Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2005 23:07

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt Jas. Kerk met hoofdletter K is de gemeente van Jezus Christus, ieder van wie Hij het hoofd is, die in Hem is ingelijfd

Ongeacht van welke kerk je komt of dat je naar een specifieke kerk gaat.

Kerk = Wat van de Here is. En dan ben je door Hem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 jul 2005 23:55

Marnix schreef:Ik denk dat je het verkeerd begrijpt Jas. Kerk met hoofdletter K is de gemeente van Jezus Christus, ieder van wie Hij het hoofd is, die in Hem is ingelijfd

Ik begrijp wat de Kerk met een hoofdletter voorstelt Marnix. Maar ik blijf erbij dat de Kerk met een hoofdletter niet de zaligheid schenkt. Zij is de vergadering van de gezaligden, maar niet de oorsprong of geefster van de zaligheid zelf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 08:55

Ik ook :) je bent lid van die Kerk omdat je zalig bent, niet zalig omdat je in die Kerk bent, want de zaligheid is de toelatingseis :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 jul 2005 10:16

Het zalig zijn is niets dan Genade onverdiend,je hooguit de toeeigening van het Heil en ook dat zou je als Genade kunnen zien of ervaren .

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2005 18:10

jas schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat je het verkeerd begrijpt Jas. Kerk met hoofdletter K is de gemeente van Jezus Christus, ieder van wie Hij het hoofd is, die in Hem is ingelijfd

Ik begrijp wat de Kerk met een hoofdletter voorstelt Marnix. Maar ik blijf erbij dat de Kerk met een hoofdletter niet de zaligheid schenkt. Zij is de vergadering van de gezaligden, maar niet de oorsprong of geefster van de zaligheid zelf.

Daarin ben ik het helemaal met je eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jul 2005 21:12

Marnix schreef:
jas schreef:

Daarin ben ik het helemaal met je eens.

Maar wat is dan je gereformeerde overtuiging? Want als je het met mij eens bent, kun je het niet met Lichtzwaard eens zijn. Terwijl je daarvan beweerde dat je het als rasechte gereformeerde er helemaal mee eens was.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2005 01:00

Ik ben het zowel met jou als met Lichtzwaard eens dat je heil niet alleen binnen een bepaald kerkgenootschap te krijgen is...

Het is te krijgen in het offer van Jezus Christus, en als geredde mensen kom je als je daar de kans voor hebt samen in een gemeente. Maar heil kan nooit aan het bezoeken van een bepaalde gemeente gekoppeld worden.

Vandaar dus dat ik het met jou en Lichtzwaard eens ben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jul 2005 07:26

Marnix schreef:Ik ben het zowel met jou als met Lichtzwaard eens dat je heil niet alleen binnen een bepaald kerkgenootschap te krijgen is...

Het is te krijgen in het offer van Jezus Christus, en als geredde mensen kom je als je daar de kans voor hebt samen in een gemeente. Maar heil kan nooit aan het bezoeken van een bepaalde gemeente gekoppeld worden.

Vandaar dus dat ik het met jou en Lichtzwaard eens ben.

Maar daar gaat mijn vraag nu juist over. Want dit is niet wat Lichtzwaard beweert. Lichtzwaard maakt het verkrijgen van het heil wel degelijk mede afhankelijk van de kerk.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 jul 2005 07:34

jas schreef:Maar daar gaat mijn vraag nu juist over. Want dit is niet wat Lichtzwaard beweert. Lichtzwaard maakt het verkrijgen van het heil wel degelijk mede afhankelijk van de kerk.

Dat gevoel heb ik ook. Dat er geen zaligheid buiten de kerk is (dat leren zowel Rome als de reformatie), is wat anders dan dat de zaligheid uit de kerk is (wat alleen Rome cs leert).
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2005 12:28

Jas, hij maakt het niet afhankelijk van de kerk maar van de Kerk. Van de Kerk met hoofdletter H ben je lid als je kind van God bent... Dan word je automatisch deel van het lichaam van Christus.... en dat wordt bedoeld met Kerk. Ook al ga je dan niet naar een kerk of naar een kerk die niet helemaal bijbels is, dat doet er niet toe. Je bent toch lid van een gemeente, namelijk de gemeente van Christus, die bestaat uit mensen uit allerlei kerken en mensen die niet naar de kerk gaan.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 jul 2005 12:44

Marnix schreef:Ook al ga je dan niet naar een kerk of naar een kerk die niet helemaal bijbels is, dat doet er niet toe. Je bent toch lid van een gemeente, namelijk de gemeente van Christus, die bestaat uit mensen uit allerlei kerken en mensen die niet naar de kerk gaan.

