They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 28 jun 2005 17:58

Goed, Rotss, nu zijn die teksten voor jou zo leeg geworden, maar waarom zou dat voor iedereen het geval moeten zijn?.

daarom heb ik er dus ook bij gezet dat ze voor mij leeg klinken :wink:

[/quote]maak dat eens concreet dan met songteksten ofzo[quote]

noem maar een songtekst die jou iets doet of die dicht bij jou staat, misschien kan ik dan aangeven waarom het mij niets zegt. ik bedoel ik kan wel met een nummer aankomen wat duidelijk anti christelijk is maar dat zijn waarschijnlijk niet de nummers die je bedoelt. verder is het ook gewoon het feit dat je weet de zanger niet als doel heeft God te eren

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 jun 2005 13:37

Gershwin schreef:
Kaw schreef:
Gershwin schreef:Ga dan even op het brood-argument in, Rotss...

Btw Kaw, volgens mij heb je wel verstand van christelijke muziek, is er iets dat in de buurt van Queen komt qua stijl? :)

Nee, ik ken geen christelijke muziek dat zo mechalomanisch klikt als Queen. Saviour Machine komt qua grootsheid in de buurt, maar ik vind hun muziek niet altijd even geslaagd om eerlijk te zijn.

Thanks Kaw :) Sav.Mach. ken ik natuurlijk wel, en vind ik zelf best geslaagd eigenlijk. Maar ze hebben helaas niet de stem van Freddy Mercury :( :wink:

Noem eens één die dat wel heeft? Freddy was gewoon uniek.

SM heeft een leuke operastem vind ik.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 29 jun 2005 18:15

rotss schreef:
noem maar een songtekst die jou iets doet of die dicht bij jou staat, misschien kan ik dan aangeven waarom het mij niets zegt. ik bedoel ik kan wel met een nummer aankomen wat duidelijk anti christelijk is maar dat zijn waarschijnlijk niet de nummers die je bedoelt. verder is het ook gewoon het feit dat je weet de zanger niet als doel heeft God te eren

Komen er een paar;-)

Every chip from every cup
Every promise given up
Every reason that's not enough
Is falling, falling at your feet
Every one who needs a friend
Every life that has no end
Every knee not ready to bend
Is falling, falling at your feet
Have come crawling, falling at your feet
All fall down, all fall down, all fall down, all fall down, all fall down, all fall down, all fall down, all fall down
Every teenager with acne
Every face that's spoiled by beauty
Every adult tamed by duty
All falling, falling at your feet
Every eye closed by a bruise
Every player who just can't lose
Every pop star hurling abuse
Every drunk back on the booze
All falling, falling at your feet, all falling, falling at your feet
All the information
All the big ideas
All the radio waves
On electronic seas
How to navigate
How to simply be
To know when to wait
Explain simplicity
In whom shall I trust
And how might I be still
Teach me to surrender
Not my will, thy will

I want to run
I want to hide
I want to tear down the walls
That hold me inside
I want to reach out
And touch the flame
Where the streets have no name

I want to feel sunlight on my face
See that dust cloud disappear without a trace
I want to take shelter from the poison rain

We're still building
Then burning down love, burning down love
And when I go there
I go there with you
It's all I can do

The cities a flood
And our love turns to rust
We're beaten and blown by the wind
Trampled in dust
I'll show you a place
High on a desert plain

Still building
Then burning down love
Burning down love
And when I go there
I go there with you
It's all I can do

this part in me you'll never know
the only thing I'll never show

hopelessly I'll love you endlessly
hopelessly I'll give you everything
but I won't give you up
I won't let you down
and I won't leave you falling
If the moment ever comes

It's plain to see it's trying to speak
cherished dreams forever asleep
but I won't give you up
I won't let you down
and if the moment ever comes

but I won't give you up
I won't let you down
but the moment never comes

To my surprise, and my delight
I saw sunrise, I saw sunlight
I am nothing in the dark
And the clouds burst to show daylight

