Kerkmuziek: OT of NT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 19:45

miss t schreef:Ik kan enorm genieten wanneer ik samen met verstandelijk gehandicapten zing voor God! Dat klinkt werkelijk voor geen meter, mensenlijk beluisterd, maar ik kan me voorstellen dat God er ontzettend van geniet omdat die mensen vaak alles geven om hun lied zo mooi mogelijk voor God te zingen :D

Zeker weten. Maar mijn punt is juist dat 'normale' mensen (foute term, ik weet 't) NIET alles geven om zo mooi mogelijk te zingen.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 jun 2005 19:47

Maar dan gaat het dus om het hart en niet om de zozeer om de muzikale kwaliteit.
Wanneer ik zing en/of speel voor God, doe ik dat zeker vanuit mijn hart. Ik doe mijn best, omdat ik God wil eren en grootmaken met wat Hij mij gegeven heeft.
En nee, ik ben geen geweldig muzikaal talent.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 27 jun 2005 23:45

Elladan schreef:
egbert schreef:
God hecht, zoals eerder gezegd, ook aan vorm. Een vals gezongen lied is derhalve een doorn in Gods oor. Zou jij degene willen zijn die Gods naam te schande maakt door imperfectie in de liederen? Ik niet. Hoe goed mijn hart ook moge zijn, Gods niveau haal je niet. Zelfs een acceptabel niveau van perfectie is onmogelijk voor een mens.

Moeten we in dat geval dan niet een soort examen in gaan instellen waarvoor je moet slagen voordat je aan de samenzang mag meedoen...?

Iig voor de zangleiding, jazeker. :)

Nee, als God alleen perfectie kan verdragen moet 95 % van de gemeente zwijgen.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jun 2005 00:01

egbert schreef:
Elladan schreef:
egbert schreef:
God hecht, zoals eerder gezegd, ook aan vorm. Een vals gezongen lied is derhalve een doorn in Gods oor. Zou jij degene willen zijn die Gods naam te schande maakt door imperfectie in de liederen? Ik niet. Hoe goed mijn hart ook moge zijn, Gods niveau haal je niet. Zelfs een acceptabel niveau van perfectie is onmogelijk voor een mens.

Moeten we in dat geval dan niet een soort examen in gaan instellen waarvoor je moet slagen voordat je aan de samenzang mag meedoen...?

Iig voor de zangleiding, jazeker. :)

Nee, als God alleen perfectie kan verdragen moet 95 % van de gemeente zwijgen.

Dat is niet waar. Maar als je ervan overtuigd bent dat je God het beste moet geven, moet je die intentie wel waarmaken. Dan moet je dus niet al bij voorbaat het niveau gaan verlagen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

miss t

Berichtdoor miss t » 28 jun 2005 07:28

Maar wanneer weet je of je God het beste geeft? Dat kan ook een ontzettende stress en verkramping geven! Met als resultaat dat menig gelovige het niet meer durft (zoals bijvoorbeeld ook bij het avondmaal gebeurd wanneer in een gemeente de verkeerde nadruk wordt gelegd op het jezelf onderzoeken voor je daaraan zult gaan) en juist verder van de Vader verwijderd raakt.
Wat nou juist nìet de bedoeling was.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jun 2005 09:35

miss t schreef:Maar wanneer weet je of je God het beste geeft? Dat kan ook een ontzettende stress en verkramping geven! Met als resultaat dat menig gelovige het niet meer durft (zoals bijvoorbeeld ook bij het avondmaal gebeurd wanneer in een gemeente de verkeerde nadruk wordt gelegd op het jezelf onderzoeken voor je daaraan zult gaan) en juist verder van de Vader verwijderd raakt.
Wat nou juist nìet de bedoeling was.

