elbert schreef:Collateral schreef:In Lukas 14:26 staat: "Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn."
'Haten' kan ook 'minder liefhebben' betekenen. God prefereert dus het goede, en Hij weet ook dat alles goed is omdat alles naar het goede leidt.
Als God echt zou haten zoals jij het bedoelt, zou Hij niet bepaald almachtig zijn. Hij zou te maken hebben met een fenomeen dat Hij niet kan vermijden.
Het hebben van een bepaalde voorkeur veronderstelt een keuze. En die keuze heeft consequenties, hoe dan ook. Of je het nu emotioneel invult, of puur zakelijk, God heeft bepaalde voorkeuren en dus keuzes. En dat werkt twee kanten op.
Ja, maar er zouden alsnog betere manieren zijn voor God om te verwezenlijken wat Hij wil verwezenlijken dan jij voorstelt:
* Alverzoening; door middel van een tijdperk van hel voor degenen die niet in Hem geloven bereikt Hij 1) dat de ongelovigen gestraft worden, en 2) dat iedereen behouden blijft. Hoera, twee vliegen in één klap.
* Niet Adam in het paradijs zetten maar Jezus. Ondanks je probleem met Jezus' vrije wil zal je het met me eens zijn dat Jezus niet gezondigd zou hebben in het paradijs. En hoera, weer worden alle 'aspecten' van Gods wil bevredigd.
Ik durf het niet aan om eenvoudigweg op jouw redenatie te vertrouwen om het zonder Christus te proberen. Dat doe ik dus niet. Heb je Hem al lief gekregen als je Redder? Daar gaat het ten diepste om.
Ik heb hem inderdaad lief gekregen als redder. Hij heeft een groot deel van de wereld gered van de vloek van de wet. Hij heeft mij o.a. geleerd dat geloven veel méér is dan het volgen van regeltjes, en dat voor eenieder die het geloof heeft van een mosterdzaadje letterlijk niets onmogelijk is (overigens heb ook ik daar geen zekerheid over, maar ik geloof het wel). Ik denk hij een van degenen is die mij in de goede richting sturen, en dat is niet de richting van het eeuwige verderf. En mocht ik toch in de verkeerde richting gaan, dan vertrouw ik erop dat hij mij evengoed lief heeft, zoals hij ook anderen opriep om onvoorwaardelijk lief te hebben.
Collateral schreef:Nee. Op grond van Gods bestuur, dat er voor zorgt dat Hij alles krijgt wat hij wil, zonder compromis (wat jij dus loochent), concludeer ik dat Hij wel degelijk een moreel oordeel heeft, maar dat dat niet zorgt voor blinde haat, zoals het eeuwig laten branden van zondaars.
Dit is een argument dat puur gebaseerd is op je menselijke emotie. Gods haat is niet blind, maar electief. En er is geen compromis in zijn bestuur, maar electie (d.w.z. verkiezing).
Ik denk dat die haat dan zowel blind is als electief. Zoals een gewapende psychopaat die in koelen bloede beschikt wie hij neer zal schieten en wie hij zal laten leven, om het gevoel te hebben dat hij lukraak over levens kan beslissen. Zodat hij in zichzelf alle eer krijgt, als beschikker over leven en dood.
Verder is het idee van de duivel als een leeuw die aan de ketting ligt inderdaad blasfemisch. Hier komt weer het beeld van een gespleten God tevoorschijn; aan de ene kant een God die iets denkt als: "Ha, laten we de duivel maar weer eens loslaten, er moeten nog wat mensen verdorven worden," en aan de andere kant een God die van dat alles gruwt.
Meer vragen dan antwoorden? Ja, daar vraag je wel om zo. Zelfs met de meest ingenieuze theologische drogredeneringen los je zoiets niet op.
Ach, dat de duivel gebonden en weer losgelaten wordt staat gewoon in de Bijbel (het boek Openbaringen). Dus dan zou de Bijbel ook blasfemisch zijn.
Als je het letterlijk zou moeten opvatten wel, ja. Maar goed, dan staan er wel meer blasfemische dingen in de Bijbel. Het feit dat God berouw heeft, bijvoorbeeld.
Maar wat is hierop je antwoord:
Collateral schreef:De duivel is door God gemaakt, maar heeft voor het kwade gekozen. De eerste vraag die je tegenkomt is dus: hoe kan iets uit God voor het kwade kiezen? En hoe kan God dat toelaten als Hij alles voorziet?
Collateral schreef:elbert schreef:... en bij nader onderzoek ondersteunen die niet de stelling dat er zoiets als alverzoening zou zijn, wel van verkiezing. Als je het begin van Jes. 63 leest (het komt in het boek Openbaringen terug, dus consistent is de Bijbel wel), dan kun je niet aan de indruk ontkomen dat God ook verheerlijkt wordt door de ondergang van Zijn tegenstanders.
