hoe word ik dominee ;-)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 07 mei 2003 16:07

joepie, kun je in SOW kerken nog volgens artikel... (ik weet het nummer ook niet ) dominee worden?
ik weet dat het vroeger vaak gebeurde, maar ik meen te denken dat het niet meer kan.
volgens mij heb je tegenwoordig in een SOW kerk wel een universitaire opleiding nodig.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2003 16:11

Ik weet niet hoe het in de SOW kerk toegaat. Maar bij ons in de vrijgemaakte wel
Als manlief thuis is zal ik vragen volgens welk artikel.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 mei 2003 21:01

Ik denk dat we in deze tijd de taken in het Lichaam van Christus niet meer verdelen. Op diverse plaatsen in de bijbel kunnen we de verschillende taken vinden. Eén gedeelte wil ik extra belichten:

1 Corinthians 12:13-30 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
14 Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden.
15 Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam?
16 En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam?
17 Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn?
18 Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.
19 Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn?
20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam.
21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node.
22 Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.
23 En die ons dunken de minst eerlijke leden des lichaams te zijn, denzelven doen wij overvloediger eer aan; en onze onsierlijke leden hebben overvloediger versiering.
24 Doch onze sierlijke hebben het niet van node; maar God heeft het lichaam alzo samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen gebrek aan dezelve heeft;
25 Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen.
26 En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat een lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede.
27 En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.
28 En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.
29 Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?
30 Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers? (SV)

Wat betreft de dominee, kies de passende gave.
Wat echter veel belangrijker is het feit dat eenieder in het Lichaam van evenveel waarde is voor het functioneren van het Lichaam. Het is dus onnodig om op te kijken naar een dominee, net zo min dat een dominee zijn taak mag overschatten. Wie ook wat doet, hij of zij kan het alleen maar doen omdat het hem of haar van God gegeven is. Het is dus ook helemaal niet erg dat dominees vroeger gepest zijn geweest of sociaal zwak of wat dan ook van zichzelf zijn. Alleen dan kan de Heilige Geest door hen heen werken. Een dominee zal hopelijk goed beseffen dat een gedegen studie, nogal geestdodend kan zijn.
Paulus laat ook zien dat juist degene die van zichzelf denkt dat hij het minste werk in het Lichaam doet, juist tot de belangrijksten hoort.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2003 21:24

Zou nog doorgeven volgens welk artikel, artikel 8.
Op pagina 1 van deze topic staan artikel 4 en 5 misschien dat diegene die ze zo mooi heeft opgeschreven ook artikel 8 opzoeken?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 07 mei 2003 21:54

Het leek mij goed even wat van me te laten horen, omdat ik dit topic
"hoe word ik dominee?" heb geplaatst. Dank voor alle reakties, en de
pogingen mij verder te helpen, met antwoorden op mijn vragen.

Helaas moet ik constateren dat op mijn feitelijke vragen nauwelijks
antwoord is gekomen, en dat dit topic is ontaard in een discussie of
het wel of niet wenselijk is, dat een dominee een universitaire
opleiding heeft genoten of niet. Geloof me, dit is GEEN verwijt!!
Ik voel me zelfs enigszins gevleid, dat ik zoveel los kan maken met
een paar simpele vragen! ;-) En er is ook helemaal niks mis met
een discussie over deze materie. Ik doe er zelfs graag aan mee.

In ieder geval weet ik nu dat het woord "bevestiging" juist is, dat
een predikant die bevestigd is de zegen uit kan spreken, en verder
krijg ik de indruk uit al deze berichten, dat het wel eens juist zou
kunnen zijn, dat in de SOW-kerken, predikanten werkzaam zijn met een
universitaire opleiding, en in de pinkstergemeenten etc. voorgangers
meestal geen universitaire opleiding hebben genoten.
Wie daar nog een aanvulling of verbetering op heeft, heel graag!
Want het ging me in 1e instantie toch om de werkelijke feiten.

Om nog even met de discussie mee te doen: ik constateer dat (een beetje
kort door de bocht) er hier een groep mensen is die grote nadruk legt
op de werking van de Heilige Geest, de roeping, de talenten en zich min
of meer negatief uitspreken over een universitaire opleiding.
En een groep die dat andersom ziet, vak leren, hard studeren, weten
waarover je praat, en dan komt de werking van de Heilige Geest ook wel.

