Besef jij wat God voor jou gedaan heeft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Green

Re: Besef jij wat God voor jou gedaan heeft?

Berichtdoor Green » 05 jul 2005 05:18

jas schreef:
savemysoul schreef:Besef jij werkelijk wat God voor jou gedaan heeft, door Zijn zoon Jezus naar de wereld te sturen?

Beantwoord die vraag eerst en lees dan onderstaand verhaal.

Een brugwachter in de Verenigde Staten moest er dagelijks voor zorgen dat, wanneer de trein kwam, de brug omlaag was zodat de trein veilig de rivier over kon. De brugwachter had ook een zoontje, een klein jochie nog. Op een dag ging het zoontje mee met z'n vader. Samen stonden ze in de brugwachterstoren te kijken vanuit de cabine op die grote hoogte. Het zoontje ging op een gegeven moment even naar buiten, en speelde en klauterde wat op de brug. Dan schrikt de brugwachter hevig op, wanneer hij een toeter hoort. De trein komt er aan!! Hij heeft 1 seconde om te beslissen wat hij gaat doen... De brug omlaag laten, zodat de trein vol mensen, die allemaal familie hebben, kan door rijden, maar dan wordt z'n zoontje vermorzeld, OF, de brug omhoog laten, dan blijft z'n zoontje leven maar zal niemand in de trein het overleven. Hij heeft besloten de brug omlaag te doen, maar dit doet hem zo ontzettend veel pijn, z'n eigen zoon is zojuist overleden! Van verdriet bonkt hij op de ramen. Toen de trein voorbij kwam zwaaiden alle mensen in de trein naar hem, omdat ze dachten dat hij ook zwaaide...

Ik vind dat een dergelijke situatie zich in werkelijkheid nooit zou mogen voordoen. Typisch een geval van onvoldoende veiligheidsmaatregelen. Als de brugwachter bijv. een hartaanval had gekregen, had hij ook de brug niet kunnen bedienen en was ook iedereen dood geweest.

Ik begrijp ook niet waarom die brug niet gewoon naar beneden was.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jul 2005 07:55

Ik ben het helemaal met Green eens.

Dit is een slecht voorbeeld. Jezus is nooit martelaar geweest maar Middelaar.

God heeft bij de zondeval al reeds besloten om Zijn Zoon te geven. Jezus was zich daar ten volle van bewust en heeft zich ook volkomen geschikt. (zonder al te veel de 3 personen uit een te rafelen)

Ook de de mensen in de trein lijken mij niet goed als voorbeeld. Niet iedereen is door het offer van Christus gespaard gebleven. Alleen degene die Hij van Zijn Vader gekregen heeft.

De zondeval is geen ongelukje geweest. Dat zou betekenen dat God het is overkomen en toen in een schrik beweging heeft gehandeld. Maar dat lijkt me strijdig met Gods macht.

Verder sta ik er nogal van te kijken dat mensen roepen God te kunnen doorgronden. Mogelijk denken ze dat ze dat kunnen, maar een bijbels basis is er niet voor te vinden. Noem het doctrine, noem het zoals je wilt. Maar voor iemand die de bijbel voor Gods Woord houdt zal dit de ene mogelijke conclusie zijn.

33 ¶ O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
34 Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
36 Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Green

Berichtdoor Green » 05 jul 2005 17:27

Ik wacht ook nog steeds op overeenkomsten en verschillen.

Green

Re: Besef jij wat god voor jou gedaan heeft?

Berichtdoor Green » 08 jul 2005 17:14

Green schreef:Wij willen het lijden van de Heere Jezus menselijk voorstellen, maar volgens mij is dat onmogelijk.

Wil ik toch op terug komen. Het is wel mogelijk om het enigzinds menselijk voor te stellen, maar laten we het dan met de 'menselijke voorbeelden' uit de bijbel houden.
b.v. Jesaja 53.

