They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2005 10:16

jacobH schreef:zomaar een citaat en mogelijk off topic.

gisteravond hoorde ik het volgende.

Waar moet een zomerhit aan voldoen.

Het moet vrolijk zijn. De clip moet mooie mensen bevatten en er moet sex in voorkomen.

Inderdaad offtopic ja, maar wel een mooi voorbeeld dat de noodzaak van een verbod op airplay voor de hersenloze tmf-achterban onderstreept.

Overigens zijn er ook genoeg zomerhits waar geen seks in voorkomt dacht ik. Zoals die Summerjam van vorig jaar bijvoorbeeld.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 jul 2005 10:38

rotss schreef:een vriend van de wereld zijn, tja wat zou daar mee bedoelt worden. voor mij ligt dat misschien in jou ogen te simpel, of te streng, t'is maar net hoe je het wilt zien. Ik kan niet van alles "genieten" wat de wereld te bieden heeft, wat dan acht ik mijzelf een vriend van de wereld.

Wat bgedoel je met genieten?

Ik vraag mij nu nog steeds af of jij misschien wel duidelijke normen over die vriendschap en het behagen hebt?

hoe bedoel je??

Naar mijn weten heb ik weergegeven dat ik geen algemen normen kan aangeven, wel waarden. Vanuit jou reacties vraag ik mij af of jou misschien wel normen hebt? of waarden?

scape[/quote]

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2005 10:39

Denkt aan clip met vrouwelijk schoon met shakende voorhangsels.. ja dat was summerjam..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2005 10:44

De clip ken ik dan weer niet, maar ik dacht dat het over de tekst ging. Anyway, shakende voorhangsels zijn nog geen seks natuurlijk, hoewel ik milkshakende sistah's ook niet aangenaam vind om te bekijken.

debutler

Berichtdoor debutler » 05 jul 2005 11:00

Ik denk dat het goed zou zijn om het Philippenzen 4:8 principe hier toe te passen.

Philippenzen 4:8
8 Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve;

Kijk vanuit dit principe naar de cultuur. Niet vanuit een zoeken naar Satan en verderf. Niet vanuit een drang om te bewijzen hoe machtig het kwaad is. Want als je naar de cultuur kijkt en alles afkeurt zonder het te testen gooi je de kans om zout en licht te zijn grotendeels weg. En dan wordt je als christen deels vruchteloos.

Mattheüs 5:13-16
13 Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal [het] gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden.
14 Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn.
15 Noch steekt men een kaars aan, en zet die onder een koornmaat, maar op een kandelaar, en zij schijnt allen, die in het huis [zijn];
16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

Het heeft geen zin om met z'n allen christelijk te gaan doen in een beschutte kerkelijke omgeving terwijl de wereld hongert naar gerechtigheid, verzoening en bevrijding.
Als christenen niet meer in de samenleving willen zijn om smaak te geven zal God anderen gaan gebruiken om dit te doen.

God wil dat we meedoen in de cultuur, hij heeft ons positieve middelen gegeven waarmee we dit kunnen doen. Hij geeft ons kracht en inspiratie als we ons willen inzetten. Hij vraagt ons niet om met z'n allen weg te schuilen van de wereld maar om zijn wil te doen en zijn opdracht uit te voeren IN de wereld.

Als je besluit dat bepaalde dingen in de cultuur niet voor jou zijn omdat je er moeite mee hebt, dan hoop ik wel dat je dat besluit met de Heer maakt. Maar vraag je ook af wat je voor Hem kunt doen in de samenleving en cultuur. Waar kun jij wel wat mee?

8Summing it all up, friends, I'd say you'll do best by filling your minds and meditating on things true, noble, reputable, authentic, compelling, gracious--the best, not the worst; the beautiful, not the ugly; things to praise, not things to curse. Philippenzen 4:8 [the message]

13"Let me tell you why you are here. You're here to be salt-seasoning that brings out the God-flavors of this earth. If you lose your saltiness, how will people taste godliness? You've lost your usefulness and will end up in the garbage.
14"Here's another way to put it: You're here to be light, bringing out the God-colors in the world. God is not a secret to be kept. We're going public with this, as public as a city on a hill. 15If I make you light-bearers, you don't think I'm going to hide you under a bucket, do you? I'm putting you on a light stand. 16Now that I've put you there on a hilltop, on a light stand--shine! Keep open house; be generous with your lives. By opening up to others, you'll prompt people to open up with God, this generous Father in heaven. Mattheüs 5:13-16 [the message]

Laatst gewijzigd door debutler op 05 jul 2005 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 05 jul 2005 11:03

Wat bgedoel je met genieten?

genieten is ergens plezier aan beleven, iets doen of in dit geval ergens naar luisteren omdat je het fijn vind en je d'r lekker bij voelt.

