveel focussen op Jezus, en dat wil het publiek echt niet.
En gelijk hebben ze. Ik vindt het zelf al irritant om naar 'Jezus muziek' te luisteren waarin er zo nodig steeds over geloof gezongen moet worden. En ik hou van Jezus. Voor iemand die er niets mee heeft zullen overdadige kerkelijk aandoende teksten niet zo verteerbaar zijn. Dat is logisch, lijkt me.
Maar er zijn idd artiesten die kwaliteit maken aktief in de 'christelijke' scene. Sommigen daarvan zijn er wellicht aan toe om door te stromen naar de algemene popscene.
Raido schreef:
De top 40 is maar een van de vele kleine gebieden in de popmuziek.
Je hoeft niet zoveel te verkopen om nr 1 te worden. Dus laat je niet wijsmaken dat het heel groot is allemaal, omdat het toevallig vaak op TV en radio is.
En ook in de top 40 is er ruimte voor niet hitsige muziek.
Je gaat er maar klakkeloos vanuit dat ik het over top40 muziek heb.
Pardon.
Raido schreef:
Ik zie Joe Schimmel's 'They Sold Their Souls for Rock & Roll' als een van de grote missers van de popcultuur. Voor mij is hij met zijn obsessie voor Satan niet anders dan een hysterische metal band die over Satan zingt en ook veel te serieus genomen wordt.
extreem met je eens, vooral met de objectieve mening van een fervent naarhouser is het een zieleverheuging om de film te zien (not).

Heb je 'm bij Naar House gezien?

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 11 jul 2005 15:58

jacobH schreef:een vraag, waarom ben ik dan fout bezig. Ik zeg geen verdom me. En dat zou ieder christen moeten niet moeten zeggen.

Ik kan me goed voorstellen dat je niet wilt neuzelen over bands. Nee liever een vaag algemeen gesprek. Nou daar heb ik gewoon niet zo veel zin in. Het mond dat uit zoals het nu al doet in een vaag vrijzinnig gesprek. Van ach er zitten wel goede elmenten in, en tja ze misbruiken Gods naam wel maar ach. TIs maar God...........

Ik zeg niet dat jij fout bezig bent. Goed van je dat je niet vloekt, ik ook niet. Wat ik heb willen zeggen is dat je bands niet op het woord *censuur* kan afschrijven. *censuur* zeggen en Gods naam misbruiken zijn nog steeds twee verschillende dingen, misschien kan je mij uitleggen waarom dat niet zo is?

Fijn dat je mijn woorden op zo'n manier interpreteerd, ik wist dat zo'n post zou komen. Ik denk nog steeds dat het geen zin heeft om over bands te gaan neuzelen, omdat we juist een grondhouding willen krijgen hoe je tegen popmuziek moet kijken. Daarnaast is dit erg flauw van jou, ik heb expres wel bands genoemd, omdat ik me niet achter dat argument wilde verschuilen. Dus als je die bands wilt afschieten, prima. Alleen kom je dan niets verder. Dan hebben we nog steeds die grondhouding niet.

Wat gewoon een constatering van mij is, is dat velen wel een mooi verhaal hebben maar er verder geen concequenties aan willen verbinden. Nirvana (de naam zegt het toch eigenlijk al) is gewoon een anti christelijke band. En dat ze perongeluk ook nog eens zaken aan de orde stellen waar een christen achter kan staan dat is fijn. Maar daar heb ik hun niet voor nodig.

Tot slot, want ik heb niets meer toe te voegen, heb jij het liever over je christelijke vrijheid. Ik vrees dat het met het woord liefde het meest verkeerd geinterpreteerde woord is. Ik zou je eens willen verzoeken om de vrijheid van een christenmens te lezen geschreven door Maarten Luther. Misschien in in plaats van het gekrijs van Kurt Kubain. Ik kan je vast vertellen dat Luther deze vrijheid ommuurt door Gods wet. Een christen is niet vrij. Een christen is vrij in Christus. En die wordt nou net verachuwt door veel van dit soort lieden.

Waarom is Nirvana gelijk anti-christelijk, argumenteer dat alsjeblieft.