Het begint al met de keus voor de muziek over te laten aan mensen die daar verstand van hebben. En daar hoef je niet eens voor te kunnen zingen. Maar nee, iedereen wil zich met het vak van de kerkmusicus bemoeien. Het is vooral daarvan dat ik doodziek wordt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 jun 2005 09:52

Jas schreef:Het begint al met de keus voor de muziek over te laten aan mensen die daar verstand van hebben. En daar hoef je niet eens voor te kunnen zingen. Maar nee, iedereen wil zich met het vak van de kerkmusicus bemoeien. Het is vooral daarvan dat ik doodziek wordt..

Volgens mij komt dat doordat jij uitgaat van model 1 terwijl al die mensen die zich met kerkmuziek willen bemoeien ws meer naar model 2 neigen. Vandaar ook deze discussie om een uit te zoeken welk uitgangspunt het meest bijbels / juist is.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 28 jun 2005 09:54

Klaas schreef:
Jas schreef:Het begint al met de keus voor de muziek over te laten aan mensen die daar verstand van hebben. En daar hoef je niet eens voor te kunnen zingen. Maar nee, iedereen wil zich met het vak van de kerkmusicus bemoeien. Het is vooral daarvan dat ik doodziek wordt..

Volgens mij komt dat doordat jij uitgaat van model 1 terwijl al die mensen die zich met kerkmuziek willen bemoeien ws meer naar model 2 neigen. Vandaar ook deze discussie om een uit te zoeken welk uitgangspunt het meest bijbels / juist is.

Ik snap überhaupt niet dat men voor model 2 kiest. Maar goed... ik ben dan ook wat meer uiterlijk ingesteld. :D
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 jun 2005 10:05

Ik snap überhaupt niet dat men voor model 2 kiest. Maar goed... ik ben dan ook wat meer uiterlijk ingesteld.

Als je kiest voor optie 2 wil dat niet zeggen dat je helemaal geen waarde hecht aan uiterlijke zaken. Daarbij vind ik dat deze insteek best bijbels te onderbouwen is.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 28 jun 2005 10:18

Klaas schreef:
Ik snap überhaupt niet dat men voor model 2 kiest. Maar goed... ik ben dan ook wat meer uiterlijk ingesteld.

Als je kiest voor optie 2 wil dat niet zeggen dat je helemaal geen waarde hecht aan uiterlijke zaken. Daarbij vind ik dat deze insteek best bijbels te onderbouwen is.

Och ja, maar dat ontkende ik ook niet... alleen vind ik het 'n beetje raar.

MAAR... ik denk dat WEER de grootste fout in de kerkgeschiedenis dunnetjes overgedaan wordt! BIVALENTIE. Iets is óf zus, óf zo, en zus en zo zijn complementair.

Ik denk 70% stelling 1 en 30% stelling 2.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 jun 2005 10:21

Vandaar ook dat ik schreef:

Als je kijkt naar de verschillende visies op kerkmuziek dan zijn er 2 uitersten te onderscheiden:
(...)
Natuurlijk zijn er tussen deze 2 uitersten allerlei tussenposities denkbaar.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 28 jun 2005 11:03

Klaas schreef:Vandaar ook dat ik schreef:

Als je kijkt naar de verschillende visies op kerkmuziek dan zijn er 2 uitersten te onderscheiden:
(...)
Natuurlijk zijn er tussen deze 2 uitersten allerlei tussenposities denkbaar.

Inderdaad, maar je ziet toch aan de reacties dat men niet in tussenposities denkt? Daar reageerde ik op... ik zag je opmerking wel hoor. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jun 2005 12:28

Klaas schreef:

Ha, maar ik ben dus van mening dat mensen die niets van kerkmuziek weten, deze keus helemaal niet voorgelegd moeten krijgen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 jun 2005 12:50

Je begint aardig roomse trekjes te vertonen...

André

Berichtdoor André » 28 jun 2005 12:54

Klaas schreef:Je begint aardig roomse trekjes te vertonen...
Neuh, het is denk ik anders, hij stelt zich nu kwetsbaar op, en praat nu alsof het over hem zelf gaat.

Terug naar “Archief”