Naar mijn weten heb ik weergegeven dat ik geen algemen normen kan aangeven, wel waarden. Vanuit jou reacties vraag ik mij af of jou misschien wel normen hebt? of waarden?

waar maak je dat uit op dan?
ik heb naar mijn weten ook geen algemene normen aangegeven en idd ook geen algemene waarden.

staat er niet in de Bijbel, alle dingen die niet tegen Mij zijn, zijn voor Mij?

de tekst wie een vriend van de wereld wil zijn etc, was een antwoord op deze tekst. werd nogal in een verkeerd daglicht geplaatst lees ik eronder :wink:

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 05 jul 2005 11:44

debutler,
ik meen het oprecht als ik zeg dat ik de teksten die je net aanhaalde ter harte neem. maar hiermee moeten we ook goed onthouden wat er in Efeze 4 17: 32 staat over dit onderwerp.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2005 13:21

Eigenlijk heeft deButler alles al gezegd, maar nog even op JacobH reagerend: waarom haal je dat erbij? Wat is je doel met dat citaat? Ik bedoel: is daarom alle (zomerse) muziek fout?

debutler

Berichtdoor debutler » 05 jul 2005 15:37

Tuurlijk!
Maar dit gedeelte gaat natuurlijk over het meedoen aan zaken die het licht niet kunnen verdragen. Niet over met interesse en medeleven luisteren naar wat mensen te zeggen hebben (door kunst en muziek).

Er zijn mensen die naar muziek luisteren die aansluit bij hun (slechte) moraal.
Er zijn zelfs mensen die zich laten meeslepen door van alles en nog wat en verkeerde keuzes maken.
Maar ik geloof dat een opstelling van raak niet, 'smaak niet/blijf er vanaf' dit niet verhelpt maar eerder versterkt.
Als mensen steeds tegen je zeggen dat iets verkeerd is dan wordt het soms aantrekkelijker.

Maar als je als tiener al leert dat je sterk genoeg kunt worden om zelf goede en weloverwogen keuzes te kunnen maken in het leven, en je wordt op een positieve manier geholpen om je zo te ontwikkelen dan heb je daarmee een voordeel.

Daarom vind ik het jammer als christenen de optie van wegvluchten en demoniseren nemen. God laat ons hier leven met het risico dat we fouten zullen maken. Hij wil dat we zelf leren, zelf nadenken, zelf kiezen en niet dat anderen dat voor ons doen. Dus als je zelf je kleuze maakt dan is het goed. Maar als we elkaar van alles gaan opleggen niet.

Kolossenzen 2:16-23 [Statenvertaling]
16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest [dags], of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
18 Dat [dan] niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses;
19 En het Hoofd niet behoudende, uit hetwelk het gehele lichaam, door de samenvoegselen en samenbindingen voorzien en samengevoegd zijnde, opwast met goddelijken wasdom.
20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?
21 [Namelijk] raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.
22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, [ingevoerd] naar de geboden en leringen der mensen;
23 Dewelke wel hebben een [schijn] rede van wijsheid in eigenwilligen [gods] dienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, [doch] zijn niet in enige waarde, [maar] tot verzadiging van het vlees.

Kolossenzen 2:16-23 [the message]
16So don't put up with anyone pressuring you in details of diet, worship services, or holy days. 17All those things are mere shadows cast before what was to come; the substance is Christ.

18Don't tolerate people who try to run your life, ordering you to bow and scrape, insisting that you join their obsession with angels and that you seek out visions. They're a lot of hot air, that's all they are. 19They're completely out of touch with the source of life, Christ, who puts us together in one piece, whose very breath and blood flow through us. He is the Head and we are the body. We can grow up healthy in God only as he nourishes us.

20So, then, if with Christ you've put all that pretentious and infantile religion behind you, why do you let yourselves be bullied by it? 21"Don't touch this! Don't taste that! Don't go near this!" 22Do you think things that are here today and gone tomorrow are worth that kind of attention? 23Such things sound impressive if said in a deep enough voice. They even give the illusion of being pious and humble and ascetic. But they're just another way of showing off, making yourselves look important.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 05 jul 2005 16:31

Waar gaat de discussie nu nog over?

