Buitenbijbelse geschriften.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 23 jun 2005 15:05

Bharat schreef:
Nathanael schreef:Mijn oplossing: dat deze boeken Gods Woord zijn is rationeel te verdedigen (dwz er zijn rationele argumenten voor aan te dragen), maar niet bewijzen, en dus kan de stelling alleen maar als vooronderstelling dienen en/of geloofsuitspraak, waarna het "objectieve" werk mede (!) op grond daarvan van start gaat.

Ach ja, rationeel........ God heeft ons gevoel gegeven......... een hart vanwaar wij Gods wil kunnen volgen..... maar nee laten we lekker blijven denken, dat levert ons zoveel goeds op.

Wanneer ik een tekst lees luister ik naar mijn gevoel. Wanneer deze vol liefde is weet ik dat het goed is.
God is Liefde, Leef in Liefde.

Hm, best subjectief. (Ja natuurlijk ;))
Mijn gevoel zegt in ieder geval niet altijd hetzelfde, ook niet als ik twee keer dezelfde tekst lees. Dan vind ik het dus best nuttig om m'n verstand erbij te halen om m'n gevoel een beetje te relativeren.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 28 jun 2005 21:02

Airke schreef:
Bharat schreef:
Nathanael schreef:Mijn oplossing: dat deze boeken Gods Woord zijn is rationeel te verdedigen (dwz er zijn rationele argumenten voor aan te dragen), maar niet bewijzen, en dus kan de stelling alleen maar als vooronderstelling dienen en/of geloofsuitspraak, waarna het "objectieve" werk mede (!) op grond daarvan van start gaat.
Ach ja, rationeel........ God heeft ons gevoel gegeven......... een hart vanwaar wij Gods wil kunnen volgen..... maar nee laten we lekker blijven denken, dat levert ons zoveel goeds op.

Wanneer ik een tekst lees luister ik naar mijn gevoel. Wanneer deze vol liefde is weet ik dat het goed is.
God is Liefde, Leef in Liefde.
Hm, best subjectief. (Ja natuurlijk ;))
Mijn gevoel zegt in ieder geval niet altijd hetzelfde, ook niet als ik twee keer dezelfde tekst lees. Dan vind ik het dus best nuttig om m'n verstand erbij te halen om m'n gevoel een beetje te relativeren.
De tegenstelling tussen gevoel en verstand is vals. Beide leveren een ander product op. God heeft ons met gevoel geschapen o.a. om te detecteren als er iets mis is, denk aan pijn als je in je vinger snijd. Maar het zegt niet alles.

Ook verstand-hart is een valse tegenstelling: het verstand is een functie die ten dienste staat aan het hart. Hoe kan ik God dienen als ik Hem niet ken? Kan ik hem niet kennen door zijn Woord te lezen? En kan ik niet Hem niet beter begrijpen en beter kennen door over dat Woord na te denken? Het verstand wordt (o.a.) gebruikt om het hart van de juiste informatie te voorzien zodat ik God naar hartelust kan aanbidden.

En tenslotte: het stukje discussie ging juist over de vraag naar een rationele verantwoording, dus de opmerking over hart en gevoel (bvan Bahrat) was m.i. het antwoord op de verkeerde vraag.

Wat is inter-subjectief vroeg iemand: objectief is niet mogelijk volgens sommige filsofen, dus alles is subjectief. Maar meerdere subjecten (=mensen) kunnen wel tot dezelfde conclusie komen. Dat is inter-subjectief. Dus je kunt inter-subjectief als een substituut zien voor objectief, zolang er maar geen filosoof langs komt. :-D

Terug naar “Archief”