They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 11 jul 2005 11:33

Ik vind je dan wel een mindergoed christen, als je gewoon accepteerd dat artiesten een woordgebruikt bezigen die met de reinheid van Gods Woord conflicteerd, persoonlijk mijd ik alle nummers waarin men niet echt netjes is.

wie en wat geeft jou het recht om te oordelen................dat wil ik wel is weten.....

Om bij pop te blijven, als iemand een liedje maakt waarin een parodie op de vrouw wordt geschreven, maar ik zie het als mooi onschuldig liefdesliedje, dan vind ik het mooi en kan er van genieten. Maar kom ik de oorspronkelijke boodschap te weten en ga ik die ook zo ervaren, dan gaat er iets fout en zou ik het liedje niet meer luisten. Hier gaat volgens mij de vergelijking van het offervlees wel op.
Moeilijk, het is met een totaal andere intentie geschreven, de geest van de zanger en de bedoeling blijven bestaan, ookal zie jij het anders.

onzin, uit de schilderijen van mondriaan haal jij echt niet de intentie.......anders wil ik wel eens weten hoe jij dat doet....... mondriaan was onderdeel van de Bauhaus-stroming en theosoof in hart en nieren (theosofie is een mix van wetenschapsleer en boeddhisme)

we worden aardig filosofisch als je gaat zeggen dat de originele intententie van een kunstwerk wordt overgedragen op anderen.....das vrij expressionistisch.......

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 jul 2005 12:13

blaadje schreef:
Ik vind je dan wel een mindergoed christen, als je gewoon accepteerd dat artiesten een woordgebruikt bezigen die met de reinheid van Gods Woord conflicteerd, persoonlijk mijd ik alle nummers waarin men niet echt netjes is.

wie en wat geeft jou het recht om te oordelen................dat wil ik wel is weten.....

Om bij pop te blijven, als iemand een liedje maakt waarin een parodie op de vrouw wordt geschreven, maar ik zie het als mooi onschuldig liefdesliedje, dan vind ik het mooi en kan er van genieten. Maar kom ik de oorspronkelijke boodschap te weten en ga ik die ook zo ervaren, dan gaat er iets fout en zou ik het liedje niet meer luisten. Hier gaat volgens mij de vergelijking van het offervlees wel op.
Moeilijk, het is met een totaal andere intentie geschreven, de geest van de zanger en de bedoeling blijven bestaan, ookal zie jij het anders.

onzin, uit de schilderijen van mondriaan haal jij echt niet de intentie.......anders wil ik wel eens weten hoe jij dat doet....... mondriaan was onderdeel van de Bauhaus-stroming en theosoof in hart en nieren (theosofie is een mix van wetenschapsleer en boeddhisme)

we worden aardig filosofisch als je gaat zeggen dat de originele intententie van een kunstwerk wordt overgedragen op anderen.....das vrij expressionistisch.......

Dat recht geeft de bijbel hem.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 11 jul 2005 12:26

Dat recht geeft de bijbel hem.

dus dan zou je dus 1 kor. 5:3-4 tegenover rom. 14 zetten..........dan hou je dus de vraag over......is luisteren naar pop-muziek zonde of is het een culturele bijzaak?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 12:51

onzin, uit de schilderijen van mondriaan haal jij echt niet de intentie anders wil ik wel eens weten hoe jij dat doet mondriaan was onderdeel van de Bauhaus-stroming en theosoof in hart en nieren (theosofie is een mix van wetenschapsleer en boeddhisme)
Wie ben jij om te zeggen dat dat onzin is, in de eerste plaats ging het hier over muziek, en in de tweede plaats had Mondriaan niet de intentie om zijn theosofische achtergrond in zijn schilderijen tot uitdrukking te brengen.