Volgens mij ging het over de vraag of seculiere muziek fout is. Om het weer even helder te krijgen.

Wat mij altijd opvalt is de enorme kortzichtigheid van mensen die tegen secumuziek zijn en tegen echte literatuur enz.

Rotss, denk je nu echt dat er geen cd's zijn met 17 goede nummers? Uit wat voor wereld kom jij? heb jij sowiezo wel eens een seculier nummer of cd gehoord?

En jakobH, ik meen uit jouw offtopic post op te kunnen maken dat een mening van iets, kwam het toevallig uit de volkskrant?, voor jouw gelijk zegt dat alle zomerhits fout zijn?

Misschien kunnen we eerst eens even echt luisteren naar muziek en ons verdiepen in de popcultuur, anders wordt dit een geblaat tot in der eeuwigheid.

Haal dat bord voor de kop eens even weg;-)
The more you see the less you know

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2005 16:33

Daar kan ik behoorlijk inkomen meneer Maurits! :)

debutler

Berichtdoor debutler » 05 jul 2005 16:52

We zitten nog redelijk in het onderwerp denk ik. Het begon met de video van Joe Schimmel.

Op een U2 forum hebben ze er ook een discussie over.
http://forum.interference.com/t129549.html

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2005 17:15

Het heeft nog wel met de discussie te maken, maar deze uitspraak van Maurits deel ik:

Misschien kunnen we eerst eens even echt luisteren naar muziek en ons verdiepen in de popcultuur, anders wordt dit een geblaat tot in der eeuwigheid.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 05 jul 2005 18:02

dit is toch een discussie over de voor en tegens van popmuziek/ wereldse muziek. waarom wordt het niet geaccepteerd als iemand daar een andere mening over heeft? waarom wordt er gelijk gesuggereerd dat iemand er dan niks vanaf weet? jammer genoeg hebben jullie het mis, volgens mij heb ik al eerder genoemd dat ik tot ongeveer drie kwart jaar geleden alleen maar popmuziek luisterde.
ik snap niet waarom jullie die popmuziek zo fel verdedigen, ik bedoel als je er niks verkeerds in ziet waarom zou je je er dan zo druk om maken??

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jul 2005 18:09

maurits schreef:Waar gaat de discussie nu nog over?

Volgens mij ging het over de vraag of seculiere muziek fout is. Om het weer even helder te krijgen.

Wat mij altijd opvalt is de enorme kortzichtigheid van mensen die tegen secumuziek zijn en tegen echte literatuur enz.

Rotss, denk je nu echt dat er geen cd's zijn met 17 goede nummers? Uit wat voor wereld kom jij? heb jij sowiezo wel eens een seculier nummer of cd gehoord?

En jakobH, ik meen uit jouw offtopic post op te kunnen maken dat een mening van iets, kwam het toevallig uit de volkskrant?, voor jouw gelijk zegt dat alle zomerhits fout zijn?

Haal dat bord voor de kop eens even weg;-)

voor alle duidelijkheid heb ik een hoofd. Het kan misschien te maken hebben met de cultuur waarin jij leeft, maar laten we de normale fatsoensnormen in ere houden.

Ik wil alleen maar aangeven dat een kenner (een producer) in een interview met rtl4 aangeeft waar volgens hem een hit aan moet voldoen. Nou dat antwoord geeft te denken. Natuurlijk komen jullie allemaal met uitzonderingen, maar ik hoef MTV of TMF maar op te zetten. En de billen en borsten worden door het scherm gedrukt. Laten we het nog maar even niet over de vrije seksuele moraal en het taalgebruik hebben. Nog niet zolang geleden hoorde ik een liedje dat volgens de DJ een hit was waar ik het hele liedje lang werd gezongen hoe horny ze die avond wel niet was. Het spijt me, maar ik noem dat alles behalve christelijk. Walgelijk platvloers.

En verder meen ik wel te weten waar ik over praat. Het is wel een erg zwak bod om je discussie partner te ontkrachtigen door hem gebrek kennis te verwijten. Dat staat niet alleen arrogant, maar ook niet al te slim.

verder heb ik hierover wel goed nagedacht. Hierbij een stuk waar ik nog steeds achter staat wat ik eerder op refoweb heb gepost.

Let vooral op het woordje MIJN, omdat mijn visie niet perse de juiste is. Ik heb een aantal handicaps bij het beoordelen.

