Alverzoening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 jun 2005 20:33

Dat is, veroordeeld worden uit de getuigenis van hun eigen conscientie, Rom. 2:15.
[/quote]

Juist.. ik had deze regel nog niet gelezen. Daarop schreef ik het antwoord en zie nu dat het hierop sloeg. Romeinen heeft het over de wet des levens. Vanuit ons beginsel weten we dus heel goed wat goed en fout is. Maar we kunnen ons geweten overstemmen. En dat word o.a. bedoeld in Romeinen. Trouwens een boek waarin ik graag lees vanwege de diepe benadering van het leven opzich.

Met vriendelijke groet,

Fly29
Laatst gewijzigd door Fly29 op 28 jun 2005 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 28 jun 2005 20:34

Wat Paulus duidelijk o.a. duidelijk maakt is ( zo leggen de kanttekenaren leggen het volgens mij ook uit) dat de heidenen geen geschreven wet hebben. Maar ze hebben wel een wet want zo blijkt uit vers 14 zij zijn zichzelven tot een wet. Als ze die wet overtreden zijn ze dus strafbaar en ze weten blijkbaar dus ook het verschil tussen goed en kwaad.
God is dus rechtvaardig als hij hen straft want zij hebben wel degelijk een wet.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 jun 2005 20:36

sunlover schreef:Wat Paulus duidelijk o.a. duidelijk maakt is ( zo leggen de kanttekenaren leggen het volgens mij ook uit) dat de heidenen geen geschreven wet hebben. Maar ze hebben wel een wet want zo blijkt uit vers 14 zij zijn zichzelven tot een wet. Als ze die wet overtreden zijn ze dus strafbaar en ze weten blijkbaar dus ook het verschil tussen goed en kwaad.
God is dus rechtvaardig als hij hen straft want zij hebben wel degelijk een wet.

Dan zijn wij het wel samen eens. Jouw onderbouwing ligt mij ook.

Bedankt..

Fly29

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 28 jun 2005 20:42

Maar uit deze teksten valt op te maken dat er wel degelijk een veroordeling is. Van zowel de Jood als de Heiden.
Hieruit kun je concluderen dat niet iedereen zalig word en er dus ook geen alverzoening is.

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 28 jun 2005 20:42

Raido schreef:Als God het wil, wordt je bekeerd daar is geen ander mogelijkheid voor.

hoe zit het dan met de vrije wil die hij ons gegeven heeft,.
komt niet echt vrij over wat jij nu zegt.
just below my skin I'm screaming

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 28 jun 2005 20:46

Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden.
Dat blijkt uit de val van Adam want als Adam niet gegeten had van de verboden vrucht was hij niet verdreven uit het Paradijs.
Ook uit Romeinen 2 kun je opmaken dat de mens verantwoording heeft.
Je kan zeggen God bestuurt alle dingen en de mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 jun 2005 20:46

sunlover schreef:Maar uit deze teksten valt op te maken dat er wel degelijk een veroordeling is. Van zowel de Jood als de Heiden.
Hieruit kun je concluderen dat niet iedereen zalig word en er dus ook geen alverzoening is.

Heb je helemaal gelijk in! Dat kan ook niet.. Want of je wordt veroordeeld door de wet of je word geoordeeld door de wet. God wil graag dat iedereen verzoend wordt. Maar dat gaat helaas niet. Dus alverzoenig kan niet bestaan dan alleen wanneer God iedereen zijn zonde zal vergeven. En dat gaat niet. Daar was ook Jezus duidelijk in.

Groet,

Fly29

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 28 jun 2005 20:53

Fly29 schreef:
Heb je helemaal gelijk in! Dat kan ook niet.. Want of je wordt veroordeeld door de wet of je word geoordeeld door de wet.

