Fietsen, zwemmen en schaatsen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jul 2005 17:55

essieee schreef:Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt.
Want is juist wandelen geen eerbare bezigheid...Bij mij achetr loop je zo het bos in..hoe heerlijk op zondag. Weinig mensen, mooie natuur en rust!

De ware rust is alleen maar te vinden in Gods Woord. In de Schriftuur. In de natuur zien we wel Zijn werken, maar we kunnen er niet uit leren hoe we nog zalig kunnen worden. Dat leert de Heere door Zijn Woord en Geest. Zouden we daarom niet juist op Zijn dag met Zijn Woord bezig zijn? Dan kunnen we de andere zes dagen wel wandelen, en desnoods wandelen we op zondag ook maar naar de kerk.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 18:25

Okay...
Maar kun jij de hele dag uit de Bijbel lezen....?
Ik merk juist dat wanneer ik de natuur in geweest ben ik me juist weer meer op God's Woord kan richten.
En het houdt me wakker......

MAAr okay...we zijn het niet helemaal eens!
'Wel waardeer ik je standpunt want met uitvluchten kun je een hoop omzeilen en ik ben het met je eens dat de zondag misbruikt wordt door er een recreatiedag van te maken!

André

Berichtdoor André » 02 jul 2005 18:28

caprice schreef:Ik zie er wel kwaad in. Zo is de dag des Heeren niet meer van de andere dagen in de week te onderscheiden. De verschillen worden steeds kleiner. Op het laatst heb je dan misschien zelfs geen moeite meer om te gaan winkelen op zondag. De duivel komt meestal niet op klompen hoor. Geruisloos wordt alles veranderd.
Op de 'smalle' weg kom je geen winkels tegen die op Zondag geopend zijn.
M.a.w. als je je leven in dienst van God stelt neemt Hij je aan als kind en zal Hij je duidelijk maken wat het is om op de smalle weg te wandelen.

Ik geloof dat je zelf dan wel weet wat wel of niet wenselijk is. (eigenverantwoording)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 jul 2005 18:59

[?
Laten we zuinig zijn op die dag van de Heere gegeven. 1 dag per week helemaal beschikbaar om God te zoeken. Van God gegeven. Hoe gaan wij daarmee om? Hoe zal het wezen als we eenmaal rekenschap af moeten leggen van hoe we die dag hebben gebruikt?[/quote]

Maar als je zo leeft, leef je meer uit angst voor het oordeel (rekenschap afleggen). Je moet leven tot eer van God en uit Liefde tot Hem en niet omdat je bang voor het oordeel bent.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jul 2005 19:15

caprice schreef:De ware rust is alleen maar te vinden in Gods Woord. In de Schriftuur. In de natuur zien we wel Zijn werken, maar we kunnen er niet uit leren hoe we nog zalig kunnen worden. Dat leert de Heere door Zijn Woord en Geest. Zouden we daarom niet juist op Zijn dag met Zijn Woord bezig zijn? Dan kunnen we de andere zes dagen wel wandelen, en desnoods wandelen we op zondag ook maar naar de kerk.

de dag die de HEERE heeft ingesteld in Zijn Woord is de Sabbath. (4e gebod.) als ik naar Jezus kijk hoe Hij op de Sabbath handelde zie ik dat Hij het wetticisme bestreed. de wetten dus die de Farizeeres zelf erbij gemaakt hadden. Laten wij ons daarvoor dan ook wachten op de dag des Heeren (de opstandingsdag van Jezus, de zondag). Dat wij onze eigen wetjes gaan maken. Persoonlijk heb ik er niks op tegen als mensen op zondag een stuk gaan fietsen of wandelen dit kan juist erg aan God verbinden als je, je op Hem richt in gebed of hoe dan ook. Verder ben ik het wel erg met je eens. 8)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 jul 2005 19:22

Het_Bureau schreef:Waarom nou altijd dat gezeur over wat wel en niet mag op zondag. Ik denk dat je gemakkelijk kan stellen dat Jezus daar ook een hekel aan had. Hij wordt tenminste een aantal keren aangesproken door vrome farizeërs... Mensen die altijd maar zitten te zeuren over wat een ander wel en niet doet op zondag, komen m'n keel uit. Stelletje farizeërs.
Wel denk ik, dat als je zelf twijfelt of je iets op zondag mag doen, je het absoluut niet moet doen.