Ik heb proberen aan te geven dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt op muziekgebied, net zo als mensen wel of niet inenten. Dat is christelijke vrijheid. maar volgens mij stond ook in die post dat ik me graag laat aanspreken op onchristelijke keuzes.

Dus jakob, beter lezen graag dit voegt namelijk niet zoveel toe.
The more you see the less you know

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 11 jul 2005 16:17

Raido schreef:
Ik vind die beschrijving van U2 toch net iets te ver gaan, ik vind U2 echt geen 'vol aanbidding van Jezus-muziek' U2 is muziek van christenen, voornamelijk seculier, maar absoluut niet vol van aanbidding van Jezus a la, M W Smith

Haha, ik vind het dan altijd leuk om te stoken: een concert van U2 is de grootste kerkdienst ter wereld, met een geheel eigen liturgie!

Maar dit is ietwat idioot. Toch moet je eens naar de opbouw van een concert kijken, elk liedje heeft religieuze verwijzingen, een echte praiseavond is het dus iig wel.

debutler

Berichtdoor debutler » 11 jul 2005 16:21

maurits schreef:
Raido schreef:
Ik vind die beschrijving van U2 toch net iets te ver gaan, ik vind U2 echt geen 'vol aanbidding van Jezus-muziek' U2 is muziek van christenen, voornamelijk seculier, maar absoluut niet vol van aanbidding van Jezus a la, M W Smith

Haha, ik vind het dan altijd leuk om te stoken: een concert van U2 is de grootste kerkdienst ter wereld, met een geheel eigen liturgie!

Maar dit is ietwat idioot. Toch moet je eens naar de opbouw van een concert kijken, elk liedje heeft religieuze verwijzingen, een echte praiseavond is het dus iig wel.

Vind ik ook. Het wijst me door alles heen op God. Het moedigt me aan om mee te zingen en God te eren. Het doet wat een goede gemeentesamenkomst doet; ik wordt opgebouwd en uitgedaagd om iets met mijn geloof in Jezus te doen.
Het is geen christelijke samenkomst maar een concert maar God is er meer dan welkom. Er is om zijn zegen gebeden (een tijd geleden stond een opname daarvan op het internet) en het is merkbaar; God is er.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 11 jul 2005 16:29

Raido schreef:
JakobH, als je een artiest al afmaakt omdat ie vloekt in liedjes, ben je wel erg makkelijk bezig. F+++ is misschien niet netjes, maar christenen zeggen wel gewoon dammit in het buitenland en voor mijn gevoel is dat erger. Shit zeggen wij ook gewoon, maar dat moet je in engeland ook niet proberen. Vloeken is voor mij Gods naam ijdel gebruiken, en bovenstaande woorden zijn zeker niet netjes, maar geen vloeken, of ik moet me vergissen.
Ik vind dat een christen moet proberen rein te zijn, ook in zijn taalgebruik en daar vallen dus ook het bekende f-woord, shit en andere onder.

Dat ben ik zeker met je eens. Maar persoonlijk schrijf ik niet elk liedje af waarin het woord f*** voorkomt, maar ik kan me voorstellen dat jij dat wel doet. Wel moet je oppassen dat je niet beinvloed wordt door zulke woorden. Maar kan iemand even uitleggen wat f*** betekend in het engels? Ik dacht altijd gewoon iets van shit.

Nirvana is geen nette band, dat zou ik niet durven zeggen. Maar als je het nummer nevermind luisterd heb je wel een liedje dat in een klap weergeeft hoe de wereld er voor staat. Een aanklacht tegen de hele consumptiemaatschappij. En zo zijn er meer liedjes, liedjes die misschien niet ontzettend netjes zijn.
Voor Nirvana zijn nog andere artiesten die het ook goed weergeven zonder minder netjes taalgebruik, natuurlijk kon straatschooier Kurt Cobain zich niet anders uiten, maar ja..

Heb jij een alternatief voor smells like teenspirit? dat gebruikt zelfs een cultuurfilosoof als Ad Verbrugge.

