Besef jij wat God voor jou gedaan heeft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Green

Re: Besef jij wat god voor jou gedaan heeft?

Berichtdoor Green » 28 jun 2005 05:39

savemysoul schreef:Besef jij werkelijk wat God voor jou gedaan heeft, door Zijn zoon Jezus naar de wereld te sturen?

Beantwoord die vraag eerst en lees dan onderstaand verhaal.

Een brugwachter in de Verenigde Staten moest er dagelijks voor zorgen dat, wanneer de trein kwam, de brug omlaag was zodat de trein veilig de rivier over kon. De brugwachter had ook een zoontje, een klein jochie nog. Op een dag ging het zoontje mee met z'n vader. Samen stonden ze in de brugwachterstoren te kijken vanuit de cabine op die grote hoogte. Het zoontje ging op een gegeven moment even naar buiten, en speelde en klauterde wat op de brug. Dan schrikt de brugwachter hevig op, wanneer hij een toeter hoort. De trein komt er aan!! Hij heeft 1 seconde om te beslissen wat hij gaat doen... De brug omlaag laten, zodat de trein vol mensen, die allemaal familie hebben, kan door rijden, maar dan wordt z'n zoontje vermorzeld, OF, de brug omhoog laten, dan blijft z'n zoontje leven maar zal niemand in de trein het overleven. Hij heeft besloten de brug omlaag te doen, maar dit doet hem zo ontzettend veel pijn, z'n eigen zoon is zojuist overleden! Van verdriet bonkt hij op de ramen. Toen de trein voorbij kwam zwaaiden alle mensen in de trein naar hem, omdat ze dachten dat hij ook zwaaide...

Vrij heftig verhaal, dat ik laatst las. Ik neem aan dat jullie de link wel kunnen maken met de dood van Jezus.
Het is uit het boek 'no compromise' van 'keith green'. Ik heb dat boek niet gelezen, dus waarschijnlijk staat het verhaal daarin veel beter beschreven, maar het illustreert toch wel vrij goed wat een offer er is gemaakt. En beseffen wij dat wel op die manier?
En eigenlijk is dit nog een heel erg zwak voorbeeld, omdat wij Gods almacht en genade niet kunnen doorgronden.

De vergelijking gaat helemaal mank.
Dat jongetje was slachtoffer van een ongeluk. Jezus gaf zich vrijwillig. Hij was wel Het slachtoffer maar op een heel andere manier.
Die vader handelde in een noodsituatie. God niet.
Bij het sterven van Gods Zoon heeft God niet gehuild. Het was tot verheerlijking van Zijn Naam en Deugden.
Wij willen het lijden van de Heere Jezus menselijk voorstellen, maar volgens mij is dat onmogelijk.

Green

Berichtdoor Green » 28 jun 2005 05:40

savemysoul schreef:Besef jij werkelijk wat God voor jou gedaan heeft, door Zijn zoon Jezus naar de wereld te sturen?

Een brugwachter in de Verenigde Staten moest er dagelijks voor zorgen dat, wanneer de trein kwam, de brug omlaag was zodat de trein veilig de rivier over kon. De brugwachter had ook een zoontje, een klein jochie nog. Op een dag ging het zoontje mee met z'n vader. Samen stonden ze in de brugwachterstoren te kijken vanuit de cabine op die grote hoogte. Het zoontje ging op een gegeven moment even naar buiten, en speelde en klauterde wat op de brug. Dan schrikt de brugwachter hevig op, wanneer hij een toeter hoort. De trein komt er aan!! Hij heeft 1 seconde om te beslissen wat hij gaat doen... De brug omlaag laten, zodat de trein vol mensen, die allemaal familie hebben, kan door rijden, maar dan wordt z'n zoontje vermorzeld, OF, de brug omhoog laten, dan blijft z'n zoontje leven maar zal niemand in de trein het overleven. Hij heeft besloten de brug omlaag te doen, maar dit doet hem zo ontzettend veel pijn, z'n eigen zoon is zojuist overleden! Van verdriet bonkt hij op de ramen. Toen de trein voorbij kwam zwaaiden alle mensen in de trein naar hem, omdat ze dachten dat hij ook zwaaide...

