euthanasie en abortus!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chatje
Verkenner
Verkenner

euthanasie en abortus!!

Berichtdoor chatje » 01 jul 2005 16:27

heey mense
ben ik weer met een vraag:

kga dalijk aan een opleiding beginne in de verpleegkunde en heb pas een intake gesprek gehad.
daar hadden ze het dus over euthanasie en abortus hoe wil je daar op reageren als christelijk zijnde in een onchristelijk ziekenhuis.
daar kwam ik dus achter dat ik nog niet goed echt uit kan leggen hoe wij dr overdenken. kan wel een begin maken maar als ze door gaan vragen weet ik het niet meer.
hoe kan je het beste uitleggen hoe je er over denkt als christen zijnde
khoop dat iemand kan helpen

grtz chat
wie heeft jou toestemming gegeven om dit te lezen :p

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 jul 2005 16:35

ga je op een christelijke school? Als het goed is word je daar dan ook daar goed over ingelicht.

Ikzelf doe ook verpleegkunde en merk ook dat het soms erg moeilijk is om daar antwoord op te geven.
Ik probeer meestal uit te leggen dat ik christen ben, en dat wij mensen niet gaan over dood & leven. Sommige mensen nemen hier genoegen mee, anderen willen er meer van weten of worden erg opstandig.

Een keer heb ik het voorbeeld gebruikt: stel dat jij iets hebt gemaakt. Hoe zou jij het dan vinden dat er een ander gaat beslissen wat er mee moet gebeuren?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

chatje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor chatje » 01 jul 2005 16:38

jah das wel ja.

maar als mensen door gaan vragen ben ik meestal snel uitgepraat weet ik nie veel meer tezeggen dat is in zulke zaken best lastig.
dat is net als met bidden voor het eten en rokken dragen, kweet natuurlijk waarom we dat doen mar toch vind ik het best moeilijk uitleggen :?
wie heeft jou toestemming gegeven om dit te lezen :p

Aragorn

Re: euthanasie en abortus!!

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2005 16:58

chatje schreef:daar kwam ik dus achter dat ik nog niet goed echt uit kan leggen hoe wij dr overdenken.

Je moet dan ook zorgen dat je niet hoeft uit te leggen hoe wij (Ons Soort Mensen?) erover denken, maar hoe jij er zelf over denkt. Maw: ontwikkel zelf een standpunt, dat praat vaak iets makkelijker.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jul 2005 19:09

Ik ben persoonlijk tegen abortus omdat het vaak voorkomt dat het gebeurd naar een foutje van twee mensen en de derde mens moet er dan onderlijden, ook geloof ik dat een mens een mens is vanaf de samensmelting van eicel en spermacel, maar pas een foto gezien van een 5 dagen oude mens... dan ga je wel twijfelen, een bolletje dat in het niet valt in een oog van een naald, heeft dat een ziel? Ik weet het niet.. God wel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jul 2005 09:03

Het zijn overigens niet alleen maar christenen die tegen abortus zijn. Er is ook weerstand tegen abortus vanuit humanistische zienswijzen.
De vraag waar het in feite op neer komt is: vind je het geoorloofd dat een net gegroeid mensenwezen in stukken geknipt wordt en dus vermoord ter wille van de pleziertjes en comfortabelheden van degene bij wie dat kind groeit? Of vind je dat de menselijke waardigheid van dat nieuwe leven daar bovenuit gaat en dat dus niet toelaat?
Daar gaat het verschil van inzicht ten diepste over.
Christenen beantwoorden de eerste vraag ontkennend, en de tweede bevestigend, en baseren dat op de waardigheid die God aan het leven gegeven heeft.
Een humanist beantwoordt de vragen net zo, alleen baseert dat op de menselijke waardigheid zelf zonder God erbij te halen.

