overgewicht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Romaine
Verkenner
Verkenner

overgewicht

Berichtdoor Romaine » 01 jul 2005 10:27

Hallo, ik ben Romaine Zweistra en ik ben jeugdverpleegkundige bij de GGD in Zeeland.
Mijn werk bestaat o.a. uit het verrichten van Preventief Gezondheids Onderzoek (beter bekend als de "schooldokter")op scholen voor Reformatorisch onderwijs (B.O. en V.O)
De reden dat ik dit forum aanspreek is de volgende:
Het is denk ik wel bekend dat de Nederlandse jeugd de laatste jaren steeds zwaarder wordt, maar het is me opgevallen dat m.n. in het Reformatorische onderwijs de meisjes vaak te zwaar zijn, zelfs aan overgewicht tot ernstig overgewicht leiden. De meeste meisjes doen ook niet of nauwelijks aan sport (vergeleken met de meisjes op niet-reformatorische scholen) en komen niet of nauwelijks aan actief bewegen toe (behalve diegenen die op de fiets naar school komen).
Ik wil graag weten wat de reden(en) zijn dat er zo weinig door meisjes gesport wordt.
Graag zoveel mogelijk reacties, ook van ouders en docenten (L.O).
De reacties wil ik gebruiken voor een afstudeeropdracht die ik moet maken voor mijn opleiding tot Sociaal verpleegkundige.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jul 2005 11:05

Dat is toch niet netjes :) Lees eens de topics over, sportverdwazing, lange rokken, positie van de vrouw etcetra..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 jul 2005 11:59

Nou, ik ben van jou leeftijd en heb ook kinderen.
Maar gereformeerde meisjes doen ook aan sport en gym, en fietsen ook, net als andere meisjes.
Het is een vooroordeel dat alleen gelovige meisjes overgewicht hebben.
In het niet gelovige wereldje zie ik ook een heleboel meiden die op jonge leeftijd al veel te dik zijn.
Ze snoepen gewoon te veel eten snacks, bv van die vieze Mc Donaldsjunkfood, etc.
Dat zie je overal.
Wij hebben veel voor jongeren georganiseerd, niet voor gelovige jongeren, maar allerlei jongeren.
En het eetpatroon is vaak verkeerd.
Bovendien, doordat de moeders tegenwoordig niet meer thuis zijn, wordt er niet meer op gelet wat ze eten en hoeveel. Moeders kwakken tegenwoordig iets in de magnetron of zo, of gaan wat halen og laten wat bezorgen, vooral in de wat rijkere kringen. (nou heb ik het dus niet over refomeiden)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 01 jul 2005 12:06

Hmm, de meiden die naar reformatorische scholen gaan, fietsen gemiddeld langer dan degenen die naar niet-reformatorische gaan, dus dat heft elkaar dan weer mooi op zou ik zeggen.

Het lijkt me stug dat refomeiden significant vaker overgewicht hebben dan niet-refomeiden, maar wie ben ik, m.a.w., is dat bewezen?

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 12:19

inderdaad typisch. Heb je dat werkelijk geconstateerd romaine?

Als ik zo even nadenk, dan lijkt het me dat refokinderen minder vaak tv kijken en achter de computer hangen, dus meer buiten spelen, dat hun moeder vaker thuis is en dus beter op de voeding let.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 jul 2005 12:24

romaine schreef:Het is denk ik wel bekend dat de Nederlandse jeugd de laatste jaren steeds zwaarder wordt, maar het is me opgevallen dat m.n. in het Reformatorische onderwijs de meisjes vaak te zwaar zijn, zelfs aan overgewicht tot ernstig overgewicht leiden.

hoe is je dat opgevallen? waar uit concludeer je daT?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2005 12:56

Hm, statistisch gezien weet ik niets, maar als ik zo eens om me heen kijk krijg ik de indruk dat refo-meisjes eerder minder vaak dan vaker overgewichtig zijn.