Vrij heftig verhaal, dat ik laatst las. Ik neem aan dat jullie de link wel kunnen maken met de dood van Jezus.
Het is uit het boek 'no compromise' van 'keith green'. Ik heb dat boek niet gelezen, dus waarschijnlijk staat het verhaal daarin veel beter beschreven, maar het illustreert toch wel vrij goed wat een offer er is gemaakt. En beseffen wij dat wel op die manier?
En eigenlijk is dit nog een heel erg zwak voorbeeld, omdat wij Gods almacht en genade niet kunnen doorgronden.

De vergelijking gaat helemaal mank.
Dat jongetje was slachtoffer van een ongeluk. Jezus gaf zich vrijwillig. Hij was wel Het slachtoffer maar op een heel andere manier.
Bij het sterven van Gods Zoon heeft God niet gehuild. Het was tot verheerlijking van Zijn Naam en Deugden.
Wij willen het lijden van de Heere Jezus menselijk voorstellen, maar volgens mij is dat onmogelijk.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 28 jun 2005 09:45

Green schreef:De vergelijking gaat helemaal mank.

Dat jongetje een slachtoffer van een ongeluk?! ONGELUK?! Wat een ontkennen van het offer van zowel Vader als Zoon...

Nee hoor... de onvermijdelijke ondergang ten helle van de mensheid, Gods kroon op de schepping nota bene, is geen noodgeval. De timing van dat offer was extreem strak binnen de mogelijkheden. Satan's volgelingen werden erdoor verstoord en verstrooid... zijn demonen verzwakt. Als dat niet was gebeurd waren wij nu helemáál in een Hel.

Mijn God, Mijn God, waarom hebt gij mij verlaten?!
Niet huilen!? Jezus weende tranen van bloed. Lijkt me toch wel huilen... en wat van de donderwolken die de hemel bedekten?! Geen teken van Gods rouw, maar gewoon projectie van Jezus' eigen pijn?
Jezus = God, en zodoende, als Jezus lijdt, lijdt God ook.

Jij maakt Jezus offer tot een publiciteitsstunt.

Dát is precies wat jij doet. Hier is NERGENS vermeld dat het ook ECHT EXACT Jezus' offer verbeeldt, maar wordt steeds herhaald dat het ging om een 'vergelijking', en toen ik voor de laatste keer in m'n woordenboek keek was dat een bezien van overeenkomsten en verschillen.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 30 jun 2005 07:00

savemysoul schreef:

Besef jij werkelijk wat God voor jou gedaan heeft, door Zijn zoon Jezus naar de wereld te sturen?

Dit stukje is een vergelijking, een soort gelijkenis...
Dat is om het voor sommige mensen duidelijk te maken, al kunnen we het nog steeds niet snappen.
En dat is nou precies waar het in dit topic over gaat!

Green

Berichtdoor Green » 30 jun 2005 10:31

Elladan schreef:
Green schreef:De vergelijking gaat helemaal mank.

Dat jongetje een slachtoffer van een ongeluk?! ONGELUK?! Wat een ontkennen van het offer van zowel Vader als Zoon...

Nee hoor... de onvermijdelijke ondergang ten helle van de mensheid, Gods kroon op de schepping nota bene, is geen noodgeval. De timing van dat offer was extreem strak binnen de mogelijkheden. Satan's volgelingen werden erdoor verstoord en verstrooid... zijn demonen verzwakt. Als dat niet was gebeurd waren wij nu helemáál in een Hel.

Mijn God, Mijn God, waarom hebt gij mij verlaten?!
Niet huilen!? Jezus weende tranen van bloed. Lijkt me toch wel huilen... en wat van de donderwolken die de hemel bedekten?! Geen teken van Gods rouw, maar gewoon projectie van Jezus' eigen pijn?
Jezus = God, en zodoende, als Jezus lijdt, lijdt God ook.

Jij maakt Jezus offer tot een publiciteitsstunt.

Dát is precies wat jij doet. Hier is NERGENS vermeld dat het ook ECHT EXACT Jezus' offer verbeeldt, maar wordt steeds herhaald dat het ging om een 'vergelijking', en toen ik voor de laatste keer in m'n woordenboek keek was dat een bezien van overeenkomsten en verschillen.