we worden aardig filosofisch als je gaat zeggen dat de originele intententie van een kunstwerk wordt overgedragen op anderen das vrij expressionistisch
Juist ja :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 12:56

dus dan zou je dus 1 kor. 5:3-4 tegenover rom. 14 zetten..........dan hou je dus de vraag over......is luisteren naar pop-muziek zonde of is het een culturele bijzaak?
Het luisteren van muziek die tegen Gods Woord in gaat, of een taalgebruik heeft, die een christen niet placht te gebruiken ja ik denk dat dat zonde is. Muziek waarin gewoon over een onderwerp gezongen wordt, of verdriet, liefde, dood of leven (of wat dan ook), dan heb ik daar geen enkel probleem mee, of het nou op jankende gitaren, raggende bassen, dreunende drums en met gruntende vocalen is heb ik daar geen enkel probleem mee, of deze muziek ook te gebruiken is in de eredienst is een ander verhaal.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jul 2005 13:15

Raido, ik dacht dat jij beter wist. Natuurlijk is muziek een neutrale overdrager. Marduk is satanisch, maar dat maakt metal niet satanisch. Marduk is geen muziek, marduk is de band die muziek maakt en een boodschap heeft. De mensen (Marduk) en de boodschap zijn fout, maar daardoor de metal niet... ik denk dat Maurits dat bedoelt.

Een langere reactie volgt wellicht, al heb ik steeds meer het idee dat je hier toch niet uitkomt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jul 2005 13:16

scape schreef:
Aragorn schreef:
scape schreef:thanks voor je input blaadje . . . hm, als ik een icoon zou mogen aandragen: Roisin Murphy van Moloko. Zij heeft net met Mathew Herbert een pracht album gemaakt. wat ik juist cool vindt is dat ze met deze Mathew in zee is gegaan. Een man die muziek maakt van o.a. allerlei huishoudelijke apparaten. Ik weet dus niet of het alleen in geld zit . . . ik blijf altijd een beetje de underground mentaliteit (rebellie) houden. Als iemand / iets cool is gaat het vuurtje toch wel branden voor degene die er oog voor hebben.

Het album heb ik (nog) niet gehoord, maar het is dus oke? Iig vond ik haar foto's in de laatste Oor prachtig.. :)

hm, ik weet niet hoe het overkomt op een 'rokker' :mrgreen: :roll:

Maar ik heb in de loop der jaren al een aantal schijven van Mathew in mijn bezit. Maar goed, het wordt toch druilerig weer, dus een half uurtje langer hangen in de platenzaak mag best hoor Aragron!

Hehe, ik ben opzich niet zo'n heel erg dogmatische rocker hoor. :) Begin electronica ook steeds meer te waarderen en Moloko vond ik wel aan te horen. En er is idd niks mis met in de platenzaak hangen, alleen mijn portemonnee vind het niet altijd leuk. :P

Maar dan doen we het gewoon net als Erasmus met boeken: als hij geld had kocht hij eerst boeken (platen dus), en als er dan nog wat over was eten en kleren. 8)

Raido schreef:Het zijn richtlijnen maar toch wat eenzijdig, maar daar zijn het richtlijnen voor, neem Coldplay en/of Snowpatrol die zijn gewoon zwaar underground begonnen en nu groot geworden, maar zijn ze veranderd? Nee, ze blijven zich zelf.

Nou, ze zijn klein begonnen, maar 'zwaar underground' zou ik het niet durven noemen.

Heel kort kan ik zeggen: Coldplay, Snow Patrol, Jamie Cullum en Franz Ferdinand zijn echt meesterlijk, ik ken er maar een paar nummers van en kan er geen verkeerde dingen in ontdekken, wel vind ik Chris Martin en Gary Lightbody vind ik echt stukken beter dan Bono.. Bono kijkt zo verdraaid arrogant

Ik vind Chris Martin stukken arroganter dan Bono. Veel geblaat over 'groter worden dan U2' en 'we hadden als we dat gewild hadden al veel beroemder kunnen zijn', maar ondertussen een middelmatig album uitbrengen en jezelf niet vernieuwen. Get a life zeg, Coldplay is er gewoon de band niet naar om U2-status te krijgen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jul 2005 13:18

jacobH schreef:ik heb weinig tijd meer vandaag maar hier wil ik nog even op reageren

25 zullen het er niet worden, maar hier wat ik zo'n beetje luister op dit moment: U2, Muse, Radiohead, Dire Straits, Jeff Buckley, Nirvana, Stef Bos, Coldplay, Placebo, Solo, Jimi Hendrix, 16 Horsepower, Lenny Kravitz, Leonard Cohen, The White Stripes, The Zutons, etc, etc.