Deze zijn.
Het radicaal (met mijn gevoel) afzweren van pop (house, rock, ed.) omdat ik meende dat deze muziek mij verkeerd beïnvloede, en omdat ik meende dat dit de innerlijke onrust in mij veroorzaakte.
Ik ben me ervan bewust dat ik ook muziek heb weggegooid waar waarschijnlijk niets mis mee was. Maar ik stond toen op het standpunt; alles wat me aan die tijd herinnerde gaat overboord.
Ik heb zelf geen wetenschappelijke kennis van pop muziek. Wat ik weet is van publicaties maar nog meer werk ik met mijn gevoel. En ik weet dat gevoel niet altijd de waarheid is.

mijn beoordelingscriteria.

Criterium 1 oorspong van een muziekstijl

Bij het beoordelen van een muziekstijl bijvoorbeeld Barok, House, Rock n roll ed. Moet worden gekeken naar de oorsprong. Waar is deze muziek gemaakt (uit welke sub cultuur komt dit, wat is de gedachte in deze sub cultuur)
Bij het niet beoordelen van deze zaken doe je ( m.i) je op zeer gevaarlijk terrein begeven. Als je echt iets niet kan weten dan ben je m.i. vrij.
Bij maken van Geestelijke muziek (gospel muziek) zal rekening moeten worden gehouden met de muziek stijl die je gebruikt. De rock n roll stijl (en stromingen die daar weer vanaf zijn gesplitst) vind ik een heel dubieuze stijl omdat deze is ontstaan in de jaren 50 en samenging met het vrijheidsdenken zonder God. Verder als ik naar de E.O jongere dagkijk. Kan ik weinig verschil zien tussen een concert van bijvoorbeeld Roxette, of een populaire jongensband met de optredens op een E.O jongerdag. Ik vraag me werkelijk af of je dan niet de ene afgod voor de andere inruil. Toch meen ik ook dat we dat soort muziek niet direct moeten afschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat daar muzikanten zijn die weldegelijk Gods eer bedoelen. Maar als het alleen maar om het feesten gaat……….?

Criterium 2 bedoeling van de componist / uitvoerende

Welk doel heeft de uitvoerende met zijn/ of van een ander gecomponeerd muziek stuk. Je zal begrijpen dat de drive achter bv Bach heel anders was als die van John lennon en de Mick Jagger (Beatles en Stones). M.i. ben je verplicht bij het luisteren van muziek je daar nader in te verdiepen.

v.b.
Klein klein kleutertje wat doe je in mijn hof……. Je kan kwalijk zeggen dat dit tot Gods eer is. Is het dan fout?
Dit vind ik zelf heel moeilijk
Ik meen dat dit soort muziek kan. Waarom?
De volgende teksten heb ik kunnen vinden maar ik gebruik ze met voorzichtigheid

Mattheus 11:17 En zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend.
Ik ben me er van bewust dat dit niet direct de bedoeling is geweest met deze tekst maar ik meen toch dat gewoon kinderspel niet strijdig was met de opvattingen over een heilig leven.

1 Samuel 16:16 Onze heer zegge toch tot uw knechten, die voor uw aangezicht staan, dat zij een man zoeken, die op de harp spelen kan; en het zal geschieden, als de boze geest Gods op u is, dat hij met zijn hand spele, dat het beter met u worde.

Staat hier niet direct dat het Geestelijke muziek is geweest. Er werd in ieder geval niet bij gezongen. Het was voor De Heere behaaglijk want Hij kwam er in mee.
Ik denk hier (hoewel heel voorzichtig) te kunnen denken wat Bach bedoelde met de volgende woorden.
Dat het einddoel en de eindoorzaak van alle muziek niet anders dienen te zijn dan Gods eer en de verkwikking van het gemoed.
Ik doel dan op de verkwikking van het gemoed. Bach heeft zelf ook muziek gemaakt aan een Calvinistisch hof (waar dus geen grote plaats was voor kerkelijke muziek) die over het leven gingen. Niet direct over het geestelijk leven.
Ik denk wel dat juist bij dit soort muziek (ook instrumentale) in welke vorm dan ook Zeer goed moet worden gekeken naar de achtergrond voordat zulke muziek kan worden geconsumeerd. Ik wil hiermee dus zeggen dat bv klein klein kleutertje moet worden onderzocht op haar herkomst en oorsprong. En dan kan het worden gezongen op bijvoorbeeld school. Als ontspanning of andere doeleinden.

