Fietsen, zwemmen en schaatsen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Fietsen, zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor pol » 02 jul 2005 10:25

Vroeger thuis mochten we niet fietsen op zondag.Reden: het is zondag, niet verder zeuren. Schaatsen en zwemmen idem. (als je daar over praatte was je wel erg goddeloos)
Bij mijn man thuis was dit heel gewoon. Nu zie ik zelf geen probleem in fietsen op zondag, of je nou loopt of fietst, je gebruikt in allebei de gevallen je benen.

Dan zwemmen en schaatsen. Als je het in natuurwater (rivier of meer doet hoeft er niemand voor te werken. vlgs mijn man. Er staat toch: Gij zult op de sabbatdag niet arbeiden noch uw vrouw, dienstknecht etc.
Dus conclusie: zwemmen en schaatsen mag op zondag mits je er niet voor hoeft te betalen en niemand hoeft er voor jouw te werken.
Moet je dan op zondag perse zitten zuchten: het is zo warm als de rivier hier 1 km vandaan is?

Wat denken jullie hiervan?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jul 2005 10:31

Ik ben het met je eens.
De zondag tot een 'mag niet'-dag maken is ook helemaal niet de oorspronkelijke bedoeling van de sabbat. Integendeel, die bedoeling is niet negatief maar positief: een dag om te genieten van je rust.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 10:40

Ben het er ook absoluut mee eens.

Er staat ook duidelijk in de bijbel dat de sabbat (in ons geval dus de zondag) er is voor de mens en niet de mens voor de sabbat.
Soms kom je het helaas tegen dat men zich in allerlei bochten wringt en moeilijk doet om vooral maar volgens de regeltjes van zondag te leven. Mi ga je dan idd totaal voorbij aan het nut van deze dag.

De zondag is een dag om uit te rusten, te genieten en God te zoeken. Maak daar dan ook lekker gebruik van.
Lekker zwemmen, fietsen, schaatsen (al moet ik aan dat laatste nu even niet denken.......) e.d. Lijkt me geen probleem.

Vraagje: wat vinden jullie van naar het strand gaan op zondag.
Ik zie daar zelf ook niet het probleem van in, maar ik ken veel mensen die vinden dat je zoiets op zondag niet mag doen.

meestertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor meestertje » 02 jul 2005 11:10

Tja, Men zegt dat Calvijn ook op zondag zeilde op het meer van Geneve...

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 11:11

Kgeef hem groot gelijk....
Jammer dat het meer van Geneve niet echt naast de deur is bij mij, anders zou ik hem daarin volgen....
(niet dat ik ooit gezeild heb, maar goed, dat terzijde...)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jul 2005 11:47

Dus conclusie: zwemmen en schaatsen mag op zondag mits je er niet voor hoeft te betalen en niemand hoeft er voor jouw te werken.
Moet je dan op zondag perse zitten zuchten: het is zo warm als de rivier hier 1 km vandaan is?

Wat denken jullie hiervan?
Ja een ventilator is geen optie want stroom afnemen bij de leverancier moet daar dus iemand voor jou werken...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 jul 2005 12:30

het is een dag door God afgezonderd van de andere dagen. veel mensen, waaronder ik, zijn van mening dat het een dag is die bijzonder is en dan doe je niet de dingen die je door de week ook doet. even simpel gezegd als ik op zondag hetzelfde zou doen als door de weeks lijkt het een gewone door-de-weekse dag, met enige uitzondering de kerkgang.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jul 2005 13:17

naomi schreef:De zondag is een dag om uit te rusten, te genieten en God te zoeken. Maak daar dan ook lekker gebruik van.
Lekker zwemmen, fietsen, schaatsen (al moet ik aan dat laatste nu even niet denken.......) e.d. Lijkt me geen probleem.

Hoeveel tijd blijft er per zondag nog over om God te zoeken naast al die bezigheden?
De zondag is bedoeld om met de dingen van Gods Koninkrijk bezig te zijn. Voor onszelf kunnen we zes dagen bezig zijn. Is het dan al moeilijk om 1 dag volledig te besteden aan de dienst des Heeren?

Zelf heb ik er zondag totaal geen behoefte aan, en trouwens ook geen tijd voor, want buiten de twee of drie kerkdiensten om is er nu ook niet zo heel veel tijd meer over voor andere dingen. Het is ook wel eens goed om een goed boek te lezen. Daar haal ik tenminste meer genot uit dan uit een rondje fietsen.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 02 jul 2005 13:51

Waarom nou altijd dat gezeur over wat wel en niet mag op zondag. Ik denk dat je gemakkelijk kan stellen dat Jezus daar ook een hekel aan had. Hij wordt tenminste een aantal keren aangesproken door vrome farizeërs... Mensen die altijd maar zitten te zeuren over wat een ander wel en niet doet op zondag, komen m'n keel uit. Stelletje farizeërs.
Wel denk ik, dat als je zelf twijfelt of je iets op zondag mag doen, je het absoluut niet moet doen.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jul 2005 13:55

Is het de bedoeling dat we aan de zondag dezelfde betekenis geven als aan het gebod wat God gaf in de tien geboden (4e gebod gedenkt de Sabbathdag (zaterdag) dat gij die heiligt enzvrt.)
Ik vier de zondag en niet de Sabbath. kzie de zondag echt als een rustdag maar niet als vervanging van de Sabbath.