Juist, Nirvana, Lenny Kravitz, Radio head. Allemaal groepen/zangers die vloeken in hun liedjes. En dan blijkt wel hoe zwak jullie argumenten zijn. Want praktisch blijk dat er geen censuur bij je (jullie) bestaat.........

Ik wil niet rot naar je overkomen. Maar ik kan m.i. geen andere conclusie trekken.

Een paar dingen:

1. Je praat tegen mij, dus het gaat over de eventuele zwakte van mijn argumenten, niet over die van de rest van de mensen hier.
2. Als het zo zou zijn dat ik geen censuur toepas dan zegt dat meer over mijn eigen zwakke vleesch dan over de consistentie van m'n betoog. Als jij de hele dag Marilyn Manson zou luisteren zouden je argumenten an sich daardoor nog niet minder worden.

Ik had verder wel verwacht dat je over Nirvana zou beginnen (niet over Lenny Kravitz en Radiohead), Kurt Cobain had namelijk niet de meest positieve levensinstelling. Ik heb daar niet zo'n probleem mee, zelf ben ik ook niet altijd optimistisch. En een nummer als Smells Like Teen Spirit rockt niet alleen geweldig fijn, maar laat ook erg mooi de onzekerheid die je als puber kunt hebben zien. Ik kan het overigens ook niet laten om dan gelijk de Tori Amos-cover ervan aan te raden, een mooi contrast met het origineel en erg breekbaar. :)

Vloeken heb ik overigens nog niet gehoord.

Ik zie uit naar je uitgebreidere reactie. :)

Oh, en waarom ik het minder zinvol vind om het over specifieke bands te hebben is omdat het probleem (iig door Joe Schimmel) ook algemeen gesteld wordt. Namelijk: alle popmuziek is slecht, van de duivel, etc. En die stelling klopt niet, dat is waar het over ging. Dat er wel muziek is die slecht is, dat zal ik niet ontkennen. Ook zeg ik niet dat ik heilig ben, maar er is niets dat zo'n algemene demonisering van muziek (wat dan weer leidt tot ziekelijke uitspraken als "alles waar gitaar en drum in voorkomt is van de satan!") rechtvaardigt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 13:45

kurtyo schreef:Raido, ik dacht dat jij beter wist. Natuurlijk is muziek een neutrale overdrager. Marduk is satanisch, maar dat maakt metal niet satanisch. Marduk is geen muziek, marduk is de band die muziek maakt en een boodschap heeft. De mensen (Marduk) en de boodschap zijn fout, maar daardoor de metal niet... ik denk dat Maurits dat bedoelt.

Een langere reactie volgt wellicht, al heb ik steeds meer het idee dat je hier toch niet uitkomt.
Dan ben ik het daarin met Marduk eens, maar en edoch; de metal van Marduk is wel degelijk fout, maar om nou de metal met het mardukje weg te gooien.. nee :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jul 2005 13:47

Nee, de metal van Marduk is niet fout, dat is namelijk black metal, en black metal is niet perce fout. Muziek is van zichzelf nooit fout. De boodschap van Marduk is fout...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 13:48

Ik vind Chris Martin stukken arroganter dan Bono. Veel geblaat over 'groter worden dan U2' en 'we hadden als we dat gewild hadden al veel beroemder kunnen zijn', maar ondertussen een middelmatig album uitbrengen en jezelf niet vernieuwen. Get a life zeg, Coldplay is er gewoon de band niet naar om U2-status te krijgen.
Ik denk zeker dat ze groter hadden kunnen zijn al U2, U2 heeft alleen nog een status, maar check alleen al de charts op AS, Coldplay op de onbetwiste nummer 1, maar ik bedoelde vooral hoe Bono kijkt, met zijn skibril.. maar het doet toch niks af van hun muziek :P

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 13:50

kurtyo schreef:Nee, de metal van Marduk is niet fout, dat is namelijk black metal, en black metal is niet perce fout. Muziek is van zichzelf nooit fout. De boodschap van Marduk is fout...
zucht :P zelfs black-metal hoeft niet fout te zijn, muziek is de boodschap + de instrumenten, in mijn ogen maken instrumenten de muziek niet fout, de boodschap wel.