Ooh and the sun will shine
Yeah on this heart of mine
Ooh and I realise
Who cannot live without
Ooh come apart without

On a hill top, on a sky-rise
Like a first born child
On a full day, and a full flight
Defeat darkness, breaking daylight

Ooh and the sun will shine
Yeah on this heart of mine
Ooh and I realise
Who cannot live without
Ooh come apart without
Daylight

Irish blood, English heart
This I’m made of
There is no one on earth
I’m afraid of
And no regime
Can buy or sell me
I’ve been dreaming of a time when
To be English
Is not to be baneful
To be standing by the flag not feeling
Shameful, racist or partial
Irish Blood, English heart
This I’m made of
There is no one on earth
I’m afraid of
And I will die
With both of my hands untied
I’ve been dreaming of a time when
The English are sick to death of labour
and Tories
and spit upon the name of Oliver Cromwell
and denounce this royal line that still
Salute him / and will salute him forever

Help, I need somebody,
Help, not just anybody,
Help, you know I need someone, help.

When I was younger, so much younger than today,
I never needed anybody's help in any way.
But now these days are gone, I'm not so self assured,
Now I find I've changed my mind and opened up the doors.

Help me if you can, I'm feeling down
And I do appreciate you being round.
Help me, get my feet back on the ground,
Won't you please, please help me?

And now my life has changed in oh so many ways,
My independence seems to vanish in the haze.
But every now and then I feel so insecure,
I know that I just need you like I've never done before.

Won't you please, please help me.

When I was younger, so much younger than today,
I never needed anybody's help in any way.
But now these days are gone, I'm not so self assured,
Now I find I've changed my mind and opened up the doors.

Won't you please, please help me, help me, help me, oh.

allemaal seculier, en ik ben benieuwd rotss;-)
The more you see the less you know

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 jun 2005 02:12

Maurits, dat laatste liedje is zwaar relaxt (en dan heb ik het vooral over de muziek :P )

Kaw schreef:
Gershwin schreef:
Kaw schreef:
Gershwin schreef:Ga dan even op het brood-argument in, Rotss...

Btw Kaw, volgens mij heb je wel verstand van christelijke muziek, is er iets dat in de buurt van Queen komt qua stijl? :)

Nee, ik ken geen christelijke muziek dat zo mechalomanisch klikt als Queen. Saviour Machine komt qua grootsheid in de buurt, maar ik vind hun muziek niet altijd even geslaagd om eerlijk te zijn.

Thanks Kaw :) Sav.Mach. ken ik natuurlijk wel, en vind ik zelf best geslaagd eigenlijk. Maar ze hebben helaas niet de stem van Freddy Mercury :( :wink:

Noem eens één die dat wel heeft? Freddy was gewoon uniek.

SM heeft een leuke operastem vind ik.

Ik zoek al tijden tevergeefs inderdaad :) jammer.

Die operastem is leuk inderdaad, hoewel sommige mensen hem veel te slijmerig vinden...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 30 jun 2005 16:20

je hebt gelijk als je zegt dat in deze liedjes geen anti christelijke zinnen staan. bij sommige liedjes zoals de eerste zou je er zelfs met een beetje fantasie een christelijke gedachte in kunnen leggen. maar zo is het niet bedoelt. de zanger heeft die liedjes niet zo bedoelt. ik ben trouwens wel benieuwd of dit een willekeurige keus uit je collectie is of dat je de teksten eerst hebt geselecteerd.

bijvoorbeeld als de Beatles zingen; help I need somebody, kun je wel gaan denken ik bedoel daarmee Jezus, maar je kan er zeker van zijn dat zij dat niet bedoelt hebben. waarom zou je dan niet liever een liedje van iemand beluisteren die dit wel zingt en zo bedoelt, dat spreekt mij dan toch veel meer aan. ik bedoel de Beatles werden destijd betiteld als de vier goden-zonen uit Liverpool, ze gaven concerten waarbij hysterische taferelen zich afspeelden en waarbij alles moest kunnen (zoals bij zoveel popconcerten). daar kan ik niet voor mijn plezier naar luisteren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2005 21:35

rotss schreef:je hebt gelijk als je zegt dat in deze liedjes geen anti christelijke zinnen staan. bij sommige liedjes zoals de eerste zou je er zelfs met een beetje fantasie een christelijke gedachte in kunnen leggen. maar zo is het niet bedoelt.