Zo heb je bv. Muse, met het liedje Dying Atheist en ik kan er nog wel zo tien noemen. Maar ik ben het met geloof ik Scape eens dat we niet moeten neuzelen over individuele artiesten, maar over de grondhouding in muziek. En met jouw houding kun je gewoon geen muziek luisteren want zelfs de meest christelijke muziek is met zonden bevlekt.
Alles is met zonden bevlekt, dat wil nog niet zeggen dat je het allemaal maar goed moet vinden.

Zeker niet, maar ook niet dat we alles slecht moeten vinden. Dan blijft er voor mij nog best veel over.

Wel is het zo dat de een vind dat iets wel kan, terwijl een ander de grens veel strakker trekt. Daar past volgens mij de christelijke vrijheid meer, dan veroordelen. En als iemand vind dat mijn gedrag of luisterkeuze niet kan wil ik dat graag horen, maar vertel mij niet dat ik geen goede christen ben omdat je daar helemaal niet over kan oordelen. Sommige mensen doen dat hier wel en daar heb ik me een paar posts geleden nogal flink over uitgelaten, nogmaals excuus.
Ik vind je dan wel een mindergoed christen, als je gewoon accepteerd dat artiesten een woordgebruikt bezigen die met de reinheid van Gods Woord conflicteerd, persoonlijk mijd ik alle nummers waarin men niet echt netjes is.

Waarom ben je dan een minder goed christen, ik vind dat je daar helemaal niets over kunt zeggen. hoogstens dat je mijn gedrag afkeurd.
Als jij alle nummers niet luisterd die niet netjes zijn, wat hou je dan over, de hele popcultuur is van zichzelf toch al niet zo's nette bende?

U2, Muse(zanger die zover ik weet geen christen is, maar wel fundamenteel nadenkt over de zin van het leven, en daar kunnen ook niet christenen wat zinnigs over zeggen), Radiohead, Air, Robbie Williams(ja ik weet dat hij oversekst is, ook op het podium, maar desondanks heeft hij ook mooie nummers geschreven), The Beatles, Daniel Lanois, The Thrills, Coldplay, SnowPatrol, Moby, Derrek Webb, Over The Rhine, Violet Burning, Aretha Franklin, Morrissy, Franz Ferdinand, Springsteen, Vanessa Mae, Jamie Cullum, Micael Buble enz, enz,
Heel kort kan ik zeggen: Coldplay, Snow Patrol, Jamie Cullum en Franz Ferdinand zijn echt meesterlijk, ik ken er maar een paar nummers van en kan er geen verkeerde dingen in ontdekken, wel vind ik Chris Martin en Gary Lightbody vind ik echt stukken beter dan Bono.. Bono kijkt zo verdraaid arrogant :)

Tsja, is er ook al verschil tussen arrogant en arrogant?

Ik vind trouwens dat er geen neutrale wereld is, iets is goed of fout. Maar of het goed of fout is heeft te maken met hoe jij het ervaart. Muziek is een neutrale overdrager. Een componist kan bepaalde waarden proberen over te brengen, maar het gaat er maar om dat jij die waarden ontvangt of niet.
Muziek is abosluut geen neutrale overdrager, muziek van Marduk is wel degelijk puur satanisch.

heeft Kurtyo al genoeg over gezegd gelof ik;-)

Om bij pop te blijven, als iemand een liedje maakt waarin een parodie op de vrouw wordt geschreven, maar ik zie het als mooi onschuldig liefdesliedje, dan vind ik het mooi en kan er van genieten. Maar kom ik de oorspronkelijke boodschap te weten en ga ik die ook zo ervaren, dan gaat er iets fout en zou ik het liedje niet meer luisten. Hier gaat volgens mij de vergelijking van het offervlees wel op.
Moeilijk, het is met een totaal andere intentie geschreven, de geest van de zanger en de bedoeling blijven bestaan, ookal zie jij het anders.

Als ik GVD zeg is dat 1 vloek, nemen mensen dit op, op een bandje en gaan dat 100x afspelen dan vloek ik 100x..

Hoor je dat wel eens in liedjes? of vind jij f** ook hetzelfde als gvd?