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 11 jul 2005 14:13

Raido schreef:
kurtyo schreef:Nee, de metal van Marduk is niet fout, dat is namelijk black metal, en black metal is niet perce fout. Muziek is van zichzelf nooit fout. De boodschap van Marduk is fout...
zucht :P zelfs black-metal hoeft niet fout te zijn, muziek is de boodschap + de instrumenten, in mijn ogen maken instrumenten de muziek niet fout, de boodschap wel.

heeft de boodschap dan echt zoveel invloed......................twordt echt tijd dat wij als christenen die invloed is gaan gebruiken dan....

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jul 2005 14:14

Nu formuleer je het eindelijk juist, mijn waarde...

debutler

Berichtdoor debutler » 11 jul 2005 15:04

rotss schreef:het was absoluut niet mijn bedoeling om je te kwetsen of te veroordelen, het spijt me dat het zo overkwam. :oops:
Dankjewel.
rotss schreef:ik wilde alleen maar duidelijk maken dat ik er geen behoefte meer aan heb om uit te zoeken welke muziek van de wereld nog net wel kan en welke net niet. daarmee veroordeel ik niet de mensen die dit wel doen!!

Ik doe het niet. Ik zoek tussen het puin van wat christenen 'de muziek van de duivel' noemen naar kindjes die met het badwater eruit zijn gegooid. Ik geloof in die kindjes.
rotss schreef:de laatste zinnen is gewoon een gedichtje wat beschrijft hoe ik erover denk.
als ik zie wat voor emoties er los komen vraag ik me af of je wel zo zeker bent van je standpunt. ik bedoel als je er zeker van bent dat ik fout zit en jij goed, hoef je je mijn argumenten toch niet zo aan te trekken?
Ik ben nergens zeker van. Maar ik moet vraagtekens zetten bij jouw afwijzing van de popcultuur, want de kerken zitten al heel lang met dit probleem en het wringt volgens mijn ervaringen aan alle kanten.
Gaat het bij jou om gelijk hebben dan?

jacobH schreef:Je zal begrijpen dat dit mijn laatste reactie is op jou. Ik kan niet begrijpen waarom je zo grof reageert. Ik probeer op basis van gezonde argumenten te praten. Ik heb hieronder daar in iedergeval mijn best voor gedaan. En dan kom jij met zulke grofheden, die geen enkele basis hebben. En volstrekt onnodig zijn.

