Het grote Bach topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 22:38

SDG schreef:
Raido schreef:Nou .... Bach's Wein, Weib und Gesang lijkt toch erg veel op Seks Drugs en Rock'n Roll...

Hee Raido, welk BWV-nummer heeft "Wein, Weib und Gesang"? Die ken ik niet van Bach. Ben benieuwd! :roll:

Misschien bedoelt hij de koffiecantate?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jul 2005 22:41

Happy One schreef:
Verschilt per uitvoering. Van heel hoog niveau is Herreweghe, en ook Koopman en niet te vergeten Suzuki.
Zelf ben ik muzikaal groot geworden met de set van Leonhardt en Harnoncourt, maar die zou ik minder aanbevelen. Verder zijn er genoeg incidenteel goede plaatjes op de markt.

Ik ga ook voor Herreweghe. Koopman vind ik vaak veel te snel.
En wat Bach's orgelwerken betreft ga ik voor Wim van Beek, Gustav Leonhard en Bram Beekman.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 00:21

Ik ga voor Pieter-Jan Belder :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 jul 2005 07:13

Marnix schreef:Ik ga voor Pieter-Jan Belder :)

Ernhemmers onder mekaar, Koepelkerkers onder mekaar. Ach ja... 8)
~~Soli Deo Gloria~~

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 04 jul 2005 07:37

ik heb een keer als sopraan meegezongen bij een uitvoering van de Mattheuspassion door het koor van onze school. vond het slotkoor het mooist. als je het in het echt meemaakt is het ook 1000 keer mooier als van een cd.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 jul 2005 07:51

rotss schreef:ik heb een keer als sopraan meegezongen bij een uitvoering van de Mattheuspassion door het koor van onze school. vond het slotkoor het mooist. als je het in het echt meemaakt is het ook 1000 keer mooier als van een cd.

Wat geweldig, een schoolkoor dat de Matthäus Passion uitvoert! Dat zouden ze verplicht moeten stellen :!:
Welke school was dat, als ik vragen mag? Enne: jullie werden toch niet begeleid door het schoolorkest?
~~Soli Deo Gloria~~

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 04 jul 2005 07:53

rotss schreef:ik heb een keer als sopraan meegezongen bij een uitvoering van de Mattheuspassion door het koor van onze school. vond het slotkoor het mooist. als je het in het echt meemaakt is het ook 1000 keer mooier als van een cd.

Da's niet misschien!
Ben dit jaar in Heusden naar een uitvoering gweest, woww, niet te beschrijven.. Je had me niet moeten aanspreken na afloop :mrgreen: Nee, maar dat was echt schitterend. Vind het ook één van Bach's beste werken (en natuurlijk Toccata et fuga in D-moll)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jul 2005 09:26

Mariekje88 schreef:

Da's niet misschien!
Ben dit jaar in Heusden naar een uitvoering gweest, woww, niet te beschrijven.. Je had me niet moeten aanspreken na afloop :mrgreen: Nee, maar dat was echt schitterend. Vind het ook één van Bach's beste werken (en natuurlijk Toccata et fuga in D-moll)

Die toccata en fuga in d-moll is weliswaar een schitterend stuk muziek. Maar het is zo giga platgespeeld dat het soms lijkt of Bach geen andere orgelmuziek geschreven heeft. Ik vind het in elk geval niet z'n beste werk.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 jul 2005 09:33

jas schreef:Die toccata en fuga in d-moll is weliswaar een schitterend stuk muziek. Maar het is zo giga platgespeeld dat het soms lijkt of Bach geen andere orgelmuziek geschreven heeft. Ik vind het in elk geval niet z'n beste werk.

De geleerden zijn het er nog niet over eens of het wel echt van Bach zelf is. Waarschijnlijk is het een jeugdwerk, in elk geval geen gerijpte compositie van de oude Bach.
Geeft niet: juist door z'n grilligheid is het een aantrekkelijk en afwisselend stuk, dat veel mensen aanspreekt, ook als ze verder niet zo vertrouwd zijn met orgelmuziek. [In films wordt het stuk trouwens vaak geciteerd als er iets engs gaat gebeuren 8) :roll: ]
Het is inderdaad een platgetreden pad, maar toch: het hééft wel wat!
~~Soli Deo Gloria~~

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 04 jul 2005 09:46

de CHN in leeuwarden. we werden niet begeleid door het school orkest. maar het was wel super om een keer mee temaken, het waren twee avonden helemaal uitverkocht in de grote kerk in Leeuwarden. echt heel indrukwekkend

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2005 10:14

Bach is niet mijn style :) ik wordt dagelijks wakker met de Faust van Liszt, de Dante van Liszt of iets van Wagner :) en dan ben je snel wakker, vooral met Einzug der Gotter im Walhalla
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 jul 2005 10:19

Raido schreef:Bach is niet mijn style :) ik wordt dagelijks wakker met de Faust van Liszt, de Dante van Liszt of iets van Wagner :) en dan ben je snel wakker, vooral met Einzug der Gotter im Walhalla

Nouja, ieder z'n meug, het lijkt me niks om met zulke heftige muziek uit dromenland te worden weggesleurd... :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 jul 2005 10:22

rotss schreef:de CHN in leeuwarden. we werden niet begeleid door het school orkest.

Misschien moet je daar maar blij om zijn!
Ik vind het echt geweldig, een schoolkoor dat de Matthäus uitvoert! Maar de eerlijkheid gebiedt om te erkennen dat er maar weinig schoolorkesten zijn die het aanhoren waard zijn. Wees dus maar blij dat dat bij jullie anders was geregeld.
rotss schreef:maar het was wel super om een keer mee temaken, het waren twee avonden helemaal uitverkocht in de grote kerk in Leeuwarden. echt heel indrukwekkend

Wow, ook nog in zo'n mooie kerk! Jij boft!
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jul 2005 10:32

SDG schreef:
jas schreef:Die toccata en fuga in d-moll is weliswaar een schitterend stuk muziek. Maar het is zo giga platgespeeld dat het soms lijkt of Bach geen andere orgelmuziek geschreven heeft. Ik vind het in elk geval niet z'n beste werk.

De geleerden zijn het er nog niet over eens of het wel echt van Bach zelf is. Waarschijnlijk is het een jeugdwerk, in elk geval geen gerijpte compositie van de oude Bach.
Geeft niet: juist door z'n grilligheid is het een aantrekkelijk en afwisselend stuk, dat veel mensen aanspreekt, ook als ze verder niet zo vertrouwd zijn met orgelmuziek. [In films wordt het stuk trouwens vaak geciteerd als er iets engs gaat gebeuren 8) :roll: ]
Het is inderdaad een platgetreden pad, maar toch: het hééft wel wat!

Tuurlijk, het is gewoon een schitterend stuk. En voor veel (amateur) organisten het meest haalbare virtuoos klinkende orgelwerk. Persoonlijk vind ik de g-mol en e-mol van veel hoger niveau.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jul 2005 10:33

Raido schreef:Bach is niet mijn style :) ik wordt dagelijks wakker met de Faust van Liszt, de Dante van Liszt of iets van Wagner :) en dan ben je snel wakker, vooral met Einzug der Gotter im Walhalla

Wagner vervult me met afschuw.

Terug naar “Archief”