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 11 jul 2005 16:47

rotss schreef:

de laatste zinnen is gewoon een gedichtje wat beschrijft hoe ik erover denk.
als ik zie wat voor emoties er los komen vraag ik me af of je wel zo zeker bent van je standpunt. ik bedoel als je er zeker van bent dat ik fout zit en jij goed, hoef je je mijn argumenten toch niet zo aan te trekken?
Ik ben nergens zeker van. Maar ik moet vraagtekens zetten bij jouw afwijzing van de popcultuur, want de kerken zitten al heel lang met dit probleem en het wringt volgens mijn ervaringen aan alle kanten.
Gaat het bij jou om gelijk hebben dan?

even weer terug naar waar het omging. ik gaf aan waarom ik er voor gekozen heb om niet meer naar wereldse muziek te luisteren. daardoor waren sommige reacties van jou/ jullie nogal fel. ik snap dat je tegen argumenten wilt plaatsen en dat vind ik prima. maar dat kan wel met een beetje meer respect. ik wil geen gelijk maar ook geen kwaaie posts :( . net zo goed als jij je vraag tekens bij mijn mening zet, zet ik mijn vraag tekens bij die van jou.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 19:07

even weer terug naar waar het omging. ik gaf aan waarom ik er voor gekozen heb om niet meer naar wereldse muziek te luisteren. daardoor waren sommige reacties van jou/ jullie nogal fel. ik snap dat je tegen argumenten wilt plaatsen en dat vind ik prima. maar dat kan wel met een beetje meer respect. ik wil geen gelijk maar ook geen kwaaie posts Sad . net zo goed als jij je vraag tekens bij mijn mening zet, zet ik mijn vraag tekens bij die van jou.
De grote boze vraag is alleen; is alle popmuziek werelds, en hoe bedoelde Jezus/Paulus de term werelds?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 jul 2005 19:18

Ook ik heb het idee dat de felheid van sommige mensen hier voor het luisteren van neutrale muziek zo groot is dat het wel een kern van een levensovertuiging lijkt te zijn voor hen. Van tegenstanders van de hier besproken muziek kan ik me voorstellen dat het heel dicht verweven is met de levensovertuiging, van voorstanders vind ik dat vreemd.

Ook wordt Jacob hier behoorlijk in het hoekje van veroordeler geduwd. Dat kan ik er echt niet uithalen. Ik kan me niet een betere manier voorstellen om een mening als die van Jacob en co hier naar voren te brengen dan de manier waarop zij dat doen. Als de kritiek zich op deze mening richt dan denk ik niet dat je woorden als "oordelen" hier in de mond moet nemen. Het is goed mis met het Christendom als de ene mens die belijdt Christen te zijn de ander niet mag wijzen op zonden, of zaken waarvan hij denkt dat ze zonden zijn en die mening beargumenteren.

Zelf voel ik voor een groot deel mee met JacobH al heb ik er niet zoveel problemen mee om me bijvoorbeeld door Joan Osborne (One of Us) of Robert Long (The Last Seven Days) te laten bevragen. En zal ik U2 niet afwijzen voor de muziek de ze waarderen. Maar voor de rest houd ik het liever wel bij Christelijke muziek. En ja daar zit genoeg goeds tussen.

Als ik de commentaren op de video waar het topic over begon zo lees, heb ik het idee dat Joe Schimmel te graag zaken wil aantonen. Te veel conclusies zijn verbonden aan extreme voorbeelden. Deze methode vind ik niet echt redelijk. Blijf vooral eerlijk in dit soort reportages.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 11 jul 2005 19:46

ik denk dat je voor een gedeelte wel gelijk hebt.

Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen fel worden omdat andere mensen hen veroordelen als christen. Kijk, als iemand zegt dat ik verkeerde denkbeelden heb, of verkeerde muziek luister, ok. Dat vind ik niet erg om te horen. maar als mensen mijn christenzijn veroordelen, moet ik ook mezelf inhouden om niet een pittige post terug te plaatsten.
Daar mag iemand gewoon niet over oordelen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 19:48

Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen fel worden omdat andere mensen hen veroordelen als christen. Kijk, als iemand zegt dat ik verkeerde denkbeelden heb, of verkeerde muziek luister, ok. Dat vind ik niet erg om te horen. maar als mensen mijn christenzijn veroordelen, moet ik ook mezelf inhouden om niet een pittige post terug te plaatsten. Daar mag iemand gewoon niet over oordelen.
Toch vind ik het erg dubieus dat je het als christen kunt verantwoorden tegen over God, dat je muziek luisterd waarin taalgebruik in voor komt die jij later niet in de Hemel zult gebruiken. ;-)