Hoe kan iemand die niet tot een kerk behoort wel tot de Kerk behoren?

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jul 2005 12:52

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Ook al ga je dan niet naar een kerk of naar een kerk die niet helemaal bijbels is, dat doet er niet toe. Je bent toch lid van een gemeente, namelijk de gemeente van Christus, die bestaat uit mensen uit allerlei kerken en mensen die niet naar de kerk gaan.

Hoe kan iemand die niet tot een kerk behoort wel tot de Kerk behoren?

Dat hangt er dus vanaf wat je onder Kerk of kerk verstaat.
Wat Marnix probeert duidelijk te maken is, dat je niet tot de kerk - als instituut - kan behoren, maar omdat je gelovig bent en de Heer wil dienen, wel tot de Kerk = Gemeente van Christus behoort.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 jul 2005 13:21

Riska schreef:Dat hangt er dus vanaf wat je onder Kerk of kerk verstaat.
Wat Marnix probeert duidelijk te maken is, dat je niet tot de kerk - als instituut - kan behoren, maar omdat je gelovig bent en de Heer wil dienen, wel tot de Kerk = Gemeente van Christus behoort.

Ik begrijp Marnix denk ik wel goed. Ik ben het alleen niet helemaal met hem eens. Ik geloof dat de Heere zijn kinderen uit alle kerken verzamelt, zelfs uit de mijne. Maar een Kerk buiten de kerk klinkt me een beetje mystiek in de oren. Want als je gelooft dat het Woord vlees is geworden, is er niets op tegen om ook te geloven dat de Kerk een instituut is geworden. Toch?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 14:02

Hm dan zouden Thuislezer eeuwig buitenvallen ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jul 2005 14:24

Maja de Bij schreef:Ik begrijp Marnix denk ik wel goed. Ik ben het alleen niet helemaal met hem eens. Ik geloof dat de Heere zijn kinderen uit alle kerken verzamelt, zelfs uit de mijne. Maar een Kerk buiten de kerk klinkt me een beetje mystiek in de oren. Want als je gelooft dat het Woord vlees is geworden, is er niets op tegen om ook te geloven dat de Kerk een instituut is geworden. Toch?

Dat je "zelfs uit jouw kerk", zoals je zegt, de Heer zijn kinderen verzamelt, geeft me het gevoel, dat je het er niet zo best hebt of goed vindt... :wink: Maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt.
De kerk - bewust even met een kleine letter - is in die zin mensenwerk, dat daar regels gegeven zijn, die soms niet uit de Bijbel op te maken zijn. Kerkordelijke zaken dus. Instituten, die dan wel proberen de boodschap van Christus op hun wijze te brengen, maar: het blijft mensenwerk. Zelfs instituten, die zeggen dat ze rechtstreeks door God verondonneerd zijn (zoals bv. de RK). Soms heb ik de neiging om dat instituut kerk de rug toe te draaien, als ik zie hoe mensen met elkaar omgaan, wat die kerk namens mij allemaal zegt.
Maar dat betekent niet dat ik mijn geloof verlies.
Eigenlijk moet je niet spreken van de Kerk als je de Gemeente van onze Heer Jezus Christus bedoelt. Die houdt zich niet aan kerkmuren, om er bij te horen is er geen ander voorschrift, dan dat je de Heer liefhebt, Zijn geboden onderhoudt en je volkomen afhankelijk weet van Zijn liefde en genade.
Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven, die buiten de aardse kerken om, wel tot die Gemeente van Christus behoren.

Raido schreef:Hm dan zouden Thuislezer eeuwig buitenvallen

Uit bovenstaande kan je dus opmaken, dat dat niet het geval is: het gaat om de intentie, om wat een mens gelooft, niet of hij/zij wel tot een kerk behoort.

Terug naar “Archief”