Een uitvoering van een christelijk koor. Dit koor zingt prachtige psalmen. Maar een (groot aantal) leden kent Christus niet als Zaligmaker. Kan iemand die God niet kent wel tot zijn eer zingen? Ofwel mag je als onbekeerde wel psalmen zingen.
Deze vraag zal denk ik iedereen op dit forum met; natuulijk mag dat wel beantwoorden, dan kan je ook het onze Vader niet meer zingen……. . Maar kijk eens naar de volgende vragen:
Als uitvoerende van bijvoorbeeld de Matheus passie van JS Bach zal heel vaak het goed uitvoeren boven de inhoud worden gesteld.
Handell componeerde de Messiah. Handell was niet erg gelovig. Toch kan niemand iets tegen de inhoud van de Messiah hebben want het is Gods Woord.?

2 vragen die m.i. veel met elkaar te maken hebben.
Mag je naar een door niet christenen uitgevoerde MP?
Mag je wel naar de Messiah luisteren omdat het door een “niet christen” is gecomponeerd. (tekst samenstelling is door iemand anders gedaan.)?

Standpunten voor: Het is de waarheid dus het kan je niet op een dwaalspoor zetten. Aan het stuk word niets veranderd het word alleen zo goed mogelijk door de uitvoerende uitgevoerd. Het is evangelie verkondiging voor zowel de uitvoerenden als de hoorders.

Stanpunten tegen. Het standpunt van Bach zelf nl. Dat het einddoel en de eindoorzaak van alle muziek niet anders dienen te zijn dan Gods eer en de verkwikking van het gemoed. Waar die niet in acht worden genomen, is geen sprake van werkelijke muziek maar van duivels gejank en gerammel. Je kan uiteraard twijfelen bij het dienen tot Gods eer.

Als ik zelf zo’n uitvoering bijwoont heb ik deze voors en tegens tegelijk in mijn hoofd. Het is wat dubbel. Aan de ene kant ben ik blij. Want deze stukken zijn waarschijnlijk nog maar de enige keer in een jaar dat mensen met het evangelie worden geconfronteerd. Maar als ik dan dat afschuwelijke geklap aan het einde hoor (als ik nog niet ben weggevlucht) denk ik; o wat een armoede.

Criterium 3 De emotie van het lied moet kloppen met de uitvoeringsstijl.

Ik heb een keer een uitvoering gehoord van het Luther lied. Het klonk super trendy maar toen op een gegeven moment al vrolijk swingend; Delf vrouw en kinderen het graf neem goed en bloed ons af…….. werd gezongen dacht ik. Nee niet zo. Hier word de vorm boven de inhoud geplaatst. In de vorm hier word geen rekening gehouden met de inhoud. Zo word vernieuwingsdrift helemaal verkeerd gebruikt. Sommige zullen dit het vrolijk christendom noemen maar ik noem het uiterst halfslachtig.
Hier wil ik ook de andere kant benadrukken. Ik vraag mij af of wij bijvoorbeeld psalm 150 (waarom wordt die zo weinig in de ger gem gezongen) wel goed zingen. Ik zing dit bijvoorbeeld op hele noten en net zo langzaam als bijvoorbeeld psalm 51. Ook hier denk ik dat dit niet de bedoeling is geweest. Het enige instrument wat enige emotie kan uitstralen is in dit geval het orgel. En ook dat word door velen niet in dank afgenomen.
de emotie moet kloppen met de vorm.

Criterium 4 Wat doet de muziek met je.

Welke invloed heeft de muziek op je. Welke gedachte komen er bijvoorbeeld op als je muziek beluistert. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een muziek stuk een zondige gedachte oproept.

Andere opmerkingen.

Vooral omdat het zo moeilijk is te beoordelen is, en zo weinig de kracht wordt onderkend van muziek, gebruik de satan het als machtig middel om mensen van God weg te houden.

Een ieder zij ten volle in zijn eigen gemoed verzekerd. Wat voor de een wel kan kan voor de ander net niet meer. Laten we elkaar te snel de maat meten als we het over bijvoorbeeld andere instrumenten in de kerk hebben.

Uiteraard zal ik onvolledig zijn geweest en sommige dingen zijn vergeten. Van mij mag er worden aangevuld of worden verbeterd. Graag zelfs.
Laatst gewijzigd door jacobH op 05 jul 2005 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”