Dat hoeft ook niet om er zelf iets aan te hebben natuurlijk. Ik hou er helemaal niet van om overal een christelijke gedachte achter te zoeken, alsof het alleen dan maar een goede tekst kan zijn.. :roll:

Het gaat erom dat je ook in niet-christelijke teksten dingen kunt vinden die je aanspreken, die je raken, waarin je je herkent. Dat is voor mij veel waardevoller dan dat de artiest precies dezelfde levens- en wereldbeschouwing heeft als ik. Juist door verschillen kun je ook weer van elkaar leren.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 30 jun 2005 22:20

rotss schreef:je hebt gelijk als je zegt dat in deze liedjes geen anti christelijke zinnen staan. bij sommige liedjes zoals de eerste zou je er zelfs met een beetje fantasie een christelijke gedachte in kunnen leggen. maar zo is het niet bedoelt. de zanger heeft die liedjes niet zo bedoelt. ik ben trouwens wel benieuwd of dit een willekeurige keus uit je collectie is of dat je de teksten eerst hebt geselecteerd.

bijvoorbeeld als de Beatles zingen; help I need somebody, kun je wel gaan denken ik bedoel daarmee Jezus, maar je kan er zeker van zijn dat zij dat niet bedoelt hebben. waarom zou je dan niet liever een liedje van iemand beluisteren die dit wel zingt en zo bedoelt, dat spreekt mij dan toch veel meer aan. ik bedoel de Beatles werden destijd betiteld als de vier goden-zonen uit Liverpool, ze gaven concerten waarbij hysterische taferelen zich afspeelden en waarbij alles moest kunnen (zoals bij zoveel popconcerten). daar kan ik niet voor mijn plezier naar luisteren.

Nee, ik heb geen teksten geselecteerd die stiekem 'goed' zouden kunnen zijn. deze teksten doen mij gewoon veel.

Leuk dat jij juist bij de The beatles Jezus weet in te vullen, zou ik zelf niet zo doen;-) Ik vind het liedje wel heel typerend, iemand nodig hebben maar niet weten wie. DC Talk heeft dit heel gaaf uitgevoerd op een concert. Eerst help spelen en daarna So help me God, van henzelf. Dan krijgt het liedje van de vier godenzonen vanzelf veel diepgang.
Het gaat er ook niet om wat de Beatles als antwoord geven, zij stellen alleen een vraag. Die vraag beantwoord ik logischerwijs als christen anders dan een 'heiden' daarom blijft die vraag nog wel relevant.

Ik vind het liedje where the streets have no name van u2 een beeld van de hemel. Dat Bono waarschijnlijk gewoon over Afrika zong doet er helemaal niet toe. Voor mij zingt hij over de hemel en daar wordt ik heel blij van.

het eerste nummer, falling at your feet, van daniel lanois is voor mij ook een regelrecht gebed, en een mooi gebed ook. Ik zou niet weten of hij christen is, boeie ook. voor mij is het een gebed wat ik bid tot God.

En dan Muse, endlessly, ik zou errug blij worden als Jezus of mijn vriendin dit voor mij zong.

En dat nummer van Coldplay, daar wordt je toch ook alleen maar blij van?