Want er wekt niets zoveel toorn op als versmade liefde.
Dat klopt alleen bij personen die dermate labiel zijn dat ze een tekort aan eigenwaarde hebben. Maar God is toch niet zo?
Weet je zeker dat je duale beleving nu niet iets teveel opspeelt en dat hieraan een voldoende genuanceerde en doorwrochte exegese aan ten grondslag ligt? Als je het feit dat God te heilig is om de zonde goed te keuren niet aanvaardt, dan kun je niks met deze teksten. Dus consequent ben je wel, alleen niet Bijbels.
Ik doelde eigenlijk op je laatste zin. Wat betreft teksten als Jesaja 63: ik heb à la Calvijn niet het idee dat ik dat zo letterlijk moet nemen, net als de teksten waar gesproken wordt over Gods berouw, of over hoe zalig het wel niet is om kinderen op een rots te verpletteren (Psalmen 137).
Collateral schreef:elbert schreef:Goed de context lezen van 1 Tim. 2:4 levert ons op dat deze tekst in de context staat van de verkondiging van het evangelie. Dit gebeurt in de tijd, terwijl de verkiezing en verwerping al besloten is in de eeuwigheid. Waarom staat het er dan zo? Omdat God zijn verkiezing en verwerping realiseert d.m.v. de prediking van het evangelie: wie gelooft en zich bekeert, is blijkbaar uitverkoren. Wie dat niet doet, is blijkbaar een verworpene. Dit is de verkondiging van Gods genadige wil. En Gods genade is beperkt tot Zijn uitverkorenen. En op die verkondiging wordt dus hoe dan ook een antwoord gegeven die in overeenstemming is met Zijn bestuurlijke wil.
Met de uitverkiezingsleer (die je hier mooi beschrijft) heb ik an sich geen moeite, alleen wel met het beeld dat God (die van alle mensen houdt!) mensen zal laten branden in de hel, voor eeuwig. Verder doe je Gods wil weer af als aanbod, en dat is een degradatie van Zijn wil.Aha, en zo is God dus weer een leugenachtige politicus. Hij zegt: "Ik wil dat iedereen behouden zal worden," maar ondertussen heeft Hij andere plannetjes.
Hoezo ondertussen? Eeuwigheid veronderstelt een realiteit van een volstrekt andere orde dan de tijd. God kan in de eeuwigheid iets besloten hebben (nl. het behoud van de een en de verwerping van de ander) en kan dit in de tijd realiseren (d.m.v. de verkondiging van het evangelie). N.B. een politicus heeft verantwoording af te leggen aan het volk (God aan niets of niemand) en wordt door dat volk gekozen (geldt ook al niet voor God). Dus wat Hij ook besluit (verkiezing of verwerping), dat gebeurt. En de evangelieverkondiging is het middel om dat te realiseren. Alle reden dus om daar ja tegen te zeggen.
Dan nog zou Hij liegen. Of je wil dat een goddeloze verloren gaat, óf je wil het niet. En wie zegt dat hij allebei wil liegt.
Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:Op het moment dat een van jouw kinderen zonder te kijken een druk kruispunt oversteekt, loopt voor jou de boel dan niet flink uit de hand?
Je zegt eigenlijk dat ik het kruispunt niet onder controle heb. Maar dat heb ik natuurlijk wel.
Aha, dat is waar ook. Je kind loopt onder een voorbijrijdende auto, en je genadige wil denkt "O nee! Mijn kind!" terwijl je zedelijke wil denkt: "Net goed, het is zijn verdiende loon!" Tot slot is er nog je bestuurlijke wil, die denkt: "Ha, wat is de wereld toch mooi."
Ik zou dan toch aan je kwaliteiten als ouder gaan twijfelen, en dan met name aan je morele normen.
Mijn kinderen overkomt zoiets niet omdat ik ze daarvoor behoed (mits ik mijn taak als ouder goed volbreng natuurlijk). Maar in de situatie van God en ons mensen, is het zo dat we eerst tot kinderen aangenomen moeten worden voordat we zo zeker kunnen zijn van ons behoud (Rom. 8:15). Van nature zijn we mensen op wie de toorn van God rust.
Aha, we moeten de allegorie dus iets aanpassen: één kind heeft uit de koektrommel gesnoept, en daarom zijn alle kinderen in principe verdoemd. De vader kiest er een paar uit die hij een schitterende jeugd geeft, en de rest laat hij onder een auto lopen, of hij duwt ze er zelf voor. Zo komt hij aan zijn broodnodige eer, of hij nu een kind verwent of voor een auto duwt. O, en eigenlijk zou hij alle kinderen wel een goede jeugd willen geven, maar hij heeft nu eenmaal besloten dat hij de meesten zal ombrengen. Hij is tenslotte niet alleen genadig, maar ook rechtvaardig.