Het jongetje in het voorbeeld is duidelijk wel slachtoffer van samenloop van omstandigheden.
Die vader voorzag niet dat het zou gebeuren. God had het in Zijn raad bepaald.
Die vader huilde. Ik bedoel dat God de Vader niet huilde.
En daarom zijn er meer verschillen dan overeenkomsten en gaat de vergelijking mank :!:

Snappen zullen we het nooit. Wie kan begrijpen dat God de Zoon Zijn heerlijkheid verlietm de gestalte van een dienstknecht aannam en zichzelf heeft vernietigd en dat niet voor vrienden, (niet voor onbekenden in de trein) maar voor verklaarde vijanden.

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 30 jun 2005 14:00

mw schreef:

als ik eerlijk ben, besef ik dat veel te weinig :cry: :oops:

ik ook ;)
en volgens mij iedereen hier

besef is iets raars: ik weet het wel, maar beseffen gaat dan toch weer dieper

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jul 2005 09:59

OFF-Topic: Savemysoul: ga dat boek over Keith Green heel gauw lezen, absoluut de moeite waard! (Zei de ras-gergemmer :mrgreen: )

ON-topic:
Ik ken het verhaal al lang en ik denk dat het wel iets om over na te denken, maar je moet er niet bij blijven staan. Het is een menselijk voorbeeld, en dit is voor de vader al een groot offer. Hoe groot is dan het offer van God de Vader? Zoveel groter dat te lang stilstaan bij dit verhaal niet tot Zijn eer is!

Ze zeggen wel eens dat er een eeuwigheid voor nodig is om God de eer te geven die Hij waard is. En ik onderschrijf het van harte!

Besef ik wat God voor mij gedaan heeft? Nog niet een duizendste daarvan! En als ik er nu eens echt bij stil mag staan, dan loopt mijn ziel al over van verwondering. Hoe moet dat later in de hemel zijn?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 01 jul 2005 17:48

Ik heb het verhaal van m'n oom gehoord toen ik daar n keer logeerde. Ik vond het echt een bijzonder verhaal. Ik kan me niet voorstellen om ooit zo'n keuze te maken. Ik weet ook niet wat ik had gekozen maar ik bewonder die man wel. Hij koos om zijn eigen zoon te verliezen om de trein door te laten gaan. n Beetje vergelijkbaar met het verhaal van Jezus en Zijn Vader.

Ik ben ook wel na gaan denken van hoe of wat en het verhaal is me dan hoe dan ook altijd een beetje bijgebleven! Heel bijzonder verhaal!
Afbeelding

Green

Berichtdoor Green » 02 jul 2005 06:35

Annemieke86 schreef:Ik heb het verhaal van m'n oom gehoord toen ik daar n keer logeerde. Ik vond het echt een bijzonder verhaal. Ik kan me niet voorstellen om ooit zo'n keuze te maken. Ik weet ook niet wat ik had gekozen maar ik bewonder die man wel. Hij koos om zijn eigen zoon te verliezen om de trein door te laten gaan. n Beetje vergelijkbaar met het verhaal van Jezus en Zijn Vader.

Ik ben ook wel na gaan denken van hoe of wat en het verhaal is me dan hoe dan ook altijd een beetje bijgebleven! Heel bijzonder verhaal!

Waar vind je dat verhaal dan vergelijkbaar?
In de keus dan zijn zoontje stierf?
Jezus gaf zichzelf!
Dat zoontje ging wat spelen op de brug en wist niet wat er gebeuren zou.
Jezus wist wat Hij ging doen op de aarde!
Ik blijf het een hele zwakke vergelijking vinden.

Is dit voorbeeld niet duidelijker?
Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jul 2005 09:04

Even ingaande op de vraag: besef je wel wat God voor je gedaan heeft? Waarschijnlijk nog bij lange na niet, maar wat ik merk is dat dat besef wel steeds dieper wordt. Hoe meer ik God leer kennen, hoe meer ik mezelf leer kennen, hoe meer ik besef wat het Jezus gekost moet hebben om die twee samen te voegen. Ik geloof dat dat besef je hele leven steeds dieper zal groeien. Erg gaaf om te merken hoe de Heilige Geest je steeds meer vervult van wie God is en van wie je zelf bent. Maar ook om te merken hoe diezelfde Geest zoveel troost, steun, kracht en liefde in je legt! Prijs onze God: Vader, Zoon en Geest!

