Bruiloft in de Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Bruiloft in de Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor poemojn » 07 mei 2003 18:28

Hallo,

Ik ben nieuwsgierig naar wat binnen de Gereformeerde Gemeenten als leuk of ongepast ofzo wordt ervaren.
Hoe denken jullie over:
- trouwjurk met spaghettibandjes (Afbeelding ook voor in de kerk dus)
- bloemen in de kerk
- brandende kaarsen in de kerk
?????

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 mei 2003 18:51

Enigszins bevreemdend dat de nieuwsgierigheid zich alleen op de gergem richt.
Want hoe kun je nu antwoord geven voor alle gergems?

Enige bedektheid en "soberheid" wat betreft de trouwjurk wordt in het algemeen wel op prijs gesteld. (Schiet je daar iets mee op? Volgens mij verschilt dat al per gemeente, dus laat staan in zn algemeenheid in de reformatorische kerken)

Bloemen zul je nooit vinden in de gemeenten, niet bij een begrafenis, zo ook niet in een huwelijksdienst maar volgens mij geldt ook dat voor de andere reformatorische kerken. Het bruidsboeket ligt over het algemeen ergens voor in de kerk.

Brandende kaarsen zijn ook nooit in de gemeenten te vinden, zo ook niet in een huwelijksdienst. Dit geldt volgens mij ook in andere reformatorische kerken.

Hm, word je hier wat wijzer van?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 07 mei 2003 18:57

Tsja.. 't Probleem is dat de schoonfamilie uit de GerGem komt, en vrij verrast was doordat ik een trouwjurk met spaghettibandjes ook mooi & gepast vind (wees gerust, het is uiteindelijk wel een bedekt geval geworden).
Om eventueel te voorkomen dat mensen geschokt zijn doordat er een bloemstukje & brandende kaars aanwezig zijn in de kerk (is in het kerkje dat wij afhuren gebruikelijk) kwam ik op 't idee hier e.e.a. te vragen.
Via-via heb ik wel begrepen dat je ook in de GerGem met spaghettibandjes kunt trouwen, evt. met een doorzichtig jasje erover tijdens de kerkdienst, klopt dat?
Kort samengevat: wie is er achterlijk (naar westerse maatstaven gemeten altijd hè), zij of ik? :mrgreen: ;)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 mei 2003 19:09

poemojn schreef:Via-via heb ik wel begrepen dat je ook in de GerGem met spaghettibandjes kunt trouwen, evt. met een doorzichtig jasje erover tijdens de kerkdienst, klopt dat?

Ik zal de DKO er eens op naslaan, alsmede de gergemstatuten, ok? :mrgreen:

Kort samengevat: wie is er achterlijk (naar westerse maatstaven gemeten altijd hè), zij of ik? :mrgreen: ;)

Tja, mogelijk hebben we daar toch en andere mening over :mrgreen:

Ach..het is net wat je gewend bent.
En verder...het hangt van de gemeente af. Het ligt denk ik zelfs per gemeente verschillend.
Er kan veel of weinig over gezegd worden, maar neem dit soort dingen ook eens door met de predikant die jullie hoopt te trouwen?!

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 07 mei 2003 19:12

Die is van de GKV en heeft daar geen verstand van :). Zelfs mijn vriend was verbaasd door de opschuddig veroorzaakt door mijn voorkeur voor spaghettibandjes :mrgreen:.
Zou jij vreemd opkijken als je in een trouwdienst kwam en helemaal voor in de kerk stond 1 grote kaars (in brand) met 1 bloemstuk?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 mei 2003 21:33

poemojn schreef:Die is van de GKV en heeft daar geen verstand van :). Zelfs mijn vriend was verbaasd door de opschuddig veroorzaakt door mijn voorkeur voor spaghettibandjes :mrgreen:.
Zou jij vreemd opkijken als je in een trouwdienst kwam en helemaal voor in de kerk stond 1 grote kaars (in brand) met 1 bloemstuk?