Het verhaal van de brugwachter komt mij als een verhaal over wat medelijden moet opwekken. Dat zou betekenen dat we medelijden met God moeten hebben. Onmogelijk en nooit Gods bedoeling met het lijden van de Heere Jezus.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 10 jul 2005 17:33

Kan iemand mij het nut van het sterven van Jezus uitleggen? In het verhaal van dat jongetje en de brug zie ik direct de relatie tussen het dichtgooien van de brug en het redden van mensenlevens. Maar in het verhaal over Jezus niet echt. Waarom is zijn sterven nodig om mensenlevens te redden?

heiden :mrgreen:

Green

Berichtdoor Green » 11 jul 2005 04:23

heiden schreef:Kan iemand mij het nut van het sterven van Jezus uitleggen? In het verhaal van dat jongetje en de brug zie ik direct de relatie tussen het dichtgooien van de brug en het redden van mensenlevens. Maar in het verhaal over Jezus niet echt. Waarom is zijn sterven nodig om mensenlevens te redden?

De dood is de straf op de zonde. Door Zijn dood heeft de Heere Jezus de straf betaald. Hierdoor krijgen de mensen (zondaren) weer een recht op het eeuwige leven. Zijn dood is het leven, Zijn leven de zaligheid.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 jul 2005 17:06

hmm.....

Maar ik bedoel eigenlijk; Waarom moet er tegenover dat vergeven van zonden persé iets naars staan. Waarom kon God niet gewoon zeggen; De zonden van de mensheid zijn vergeven en Jesus blijft leven/sterft een natuurlijke dood! Waarom zo ingewikkeld?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 jul 2005 18:13

heiden schreef:hmm.....

Maar ik bedoel eigenlijk; Waarom moet er tegenover dat vergeven van zonden persé iets naars staan. Waarom kon God niet gewoon zeggen; De zonden van de mensheid zijn vergeven en Jesus blijft leven/sterft een natuurlijke dood! Waarom zo ingewikkeld?

* Zozo, onze zonde is dus is kleins, wat God zo ff recht kan zeggen, zo van 'Ach ach, laat ik het maar door de vingers zien'.
* Ten tweede heeft God dit zo uitgedacht, en waarom Hij dit juist zó gedaan heeft? Ik weet Gods gedachten niet.
* Toch vind ik dit juist heel onbegrijpelijk mooi. Liefdevoller kan niet. Ik heb daar gewoon geen woorden voor om dat uit te leggen.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 jul 2005 19:27

Als je gelooft dat God een onmetelijk groot heelal kan maken, en een aarde met al het leven daarop enz enz, waarom zou ie dat dan niet "ff recht kunnen zetten"?

En daarnaast; Als Jezus=God=HeiligeGeest, dan weet Jezus toch ook dat ie niet echt dood gaat? Hoe moet je dat dan zien? Wat is er dan nog mooi aan?

:?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 jul 2005 19:36

heiden schreef:Als je gelooft dat God een onmetelijk groot heelal kan maken, en een aarde met al het leven daarop enz enz, waarom zou ie dat dan niet "ff recht kunnen zetten"?

En daarnaast; Als Jezus=God=HeiligeGeest, dan weet Jezus toch ook dat ie niet echt dood gaat? Hoe moet je dat dan zien? Wat is er dan nog mooi aan?

Hier snap je me dus niet goed. Tuurlijk! God is Almachtig en Hij kan alles! Ik bedoel: Jij vind dus wel dat God uit het niets wel ff je zonde door de vingers kan zien zonder dat daar iets voor hoef te gebeuren, als of het over iets nietszeggends gaat. Jezus is voor mij aan het kruis gegaan, en dan ga je inzien wat je zonde is, je krijgt schaamte berouw, maar ook blijdschap vreugde enz. Hierdoor zie je in wat je zonde is. Stel je voor dat God mijn zonde zomaar door de vingers ziet, zie ik ook niet in hoe erg het is.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 jul 2005 19:39

heiden schreef:Als je gelooft dat God een onmetelijk groot heelal kan maken, en een aarde met al het leven daarop enz enz, waarom zou ie dat dan niet "ff recht kunnen zetten"?

