Riska schreef:In de PKN is Spreuken aan de orde. Vanmorgen was dat Spreuken 31: 10 en verder (loflied op de sterke vrouw!). Daarin komt o.a. voor dat zij de slaven opdrachten geeft.
Waar staat dat dan, dat ze de slaven opdracht geeft? Ik herken dat niet in het hoofdstuk dat je noemt. Er staat alleen dat die vrouw vreselijk hard werkt; 'k heb altijd ontzettend veel bewondering voor d'r gehad...
(Overigens staat in mijn Bijbel nog 'deugdzame' (= geneigd tot het goede) huisvrouw wat volgens mij meer omvat dan alleen 'sterk'.)
Riska schreef:Is er nu nog slavernij dan?
Jazeker, wat dacht je van de moderne slavenhandel in de vorm van betaald voetbal?

('k Denk alleen dat de moderne slaven er iets meer geld aan overhouden dan de slaven in vroeger tijden

Riska schreef:In de boeken van de wetgeving (Deuteronomium, Leviticus) komt steniging voor bij overspel, bij het misbruiken van Gods naam. Waarom handhaven we dat dan niet?
Kortom: niet alles gaat op en er zijn dingen die wel degelijk tijdgebonden waren. We hebben de mond vol van de Sjaria bij de moslims, maar als wij de Bijbel zeer letterlijk nemen, verschillen die praktijken niet zoveel. Alleen zeggen wij dat wij geciviliseerder, meer ontwikkeld zijn en het 'dus' niet meer zo doen.
Dus: waarom schaffen wij het ene af - of volgen die opdrachten niet meer - en waarom moet alles wat Paulus over de vrouw gezegd heeft (een kind van zijn tijd!) wel voor eeuwig vastliggen?
Ik vind dat niet consequent...
Het lijkt me toch dat je minimaal de Tien Geboden kunt houden. Helaas doen we dat in Nld niet meer, maar van die geboden is er nog niet eentje overbodig geworden. Je hoeft ook niet de letterlijke straffen over te nemen uit de Bijbel; als de straf maar in verhouding staat tot de (mis)daad (bij de ene komt een geldboete heel hard aan; een ander heeft geld genoeg en is meer 'gebaat' bij "zitten" of een taakstraf). Overigens leuk voor een nieuw topic: zou de herinvoering van lijfstraffen de misdaad/criminaliteit verminderen? Overspel en misbruik van Gods Naam zijn denk ik dingen die jij ook nog steeds niet door de beugel vindt kunnen. Toch?
Kun je een voorbeeld geven van een wet (of regel) die in de Bijbel staat en die nu niet meer zou gelden? Waarom dié juist tijdgebonden zou zijn?