Ik denk dat je Jozua 8 in het kader moet zien van al het voorgaande (de 5 boeken van Mozes). Daarin wordt verhaald van de zondeval, de moederbelofte (Gen. 3), de roeping en verkiezing van Abraham met de belofte van de beerving van het land waartoe hij geroepen was. Een belofte die bevestigd werd aan Izaak en Jakob. En toen het volk in Egypte verbleef, duurde het meer dan 400 jaar voordat God Zijn belofte aan dit volk ging vervullen: de uittocht uit Egypte onder leiding van Mozes en de intocht in en verovering van het land Kanaan.
De reden waarom de heidense volken uit Kanaan worden verdreven, wordt ons beschreven in Deuteronomium 9 (de toespraak van Mozes vlak voor zijn dood):
5 Niet om uw gerechtigheid, noch om de oprechtheid uws harten, komt gij er henen in, om hun land te erven; maar om de goddeloosheid dezer volken, verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht uit de bezitting: en om het woord te bevestigen, dat de HEERE, uw God, aan uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft.
Dus de heidense volken worden verdreven vanwege hun goddeloosheid.
Aan de andere kant beerft het volk Israel dit land niet omdat ze een haar beter zouden zijn, maar vanwege de verkiezing en het verbond dat God heeft gesloten. Hij is trouw aan Zijn eigen Woord, ook al is zijn volk vaak zo ontrouw.
Aangezien het volk Israel zelf geen haar beter was dan de heidense volken, rijst de vraag met welk doel God dit volk uitverkoren heeft. Daarvan lezen we ook in de profetie van Mozes:
Deut. 18:15 Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen;
16 Naar alles, wat gij van den HEERE, uw God, aan Horeb, ten dage der verzameling, geëist hebt, zeggende: Ik zal niet voortvaren te horen de stem des HEEREN, mijns Gods, en ditzelve grote vuur zal ik niet meer zien, dat ik niet sterve.
17 Toen zeide de HEERE tot mij: Het is goed, wat zij gesproken hebben.
18 Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal.
Mozes profeteert hier dat de Messias uit dit volk geboren zal worden. In Hem zullen al de voorgaande beloften die God heeft gedaan, vervuld worden.
Die beloften omvatten het volgende:
- Hij zal de kop vermorzelen van de slang (Gen. 3:15).
- Hij is de oorzaak voor het verbond dat God sloot met Abraham. In Abraham zullen alle geslachten van het aardrijk gezegend worden (Gen. 12:3). Diezelfde belofte ontvingen ook Izak (Gen. 26:4) en Jakob (Gen. 28:14). Dit vindt zijn volledige vervulling in Christus, Die uit het volk Israel geboren is (Gal. 3:16, 3:29).
In deze heilsgeschiedenis is de verovering van het land Kanaan door het volk Israel een schakel. Tevens is het een vervulling van de landbelofte die God aan Abraham deed (Gen. 17:8 )
Afijn, theologisch gezien kun je hier wel een paar boeken over schrijven.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)