Ik vind ze zelf op dit punt hard nodig! Als jij zonder enige schaamte zulke heavy dingen kan zeggen kan ik daar net zo heavy op reageren. Het spijt me als ik je daar mee shockeer maar ik wil dat je eens verder denkt dan je neus lang is.
jacobH schreef:
De opmerking is helemaal niet verzonnen door Jimmy Hendrix maar door Salomo in spreuken;27 Wie wetenschap weet, houdt zijn woorden in; en een man van verstand is kostelijk van geest.
28 Een dwaas zelfs, die zwijgt, zal wijs geacht worden, en die zijn lippen toesluit, verstandig.
Niemand zegt dat hij het zelf verzonnen heeft. Jammer dat je niet kunt waarderen dat Jimmy Hendrix hier iets goeds doorgeeft. Wat is precies je probleem hiermee. Heb je liever niet dat dit soort mensen iets met de Bijbel doen?
jacobH schreef:Ik heb snuiver Jimmy Hendrix niet nodig om deze wijsheid te leren.
Misschien heb je hier een te lage dunk om iets positiefs te zien? Christenen staan al bekend om hun afwijzing van mensen die niet als hen denken, eerder dan dat ze bekend staan om hun liefde voor elkaar. Ik vind dit soort uitspraken daar een voorbeeld van. Ik vraag me af waarom je zo hard reageert. Wat is er mis met compassie? Kun je niet liefhebben zonder bang te zijn dat je alles goedkeurt? Of ben je bang dat anderen zullen denken dat je alles maar goedkeurt? Jezus was daar toch ook niet bang voor?
jacobH schreef:Ik veroordeel je niet. Ik confronteer je slechts met je eigen woorden. Zoals Jezus ook vele malen deed. (is ook dan niet nederig?) En als jij, zoals velen engels taligen vinden, vloekt, dan is het helemaal niet raar dat ik jou daarop aanspreek. En ja het klopt dat de wereld daar van spuugt. Want het is de Jood een ergenis en de griek een dwaasheid.
Zo spreek ik jou aan op je dubbele moraal en je discriminerende uitspraken. Jammer genoeg worden zulke dingen wel getolereerd in kerken maar de uiterlijke en open uitingen niet (omdat het er dan dik bovenop ligt?). Je kunt eeuwig blijven klagen over wat jij persoonlijk vloeken noemt maar het wordt het niet waardeloos als je al die andere dingen bij jezelf en anderen tolereert?
jacobH schreef:
Het is vreselijk droevig met een Jehova's getuige gesteld. Hij ontkent namelijk Jezus als Gods Zoon. En de bijbel is daar volstrekt helder in. Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Ik weet niet of Prince Gods zoon ontkent, ik weet alleen dat hij al jaren blijk geeft van een verlangen naar een relatie met God en daar over zingt en soms praat. Ik weet niet of alle Jehova's Getuigen Jezus ontkennen als Gods zoon, ik weet alleen dat ze heel radicaal proberen te leven naar wat hen geleerd wordt over God en de Bijbel. Ik zou niet zoals hen willen leven. Maar ik kan niet zeggen of ze er zodanig naast zitten dat ze geen kans maken bij God.
jacobH schreef:Dus of het nu een Farizeer is of een Jehova's getuige, ze zijn niet op weg naar het koninkrijk der hemelen. Dat is uiterst droevig om te constateren. Ik hoop dat Prince dat ook nog zal gaan inzien. Want verloren gaan is onuitsprekelijk verschrikkelijk. Dat gun ik niemand.
Fijn dat we jou hebben om hierover te oordelen en te besluiten hoe de harten van deze mensen er van binnen uitzien. Maar ik help liever iemand verder op weg dan haar/hem met mijn oordeel van de weg af te trappen.

Jezus is de weg naar God, maar op vele rare wegen kunnen mensen Jezus vinden en door Hem gevonden worden en dan naar God toe komen. Ik dank God voor genade.

Raido schreef:
wat zou er gebeuren als de scheidslijn tussen christelijke en seculiere popmuziek opgeheven zou zijn.....zouden we dan niet enorm onze pop-cultuur kunnen beïnvloeden.....
Nee, seculiere mensen willen geen christelijke pop (muziek met een boodschap).
Waarom zijn de concerten van U2, vol aanbidding van Jezus, dan zo geliefd bij een groot publiek? Er zijn genoeg journalisten die zich er mateloos aan irriteren en Oor (nu in de winkel) noemt U2 het grootste christelijke bolwerk (schromelijk overdreven maar de bedoeling is duidelijk). Misschien willen mensen geen propaganda pop, maar misschien staan ze wel open voor doorleefde en integere muziek. Met U2 (o.a.) krijgen ze die.
Raido schreef:
niet in elk nummer zal over God gaan, maar denk is na, christen zijn speelt ook door in dingen als wel of geen meisjes in bikini in videoclips.....
Dat verkoopt niet.
De top 40 is maar een van de vele kleine gebieden in de popmuziek.
Je hoeft niet zoveel te verkopen om nr 1 te worden. Dus laat je niet wijsmaken dat het heel groot is allemaal, omdat het toevallig vaak op TV en radio is.
En ook in de top 40 is er ruimte voor niet hitsige muziek.