Collateral schreef:elbert schreef:Nee, nog steeds verschillende aspekten. Dat dit in onze ogen tegenstrijdig lijkt, ligt aan ons onderscheidingsvermogen. Want als God iemand niet genadig is, dan is Hij wel veroordelend. En dit alles gaat via het geloof of ongeloof in 1 Persoon, nl. Zijn Zoon.
Ja, je kunt jezelf wel gaan herhalen, maar daar schiet niemand wat mee op. Wat je in feite doet, is vergelijkbaar met een vorm van drie hoeken bekijken en dan zeggen dat het vanuit hoek A een pyramide is, vanuit hoek B een bol en vanuit hoek C een kubus. Dat kan niet, en dat heeft geen snars met onderscheidingsvermogen te maken. De vormen spreken elkaar hoe dan ook tegen, dus de vormen kunnen niet een en hetzelfde zijn.
Een kegel kan vanuit het ene aanzicht een cirkel lijken en vanuit het andere aanzicht een driehoek. En een pyramide kan vanuit het ene aanzicht een vierkant lijken en vanuit het andere aanzicht een driehoek. En zo zijn er nog meer van dit soort voorbeelden. Daarom heb ik het ook over aspekten en niet over wezenlijk verschillende zaken.
En bestaat er ook een vorm die je vanuit drie kanten respectievelijk als een pyramide, een bol en een kubus ziet?

Jij gelooft kennelijk dat God tegelijkertijd de goddeloze haat en liefheeft, verdoemt en behoudt? Nogmaals, dan heb je het over een gespleten persoonlijkheid.
Collateral schreef:Jouw conclusie: Gods bestuurlijke wil heeft de zonde gewild, maar Zijn zedelijke wil niet? Zijn zedelijke wil wordt dus een beetje voor het lapje gehouden?
God heeft de mogelijkheid tot zondigen opengelaten en via deze mogelijkheid is de zonde in de wereld gekomen.
Zijn zedelijke wil wordt dus een beetje voor het lapje gehouden?
Overigens ben ik het niet met je eerdere opmerking eens: dat de reden voor de verkiezing en verwerping niet in het Java-programma verdisconteerd zou zijn. Hoe wil je die bewering hard maken? Wat is het verschil in concept waardoor het programma die eigenschappen niet bezit en de echte wereld wel?
Collateral schreef:We hadden het over een vrije wil en niet over vrijheid van waar je heen mag. Je antwoord is dus niet relevant - en ook al was het relevant, dan zou je probleem nog niet opgelost zijn.
O, dus in de gevangenis is mijn wil vrij als ik er uit wil, maar geeft het niet dat ik dat niet kan? Ik zal dat toch als een probleem (nl. onvrijheid) ervaren.
Dus wie het onmogelijke niet kan verwezenlijken heeft geen vrije wil?

Zoals ik al zei: je gaat de mist in bij het begrip 'vrij'. De vrijheid van onze vrije wil houdt in dat we van alle mogelijke keuzes zelf kunnen kiezen welke we nemen. Let wel: mogelijke keuzes!
Collateral schreef:Verder verwijt je me dat ik me baseer op een paar bijbelteksten; welnu, kijk eens op www.goedbericht.nl en zie dat de alverzoeningsleer met meer bijbelteksten overweg kan. In dat opzicht doet ze niet of weinig onder voor het calvinistische beeld.
Om maar eens wat tegengif te geven tegen die goedbericht site, hier een paar sites van niet-calvinistische snit die wat anders beweren: http://www.bijbelaktueel.nl/publicatie/alverzoening_ouweneel.pdf
http://www.carm.org/uni/allmensaved.htm
Ja, en zo zijn er meer. Maar ik heb er nog niet een kunnen betrappen op een consistent beeld.
Maar goed, als je de proef op de som wilt nemen om het zonder Christus te proberen, dan kan ik je niet tegenhouden.
Maar met Paulus zeg ik wel: laat je met God verzoenen (2 Kor. 5:20).
Ik heb niet het idee dat ik een probleem heb met God. Dus met Gideon zeg ik: "Indien ik nu genade gevonden heb in Uw ogen, zo doe mij een teken, dat Gij het zijt, Die met mij spreekt," met betrekking tot de bijbel en het calvinistische beeld. Als ik dat teken niet krijg, vertrouw ik erop dat de waarheid op een betere plek te vinden is.