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 11 jul 2005 20:20

Kijk, als je het zo vraagt vind ik het niet errug 8)

Als je alles wat je later niet in de hemel zult doen, laat je een heleboel moois liggen. Ik lees ook boeken waar vloeken in staan, en dan echte vloeken. Die woorden stuiten me tegen de borst, maar toch vind ik het verhaal de moeite waard om te lezen.
Dat geldt ook voor films, die kijk jij neem ik aan ook? Toch zijn er weinig films of series waar nooit in wordt gevloekt of wordt gesekst of wat dan ook niet in de hemel gedaan zal worden. Het is elke keer een afweging wat je wel wilt lezen of zien of horen, maar je ontkomt toch niet aan dingen die je eigenlijk liever niet zou tegenkomen?

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 11 jul 2005 20:31

De grote boze vraag is alleen; is alle popmuziek werelds, en hoe bedoelde Jezus/Paulus de term werelds?

tja, daar zijn de meningen dus over verdeelt!
ik las net even de discussie door, en toen viel me op dat er een paar keer gezegd werd dat je als christen in de wereld moet staan en dat je je dus ook niet af moet sluiten van popmuziek.
ik denk zelf niet dat dat wat met elkaar te maken heeft. als je niet voor je plezier naar popmuziek luistert betekent dat toch niet gelijk dat je niet in de wereld staat? naar mening is het niet bevordelijk voor je geloof en je relatie met God als je met de dingen van de wereld meedoet, als je daar je plezier in vindt. en ik ken de tekst; onderzoekt alles, en behoudt het goede. maar moeten we niet oppassen dat we zulke teksten niet naar ons eigenbelang interpreteren? dat is voormij ook een belangrijke reden geweest, het gaat niet in de eerste plaats om wat wij mooi vinden en om teksten waar wij iets waardevols uithalen. we weten inderdaad niet precies hoe de term werelds in de bijbel bedoelt wordt. moeten we daarom niet voorzichtig zijn met zeggen dat iets wel kan?

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 11 jul 2005 21:49

rotss schreef:

ik las net even de discussie door, en toen viel me op dat er een paar keer gezegd werd dat je als christen in de wereld moet staan en dat je je dus ook niet af moet sluiten van popmuziek.
ik denk zelf niet dat dat wat met elkaar te maken heeft. als je niet voor je plezier naar popmuziek luistert betekent dat toch niet gelijk dat je niet in de wereld staat? naar mening is het niet bevordelijk voor je geloof en je relatie met God als je met de dingen van de wereld meedoet, als je daar je plezier in vindt. en ik ken de tekst; onderzoekt alles, en behoudt het goede. maar moeten we niet oppassen dat we zulke teksten niet naar ons eigenbelang interpreteren? dat is voormij ook een belangrijke reden geweest, het gaat niet in de eerste plaats om wat wij mooi vinden en om teksten waar wij iets waardevols uithalen. we weten inderdaad niet precies hoe de term werelds in de bijbel bedoelt wordt. moeten we daarom niet voorzichtig zijn met zeggen dat iets wel kan?

Ik kan je bovenstaande redenatie bijna helemaal volgen, zolang het alleen over plezier gaat. Maar ik luister muziek niet alleen voor mijn plezier. Veel popmuziek luister ik om deze cultuur, dus niet alleen de popcultuur te begrijpen. Popmuziek is daar een spiegel van, maar bv. ook de literatuur.
Als ik muziek alleen opzet om te ontspannen, is dat dus niet alle muziek die ik in mijn mediaplayer heb. Want dan is niet alles geschikt.
Je hebt gelijk dat we teksten uit de Bijbel snel naar ons toe interpreteren. Daar moet ook ik voor oppassen.
Voor mij voegt popmuziek wel veel toe aan mijn geloof, juist ook omdat ik de rijkdom van verlossing wel heb. Je hebt helemaal gelijkdat in de popmuziek juist veel ellende naar boven komt, maar als je dan schoonheid vindt doet die des te rijker aan.
Als christen moeten we in de wereld staan, en volgens mij dus ook in de popcultuur. Want ik zie geen verschil tussen de wereld en de popcultuur, dat is slechts een medium van de wereld. Daarbij maak ik wel het verschil dat ik de slechte popcultuur probeer te meiden. Ik loop ook niet onnodig over de Wallen, maar ik kom graag in Amsterdam, snap je het beeld? En luisteren naar pop is toch niet meedoen aan de wereld? Als ik me wel mee laat gaan in het slechte van die cultuur, dan is het zeker meedoen met die wereld, maar ik sta er met een kritische houding en en probeer ook in de popcultuur heilig te leven, net zoals ik doe in de wereld.
Jij maakt een verschil tussen pop en wereld, ik zie dat verschil nog steeds niet. Zou je me dat kunnen uitleggen?