Ik weet dat abortus provocatus in feite een vorm van foltering is om zo'n kind dood te maken. Het is echt niet zo dat zo'n kind daar niks van voelt. Integendeel, het verzet zich ertegen met alle krachten die het in zich heeft.
Ik begrijp dan ook niet goed hoe mensen blijkbaar vóór abortus kunnen zijn, tenzij je er een junglemoraal op na houdt. Dan zou moord eigenlijk ook toegestaan en normaal moeten zijn.
Het argument dat zo'n nieuw leven nog geen echt leven met alle rechten vandien genoemd kan worden, gaat niet op.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 09:12

Daarnaast gaat abortus ook voor de moeder niet zomaar even. In veel gevallen (nee, niet alle) heeft de moeder er erg veel moeite mee, zeker achteraf. Ze missen dan toch een kindje (omdat ze geestelijk al voorbereid zijn op de komst van een kindje, wat dan dus niet komt).
De stap voor abortus lijkt dan heel makkelijk, maar blijkt dat niet te zijn.
Ik werk zelf in de hulpverlening en heb al heel wat vrouwen meegemaakt die daar nog zoveel last van hebben, terwijl ze dachten dat even makkelijk te doen. Dat houdt ze hun leven lang vast.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 02 jul 2005 09:15

Raido schreef:Ik ben persoonlijk tegen abortus omdat het vaak voorkomt dat het gebeurd naar een foutje van twee mensen en de derde mens moet er dan onderlijden, ook geloof ik dat een mens een mens is vanaf de samensmelting van eicel en spermacel, maar pas een foto gezien van een 5 dagen oude mens... dan ga je wel twijfelen, een bolletje dat in het niet valt in een oog van een naald, heeft dat een ziel? Ik weet het niet.. God wel.

Let op dat véél abortus gebeurt op het moment dat een kindje door medicaties éérder ter wereld komt.
Op het moment van 'bijna' geboren worden worden armen, benen en hoofd erafgeknipt. Een zeer traumatische gebeurtenis, alleen al het in meer detail omschrijven maakt me misselijk.
Dat is overigens die gedeeltelijke geboorte-abortus waar men algemeen zo tevreden over is... die wordt overigens dus uitgevoerd zodra het kindje meer dan 24 weken oud is, omdat anders (bij 'interne' abortus) het hoofdje niet meer door het geboortekanaal kan.

Belachelijk. Men praat recht wat krom is...
Het Hinnom-dal is er niets bij.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jul 2005 09:40

naomi schreef:Ik werk zelf in de hulpverlening en heb al heel wat vrouwen meegemaakt die daar nog zoveel last van hebben, terwijl ze dachten dat even makkelijk te doen. Dat houdt ze hun leven lang vast.

Dat is een reden. Verder ligt bij de bevruchting alles al vast: Welk DNA het kindje krijgt is dan bepaald. Het is misschien nog maar een klompje cellen zonder zenuwen (dus echt voelen kan het dan niet, ik weet niet wanneer dat begint, zal wel vroeg zijn), maar God heeft er denk ik al een plan mee.
Ik ken een meisje dat verloskunde studeert en zij moest ook stagelopen bij abortussen, maar ze hoefde alleen bij de gesprekken te zijn en niet bij de abortus zelf. Als dat wel moet, kan je misschien vragen of je bij een curettage kan zijn van een baby die al overleden is of voor iets anders, maar niet bij een levende embryo.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 02 jul 2005 11:48

Boekenlezer schreef:Het zijn overigens niet alleen maar christenen die tegen abortus zijn. Er is ook weerstand tegen abortus vanuit humanistische zienswijzen.
De vraag waar het in feite op neer komt is: vind je het geoorloofd dat een net gegroeid mensenwezen in stukken geknipt wordt en dus vermoord ter wille van de pleziertjes en comfortabelheden van degene bij wie dat kind groeit? Of vind je dat de menselijke waardigheid van dat nieuwe leven daar bovenuit gaat en dat dus niet toelaat?
Christenen beantwoorden de eerste vraag ontkennend, en de tweede bevestigend, en baseren dat op de waardigheid die God aan het leven gegeven heeft.
Een humanist beantwoordt de vragen net zo, alleen baseert dat op de menselijke waardigheid zelf zonder God erbij te halen.

Ik weet dat abortus provocatus in feite een vorm van foltering is om zo'n kind dood te maken. Het is echt niet zo dat zo'n kind daar niks van voelt. Integendeel, het verzet zich ertegen met alle krachten die het in zich heeft.
Ik begrijp dan ook niet goed hoe mensen blijkbaar vóór abortus kunnen zijn, tenzij je er een junglemoraal op na houdt. Dan zou moord eigenlijk ook toegestaan en normaal moeten zijn.
Het argument dat zo'n nieuw leven nog geen echt leven met alle rechten vandien genoemd kan worden, gaat niet op.

