essieee schreef:caprice schreef:naomi schreef:De zondag is een dag om uit te rusten, te genieten en God te zoeken. Maak daar dan ook lekker gebruik van.
Lekker zwemmen, fietsen, schaatsen (al moet ik aan dat laatste nu even niet denken.......) e.d. Lijkt me geen probleem.
Hoeveel tijd blijft er per zondag nog over om God te zoeken naast al die bezigheden?
De zondag is bedoeld om met de dingen van Gods Koninkrijk bezig te zijn. Voor onszelf kunnen we zes dagen bezig zijn. Is het dan al moeilijk om 1 dag volledig te besteden aan de dienst des Heeren?
Zelf heb ik er zondag totaal geen behoefte aan, en trouwens ook geen tijd voor, want buiten de twee of drie kerkdiensten om is er nu ook niet zo heel veel tijd meer over voor andere dingen. Het is ook wel eens goed om een goed boek te lezen. Daar haal ik tenminste meer genot uit dan uit een rondje fietsen.
Hier sluit ik me eerlijk gezegd helemaal bij aan. Ik zie geen kwaad in fietsen of wandelen, brengt me juist vaker dichter bij God, maar verder heb ik er geen behoefte aan om me tussen de recreatie te storten om te zeilen, zwemmen of duiken.....
Ik zie er wel kwaad in. Zo is de dag des Heeren niet meer van de andere dagen in de week te onderscheiden. De verschillen worden steeds kleiner. Op het laatst heb je dan misschien zelfs geen moeite meer om te gaan winkelen op zondag. De duivel komt meestal niet op klompen hoor. Geruisloos wordt alles veranderd.
Dan is het (ja, ook vandaag de dag is het al zo droevig gesteld) een sportdag geworden. Maar in 1 Tim. 4 vers 8 staat wat anders:
Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.
Die godzaligheid, mensen, is van nut. Niet dat onderhoud van het lichaam, een aarden vat dat eenmaal zal vergaan. Geven we wel om onze kostelijke ziel als we op Gods dag ons met dergelijk ijdel vermaak bezig wensen te houden?
Laten we zuinig zijn op die dag van de Heere gegeven. 1 dag per week
helemaal beschikbaar om God te zoeken. Van God gegeven. Hoe gaan wij daarmee om? Hoe zal het wezen als we eenmaal rekenschap af moeten leggen van hoe we die dag hebben gebruikt?