vaak word gezegd dat wij oordelen over andere, maar deze reactie van het bureau bewijst het tegendeel maar weer eens. omdat wij het anders zien worden wij gelijk uitgemaakt als farizeërs en daar heeft het nu net helemaal niks mee te maken. we lezen dat God een dag afgezonderd heeft van de andere dagen. bij ons is dat de zondag. en het is een ongeschreven regel dat wij dan ook dingen laten die we door de weeks wel doen. zoals schaatsen en zwemmen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 02 jul 2005 19:49

caprice schreef:De ware rust is alleen maar te vinden in Gods Woord. In de Schriftuur. In de natuur zien we wel Zijn werken, maar we kunnen er niet uit leren hoe we nog zalig kunnen worden. Dat leert de Heere door Zijn Woord en Geest. Zouden we daarom niet juist op Zijn dag met Zijn Woord bezig zijn? Dan kunnen we de andere zes dagen wel wandelen, en desnoods wandelen we op zondag ook maar naar de kerk.

Kom op nou! dat geloof je toch hoop ik zelf niet? Ik geloof best dat dat voor jou so geldt hoor, maar je zou toch ook in kunnen zien dat dat niet voor iedereen zo werkt?

Als ik alleen maar even denk aan al die arme kindertjes die op zondag met mooi weer binnen moeten zitten omdat ze niet buiten mogen spelen :?

Voor mij bestaat contact met god uit veel meer dan alleen het lezen in de bijbel.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 02 jul 2005 20:52

Dan is het (ja, ook vandaag de dag is het al zo droevig gesteld) een sportdag geworden. Maar in 1 Tim. 4 vers 8 staat wat anders:
Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

dat is dan natuurlijk wel direct erg extreem, ik denk niet dat hier iemand is die van de zondag een sportdag wil maken :) . ik bedoel ik ga zondags twee keer naar de kerk en ik geef tussen door ook zondagschool, als ik dan zo een dag geconcentreerd bezig geweest ben vind ik het fijn om savonds lekker te gaan fietsen of te wandelen en onderweg de dag en de preken te evalueren.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jul 2005 21:40

caprice schreef:Dan is het (ja, ook vandaag de dag is het al zo droevig gesteld) een sportdag geworden. Maar in 1 Tim. 4 vers 8 staat wat anders:
Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

Die godzaligheid, mensen, is van nut. Niet dat onderhoud van het lichaam, een aarden vat dat eenmaal zal vergaan. Geven we wel om onze kostelijke ziel als we op Gods dag ons met dergelijk ijdel vermaak bezig wensen te houden?

Even een detail, een beetje een zijspoor misschien. Maar Paulus zegt hier dat de lichamelijke oefening van weinig nut is (Gr.:...pros oligon...oofelimos...), niet van geen nut. Om te concluderen dat hij het dus niet nuttig vindt, is meer een conclusie die stoelt op een interpretatie zoals het in het Nederlands gewoon is. Echter, we hebben in de SV met een letterlijke vertaling van doen, en niet een vertaling die de gedachten in echt Nederlands omschrijft. Dat houdt in dat we erg scherp moeten lezen, en vooral erg op de woorden moeten letten die er gebruikt worden, en onze eigen taalintuïtie die op het Nederlands gericht is even het zwijgen op moeten leggen. Paulus schreef immers geen Nederlands, en voor een nogal letterlijke vertaling waarin de grondtaal doorschemert gaat dat dus ook op.
De NBV geeft wat dat betreft de bedoeling meer in echt Nederlands weer, zie deze link.

(Zie ook http://www.biblecentre.net/comment/nt/baker/past/past131.html ; dat is uit een gereformeerd NT-commentaar uit de engelstalige wereld. Bestaat ook in boekvorm en als CD-ROM.)