Mee eens. Maar nu is een vrouw zwanger na een verkrachting, wat dan?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jul 2005 11:57

Rene Z schreef:
Boekenlezer schreef:Het zijn overigens niet alleen maar christenen die tegen abortus zijn. Er is ook weerstand tegen abortus vanuit humanistische zienswijzen.

Ik denk in principe: ook dan het kind laten leven.
Ik herinner me dat ik ook wel eens gelezen heb van een vrouw die op die manier een kind had. Dus blijkbaar kan dat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 jul 2005 11:59

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: euthanasie en abortus!!

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:12

Aragorn schreef:
chatje schreef:daar kwam ik dus achter dat ik nog niet goed echt uit kan leggen hoe wij dr overdenken.

Je moet dan ook zorgen dat je niet hoeft uit te leggen hoe wij (Ons Soort Mensen?) erover denken, maar hoe jij er zelf over denkt. Maw: ontwikkel zelf een standpunt, dat praat vaak iets makkelijker.

Inderdaad, dat schoot bij mij ook naar boven toen ik je post las.
Ga bij jezelf na wat voor jou belangrijk is mbt God en de Bijbel, het leven en wat het leven inhoudt.
Ook ik heb als vpk deze vragen veel gehad, als je eerlijk uitkomt hoe jij er over denkt en ook weet wat er speelt rondom deze thema's zul je merken dat je meer respect krijgt dan je verwacht...waardoor God dus de Eer krijgt.

Be blessed!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 02 jul 2005 14:31

Nou wat ik hierop zou zeggen is een beetje het volgende,
Ik ben tegen abortus en euthanasie.
omdat ik denk dat het niet wij mensen zijn, maar god die besluit over leven en dood. en ik denk niet dat het goed is als wij die beslissing uit zijn handen nemen.
als iemand zwanger is, ongewenst, en je wilt het laten weghalen, terwijl het al leeft, ik vind fdat persoonlijk eigelijk al moord, bovendien beslis je dan weer over leven of dood etc...

dan zijn er mensen die zeggen, ja maar stel nou dat je verkracht word.
dan nog zou ik het houden.
dat kindje kan het namelijk niet helpen dat je dat gebeurt is.
nou kan je denken van ja, maar dat zeg je nu, totdat het je gebeurt.
ik spreek uit ervaring, ik klets niet uit mn nek. ik heb geen kind, maar ik ben een hele tijd bang geweest dat ik zwanger zou zijn.
en dan dacht ik ook hier over na.
en ik denk toch, het kindje is dan de dupe.
en dat vind ik erg.

en over euthanasie, uit menselijk standpunt kan ik begrijpen dat mensen dat willen. stel dat nou iemand helemaal als een kasplantje leeft, of enorm veel pijn heeft.
dat vind ik eigelijk nog moeilijker beslissen omdat die persoon soms zelf kiest zeg maar. maar goed als die persoon dat echt wil, dan vind ik blijft het die keuze van die persoon. maar ik zou het niet uitvoeren zeg maar.
dan moet die persoon het maar met iemand anders oplossen. niet met mij.
als die persoon nou niet kan kiezen, dan gooi ik het toch weer op dat god beslist over dood en leven en niet de mens.

als ze nou nog meer door zouden vragen, en ik zou geen antwoorden meer weten.
ja dan is dat hun probleem. misshciem makkelijk gezegd, maar ik blijf gewoon bij mijn punt dat ik het gewoon niet wil doen uit principes.
en als zij dan proberen mij hemealal met mn mond vol tanden te laten staan, of ik weet het gewoon niet meer. dan vind ik dat je dat ook gewono kan zeggen hoor. niemand heeft alle antwoorden.
maar gewoon voor jezelf is het toch handig om te weten hoe je er zelf over denkt.

xxx
Plien

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 02 jul 2005 16:13

Boekenlezer schreef:
Rene Z schreef:

Ik denk in principe: ook dan het kind laten leven.
Ik herinner me dat ik ook wel eens gelezen heb van een vrouw die op die manier een kind had. Dus blijkbaar kan dat.

Uiteraard kan dat, fysiek, maar kan het ook geestelijk? Het is nogal makkelijk om te zeggen, o je moet dat kind maar krijgen het is God's wil. Was het ook God's wil dat ze verkracht werd? Ik ben overigens voor euthenasie omdat ik geloof dat God niet wil dat we onnodig (pijn)lijden. En dit bedoel ik dan in het kader van ongeneeselijk ziek zijn bv kanker in de eindfase.

Terug naar “Archief”