Een vergelijking, ja, die loopt wel vaker scheef. Dat maakt niet uit, ik vind dit een erg mooie vergelijking!

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 02 jul 2005 09:11

Green schreef:Het jongetje in het voorbeeld is duidelijk wel slachtoffer van samenloop van omstandigheden.
En daarom zijn er meer verschillen dan overeenkomsten en gaat de vergelijking mank :!:

Snappen zullen we het nooit. Wie kan begrijpen dat God de Zoon Zijn heerlijkheid verlietm de gestalte van een dienstknecht aannam en zichzelf heeft vernietigd en dat niet voor vrienden, (niet voor onbekenden in de trein) maar voor verklaarde vijanden.

Het is de dwaasheid van mensen dat ze ménen God niet te kunnen begrijpen, en diegenen die het beweren wél te kunnen slaan ze het liefste dood.
Een zeer kenmerkende menselijke handeling. :)
Dit is nog altijd een volk dat zijn profeten doodt.

"snappen zullen we het nooit"
Spaar me je indoctrinerende iteraties. Dit heb je al vaak genoeg gezegd, en ik blijf erbij dat dat onwaar is.

Ken je het verhaal van Plato, waarin ALLE mensen in een grot zijn, en de zon enkel kennen door zijn reflectie? Men vormt allemaal ideeën over hoe 'de zon' eruit zou moeten zien. Eén van hen gaat op zoek en ontdekt een opening naar buiten. Hij ziet de zon zoals hij echt is. Hij komt terug, vertelt het verhaal en men lacht hem uit. Hij vertelt het verhaal nog eens, en men vermoordt hem omdat hij onrust stookt door leugenachtige praat uit te slaan.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Green

Berichtdoor Green » 02 jul 2005 13:29

Elladan schreef:
Green schreef:Het jongetje in het voorbeeld is duidelijk wel slachtoffer van samenloop van omstandigheden.

Het is de dwaasheid van mensen dat ze ménen God niet te kunnen begrijpen, en diegenen die het beweren wél te kunnen slaan ze het liefste dood.
Een zeer kenmerkende menselijke handeling. :)
Dit is nog altijd een volk dat zijn profeten doodt.

"snappen zullen we het nooit"
Spaar me je indoctrinerende iteraties. Dit heb je al vaak genoeg gezegd, en ik blijf erbij dat dat onwaar is.

Ken je het verhaal van Plato, waarin ALLE mensen in een grot zijn, en de zon enkel kennen door zijn reflectie? Men vormt allemaal ideeën over hoe 'de zon' eruit zou moeten zien. Eén van hen gaat op zoek en ontdekt een opening naar buiten. Hij ziet de zon zoals hij echt is. Hij komt terug, vertelt het verhaal en men lacht hem uit. Hij vertelt het verhaal nog eens, en men vermoordt hem omdat hij onrust stookt door leugenachtige praat uit te slaan.

Dat vind ik nog eens een mooi verhaal.
Het heeft nog raakvlakken met de bijbel ook :D 'Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien'. En ze hebben Hem gedood.

Vertel jij nu eens waarom jij het verhaal van de brugwachter zo'n mooie vergelijking vind?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:04

Wat Hij voor Mij gedaan heeft/...........

HIJ voor mij, daar ik anders de eeuwige dood zou sterven.......
En nee, daar ban ik veeeel te weinig mee bezig!

marina87
Kapitein
Kapitein

Re: Besef jij wat God voor jou gedaan heeft?

Berichtdoor marina87 » 04 jul 2005 19:15

Besef ik wat God voor mij gedaan heeft?? Ik wil het beseffen, maar het gaat mn verstand te boven, het lukt niet.... ](*,) :cry: :cry:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Besef jij wat God voor jou gedaan heeft?

Berichtdoor jas » 04 jul 2005 23:34

Ik vind dat een dergelijke situatie zich in werkelijkheid nooit zou mogen voordoen. Typisch een geval van onvoldoende veiligheidsmaatregelen. Als de brugwachter bijv. een hartaanval had gekregen, had hij ook de brug niet kunnen bedienen en was ook iedereen dood geweest.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”