Juist omdat wij allemaal, ik neem aan jij netzogoed, in de wereld moeten staan, is het goed om kennis te nemen van de popcultuur. Hoe kan je anders nog met onchristelijke leeftijdsgenoten praten? Zij leven alleen in die cultuur. Juist om te laten zien dat jij de waarden van die cultuur, de waarden van de wereld, niet deelt, kun je laten zien hoe het wel zou moeten. En net zoals in de wereld plaats is voor schoonheid, voor God, voor christenen, is die plaats er ook in de popcultuur.

debutler

Berichtdoor debutler » 11 jul 2005 22:01

rotss schreef:

Als je er van uit gaat dat alles werelds is maak je het meteen te moeilijk.
Ik vindt dat een problematisch uitgangspunt.
Maar als je een weloverwogen keuze om niet naar popmuziek te luisteren is dat jouw keuze. Daar iets niets verkeerd aan. Er is voor jou ongetwijfeld ook een goede manier om als christen in de wereld te staan.

Maar als je met halve argumenten komt om anderen te vertellen dat ze helemaal verkeerd bezig zijn omdat ze anders met de popcultuur omgaan dan jij, dan krijg je natuurlijk reacties.

Hier wat dingen die ik hier in 2003 over heb geschreven.

Brondenken
Veel christenen verdelen de wereld in seculier of christelijk. De goede bron en de slechte bron. 'Van de Heer' en 'van de Duivel.' Waarom? Alsof een stuk muziek of een boek wat geschreven is door iemand die niet in God gelooft dan ook helemaal slecht zou zijn. Alsof de ene helft van de wereldbevolking helemaal goed is en de andere niet.
Eigenlijk komt alles uit God. Helaas is veel van wat Hij gemaakt heeft vertroebeld. Door de Duivel en door ons. Ten tweede zijn wij als christenen, net zo goed als de niet-christenen, een combinatie van goed en kwaad. Ook wij doen verkeerde dingen. Alleen weten wij de weg terug te vinden omdat we de genade van God ervaren hebben.

Hokjesgeest
Tieners die christelijk opgroeien worden soms tweeslachtig omdat hen geleerd wordt dat leven in de wereld zondig is en leven in de kerk geestelijk. Daardoor weten ze zich geen houding te geven in de disco en op school en gaan een soort dubbelleven leiden. Maar is het niet een onrealistische leer die daar de oorzaak van is meer dan 'foute' muziek en niet christelijke vrienden?

Om verandering te bewerkstelligen zullen Christenen bereid moeten wezen om integer te zijn in alle facetten van het leven en aanwezig in de samenleving. Zo'n leefstijl leer je kinderen niet aan door het leven te verdelen in zwart/wit hokjes en mag wel/mag niet lijsten. Als God de God van heel ons leven is en je Hem een plaats kunt geven in alles wat je doet en waar je mee te maken krijgt in deze wereld, is het ook niet nodig om zo in hokjes te denken.

En God voegt zich niet naar ons hokjes denken, Hij hoeft geen rekening te houden met onze beperkte visie op de wereld en onze menselijke visie op religie. Als Hij door een ezel wil spreken doet Hij dat. Als Hij door MTV, Steven Spielberg’s nieuwe film of de toilet juffrouw wil spreken, dan doet hij dat. Laten we Hem en Zijn invloed niet tekort doen.