En ergens heb ik het gevoel dat dit topic niet helemaal serieus is.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 jul 2005 13:27

muiz schreef:inderdaad typisch. Heb je dat werkelijk geconstateerd romaine?

Als ik zo even nadenk, dan lijkt het me dat refokinderen minder vaak tv kijken en achter de computer hangen, dus meer buiten spelen, dat hun moeder vaker thuis is en dus beter op de voeding let.

Tot ze Refoweb ontdekken natuurlijk hè, want het is een verslavend forum :mrgreen:

Aragorn schreef:
En ergens heb ik het gevoel dat dit topic niet helemaal serieus is.

Dat denk ik ook :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2005 13:31

trijntjejohanna schreef:
romaine schreef:Het is denk ik wel bekend dat de Nederlandse jeugd de laatste jaren steeds zwaarder wordt, maar het is me opgevallen dat m.n. in het Reformatorische onderwijs de meisjes vaak te zwaar zijn, zelfs aan overgewicht tot ernstig overgewicht leiden.

hoe is je dat opgevallen? waar uit concludeer je daT?

Juist, TJ daar ben ik ook erg benieuwd na.

Zou graag cijfers willen zien, rapport!!!!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 jul 2005 14:01

Hmm....ik heb dr weinig verstand van hoor, overgewicht enzo, en de relatie tot refo meiden/jongens.

Maar toen ik dat las dacht ik meteen aan meisjes met wie ik op een reformatorsiche middelbare heb gezeten, 2 meisjes, die ontzettend dik waren. Maar, dat viel nooit zo op, omdat ze altijd wijde shirtjes droegen enzo. Tot ze een keer in een badpak liepen, toen viel het opeens wel op...

Meiden die niet streng refo zijn, dragen over het algemeen strakkere truitjes, en als je erg dik bent, dan doe je dat neit snel, en wil je afvallen om ook die leuke shirtjes te dragen (als puber) toch?

Hmm..tis maar n gedachtenkronkel :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2005 15:09

Tja ik ben wel van een refomatorische kerk, ben ook dik! Ik sport niet, maar overgewicht heb ik niet! Zwem zo nu en dan! Fiets elke dag tijdens mijn werk. Loop veel (boodschappen, kerk, enzo). Aan beweging kom ik wel!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jul 2005 15:25

Hmm... je gebruikt de ! als .
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2005 15:32

MissF schreef:Meiden die niet streng refo zijn, dragen over het algemeen strakkere truitjes, en als je erg dik bent, dan doe je dat neit snel, en wil je afvallen om ook die leuke shirtjes te dragen (als puber) toch?

Dat lijkt me wel érg vergezocht.. :)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 jul 2005 15:40

ik kreeg een pbtje met dit antwoord:

Romaine schreef:Hartelijk bedankt voor uw reactie!
Alle in het veld werkende medewerkers van de GGD Zeeland moeten registraties bijhouden, o.a. van lengte en gewicht. Al deze gegevens worden verzameld en geevalueerd.Op de reformatorische scholen in Zeeland valt het op dat de meisjes veel minder aan sport doen dan meisjes die op een openbare- of christelijke school zitten en dat er meer overgewicht bij meisjes voorkomt dan bij jongens.

dan heb je het dus over zeeland.. is het dan wel representatief voor heel nederland? ik denk dat daar dan eerst eens onderzoek naar gedaan moet worden voordat je een conclusie kunt trekken.. misschien is het wel alleen in zeeland een probleem?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 jul 2005 15:41

Aragorn schreef:
MissF schreef:Meiden die niet streng refo zijn, dragen over het algemeen strakkere truitjes, en als je erg dik bent, dan doe je dat neit snel, en wil je afvallen om ook die leuke shirtjes te dragen (als puber) toch?

Dat lijkt me wel érg vergezocht.. :)

vind ik eerlijk gezegd ook nogal vergezocht.. alsof je alleen maar zou afvallen omdat je strakke truitjes wilt dragen..

Terug naar “Archief”