Ik voel mij zeer verwant met de laatste groep! Mijn huisarts
is ook zeer gedreven, heeft veel talenten, is zeer geinspireerd,
maar toch ben ik heel blij dat hij ook afgestudeerd arts is. Juist
daarom heb ik zoveel vertrouwen in hem.

EEN opmerking in deze discussie vond ik buitengewoon opmerkelijk:
Er werd gesteld dat (universitair geschoolde) predikanten wezensvreemde
en wereldvreemde mensen zijn, die de maatschappij bekijken vanuit hun
leerboekjes en vanaf hun studeertafel.
Ik heb heel veel predikanten ontmoet in mijn leven, maar deze
eigenschappen zijn mij nog nooit opgevallen.
Integendeel: de predikanten die ik heb ontmoet, waren juist mensen die
midden in het leven stonden, en donders goed wisten hoe de maatschappij
inelkaar zit. En hoe kan het ook anders?
Een goed predikant komt door o.a. zijn/haar pastorale werk met iedereen
in aanraking. Van arm tot rijk, van jong tot oud, kortom met allerlei
verschillende mensen.

Vreemd eigenlijk dat we bij allerlei minder belangrijke zaken, zoals
het laten repareren van je kraan door een ERKEND loodgieter, of het
vullen van een gaatje in je kies door een tandarts MET opleiding, een
juiste keuze doen, en als het op het geestelijk leven aankomt ons laten
leiden door hobbyisten, zoals het veel voorkomt in b.v. de Pinkster-
gemeenten.

Nogmaals dank voor alle reakties!
Brion

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 mei 2003 22:06

Ach ja, er wordt wel eens iets meer van het directe onderwerp afgeweken. Maar goed, je hebt in ieder geval een deel van de vragen beantwoord gekregen.

Ik zei helemaal in het begin dat een student wel mag preken. Maar niet de zegen uitspreken. Dat klopt nog steeds, maar voordat de student mag preken moet hij hiervoor wel eerst een soort examen doen, dat ter aanvulling.

En de universitaire opleiding heeft vooral met de talenkennis te maken. Er wordt veel gebruik gemaakt van de grondteksten, die je dus wel moet kunnen lezen.

Maar misschien is het goed om je vragen aan een predikant voor te leggen. Die zou toch het antwoord moeten kunnen geven.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 mei 2003 22:33

Brion schreef:Om nog even met de discussie mee te doen: ik constateer dat (een beetje
kort door de bocht) er hier een groep mensen is die grote nadruk legt
op de werking van de Heilige Geest, de roeping, de talenten en zich min
of meer negatief uitspreken over een universitaire opleiding.
En een groep die dat andersom ziet, vak leren, hard studeren, weten
waarover je praat, en dan komt de werking van de Heilige Geest ook wel.

Ik voel mij zeer verwant met de laatste groep! Mijn huisarts
is ook zeer gedreven, heeft veel talenten, is zeer geinspireerd,
maar toch ben ik heel blij dat hij ook afgestudeerd arts is. Juist
daarom heb ik zoveel vertrouwen in hem.

EEN opmerking in deze discussie vond ik buitengewoon opmerkelijk:
Er werd gesteld dat (universitair geschoolde) predikanten wezensvreemde
en wereldvreemde mensen zijn, die de maatschappij bekijken vanuit hun
leerboekjes en vanaf hun studeertafel.
Ik heb heel veel predikanten ontmoet in mijn leven, maar deze
eigenschappen zijn mij nog nooit opgevallen.
Integendeel: de predikanten die ik heb ontmoet, waren juist mensen die
midden in het leven stonden, en donders goed wisten hoe de maatschappij
inelkaar zit. En hoe kan het ook anders?
Een goed predikant komt door o.a. zijn/haar pastorale werk met iedereen
in aanraking. Van arm tot rijk, van jong tot oud, kortom met allerlei
verschillende mensen.

Vreemd eigenlijk dat we bij allerlei minder belangrijke zaken, zoals
het laten repareren van je kraan door een ERKEND loodgieter, of het
vullen van een gaatje in je kies door een tandarts MET opleiding, een
juiste keuze doen, en als het op het geestelijk leven aankomt ons laten
leiden door hobbyisten, zoals het veel voorkomt in b.v. de Pinkster-
gemeenten.