Dat het niet goed gaat in die scène omdat het oversekste gedoe uit de hand loopt is iets waar we het wel over eens zijn denk ik. Maar ik weiger om me daar steeds op blind te staren. Het lost namelijk niets op als je dat doet. Tegengif dien je niet toe door steeds het gif te beschrijven. Het eten gaat beter smaken door zout erin te doen, niet door van een afstand, met het zoutvat in de hand, te proclameren dat het eten smakeloos is.

Daarom ook (omdat ik me niet blind wil staren; niet op de obsessies van een ander en niet op die van mijzelf) wijs ik de methode van Joe Schimmel af en pleit ik voor gedegen studies die jongeren kunnen helpen om zelf een kritische blik te ontwikkelen op de popcultuur.

Ik zie Joe Schimmel's 'They Sold Their Souls for Rock & Roll' als een van de grote missers van de popcultuur. Voor mij is hij met zijn obsessie voor Satan niet anders dan een hysterische metal band die over Satan zingt en ook veel te serieus genomen wordt.
Raido schreef:
ook op gebied van normen en waarden kan je het verschil maken.........denk bijvoorbeeld aan Daniel Beddingfield....
Welke normen en waarden?

Dit vind ik een uitstekend voorbeeld. Daniel Bedingfield is een gedreven pop artiest met een goede moraal, geen hang naar teveel uiterlijkheden en doordachte teksten waarvan de romantiek tieners aanspreekt maar de teksten geschreven zijn vanuit een leefstijl die verweven is met de Bijbel.
Hetzelfde zie je bij Alice Cooper, maar dan met horror elementen. :shock: :mrgreen:

Natasha Bedingfield doet op haar manier hetzelfde als haar broer.
Anastacia komt wellicht niet uit een typisch christelijke achtergrond maar zoekt in haar teksten wel naar een meer volwassen lijn en geeft naar haar beste weten hints over bidden en geloof.
Avril Lavigne steekt meiden een hart onder de riem door te zingen over een jongen die verder wil gaan waarbij zij hem min of meer van haar bed trapt. Onderschat niet de invloed van zo'n eenvoudig statement. Dit is positief.

Ik wil wat dat betreft graag ieder initiatief op dit gebied toejuichen. Het gaat nooit gebeuren dat de top 40 of bredere popscene aangevoerd zal worden door christenen die alleen bijbelse songs of evangelisatie liederen zingen die goedgekeurd zijn door de dominee of vereniging van kerkelijke juistheid (of zoiets).

De samenleving heeft muziek nodig die spreekt over alle gebieden van het leven. En het zou goed zijn als meer mensen met integriteit en diepgang zouden zingen over deze uiteenlopende onderwerpen.

Aragorn schreef:Ik had verder wel verwacht dat je over Nirvana zou beginnen (niet over Lenny Kravitz en Radiohead), Kurt Cobain had namelijk niet de meest positieve levensinstelling. Ik heb daar niet zo'n probleem mee, zelf ben ik ook niet altijd optimistisch. En een nummer als Smells Like Teen Spirit rockt niet alleen geweldig fijn, maar laat ook erg mooi de onzekerheid die je als puber kunt hebben zien. Ik kan het overigens ook niet laten om dan gelijk de Tori Amos-cover ervan aan te raden, een mooi contrast met het origineel en erg breekbaar. :)

Vloeken heb ik overigens nog niet gehoord.

Ik zie uit naar je uitgebreidere reactie. :)

Oh, en waarom ik het minder zinvol vind om het over specifieke bands te hebben is omdat het probleem (iig door Joe Schimmel) ook algemeen gesteld wordt. Namelijk: alle popmuziek is slecht, van de duivel, etc. En die stelling klopt niet, dat is waar het over ging. Dat er wel muziek is die slecht is, dat zal ik niet ontkennen. Ook zeg ik niet dat ik heilig ben, maar er is niets dat zo'n algemene demonisering van muziek (wat dan weer leidt tot ziekelijke uitspraken als "alles waar gitaar en drum in voorkomt is van de satan!") rechtvaardigt.

Ik kan beter mijn kop houden. Aragorn zegt het beter. :D

Terug naar “Archief”