Als Jezus dood was gebleven, bleven wij ook dood, vandaar dat Hij opgestaan is !:) niet mooi??? Hartstikke mooi! En zoals ik al zij, verder kan ik dit niet uitleggen, waarom God dat nou precies zo doet.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 jul 2005 19:46

Je moet het geloven, heiden, je moet het geloven. Logisch is het allemaal niet, maar als je gelooft komt alles goed. En wie het geloof van een mosterdzaadje - en wat is nou een mosterdzaadje - heeft kan alles: bergen verplaatsen, over water lopen en nog veel meer. 8)

Mooie avatar trouwens; Carnivàle heerscht. :)

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 jul 2005 20:14

marina87 schreef: Hier snap je me dus niet goed. Tuurlijk! God is Almachtig en Hij kan alles! Ik bedoel: Jij vind dus wel dat God uit het niets wel ff je zonde door de vingers kan zien zonder dat daar iets voor hoef te gebeuren, als of het over iets nietszeggends gaat. Jezus is voor mij aan het kruis gegaan, en dan ga je inzien wat je zonde is, je krijgt schaamte berouw, maar ook blijdschap vreugde enz. Hierdoor zie je in wat je zonde is. Stel je voor dat God mijn zonde zomaar door de vingers ziet, zie ik ook niet in hoe erg het is.

Ok, maar wat denk je dan van ongelovigen. Denk je soms dat ik niet weet wanneer ik iets verkeerd doe? Dat ik geen berouw ken? Dat heeft helemaal niets met geloven dat jezus voor je is gestorven te maken.

En dan nog ff die vraag over de drie-eenheid; Is het echt zo mooi/moeilijk om je zoon (die je dan ook weer zelf bent??) te laten sterven met de wetenschap dat het eigenlijk niet sterft.

@collateral: Ja, maar dat geloven wordt er niet makkelijker op als er zoveel vragen zijn.

offtopic: Carnivàle heerst zeker! Echt een van de beste series van de laatste jaren. Volg je het trouwens via de tv? Ik heb na het zien van de 1ste aflevering alles van internet geplukt, maar dat is niet aan te raden. De serie is zo verslavend, dat ik alles wat er tot nu toe gemaakt is in 1 stuk door heb zitten kijken, en nu zit ik zonder..... :( ......maar ik weet tenminste wel wie/wat Management is :wink:

Danny@!
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Danny@! » 11 jul 2005 20:38

heiden schreef:Kan iemand mij het nut van het sterven van Jezus uitleggen? In het verhaal van dat jongetje en de brug zie ik direct de relatie tussen het dichtgooien van de brug en het redden van mensenlevens. Maar in het verhaal over Jezus niet echt. Waarom is zijn sterven nodig om mensenlevens te redden?

Hoi Heiden...een goede vraag.

Hier in de westerse wereld kijkt men naar Jezus genageld aan het kruis. Het lijden wordt door de mens in stand gehouden, terwijl Jezus het voorbeeld gaf hoe ieder mens zijn of haar kruis kan dragen hier op aarde om te komen bij de onvoorwaardelijke liefde, die erachter ligt. Hij heeft niet gezegd: “Hang een kruis met mij eraan genageld in uw huiskamer of om uw hals”, nee…draag uw kruis met liefde accepteer en leer voelen wat daarachter ligt… liefde… de sleutel tot vrede.

Jezus is niet voor onze zonde gestorven....ten eerste is hij vermoord door "derden"...en ieder is verantwoordelijk voor zijn of haar daden...en zal zelf weer in het reine moeten komen hiermee door het goed te maken...in dit leven of het volgende...zo zie ik het!!

Groeten Danny :D

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 jul 2005 20:42

heiden schreef:@collateral: Ja, maar dat geloven wordt er niet makkelijker op als er zoveel vragen zijn.

Mijn reactie was ook enigszins sarcastisch - hoewel ik de woorden van Jezus in Mattheüs 17:20 wel geloof. De meeste religieuze dogma's vind ik echter ongeloofwaardig.

Offtopic: Carnivàle: check PB. ;)

Terug naar “Archief”