@bureau: Jezus heeft nooit alle Farizeeres op 1 hoop gegooid zoals jij nu doet. Hij wees ze enkel op wat ze verkeerd deden en hoe ze het zouden moeten doen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:00

caprice schreef:
naomi schreef:De zondag is een dag om uit te rusten, te genieten en God te zoeken. Maak daar dan ook lekker gebruik van.

Hoeveel tijd blijft er per zondag nog over om God te zoeken naast al die bezigheden?
De zondag is bedoeld om met de dingen van Gods Koninkrijk bezig te zijn. Voor onszelf kunnen we zes dagen bezig zijn. Is het dan al moeilijk om 1 dag volledig te besteden aan de dienst des Heeren?

Zelf heb ik er zondag totaal geen behoefte aan, en trouwens ook geen tijd voor, want buiten de twee of drie kerkdiensten om is er nu ook niet zo heel veel tijd meer over voor andere dingen. Het is ook wel eens goed om een goed boek te lezen. Daar haal ik tenminste meer genot uit dan uit een rondje fietsen.

Hier sluit ik me eerlijk gezegd helemaal bij aan. Ik zie geen kwaad in fietsen of wandelen, brengt me juist vaker dichter bij God, maar verder heb ik er geen behoefte aan om me tussen de recreatie te storten om te zeilen, zwemmen of duiken.....

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 jul 2005 14:08

Als ik een rondje fiets op zondag, geniet ik van de schepping, hoe mooi alles gemaakt is.

Over strand op zondag. Ik ben een paar keer met beteruit op vakantie geweest en die reizen die ik daar mee heb gedaan, ging iedereen naar het strand op zondag.
Wat moet je anders als je in Turkije of Griekenland zit. Het is buiten 40 graden, binnen is het ook niet te harden. Dan kan je beter rustig op het strand gaan liggen en verkoeling zoeken in het water.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jul 2005 15:33

Het_Bureau schreef:Waarom nou altijd dat gezeur over wat wel en niet mag op zondag. Ik denk dat je gemakkelijk kan stellen dat Jezus daar ook een hekel aan had. Hij wordt tenminste een aantal keren aangesproken door vrome farizeërs... Mensen die altijd maar zitten te zeuren over wat een ander wel en niet doet op zondag, komen m'n keel uit. Stelletje farizeërs.
Wel denk ik, dat als je zelf twijfelt of je iets op zondag mag doen, je het absoluut niet moet doen.

Zo Bureau, ik ben het nu eens van harte met je eens :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jul 2005 16:47

essieee schreef:
caprice schreef:

Hier sluit ik me eerlijk gezegd helemaal bij aan. Ik zie geen kwaad in fietsen of wandelen, brengt me juist vaker dichter bij God, maar verder heb ik er geen behoefte aan om me tussen de recreatie te storten om te zeilen, zwemmen of duiken.....

Ik zie er wel kwaad in. Zo is de dag des Heeren niet meer van de andere dagen in de week te onderscheiden. De verschillen worden steeds kleiner. Op het laatst heb je dan misschien zelfs geen moeite meer om te gaan winkelen op zondag. De duivel komt meestal niet op klompen hoor. Geruisloos wordt alles veranderd.

Dan is het (ja, ook vandaag de dag is het al zo droevig gesteld) een sportdag geworden. Maar in 1 Tim. 4 vers 8 staat wat anders:
Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

Die godzaligheid, mensen, is van nut. Niet dat onderhoud van het lichaam, een aarden vat dat eenmaal zal vergaan. Geven we wel om onze kostelijke ziel als we op Gods dag ons met dergelijk ijdel vermaak bezig wensen te houden?
Laten we zuinig zijn op die dag van de Heere gegeven. 1 dag per week helemaal beschikbaar om God te zoeken. Van God gegeven. Hoe gaan wij daarmee om? Hoe zal het wezen als we eenmaal rekenschap af moeten leggen van hoe we die dag hebben gebruikt?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 16:53

Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt.
Want is juist wandelen geen eerbare bezigheid...Bij mij achetr loop je zo het bos in..hoe heerlijk op zondag. Weinig mensen, mooie natuur en rust!

Terug naar “Archief”