Weet je rotss, je moet door de artiesten heenkijken. Als je dat niet wilt doen moet je de muziek van MWSmith als je die luisterd ook maar weggooien, want hij wilde alleen een worshipconcert in Nl geven als hij er grof geld aan kon verdienen. dat vind ik veel meer ten hemel schreiend dan een seculiere artiest die gewoon goede muziek maakt.
En misschien is het jou ook bekend dat veel gospel artiesten geflipte seculiere artiesten zijn die op een christelijke manier aan de bak proberen te komen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2005 08:55

Als je het zo bekijkt... dan is het misschien nog wel erger om naar artiesten te luisteren die God lijken te eren, maar dat niet echt doen, dan naar artiesten die niet christen zijn. Maar wij kunnen dat onderscheid niet maken, het is aan God om dat te beoordelen.

Daarom denk ik dat je gewoon goed moet luisteren en als je er geen echt foute elementen in kunt ontdekken -> gewoon genieten van Gods schepping: mensen die muziek kunnen maken. (Ik blijf dus gewoon naar Opeth luisteren, tenzij iemand me kan uitleggen waarom het niet goed zou zijn.)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jul 2005 09:03

Ik heb ergens iets gepost over Opeth in KCM maar kan het niet vinden :(
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2005 09:42

heb ik gezien ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jul 2005 09:58

:mrgreen: schoon
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2005 12:04

Weet je, het is toch eigenlijk best kortzichtig dat alleen muziek gemaakt door een christen goed zou zijn (CHRISTELIJKE MUZIEK BESTAAT NIET!)? Alsof alle goede literatuur door christenen is geschreven, in tegenstelling: bijna alle goede literatuur en filosofische geschriften zijn geschreven door niet-christenen: en ik heb er veel aan.
Zelfs wat betreft geloof/religie kun je veel putten uit dingen die niet gemaakt zijn door mensen met dezelfde overuiging, godzijdank, dat zou een saaie, bekrompen en zeer beperkte boel worden zeg...

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 01 jul 2005 15:56

Lalage schreef:Als je het zo bekijkt... dan is het misschien nog wel erger om naar artiesten te luisteren die God lijken te eren, maar dat niet echt doen, dan naar artiesten die niet christen zijn. Maar wij kunnen dat onderscheid niet maken, het is aan God om dat te beoordelen.

Daarom denk ik dat je gewoon goed moet luisteren en als je er geen echt foute elementen in kunt ontdekken -> gewoon genieten van Gods schepping: mensen die muziek kunnen maken. (Ik blijf dus gewoon naar Opeth luisteren, tenzij iemand me kan uitleggen waarom het niet goed zou zijn.)

Precies! Het gaat om de muziek zelf, en de artiest kan daar zeker iets aan afdoen door bv. zijn levensstijl, maar een goed liedje blijft een goed liedje, of Koning david dat nou heeft geschreven of voor mijn part MManson(al acht ik die kans niet zo groot;-))

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 01 jul 2005 20:57

voor mij persoonlijk is het lezen van een boek heel wat anders dan het beluisteren van muziek. ik lees een boek met een ander doel dan wanneer ik naar muziek ga luisteren. een boek lees ik om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp, een cd beluister ik puur voor mijn ontspanning. daar wil ik onbezorgt van kunnen genieten, dat kan ik niet als ik weet dat de muziek uit een wereld komt waar ik niet in hoor. en je hebt gelijk als je zegt dat je niet weet of de zanger van een christelijk lied wel echt christelijk is, maar dat kun je niet eens bij de dominee. het is moeilijk om te bepalen of iemand oprecht is want je kan niet in zijn hart kijken. maar ik vind het doel van de muziek gewoon het belangrijkst. muziek is voor mij een van de middelen om God te loven en te prijzen. en de hele wereld van de popmuziek staat naar mijn idee lijnrecht tegenover het woord van God.

debutler

Berichtdoor debutler » 03 jul 2005 13:43

In whom shall I trust
And how might I be still
Teach me to surrender
Not my will, thy will
[uit Falling at Your Feet - Bono & Daniel Lanois]

Die tekst zegt wel genoeg denk ik. Bono is denk ik net zo fout en goed als Koning David in zijn tijd.

Terug naar “Archief”