Het klooster in
Je kunt de wereld niet ontvluchten. Want het slechte zit in jezelf. De scheidslijn tussen goed en kwaad loopt door ieder hart.

Als je het goede verwacht van een ‘fijne’ christelijke omgeving vraag je om problemen. Als jij in een klooster gaat wonen zondig je nog net zo hard. Het is een illusie dat je jezelf zo van het slechte kunt verwijderen. Daar is een klooster zelfs ook niet voor bedoeld.

De enige realistiche hoop die je hebt is Christus in jou. En je hebt tijd nodig om te veranderen.

Moeten we als monniken leven of juist onder de mensen zijn?
Ik zie mensen buiten de kerk die niets van het geloof begrijpen en binnen de kerk zie ik Christenen die weer niets begrijpen van de niet gelovige mensen. Zelfs Christenen die uit ‘de wereld’ komen lijken te zijn vergeten hoe het voor hen geweest is en waarom ze God en de Kerk voor hun bekering ooit hebben afgewezen. Het is verleidelijk om snel te oordelen vanuit jouw interpretatie van het christelijke geloof maar beter begrip van de motivaties en lifestyles van de buitenkerkelijke mensen zou zo'n snel oordeel kunnen omzetten in compassie en genade.

De betekenis van 'de wereld'
Een van de uitdagingen voor ons als gemeente is er voor te zorgen dat we in de wereld zijn maar niet ervan.

Op het éne niveau leren we uit de Bijbel dat God de wereld liefheeft [Joh 3:16], maar op hetzelfde moment krijgen we waarschuwingen om de wereld en dingen in de wereld niet lief te hebben [1 Joh 2:15-16].

Het woord dat gebruikt wordt in het Nieuwe Testament; ‘kosmos’ of ‘wereld’, heeft drie betekenissen.

->ten eerste betekent ‘wereld’ letterlijk de schepping en het heelal

->ten tweede betekent het de mensen in de samenleving

->en ten derde betekent het de manier waarop de wereld functioneert sinds de zondeval, vol van zonde en gestructureerd en georganiseerd in verzet tegen God.

Het is deze laatste beschrijving van de wereld waarmee Satan geïdentificeerd wordt als Prins [Joh 12:31].

Jezus bad voor zijn discipelen dat ze niet uit de wereld genomen zouden worden maar beschermd tegen de duivel. [Johannes 17:15]
Als je je neus optrekt voor die bescherming door zelf een schijn-veiligheid te creëren in de vorm van een club, ideologie of plaats lijkt me dat een nogal rare reactie op het gebed dat Jezus bad. In feite zeg je dan: 'houd die bescherming maar, wij zitten al veilig en wel in onze christelijke bolwerken. Zelf gebouwd! Een mooie kooi voor onze God!'

Dat klinkt heftig maar het is niet zo'n vreemd beeld. Veel christenen zien de wereld als een vijandige omgeving en de kerk als veilige burcht. We weten dat de Duivel actief is in de wereld maar als we goed opletten zien we dat hij ook actief is in de kerken. Waarom schuwen we een wereld waar de duivel actief is en schuilen we in kerken waar hij ook actief is? Een vaste burcht is onze God! Niet 'de kerk!'

Doe iets goeds
Als je ziet dat er iets nieuws ontstaat in de wereld van muziek, TV of andere media, wil je dan alsjeblieft niet vragen of het van God of Satan is? Wil je het alsjeblieft heiligen en er iets goeds mee doen?

Creativiteit, kunst en media zijn er ook voor jouw gebruik, tot eer van God. Je hebt de kracht en autoriteit gekregen om er iets mee te doen. Geef het dan niet aan de duivel omdat je nog niet weet wat je ervan moet denken. Maar wees pro-actief; neem het en gebruik het tot eer van God. Niet om het van de wereld af te pakken en geschikt te maken als propaganda voor de kerk. Niet voor jezelf, niet voor een club, maar voor God en de wereld. . . Zodat de genezing, vernieuwing en liefde van God er doorheen kan werken.

Ik hoop dat meer mensen dit gaan aandurven. Want we zijn er nog niet. We still haven’t found what we’re looking for.

Terug naar “Archief”