Ik erken dat je op veel punten gelijk hebt. Het gehobby in evangelische kringen zit mij ook dwars en toch spreek ik uit ervaring dat een universitaire opleiding niet garant staat dat een predikant ook werkelijk een predikant is. Ik ben namelijk een keer door een dominee om mijn oren geslagen met het volgende. Wij hadden een discussie over wat weet ik niet meer en in deze discussie stond ik sterk in mijn standpunten. Hij wilde dat niet erkennen en sloeg mij met de woorden: Ik ben de dominee dus ik heb gelijk. Nu zul je mijn standpunt wel beter snappen.

Het hoort samen te gaan. De Geest en het onderwijs of liever gezegd. Het onderwijs gegeven door de Geest.

Probleem lig dat beide kampen, zowel de proffesionelen als de hobby-isten iets wezenlijks missen. De professionelen bouwen veel meer op menselijk inzicht en bieden de Geest te weinig ruimte en de hobby-isten (in jouw ogen dan) bouwen teveel op de geestelijke kant en hebben te weinig inzicht. Strikt genomen is de laatste groep gevaarlijker dan de eerst, doordat gebrek aan inzicht dwaalleer bevordeert, alhoewel de eerste weer de neiging heeft om wettisch te worden. Wat ook gebeurd is en als reactie daarop zijn de evangelisch gemeentes als paddestoelen uit de grond geschoten, losgeslagen christenen kapot gemaakt door traditie en wettisisme.

De verwijten van je richting de evangelische klinken hetzelfde als, die der farizeeers naar het gewone ongeschoolde volk. Deze leraars waren oprecht. Oprechter dan dat wij vermoeden. Toch was de zwaarste kritiek van Yeshua gericht aan hen, omdat zij via de reden de boodschap van God verdraait en moeilijker gemaakt hadden dan dat ze in werkelijkheid is.

Ngmaals ik ben het volstrekt met je eens dat de verkondiging in evangelische gemeentes vaak leeg en oppervlakkig zijn. Voor een christen is er vaak weinig tot lering, omdat de diensten meer gericht zijn op evangelisatie dan opbouw en inzicht verschaffing in Het Woord. De cliches vliegen daar vaak iedere zondag over en weer en iedere zondag worden deze weer herhaald.

Wat mijn advies aan jouw is: stop niet met het vergaren van inzicht want dat is goed, maar en nu komt het. De enige die je de werkelijke weg kunt wijzen is God zelf. Stel je vertrouwen nooit op mensen, maar enkel en alleen op God. Jezus zei eens dat wie het koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, die zal het niet binnen kunnen gaan. Met andere woorden: wie niet de eenvoud van het geloof ziet, de eenvoud van een kind, zal nooit kunnen begrijpen wat het koninkrijk van God inhoud. Geen enkel door mensen opgesteld werk kan je dat vertellen, alleen een kind kan je dat vertellen.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 08 mei 2003 03:27

Dag Maranatha,

Het verhaal over de ietwat vreemde dominee is jouw ervaring. Ik heb die ervaring niet, maar doet niets af aan je verhaal. Het verbaast me ook niet echt; net zoals je slechte journalisten of frauderende topmanagers hebt, zijn er natuurlijk ook gewoon slechte dominees.
Duidelijk, een goede opleiding is geen gartantie, maar geen goede opleiding is helemaal GEEN garantie.

Je schrijft over "verwijten" van mijn kant naar de evangelische beweging. Graag wil ik het iets nuanceren. Ik heb eigenlijk niet zoveel verwijten.
Hoogstens ben ik het gewoon niet met ze eens; ik heb verder geen last van ze. Het verbaast me zo nu en dan wat daar gebeurt.

Wat ik met je laatste alinea aanmoet weet ik niet zo goed. Maar ik ga er van uit dat je het heel goed bedoelt. Dat je ALLEEN op God mag vertrouwen, dat zie ik niet. Je schrijft letterlijk "nooit op mensen"
Gelukkig stel ik mijn vertrouwen WEL op mensen, en zal dat, waar mogelijk ook blijven doen.
Over de eenvoud van het geloof en het geloof van een kind, daar kan ik alleen maar Amen op zeggen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 18:36

Terug naar “Archief”