Tot zover zijn we het eens
God wil graag dat iedereen verzoend wordt. Maar dat gaat helaas niet. Dus alverzoenig kan niet bestaan dan alleen wanneer God iedereen zijn zonde zal vergeven. En dat gaat niet. Daar was ook Jezus duidelijk in.

Dit lijkt me tegenstrijdig met
Jeremia 18 : Zal Ik ulieden niet kunnen doen, gelijk deze pottenbakker, o huis Israëls? spreekt de HEERE; ziet, gelijk leem in de hand des pottenbakkers, alzo zijt gijlieden in Mijn hand, o huis Israëls!

en
Romeinen 9 : Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 jun 2005 21:13

Romeinen 9 : Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?

Hiermee kom ik tot een conclusie dat God dus wel een hand erin heeft mij of wel of niet tot iets te laten gaan. Bijvoorbeeld de hemel of de hel. Dit vind ik wat moeilijk worden nu..brrr.. maakte er een puinbak van mijn zinsbouw.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 28 jun 2005 21:18

Fly29 schreef:

Hiermee kom ik tot een conclusie dat God dus wel een hand erin heeft mij of wel of niet tot iets te laten gaan. Bijvoorbeeld de hemel of de hel. Dit vind ik wat moeilijk worden nu..brrr.. maakte er een puinbak van mijn zinsbouw.

Zou je misschien kunnen zeggen wat je dan wél bedoelt, want dit grammaticale Beest is onleesbaar.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 28 jun 2005 21:29

Dit is overigens een discussie over de vrije wil en niet over de alverzoening.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 jun 2005 21:30

Elladan schreef:
Fly29 schreef:

Zou je misschien kunnen zeggen wat je dan wél bedoelt, want dit grammaticale Beest is onleesbaar.

Oke.. doe ik nog een poging.

Als God de pottenbakker is.> Dan zou ik kunnen lezen dat Hij ons kan maken en breken. Dus hij maakt ons zo dat we ook werkelijk zullen struikelen waardoor we niet verzoend kunnen raken of Hij maakt ons zo dat we ons zullen verzoenen met Hem. Dat idee staat mij niet aan. Want als God een Liefhebbende Barmhartige God is dan heeft Hij niet met ons voor ons moetwillig te laten struikelen. Dan zou ik het meer als een proef willen zien om te kijken hoe we daarop zouden reageren.

Fly

Dit beter?;-)

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 28 jun 2005 21:50

Fly29 schreef:
Elladan schreef:
Fly29 schreef:

Oke.. doe ik nog een poging.

Als God de pottenbakker is.> Dan zou ik kunnen lezen dat Hij ons kan maken en breken. Dus hij maakt ons zo dat we ook werkelijk zullen struikelen waardoor we niet verzoend kunnen raken of Hij maakt ons zo dat we ons zullen verzoenen met Hem. Dat idee staat mij niet aan. Want als God een Liefhebbende Barmhartige God is dan heeft Hij niet met ons voor ons moetwillig te laten struikelen. Dan zou ik het meer als een proef willen zien om te kijken hoe we daarop zouden reageren.

Fly

Dit beter?;-)

Jups, danke. ;)

"Dat idee staat mij niet aan."

Hmm... je accepteert wél het idee dat dit leven maar een proeftuintje is voor wat later komt? Dat idee staat míj dan weer niet aan... :)

Maar goed... ik denk dat we daarover zullen BLIJVEN discussiëren... en dat wordt uitputtend...
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

sunlover
Mineur
Mineur

De vrije wil

Berichtdoor sunlover » 29 jun 2005 15:43

...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 29 jun 2005 16:42

Op weg naar huis bedacht ik nog een combinatie. Zou het zo kunnen zijn dat wanneer de pottenbakker een goed stuk klei heeft, er een mooiere exemplaar van kan maken? Of als de klei gewillig is zich te laten bewerken tot iets moois, zou het dan een mooiere pot uit komen? Op die manier kun je het ook zien..

Groet,

Fly29

Terug naar “Archief”