Wel is het zo dat Paulus inderdaad het bezig zijn met de lichamelijke oefening plaatst tegenover de godzaligheid (eusebeia), en dat hij oproept om in de eerste plaats daarmee bezig te zijn omdat het voor alles nuttig is, in ieder opzicht (....pros panta oofelimos estin...).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 22:04

BOT....
Als ik kijk naar de zondag is dat een dag die ik zeker aan God wijd, maar niet meer dan andere dagen, omdat ik niet zo goed zou weten hoe ik dat meer kan doen. Of ik zou het klooster in moeten gaan oid.
Ik probeer in toewijding iedere dag te leven alsof het zondag is. Ik zou het voor mezelf schijnheilig vinden als ik zondag heel de dag met God bezig zou zijn en de bijbel zou lezen en de andere dagen van de week niet.
Ik wil iedere dag van de week de hele dag dicht bij God blijven, daarin is de zondag niet een speciale uitzondering.
Zondag is in die zin een uitzondering omdat ik dan samenkom met de gemeente. Daarnaast zit ik in mijn toekomstige (en in het verleden) werk met het feit dat ik nog geeneens elke zondag vrij ben en gewoon moet werken, dus dan zou ik al een probleem hebben als de zondag een uitzonderingspositie heeft.

Zondag is een rustdag. Zodat je 6 dagen kunt werken en 1 dag hebt om tot rust te komen. Lichamelijk en geestelijk.

En idd, zondag moet geen recreatiedag worden, ben ik het mee eens. Maar fietsen oid, genieten van de natuur is iets wat mij in die zin dicht bij God brengt: ik kan Hem door de schepping heen zien. Geweldig is dat!
Idd, ik breng niet mijn hele dagen bijbellezend door, maar probeer wel de hele dag met God door te brengen. En niet alleen de zondag!!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 23:33

muiz schreef:

Kom op nou! dat geloof je toch hoop ik zelf niet? Ik geloof best dat dat voor jou so geldt hoor, maar je zou toch ook in kunnen zien dat dat niet voor iedereen zo werkt?

Als ik alleen maar even denk aan al die arme kindertjes die op zondag met mooi weer binnen moeten zitten omdat ze niet buiten mogen spelen :?

Voor mij bestaat contact met god uit veel meer dan alleen het lezen in de bijbel.

Als hij het niet geloofde zou hij het ook niet posten!
Ik snap zijn standpunt en waardeer het ten volle!

-laat ons de rustdag wijden-

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 03 jul 2005 03:35

caprice schreef:Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

Paulus leefde niet in 2005, waar een 5e van de kinderen te dik is.Paulus wist ook nog niet wat wij weten, namelijk dat sport gezond voor je is (zou je es moeten proberen).

Of je zondag nou als sportdag moet houden is een 2e. De een gebruikt het liever als rustdag en een dag van religie/godsverering, de ander ziet het als 'eindelijk een dagje vrij'.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 jul 2005 08:48

caprice schreef:De zondag is bedoeld om met de dingen van Gods Koninkrijk bezig te zijn. Voor onszelf kunnen we zes dagen bezig zijn. Is het dan al moeilijk om 1 dag volledig te besteden aan de dienst des Heeren?

Ik vind het nogal armoedig als je enkel op zondag met God bezig bent. God heeft ons een rustdag gegeven om uit te rusten van de dagelijkse bezigheden, maar dat houdt niet in dat de zondag een dag is waarop je niet zou kunnen recreëren.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 jul 2005 09:15

Sabra schreef:
caprice schreef:De zondag is bedoeld om met de dingen van Gods Koninkrijk bezig te zijn. Voor onszelf kunnen we zes dagen bezig zijn. Is het dan al moeilijk om 1 dag volledig te besteden aan de dienst des Heeren?

Ik vind het nogal armoedig als je enkel op zondag met God bezig bent. God heeft ons een rustdag gegeven om uit te rusten van de dagelijkse bezigheden, maar dat houdt niet in dat de zondag een dag is waarop je niet zou kunnen recreëren.

Zie het dan dat de zondag een extraatje is om je volledig aanGod te geven; je mag/hoeft niet te werken, shoppen, enz.enz.........
Ik hoor Caprice niet zeggen dat dat enkel en alleen van de zondag is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 jul 2005 09:24

Dat zie ik wel, omdat hij zegt: Voor onszelf kunnen we zes dagen bezig zijn. M.a.w. op die dagen die ik wat ik wil doen, maar op zondag besteed ik tijd aan God. Mijns inziens het is juist dat je 7 dagen bezig bent voor God, en op één dag rust, c.q. geniet, etc.

Terug naar “Archief”