Nee, ik zou niet raar opkijken.
Maar de vraag is of ik het tot een standaard zou willen hebben in mijn gemeente.
Maar kan je vriend, of diens familie niet iets zinnigs zeggen over de redenen waarom dat in de reformatorische, in dit geval gergem, niet "gewoon" is? Het heeft met een bepaalde keuze en stellingname te maken. Het is best wel te verklaren en te verwoorden denk ik. En als men dat gedaan zou hebben zou jij het misschien ook iets meer begrepen hebben. Aan je toon te zien vind je het allemaal maar onzin. Ik denk dat er meer achter zit dan alleen maar onzin, of ik het er nu mee eens ben of niet.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 mei 2003 21:57

Dat idee had ik ook al een beetje, dat er meer achter zit. Het feit dat je gaat trouwen in een GKV omgeving houd neem ik aan ook in dat jullie samen naar de GKV zullen gaan. Je vriend neemt dus afscheid van zijn kerk. En dat doet de schoonfamilie misschien wel verdriet. Of speelt dit helemaal niet mee?

Maar ik zou me trouwens niet kunnen voorstellen dat er iets tegen bloemen kan zijn. Maar ik ken de GerGem niet.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 07:22

Bloemen mag echt niet in de Ger.Gem en ook een kaars niet, wat ik nog wel te begrijpen vind ook!!
Een jurk met spagettibandje, ja.....ik vind het zo en zo niet mooi, maar denk ook niet dat het zo mogen in de Ger. Gem., natuurlijk wel als je er in de kerk iets van een jasje of wat dan ook overheen doet!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 07:30

Ikke21 schreef:Bloemen mag echt niet in de Ger.Gem en ook een kaars niet, wat ik nog wel te begrijpen vind ook!!
Een jurk met spagettibandje, ja.....ik vind het zo en zo niet mooi, maar denk ook niet dat het zo mogen in de Ger. Gem., natuurlijk wel als je er in de kerk iets van een jasje of wat dan ook overheen doet!!

staan er dan nooit bloemen in de kerk?? ook niet tijdens een gewone kerkdienst?? waarom zou je geen jurk aanmogen met spagettibandjes???
bij ons in de kerk in de zomer lopen er ook meisjes met hemdjes en zo aan... en als ik kijk naar die foto van die jurk, vind ik dat best kunnen in de kerk, waarom zou je dan in een keer een jasje erover aan doen?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 07:34

trijntjejohanna schreef:
Ikke21 schreef:Bloemen mag echt niet in de Ger.Gem en ook een kaars niet, wat ik nog wel te begrijpen vind ook!!

staan er dan nooit bloemen in de kerk?? ook niet tijdens een gewone kerkdienst?? waarom zou je geen jurk aanmogen met spagettibandjes???
bij ons in de kerk in de zomer lopen er ook meisjes met hemdjes en zo aan... en als ik kijk naar die foto van die jurk, vind ik dat best kunnen in de kerk, waarom zou je dan in een keer een jasje erover aan doen?

Nee er staan nooit bloemen in de ger gem (in ned), ook niet tijdens een gewone dienst. Waarom je geen jurk met spagettibandjes aan mag? hmm goeie vraag, als ik het precies wist zou ik je het vertellen, ik denk dat het is omdat je je lichaam moet bedekken en dat wil natuurlijk niet zeggen alles afsluiten van boven tot onder!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 07:41

bij ons staan er vaste planten in de kerk, en elke dienst een ander bloemstukje... ik snap niet wat er dan mis mee zou zijn, en waarom dat niet zou mogen... en ja als je alles zou moeten bedekken, dan mag je dis ook geen jurk aan met korte mouwen....

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 07:47

Hmm met korte mouwen is het weer anders.....oke je hebt gelijk het komt op hetzelfde neer!!
Waarom er geen bloemen in de kerk mogen? ik weet het niet, bij mn ouders in de kerk staan wel 2 planten in de hal maar in de kerk niet.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 09:12

hmm dat snap ik dus niet... er is toch echt niks mis met bloemen....

enne die trouwjurk? is iemand die wel weet waarom spagettibandjes niet zouden kunnen...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 09:14

omdat het te bloot is......denk ik?

Ik weet ook niet of ik het erg zou vinden als er bloemen in de kerk zouden staan....
Staat er bij jullie ook een kerstboom in de kerk met kerst.......of zal ik daar een ander topic voor openen......anders gaat het straks niet meer over de bruiloft.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 09:15

Ikke21 schreef:omdat het te bloot is......denk ik?

Ik weet ook niet of ik het erg zou vinden als er bloemen in de kerk zouden staan....
Staat er bij jullie ook een kerstboom in de kerk met kerst.......of zal ik daar een ander topic voor openen......anders gaat het straks niet meer over de bruiloft.

doe maar jah

Terug naar “Archief”